Tyst kylning. Torrent + NH-D15 vs. Design R5 + 2x2x140mm radiatorer

Permalänk
Medlem

Tyst kylning. Torrent + NH-D15 vs. Design R5 + 2x2x140mm radiatorer

Har nyligen bytt upp mig från 3700X till 5950X och kör denna med NH-D15 i ett ljuddämpat Define R5.
Originalfläktarna i fronten och 2x 140mm Noctua i botten. Minneskontrollern orkar nu köra 4x16GB ECC i 3600C14 istället för 3333C14. Kräks på ljudnivån dock, och drar jag ner fläktkurvorna till behagligare ljudnivå så tappar jag från 4450MHz all-core till ~3900MHz all-core och temperaturen går från 60-61° med toppar runt 64° då det boostar till 5084MHz på en/ett par kärnor till 74-80° med toppar runt 84°. Temperaturtopparna överhettar också minneskontrollern med ECC-korrektioner som följd.

Kollar jag Gamers Nexus ljudnormaliserade tester så har det ju hänt en del med chassina på ett årtionde.

Det snarlika Design R7 når 62.5° CPUΔ vid 34,6dB.

Medans Fractal Torrent klarar 45,6°Δ vid 36dB.

Det känns som den enklaste åtgärden och ger kanske 10-15°, möjligen kombinerat med Noctuas uppföljare till NH-D15 som ska komma detta kvartal, förutsatt att det inte blir ytterligare förseningar.

En annan tanke är att försöka mig på vattenkylning. Kollar jag GN igen så har ALF II 420 ~10° lägre temp vid 35dB:

Dock med 195W last istället för 142W PPT, så nånstans runt 7° om vi skalar ner effekten och sen ytterligare en del pga. ökat luftmotstånd med radiatorerna. Två stycken 280x140mm radiatorer känns som ett minimum för att det ska börja ge någon vettig skillnad, men det känns fortfarande rätt tveksamt.

Här gjorde jag ett sidospår och funderade över monteringsoffset, och hittade "der8auer RYZEN 3000 OC Bracket Custom Mount".
https://der8auer.com/ryzen-3000-oc-bracket/
Utöver vattenkylningen så bör ju den fungera med fyrhålsmonteringen för NH-D15? Hittar dock ingen som testat den med luftkylning, vilket är förståeligt, kostar en del och hjälper mest bara vid temperaturspikar och inte mättad kylare, men då spikarna är ett problem är jag lite sugen på att testa oavsett kylningsmetod.

Ett problem är också att det är stor risk att det fryser här vid längre strömavbrott, så jag måste köra rätt stor andel glykol med dess lägre värmekapacitet och högre viskositet. Jag vill heller inte sätta en radiator i taket på chassit, spontant tänker jag att det är bättre ljudmässigt att hålla reservoaren högst i systemet för att ha hela cirkulationen mättad med vatten istället för att vattnet ska bli turbulent med luft någonstans i systemet.

Nästa steg upp i dimensioneringen blir väl att replikera bygget GN gjorde med 2x180mm + 2x140mm: https://www.youtube.com/watch?v=UKknmoatTJA
Tyvärr så ger de ju inga siffror på hur bra det fungerar, det känns högst oklart hur bra 180mm-fläktar klarar att trycka luft genom en 45mm radiator, och jag hittar inget vettigt på annat håll heller. Risken finns ju att de vid låga varvtal mest bara vispar runt luften på framsidan av radiatorn utan att trycka igenom i nån vidare utsträckning.

Några kommentarer och/eller idéer? Den lätta lösningen är ju Torrent + sänka prestandakraven, har heller inte hunnit leka så mkt med CO. Men det känns inte orimligt att lägga en hyfsat summa på vattenkylning som går att underhålla och kan få hänga med ett bra tag.

Δ
Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köra core offset? Borde sänka värmen rejält
Alltså undervolta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du inte bara köra core offset? Borde sänka värmen rejält
Alltså undervolta

Jag ska testa mig fram lite där, men det ger inte tillräckligt. Jag testade -12 på alla kärnor, där -15 fungerat för tidigare ägare, och det ledde till att skrivningar till SSD:n misslyckades. Då vädret sen blev varmare så kunde jag konsekvent trigga skrivfelen på 20-30minuter. Det tog en vecka med klurande om jag lyckats paja SSD eller CPU på nåt sätt innan jag insåg att UEFI inte tog bort CO om jag satte det till disabled utan att sätta -0 som värde först. Klarnade först efter jag rensat CMOS en vända.

Permalänk
Medlem

Slutligen blev lösningen Fractal Torrent + NH-D15s + offsetmount bara för att testa + core offset.
Skrivfelen till SSD:n verkar bero på SSD:n i sig, den disconnectar vid tung skrivning men bara då den är hyfsat full (<25% ledigt på 2TB WD SN850).. hade hoppats hitta en till likadan att migrera till medans jag kör tester på denna, men inte dykt upp nåt fynd, så det är olöst problem. Ser till att hålla tillräckligt mycket utrymme ledigt för att den inte ska flippa ur bara.

Jag var rätt nöjd med den här lösningen ett tag, men nu till problemen.

Fläktarna höll i strax över två månader, sen började de med ett knattrande ljud vid låga varvtal. Tydligen väldigt vanligt då jag söker efter problemet, folk har fått ersättningsfläktar, men problemet återkommer snart igen. 140mm-fläktarna gick att ersätta, men 180-mm fläktarna finns det inte direkt någon ersättare till. Känns lite dumt att behöva köra extraramen för att byta till 3x140mm Noctua i fronten när man betalar så här mycket för ett chassi.

Nästa problem är att jag behöver 24GB VRAM, med baktanken att jag hoppades kunna sätta det vattenkylt i min server nån gång i framtiden då det spelat ut sin roll i min workstation.
Mitt nuvarande 3080 TUF med silent bios har varit trevlig ljudnivå på, men vid last som växlar flera ggr per sekund mellan 0% och 100% så går det i det öppna fractal torrent höra ett ljud som liknar diskknatter lite. Överkomligt dock, och det är inte så ofta.
4090 TUF verkar det vara vedervärdigt spoltjut på, och likaså på de andra "toppvarianterna", Strix, MSI Suprim osv.
Väljer jag ett kort med mindre spoltjut så får jag högre ljudnivå. MSI Suprim liquid verkar en del haft tur med, men jag har såklart ingenstans att montera radiatorn för en AIO i Torrent, och blir det spoltjut så är det ju sämsta chassit för att dämpa spridningen.

Måste jag köra Inno3D 4090 frostbite och customloop med extern radiator och ljuddämpa pumpen i nytt (eller åter till mitt gamla r5) för att kunna få tyst på allt, eller finns det nån annan lösning? Det känns verkligen deprimerande att behöva lägga 30k på den här historien.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Define R5 som jag funderar på att ersätta. Bara genom att öppna luckan sänks GPU-tempen med 5-7 grader under hårdare spelsessioner iof något som jag kan leva med men det tyder ju på att flödet inte är optimalt.

Har spanat på Fractal North som visserligen inte är väldämpat men det tänker jag man får lösa med fläktkurvor som sänker farten rejält under låglast. Spinnande diskar var det länge sedan jag hade i lådan.

Körde vattenkylning för ett antal år sedan men blev aldrig nöjd med ljudnivå tillsammans med underhåll och ersättningen blev en Noctua D15 som hänger med än. Har justerat ner spänningarna en del på min 7950x3d och PPT stiger sällan över 100W när det spelas vilket gör att processorkylaren orkar med att hålla nere temperaturerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Bara genom att öppna luckan sänks GPU-tempen med 5-7 grader under hårdare spelsessioner iof

Jag har ju börjat leka med ML, så det blir ju maxad GPU + en CPU som boostar allt den orkar, samtidigt som jag har tillräckligt mkt annat igång för att övriga kärnor ska ha en del att göra också. Kunde inte dra ner kurvorna tillräckligt tyst utan att temperaturerna började klättra iväg. Torrent klart bättre i det avséendet, är ju mer som en vindtunnel. Fractal North är väl inte lika extremt om man inte kör mesh? Dock är det väl tillräckligt odämpat för att coilwhine riskerar bli ett problem. Jag blir lite tokig bara av tanken på att lägga 20k på ett grafikkort och få nåt som beter sig såhär: https://imgur.com/a/HFkibtS
Vet inte om man ska sitta och hoppas på snar lansering av 4090TI och att tredjepartarna skärpt sig.
edit: Ser att de verkar ha bytt fläktar mellan Torrent och North också.

Skrivet av Calle:

Körde vattenkylning för ett antal år sedan men blev aldrig nöjd med ljudnivå tillsammans med underhåll och ersättningen blev en Noctua D15 som hänger med än. Har justerat ner spänningarna en del på min 7950x3d och PPT stiger sällan över 100W när det spelas vilket gör att processorkylaren orkar med att hålla nere temperaturerna.

Pumpljud som blev problematiskt? Vilken pump isf? Vissa kyler ju med det cirkulerande vattnet och bör ju därmed kunna byggas in i en ljudisolerad låda i lådan tycker jag.

Lyckades se en del poster om att folk med Gigabyte fått tjutfria kort, men verkar ist. som att det är problem med att fläktarna varvar alldeles för högt, vilket man behöver stänga av RGB-effekterna på dem för att fixa, vilket såklart inte finns stöd för att göra i linux