Microsoft tvingar på användare Edge för länkar

Permalänk
Medlem

Detta kommer då gälla länkar som öppnar i Outlook-appen. Länkarna kommer öppnas i en sidopanel och inte en ny flik i en öppnar webbläsare eller starta webbläsaren Edge i något fullstort läge. Det verkar inte som att det kommer gälla länkar man klickar på om man loggar in på Outlook genom Chrome, Firefox eller vad man nu använder.

"Will this replace my default browser setting in Windows?
No, this only impacts links opened from Microsoft Outlook on Windows and you have the option to turn off this feature in Outlook settings."

"I want to open links with the browser set as the default in Windows Settings.  How do I do that?
You can choose your preferred browser for opening links from Outlook the first time it launches in Microsoft Edge."

Här har vi då vad Microsoft faktiskt säger:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/stay-in-your-flow-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag får nog påpeka att komminister är något man har i kyrkan. I Nordkorea har de kommunister.

Pja, folk följer ju Microsoft som om dom vore gud (enligt dom själva iaf).
Det bästa med Linux är ju att du själv är gud.

Skrivet av Luminous:

Jag har hört liknande tankar om Ryssland.

Och drivrutinerna i linux är inte bättre än windows dito
Jag menar det går ju att få vettig prestanda, men funktioner saknas.
Det vore ju fint om vi kunde få "Radeon Software Adrenalin" i linux.
Nvidia har ju "nvidia-settings" men det är ju inte precis en portning av nvidia control panel.

Mej veterligen finns det inga drivrutiner i Linux, har i alla fall aldrig behövt någon.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Lika bra att sluta använda Outlook och Teams. Eller Windows helt och hållet om möjligt.
Det finns så många Linux baserade alternativ idag som är lika lätta att använda sin Windows.

Permalänk
Medlem

Alla som tror att google är bättre borde kolla lite närmare, efter alla saker som google har försökt sig på genom åren så litar jag bra mycket mer på Microsoft sedan de faktiskt började satsa på diverse säkerhetsfunktioner under huven. Google har alltid varit stygga, det märkte man en gång för länge sedan när de i chrome började auto-logga-in folk att logga i browsern om du besökte en site där du var inloggad men en google användare, och vips tyckte den att det var bra att synka över bokmärken och diverse annat via molnet, men det var rätt mycket intern data som läckte ut för alla som använde chrome på jobbet för interna länkar och samtidigt hade kollat sin gmail vid något tillfälle. Det gick rätt fort för kritiken för att de skulle reversera ändringen, men då var skadan redan skedd för många.

Sedan har vi problemet förra året när google tyckte att det var smart att straffa early adopters och hemanvändare som körde Google suite sedan lanseringen. Plötsligt så var det inga tal om att du kunde använda det som hemanvändare, alla skulle tvingas in i businessplanen då de inte ens har någon annan plan. Så min mail för mina personliga mailkonton skulle gå från $0 till $720/år vips.

I slutändan så backade de beslutet, men det var 2 månader efter officiell deadline efter ett antal personer antingen flytt till andra leverantörer, eller tvingats in i business sidan. Men det började med att dina konton som du hade på en custom domän skulle migreras till vanliga gmail-konto. Sedan tog det två månader till innan de backade de beslutet också.

Dessutom var hela processen för att komma dit att du skulle fylla i en survey som bara återfanns via en specific länk som inte var allmänt känd. Efter survey'n var ifylld hamnade du på en lista där du skulle få mer info, förutom. Allt de hade behövt göra för att lösa problemet var att införa en personal tier för workspace som var anpassad för hemanvändare som vill ha sin egen domän och säg 10 konton för en lämplig summa, såsom många andra leverantörer har. Men inte då, sånt pysslar inte google med.

Ska vi inte tala om allt spammande om hur du ska byta till chrome bara för att du besöker en websida som har med någon google tjänst att göra om du besöker den från någon annan browser.

Men nu är ju edge ändå chromium under huven så. Och kan även använda chrome's plugins dessutom. Men tills vidare kör jag vidare på flera browsers. Det som verkligen saknas är en meta browsers där du kan ställa in vilken browser som ska hantera vilka funktioner. Jag kör youtube i chrome då de kör en del icke standardiserade funktioner så det går långsammare i vissa andra browsers. Jag kör Edge för vanlig daglig surf.

Permalänk

Microsofts egna webbläsare används ju enbart för att ladda ner en annan webbläsare.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Pja, folk följer ju Microsoft som om dom vore gud (enligt dom själva iaf).
Det bästa med Linux är ju att du själv är gud.

Va, vem fan följer Microsoft som om dom vore Gud? Det vore ju ett direkt stört beteende. Nästan mer stört än alla som slår knut på trosorna och får sand i vaginan så fort det sker minsta ändring i Windows. Reaktionerna på allt MS gör är sjukt irrationella.

För egen del har jag just mördat min Linux-partition. Efter typ hundrade gången i rad som jag stått utan något grafiskt UI, på grund av någon uppdatering, så kan skiten dra åt helvete. Hittar ingen dokumentation som förklarar problemet eller ger någon lösning. Finns bättre saker jag kan göra med hårddiskutrymmet. Typ dvärgporr eller nåt.

På servern funkar det bättre. Där får Linux vara kvar.

Permalänk
Inaktiv

Det är givetvis ruttet att de inte följer systemets förval av webbläsare. Det är dock festligt att det finns folk som använder Teams och Outlook, men vägrar Edge på grund av att man inte vill dela data med ett ondskefullt megabolag. Så istället vill man använda Teams, Outlook och Chrome?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

Det är givetvis ruttet att de inte följer systemets förval av webbläsare. Det är dock festligt att det finns folk som använder Teams och Outlook, men vägrar Edge på grund av att man inte vill dela data med ett ondskefullt megabolag. Så istället vill man använda Teams, Outlook och Chrome?

Ofta måste man använda Teams och Outlook i jobbet, webbläsaren däremot får man ofta välja själv. Men absolut föredrar jag egentligen Edge över Chrome. Mest för att jag är en betalande kund hos dem på ett helt annat sätt än jag är hos Google och därmed känner mig mer säker.

Jag använder dock Vivaldi som huvudbrowser hemma och på jobbet, men Edge används för "intranät-grejer", Chrome används emellanåt för viss debugging, test och liknande, och för att komma åt repon hos ett systerbolag för att undvika att behöva logga ut från mitt bolag och in hos dem varje gång jag växlar, och Firefox för en del andra saker. Jag hade kunnat skippa Chrome helt om Edge hade tillåtit mig att göra undantag för "osäkra" sidor som körs på localhost typ, men det går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nästan mer stört än alla som slår knut på trosorna och får sand i vaginan så fort det sker minsta ändring i Windows. Reaktionerna på allt MS gör är sjukt irrationella.

Fan vilken pinsam kommentar.

Jag gillar en hel del produkter Microsoft gör, men deras metoder att trycka ner sin skit i halsen på mig gillar jag inte när jag redan sagt "nej tack". Tycker jag har rätt att kritisera det om jag vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag hade kunnat skippa Chrome helt om Edge hade tillåtit mig att göra undantag för "osäkra" sidor som körs på localhost typ, men det går inte.

Funkar inte #allow-insecure-localhost eller missförstår jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

Funkar inte #allow-insecure-localhost eller missförstår jag?

Det kanske går, men man kan inte bara klicka typ "fortsätt ändå" som man kan i Chrome, Vivaldi och resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För egen del har jag just mördat min Linux-partition. Efter typ hundrade gången i rad som jag stått utan något grafiskt UI, på grund av någon uppdatering, så kan skiten dra åt helvete. Hittar ingen dokumentation som förklarar problemet eller ger någon lösning. Finns bättre saker jag kan göra med hårddiskutrymmet.

På servern funkar det bättre. Där får Linux vara kvar.

Jag känner igen mig.
De brukar inte helt sonika sluta funka men på min laptop slutade Archlinux klara av att boota nyligen, hittade inte root eller nåt.
Jag minns inte ens om jag lyckades lösa det, jag tror jag bara installerade om.

Skrivet av Fulci:

Fan vilken pinsam kommentar.

Jag gillar en hel del produkter Microsoft gör, men deras metoder att trycka ner sin skit i halsen på mig gillar jag inte när jag redan sagt "nej tack". Tycker jag har rätt att kritisera det om jag vill.

Någonting säger mig att han hade en sån där dålig dag. Jag har haft dem med, när jag velat säga upp min befattning med datorer och teknik och förneka att jag någonsin tyckte det var roligt överhuvudtaget

Microsoft, men även Apple fattar ganska många väldigt irriterande beslut över användarnas huvuden tycker jag, de bestämmer sig för hur UI ska se ut osv.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself