Tilgin HG2751 Stänga av DHCP och ge routern en ny ip adress

Permalänk

Tilgin HG2751 Stänga av DHCP och ge routern en ny ip adress

Jag fick hem en ny Router från Bredband2. På pappret så är det inget att klaga på. Jag hade tänkt att använda den enbart som en AP.
Den router jag har nu som AP är en Inteno 200 och har fungerat väldigt bra faktiskt.
Men nu har jag fått hem en Tilgin HG2751.

Jag hittar inte vart jag kan stänga av DHCP för LAN och ge routern en ny ip adress då min ordinarie router har samma IP.*
Min ordinarie router är en gammal dator (Dell optiplex 745), som fungerar utmärkt med "IP fire". Så jag vill inte byta.

Om det går att stänga av DHCP så undrar jag hur man gör. Jag har inte hittat något alls ang detta på google eller Tilgins hemsida.
Sen så vill jag även ge routern en ny ip adress.

Det bästa vore om man kunde installera någon Custom rom på routern.
Några tips och ideer mottages varmt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är negativ, men kan tyvärr inte ge annat råd än att sluta köpa eller skaffa skiten. Annars kommer du bidra till att vansinnet fortsätter.

Oavsett om det handlar om att tillverkarna överger sina produkter och de inte ger säkerhetspatchar? Eller att bas funktioner saknas.

-Halåå! som vi konsumtenter borde anse som likgiltig med våran ytterdörr. Vem fan vill köpa en pappdörr som ytterdörr, mot internet eller kriminella. Det är en galen värld där utanför.

Ska jag köpa en router eller en liknande enhet som ska vara på dygnet runt, så kollar jag https://openwrt.org/supported_devices , gjort det ca 15 år nu. Kolla även på revisionen. Tillverkarna är fullt kapabla att ändra underliggande platform från ett chip till ett annat mellan dem. Även om Revision 1 har fullt stöd så är det ingen garanti att Revision 2.0 kommer få det.

Poängen är att om det finns det stöd i OpenWrt är uppström, urmodern till övriga custom rommar så kommer hårdvaran att leva LÄNGE. OpenWrt är måna att det ska vara öppen källkod, inte bara stängda komponter i ett ompaketerat pussel, som DD-Wrt, osv... custom roms, heter är kapabla till.

Låter du tillverkaren bestämma, praktexempel D-LINK så kan de ta 3-6 månader tills produkten överges. Slit och släng prylar.

Broadcom chipset är också något man starkt bör undvika, även om de finns stöd OpenWrt stöd, så är vissa delar av hårdvaran hemlig, antingen har du funktionalitet som inte lirar, eller att genomströmningen/throughput är usel. Just för att de stängda drivrutinerna som avlastar processorn enbart fungerar till något som motsvarar Windows 98 under huven, och OpenWrt måste processa allt i med processorn istället som inte räcker till. Lite som att titta på film, med software encoding på en gammal dator, de räcker nästan men inte fullt ut.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Ursäkta om jag är negativ, men kan tyvärr inte ge annat råd än att sluta köpa eller skaffa skiten. Annars kommer du bidra till att vansinnet fortsätter.

Oavsett om det handlar om att tillverkarna överger sina produkter och de inte ger säkerhetspatchar? Eller att bas funktioner saknas.

-Halåå! som vi konsumtenter borde anse som likgiltig med våran ytterdörr. Vem fan vill köpa en pappdörr som ytterdörr, mot internet eller kriminella. Det är en galen värld där utanför.

Ska jag köpa en router eller en liknande enhet som ska vara på dygnet runt, så kollar jag https://openwrt.org/supported_devices , gjort det ca 15 år nu. Kolla även på revisionen. Tillverkarna är fullt kapabla att ändra underliggande platform från ett chip till ett annat mellan dem. Även om Revision 1 har fullt stöd så är det ingen garanti att Revision 2.0 kommer få det.

Poängen är att om det finns det stöd i OpenWrt är uppström, urmodern till övriga custom rommar så kommer hårdvaran att leva LÄNGE. OpenWrt är måna att det ska vara öppen källkod, inte bara stängda komponter i ett ompaketerat pussel, som DD-Wrt, osv... custom roms, heter är kapabla till.

Låter du tillverkaren bestämma, praktexempel D-LINK så kan de ta 3-6 månader tills produkten överges. Slit och släng prylar.

Broadcom chipset är också något man starkt bör undvika, även om de finns stöd OpenWrt stöd, så är vissa delar av hårdvaran hemlig, antingen har du funktionalitet som inte lirar, eller att genomströmningen/throughput är usel. Just för att de stängda drivrutinerna som avlastar processorn enbart fungerar till något som motsvarar Windows 98 under huven, och OpenWrt måste processa allt i med processorn istället som inte räcker till. Lite som att titta på film, med software encoding på en gammal dator, de räcker nästan men inte fullt ut.

Tackar. Blir att skicka tillbaka den imorgon. Ångerrätt i 14 dagar.
Så slipper jag skiten. Blir att kolla på alternativa produkter istället så som en riktig AP med WI-FI 6.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Tackar. Blir att skicka tillbaka den imorgon. Ångerrätt i 14 dagar.
Så slipper jag skiten. Blir att kolla på alternativa produkter istället så som en riktig AP med WI-FI 6.

Rätt kraftfull router skall sägas.

https://github.com/wuseman/Tilgin_H2751-Bredband2

Skulle dock varna för Alltele, bredband2 och Bahnhof. Skulle bytt operatör helt och hållet om jag var du dock deras säkerhetstänk är rätt så lika med noll med inhyrda kodare från Ryssland som sätter samma password för alla sina enheter på alla sina enheter i över 14 olika länder. Telia är att rekommendera med egna kodare och ett säkerhetstänk utöver det normala, man får väl vad man betalar för.

// wuseman

Permalänk
Skrivet av wuseman:

Rätt kraftfull router skall sägas.

https://github.com/wuseman/Tilgin_H2751-Bredband2

Skulle dock varna för Alltele, bredband2 och Bahnhof. Skulle bytt operatör helt och hållet om jag var du dock deras säkerhetstänk är rätt så lika med noll med inhyrda kodare från Ryssland som sätter samma password för alla sina enheter på alla sina enheter i över 14 olika länder. Telia är att rekommendera med egna kodare och ett säkerhetstänk utöver det normala, man får väl vad man betalar för.

// wuseman

Kodare som kodar alla sina enheter?
Du får gärna förklara lite närmare på detta. Är det deras routrar du menar eller är det någon annan hårdvara?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

De gör ju oftast en branding av själva OEM-firmware med egna anpassningar, och detta släpar efter såklart. Sen OEM/SDK-firmware lämnar inte tillverkaren ut direkt till kunder.

Bara det att Telias routers skickar hem massa info om sina kunder enheter och närvaro helt utan kundernas kännedom.
https://neo4j.com/blog/scaling-neo4j-to-millions-of-homes-wit...

Jag avskyr tillverkar-routers av så många anledningar. Nedlåsningen, säkerhetsriskerna, korta livslängden, hemligheter etc. etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Kodare som kodar alla sina enheter?
Du får gärna förklara lite närmare på detta. Är det deras routrar du menar eller är det någon annan hårdvara?

Tilgin routrarna underhålls av Oktetlabs, 9/4 Kronshtadtskaya str, St. Petersburg, 198096 Russia och oktetlabs skapades av tidigare Oktet programmeraren för embedded products också beläget i Ryssland, St Petersburg vars namn är: Elena Vengerova

Permalänk

Tur att jag skickade tillbaka den då om man ser på dagens situation med Ukrina.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

För att förtydliga, "DHCP för LAN" heter DHCP server, och mig veterligen så går den inte att stänga av. Jag gick i samma tankar, dvs. att använda en Tilgin router som en accesspunkt, eftersom min primära router endast har Wireless-N och Tilgin har Wireless-AC. Men jag har tittat på en HG2711, inte HG2751. Så jag kan inte säga säkert vad som funkar och inte funkar på HG2751, men HG2711 är i alla fall samma serie. Menynavigeringen är ofta ganska rörig på Tilgin routrar. Senast när jag skulle göra en DHCP renew mot Bahnhofs DHCP server på denna router så fick jag leta en bra stund innan jag hittade rätt alternativ. Ibland hittar man inställningar på oväntade ställen. Tilgin är ganska duktiga på att använda lite säregen placering av alternativen i menyer. Det vet jag som haft Vood 342 i ett antal år från min tid som Tele2 kund. Men jag ska kolla en gång till. Jag kan skriva här igen om jag hittar något.

Sedan så vill jag uppmärksamma er på att inte lita för mycket på det Wuseman har att säga. Jag hittade hans tråd om just Tilgin på Flashback forumet där han yrar om en jävla massa saker som inte har med varandra att göra. Han är helt uppskruvad och paranoid! Det handlar om allt från Sverige och Tilgin, till Oktetlabs och Ryssland, och han får även in Iran, mänskliga rättigheter, neurovetenskap och rymden. Det är ren rappakalja! Trots hans till synes briljerande datakompetens och analytiska insikter så har han hela tiden tittat på fel router! Det medger han i ett senare inlägg. Med röd text!! Geniet missade en siffra (i IP numret?) när han skulle "fjärransluta". Jag skrattade gott när jag läste det! Det kom han på först efter att ha skrivit en hel doktorsavhandling om hur Ryssland spionerar på oss tack vare Tilgin som samarbetar med Ryssland och svenska operatörer som har dålig koll på säkerheten (som vet mindre än han??).

Jag har inte läst en så lång och svårbegriplig text på mycket länge. Han bara vräker ur sig en massa saker, men det som förbryllar är att det är en blandning av sanningar, osanningar, och hans fantasier (delirium?). Det går inte att säga varken si eller så. Man får försöka filtrera ut det (om man har tid och lust att ägna sig åt sånt). Det som är rätt så säkert, efter att jag har kollat på det själv, är att Tilgin har haft ett samarbete med Oktetlabs och att det företaget ligger i Ryssland. Men för extraorodinära påståenden krävs också extraordinära bevis! Och inte minst självkritik och efterkontroll av det egna arbetet och analysen (helst innan publicering!). Det är ju inte bara ett påstående eller anklagelse han kommer med, utan han radar upp ett antal olika. Det räcker inte då med att sticka huvudet före eller att låta fingrarna vara snabbare än hjärnan, och sedan be om ursäkt för att man har baserat sina påståenden och slutsatser på fel data, för att man hela tiden har kollat på fel router! Ungefär där slutade jag läsa hans rappakalja.

Jag ville bara göra er uppmärksamma på det här, eftersom det är relevant i den här tråden. Tyvärr! När man inte kan hålla sig till sakfrågan. Personligen kan jag inte lita på någon som inte kan uttrycka sig ordentligt och som inte har tankarna i styr. Man ska skriva det man menar, och mena det man skriver. Annars finns det ingen mening med att skriva en massa meningslösa dumheter. Att skriva är en övning i att tänka. Men för vissa är det också en metod för att sprida skräck och desinformation. Han är för övrigt avstängd på Flashback, liksom här på Sweclockers, och jag vet inte varför, men det är värt att nämna tycker jag (den som vill får undersöka).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

För att förtydliga, "DHCP för LAN" heter DHCP server, och mig veterligen så går den inte att stänga av. Jag gick i samma tankar, dvs. att använda en Tilgin router som en accesspunkt, eftersom min primära router endast har Wireless-N och Tilgin har Wireless-AC. Men jag har tittat på en HG2711, inte HG2751. Så jag kan inte säga säkert vad som funkar och inte funkar på HG2751, men HG2711 är i alla fall samma serie. Menynavigeringen är ofta ganska rörig på Tilgin routrar. Senast när jag skulle göra en DHCP renew mot Bahnhofs DHCP server på denna router så fick jag leta en bra stund innan jag hittade rätt alternativ. Ibland hittar man inställningar på oväntade ställen. Tilgin är ganska duktiga på att använda lite säregen placering av alternativen i menyer. Det vet jag som haft Vood 342 i ett antal år från min tid som Tele2 kund. Men jag ska kolla en gång till. Jag kan skriva här igen om jag hittar något.

Sedan så vill jag uppmärksamma er på att inte lita för mycket på det Wuseman har att säga. Jag hittade hans tråd om just Tilgin på Flashback forumet där han yrar om en jävla massa saker som inte har med varandra att göra. Han är helt uppskruvad och paranoid! Det handlar om allt från Sverige och Tilgin, till Oktetlabs och Ryssland, och han får även in Iran, mänskliga rättigheter, neurovetenskap och rymden. Det är ren rappakalja! Trots hans till synes briljerande datakompetens och analytiska insikter så har han hela tiden tittat på fel router! Det medger han i ett senare inlägg. Med röd text!! Geniet missade en siffra (i IP numret?) när han skulle "fjärransluta". Jag skrattade gott när jag läste det! Det kom han på först efter att ha skrivit en hel doktorsavhandling om hur Ryssland spionerar på oss tack vare Tilgin som samarbetar med Ryssland och svenska operatörer som har dålig koll på säkerheten (som vet mindre än han??).

Jag har inte läst en så lång och svårbegriplig text på mycket länge. Han bara vräker ur sig en massa saker, men det som förbryllar är att det är en blandning av sanningar, osanningar, och hans fantasier (delirium?). Det går inte att säga varken si eller så. Man får försöka filtrera ut det (om man har tid och lust att ägna sig åt sånt). Det som är rätt så säkert, efter att jag har kollat på det själv, är att Tilgin har haft ett samarbete med Oktetlabs och att det företaget ligger i Ryssland. Men för extraorodinära påståenden krävs också extraordinära bevis! Och inte minst självkritik och efterkontroll av det egna arbetet och analysen (helst innan publicering!). Det är ju inte bara ett påstående eller anklagelse han kommer med, utan han radar upp ett antal olika. Det räcker inte då med att sticka huvudet före eller att låta fingrarna vara snabbare än hjärnan, och sedan be om ursäkt för att man har baserat sina påståenden och slutsatser på fel data, för att man hela tiden har kollat på fel router! Ungefär där slutade jag läsa hans rappakalja.

Jag ville bara göra er uppmärksamma på det här, eftersom det är relevant i den här tråden. Tyvärr! När man inte kan hålla sig till sakfrågan. Personligen kan jag inte lita på någon som inte kan uttrycka sig ordentligt och som inte har tankarna i styr. Man ska skriva det man menar, och mena det man skriver. Annars finns det ingen mening med att skriva en massa meningslösa dumheter. Att skriva är en övning i att tänka. Men för vissa är det också en metod för att sprida skräck och desinformation. Han är för övrigt avstängd på Flashback, liksom här på Sweclockers, och jag vet inte varför, men det är värt att nämna tycker jag (den som vill får undersöka).

Tack för infon om Woseman. Då är det kanske ett skäl till varför han är avstängd på Swec.

Åter till Routern. Jag skickade tillbaka den för supporten inte kunde hjälpa mig heller. Sen att det gick att fjärransluta till den utifrån utan möjlighet att stänga av denna funktion var en varningsklocka.
Men jag har en gammal Inteno 200 som AP för stunden. Den funkar iaf.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Tack för infon om Woseman. Då är det kanske ett skäl till varför han är avstängd på Swec.

Åter till Routern. Jag skickade tillbaka den för supporten inte kunde hjälpa mig heller. Sen att det gick att fjärransluta till den utifrån utan möjlighet att stänga av denna funktion var en varningsklocka.
Men jag har en gammal Inteno 200 som AP för stunden. Den funkar iaf.

Du menar det här att operatören kan gå in och pilla? Ja du, jag tycker inte om det jag heller. Men jag tror vi kommer få se ännu mer av det med tiden, när allt färre personer kan och vill fixa och trixa med tekniken själva. Ointresse, ansvarsflykt och ibland bara ren lathet. Samtidigt som teknikbolag och operatörer gärna tar ägarskap över våra prylar och vår data. Nu har jag aldrig haft Telia som operatör, men av det jag vet om Telia (och jag har jobbat på deras support en gång i tiden), så är det ett bolag och en operatör som gärna tar täten när det kommer till att "göra livet enklare" för användare (med både positiva och negativa konsekvenser som följd).

Det här påminner mig om kabel-TV där man blir tvungen att använda en "speciell" STB och inte får använda en egen, eller ens den inbyggda DVB-C tunern i TVn så man kan slippa extra boxar och sladdar. Man blir inlåst som ett betesdjur. Det borde vara upp till var och en vad man ska använda för utrustning. Precis som det här med Internet, där man ändå får använda en egen router. Tills det inte är möjligt längre, eftersom någon kommer bestämma att det är just deras router man ska ha. Sedan ska man börja köpa TV också av kabel-TV operatören.

Det var just det här med inlåsning av VoIP/SIP som fick mig att skaffa en HG2711 direkt från Bahnhof. Jag hade hellre köpt en Linksys SIP box som jag tittade på, och sedan mata in mina Bahnhof uppgifter i den. Men det fick man inte göra, inte längre. Bahnhof hade kommit på att det var bättre för säkerheten att tvingar bort alla kunder från gamla SIP boxar. Fram till dess körde jag just en Tilgin VoIP/SIP/router box. Det var en Vood 342 som jag hade ärvt från Tele2. Den fick jag sluta använda. För kom ihåg, Tilgin var ju komprometterade av ryssar från Oktetlabs, eller hur? Så vad blev Bahnhofs lösning då? Jo, en nyare VoIP/SIP/router box... från Tilgin! Haha! Ironin och dumheten i det hela är overklig. Om ryssarna har kunnat lyssna på mina samtal innan, när jag hade en gammal SIP box, så har de alltså kunnat fortsätta med det, tack vare att Bahnhof valde Tilgin som leverantör av nya SIP boxar som alla skulle ha (så även kunder som hade annat fabrikat innan!). Tack för det fria valet Bahnhof!

Jag har i alla fall tjatat till mig en gratis HG2711, mot att jag binder upp mig i två år. Så jag slapp betala för den. Jag har haft Bahnhof sedan 2013 tror jag. Så det var inga problem att binda upp mig.

Men du förstår så dumt det kan bli när man tvingar folk att använda en viss utrustning? Operatören har kanske goda avsikter. De vill rädda oss från krokodilerna som vill äta upp oss, men det blir fel när de huvudlöst skickar oss rätt in i träsket. Nu vet jag inte om det stämmer att Tilgin routrar är eller har varit mer utsatta för det här, men man kan ju tycka att operatören borde ha bättre koll i det läget.

Jag har inte kollat än om det går att stänga av DHCP servern på HG2711. Jag avvaktar till tisdag då Bahnhof också har öppet. Annars har jag fått en Netgear R6020 av en vän som köpte en bättre till sig själv. En R6020 är ingen värsting, men den är helt ny och oanvänd, och den ser ut att fungera med OpenWRT för den står på listan. Så jag kommer nog installera OpenWRT på den och köra den som Wireless-AC access point mot min router. Men jag är ändå nyfiken på den där Tilgin routern, om det går att stänga av DHCP på den, så jag ska undersöka det.

Synd att man inte kan köra DD-WRT eller OpenWRT eller FreshTomato på någon av Tilgin routrarna. De flesta jag sett ser ut att använda ett Broadcom chip, så det kan vara en förklaring. (En annan är att tillgången till dessa routrar är nästan obefintlig bland utvecklare.) Broadcom är det dåligt stöd för generellt sett, speciellt BCM63xx serien. Men DD-WRT brukar man kunna köra ibland även fast det är Broadcom chip. Man kan säga att om det är Broadcom och det inte funkar med DD-WRT så kommer det inte funka med någon av de andra custom ROM:en heller.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag tror jag har hittat rätt inställning för att stänga av DHCP servern. I alla fall för Tilgin HG2711. Men det borde vara lika även för HG2751. Jag tog lite hjälp av supporten på Bahnhof och hade väl tur att jag kom fram till en medarbetare som kunde både nätverk och Tilgin. Men även han blev lite ställd först, han hade inte fått frågan tidigare, men när jag förklarade vad jag ville göra så listade han ut det. Idag är det första maj, men jag chansade och ringde ändå, och de hade visserligen öppet idag till 15:00. Jag kom ganska snabbt fram också, inom 10 minuter. Det brukar annars ta betydligt längre tid att komma i kontakt med Bahnhof på telefon, och så har det varit i alla 10 år som jag varit kund. Men ibland har man bara tur. Gäller att ringa på en röd dag kanske.

1. Gå till gränssnittet på http://192.168.1.1 (eller det IP vad du har ställt in för routern).
2. Gå till SETUP menyn längst upp till vänster.
3. Gå till LAN configuration (under LAN Setup) på vänster sida.
4. Klicka på "View/edit all parameters".
5. Klicka på alternativet "None" vid rubriken "DHCP provider". Glöm inte att spara.

Så här "enkelt" ska det alltså vara att stänga av DHCP servern på en HG2711. Jag har ännu inte testat det här själv, men det ser ut att vara helt rätt. Det man gör är att man redigerar parametrar för en LAN grupp som heter "lan0" som är standardgruppen ("Default LAN group"). Men man ser inte DHCP parametrar förrän man klickar på att visa alla parametrar, vilket man gör genom den blå länken längst ner på "LAN configuration" när man tittar på parametrar som tillhör gruppen.

Det är värt att nämna att "DHCP provider" även kan ställas in som "DHCP relay". Så i fall det inte hjälper att bara stänga av DHCP, så ska man med hjälp av det här alternativet kunna tala om för HG2711 vilken alternativ DHCP server som ska kontaktas för att fråga om IP adress. Där anger man då IP adressen till den primära routern man tänker koppla HG2711 till.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nu har jag testat och det fungerar som förväntat. Det betyder att jag med min laptop kan nå alla datorer som är kopplade till min primära router genom att trådlöst koppla den till Tilgin routern. Samtidigt som jag kan ringa in och ut med VoIP/SIP med Tilgin routern, så att telefonin är opåverkad. Tilgin routern har en egen extern IP adress, så den är inte beroende av att kopplas till min primära router för att få telefonin att fungera. Jag vet inte om det här är en tillfällighet och om det här kommer att hålla i sig, det återstår att se, men det räckte alltså med att stänga av DHCP servern i Tilgin routern och dra en patch kabel på LAN sidan, till den primära routerns LAN sida.

En bild kan säga mer än 1000 ord. Sägs det. Så jag lägger in lite bilder på var man hittar inställningarna. Jag hoppas det hjälper också. Om inte annat så får jag chansen att testa den nya bildfunktionen på forumet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nu har jag testkört i två dagar. Jag har då använt Tilgin HG2711 som min primära WiFi accesspunkt på en mobiltelefon och en bärbar dator, eftersom mitt intresse i HG2711 låg mest i dess Wireless-AC.

Jag såg en klar förbättring på Bredbandskollen. Jag testade mot deras webbsida. Från att ha haft ca. 50 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp på 2.4 GHz bandet (Wireless-N) på D-Link, till ca. 100 Mbit/s ner och 100 Mbit/s upp på 5 GHz (Wireless-AC) på Tilgin. Jag satt då två meter ifrån routrarna. På mobiltelefonen har jag senast idag sett 107 Mbit/s ner och 107 Mbit/s upp. Konstigt nog fick jag exakt samma värde, både med Bredbandskollen appen för Android, och med Speedtest (Ookla LLC.) appen. Mätservern var en server i Stockholm (Internetstiftelsen egen som jag förstått) för Bredbandskollen appen, och Bahnhof server i Stockholm för Speedtest appen.

Att jag fick mycket bättre hastighet med Wireless-AC är en sak. Men att jag fick 100 Mbit/s och ibland över 100 Mbit/s uppströms var en överraskning! Jag betalar nämliigen bara för 10 Mbit/s upp (och 100 Mbit/s ner)! Det här är inget "double your Internet speed" skämt, utan det här är på riktigt. Jag testade sedan att köra ett test mot Bredbandskollen via kabelansluten stationär dator och fick exakt samma igen, 107 Mbit/s ner och 107 Mbit/s upp. Det är inte bara en dubblering, det är ett tiofaldigande av hastigheten uppströms! Jag tror jag vet också varför det blev så här, men jag kommer inte klaga för att jag får mer än vad jag betalar för om jag säger så. Jag ska köra några tester för att fastställa min hypotes, men det här blev ju en rätt så intressant konsekvens. (Under tiden jag skrev det här inlägget så har jag testat igen via Bredbandskollen och fick igen 107 Mbit/s ner och 107 Mbit/s upp, så det håller i sig.)

Enda nackdelen som jag märkt av är att det ibland uppstår en liten fördröjning när man ska surfa in på en webbsida, speciellt om man inte har besökt den tidigare. Man får slå Enter två gånger innan den laddas in om man är otålig. Det kan bero på DNS caching. Men jag har inte kollat på det än. (Man kan inte vinna på alla fronter och hela tiden.)

Det gick bra att ringa in och ut, så telefonin var aldrig påverkad av något av det här. Eftersom det är grunden till att jag har kvar den här Tilgin routern, så är det självklart viktigt att telefonin fungerar då. Men jag ska titta på vad det finns för andra lösningar. Just nu betalar jag inget för att ha telefoni som Bahnhof bredbandskund, det enda som kostar några kronor är nummerpresentation (10 kr) och utgående samtal (dyrt till mobiler!).

Observera! Det jag missade att ändra var IP adressen till Tilgin routern. Så jag fick en IP krock när både Tilgin och D-Link ville ha 192.168.1.1. Det ledde till några intressanta bieffekter. Min stationära dator som är kopplad med kabel till D-Link, öppnade gränssnittet till Tilgin på adressen 192.168.1.1 vilket var "fel" gränssnitt. Jag tror att det blev struligt först efter att det hade passerat 24 timmar från att jag kopplade ihop routrarna på LAN sidan, eftersom IP-lease tiden är 86400 sekunder (24 timmar eller 1440 minuter). Dessutom så fick den datorn en extern IP adress som jag aldrig haft tidigare, en 176.x.x.x adress, vilket inte var samma som den externa IP adress 155.x.x.x som D-Link routern som den är kopplad till har, som den normalt sett ska använda utåt. Dessutom var det här den fjärde externa IP adress jag fått av Bahnhof, vilket inte ska vara möjligt om man ska lita på officiella uppgifter om att man som mest kan ha tre stycken. Bahnhof erbjöd upp til fem stycken förut och blev välkända för det bland nördar, men har sedan minskat till tre för ett par år sedan. Men med denna 176.x.x.x adress så fick jag alltså en fjärde! Otoroligt! Och omöjligt. Men ändå möjligt!? Jag har annars en D-Link, och två Tilgin routrar som alla ska ha varsin. Det blir tre IP adresser då, och precis lagom.

Så för att slippa det här så behöver ni alltså ändra IP adress till den andra routern, dvs. den sekundära routern som i det här fallet är Tilgin routern. Ni hittar den inställningen direkt ovanför "DHCP provider". Det syns inte i min bild. Men det står "Static address" som rubrik. Den står som 192.168.1.1 som standard, och ni måste undvika den om er primära router använder samma.

Ni måste också undvika IP poolen eller intervallet som DHCP servern på den primära routern använder sig av, dvs. de IP adresser som DHCP server tilldelar sina klienter. Det står ofta som ett intervall, och ni kan se exempel på det i bilden från Tilgin, där det står "Start IP address" och "End IP address". I den bilden är intrevallet 192.168.1.4 till 192.168.1.254. Men observera att det är i er primära router ni måste hitta dessa uppgifter för att se vad ni måste undivka, ni ska alltså inte titta i Tilgin routern. Här använder jag det bara som exempel.

För att förtydliga det här med IP pool så kan jag ta min D-Link router som exempel. Jag kör DD-WRT på den och där går man in på Setup, Basic Setup, och avsnittet "Network Setup". Där står det "Start IP Address" som jag har satt till 192.168.1.101, och istället för att ange en slutpunkt på intervallet så anger man antalet klienter man vill ha under "Maximum DHCP Users" som jag satt till 50. Det betyder att intervallet går från 192.168.1.101 till 192.168.1.151. Allt inom det här intervallet måste jag undvika som IP adress på min Tilgin router. Jag kan sätta den till 192.168.1.200 vilket jag först gjorde också, eller till 192.168.1.2 som jag har ändrat till nu. Så länge man bara sätter det till något utanför det här intervallet, och det inte är samma som IP adressen på den primära routern så ska det fungera.

En liten digression här! Lägg märke till att Tilgin routern är inställd på att IP poolen startar från 192.168.1.4. Det är ett medvetet val från Bahnhof eller Tilgin. (På min D-Link i bild startar den från 192.168.101, också det ett medvetet val av mig själv, av olika anledningar.) Det betyder att den är inställd så att du kan använda den som primär router (vilket nog är vanligast bland kunder) och sedan koppla upp till två stycken av dina egna routrar till den, som då ska fungera som sekundär, respektive tertiär router. Det vill säga två accesspunkter. Tilgin får då 192.168.1.1, den sekundära routern som kopplas till Tilgin får då 192.168.1.2 utan att krocka (med 192.168.1.4), och den tertiära routern som kopplas till Tilgin (eller till den sekundära routern) får då 192.168.1.3 utan att krocka (med 192.168.1.4 eller med 192.168.1.2, eller med 192.168.1.1). Under förutsättning att de har sina DHCP servrar avstängda och frånskilda IP adresser, eller att de är regelrätta accesspunkter och inte routrar (vilket borde vara enklare från ett hemanvändarperspektiv, dvs. att köpa färdiga accesspunkter istället för att konvertera gamla routrar till accesspunkter).

Det jag behöver titta närmare på är hur jag kan optimera med WiFi kanaler och frekvensband, så att jag får så lite störningar som möjligt. Just nu står D-Link och Tilgin routrarna intill varandra, och båda har både 2.4 GHz och 5 GHz radio igång. Eftersom Tilgin har Wireless-AC endast på 5 GHz bandet, så kan man med fördel stänga av 5 GHz (med Wireless-N) på D-Link och bara köra 5 GHz (Wireless-AC) på Tilgin.

Jag har inte kunnat stänga av WiFi helt på D-Link under mina tester, eftersom jag har några enheter anslutna på 2.4 GHz. Jag använder i regel bara 2.4 GHz. Det har hänt förut att jag har fått lite svajig mottagning med 5 GHz så jag har helt uteslutit att använda mig av det. Får se om jag kan övertyga mig själv att det vägs upp av högre hastigheter.

Formulerade om avsnittet om IP pooler och la till info om vilka mätservrar som användes.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111