Uppåt för Iphone – men Samsung passerar Apple

Permalänk
Melding Plague

Uppåt för Iphone – men Samsung passerar Apple

Iphone slog säljrekord under årets inledande kvartal, men Samsung lyckades ändå sälja fler telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samsung har billigare mobiler än Apple vilket är attraktivt för många i dessa tider.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Samsung har billigare mobiler än Apple vilket är attraktivt för många i dessa tider.

Och framför allt har de hela segmentet från ish1500kr mobiler för tex Samsungs A10 upp till flaggskeppstelefoner som "matchar" Apples.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja, det beror på hur man jämför så det är lite [tomejto] / [twomatow] på den.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ny telefon ~2017 Motorola Moto G4 Plus
https://www.gsmarena.com/motorola_moto_g4_plus-8050.php

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Typ alla vet att med väldigt stor sannolikhet så kommer den svindyra iPhonen man köper ha en laddkontakt som snart inga nya prylar längre kommer att ha. Och föga förvånade verkar detta inte ett dugg påverka försäljningen negativt.
Däremot finns det många (speciellt android ägare) som vid övergång till USB C ser iPhone som en väldigt intressant alternativ om de tänker köpa en dyrare telefon.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha rattat en Samsung Fold4 ett tag undrar jag vad Apple håller på med.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad 15 Pro Max har att erbjuda, har en 13 Pro Max nu men vet inte om jag vill fortsätta lägga pengar på att uppgradera redan till hösten, tycker denna gör sitt jobb.

Fold hoppas jag de hoppar över helt, vill inte ha en skärm i mjukplast, då kan jag lika gärna använda laptop eller padda om jag behöver större skärm för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ alla vet att med väldigt stor sannolikhet så kommer den svindyra iPhonen man köper ha en laddkontakt som snart inga nya prylar längre kommer att ha. Och föga förvånade verkar detta inte ett dugg påverka försäljningen negativt.
Däremot finns det många (speciellt android ägare) som vid övergång till USB C ser iPhone som en väldigt intressant alternativ om de tänker köpa en dyrare telefon.

Det är ju ett lagkrav numera med USB C så det lär den ha, iaf om de tänkt fortsätta sälja den i slutet av 2024, annars avvaktar jag till iPhone 16.

Permalänk
Medlem

Har 12 PRO. Dags för ny men 15pro lär ju bli för dyr.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

72% högre bruttovinst än Samsung. Jo, de kan verkligen ta betalt utan att någon ifrågasätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju ett lagkrav numera med USB C så det lär den ha, iaf om de tänkt fortsätta sälja den i slutet av 2024, annars avvaktar jag till iPhone 16.

Kravet gäller väl endast nya modeller ?

Så om man lanserar en modell innan kravet införs, så får man fortsätta sälja den modellen även efter kravet har införts.
Åtminstone är det så jag tolkade reglerna.
Men visst, i en marknad när telefonmakarna vill sälja nya modeller varje år så blir väl den praktiska skillnaden relativt liten.

Om jag har rätt (inte helt säker)
Så kan det ha större betydelse för andra produkter som har längre produktcykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju ett lagkrav numera med USB C så det lär den ha, iaf om de tänkt fortsätta sälja den i slutet av 2024, annars avvaktar jag till iPhone 16.

Kravet gäller enbart nya modeller. Nu blir det nog USB-C i årets modell, men det är inte förrän i slutet av 2024 som nya modeller måste ha USB-C, dvs. iPhone 17 eftersom iPhone 16 hinner släppas innan kravet går igång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har själv en iPhone X men tycker inte ens det är värt att uppgradera. Alldeles för dyrt för att köpa en ny telefon som ens matchar specarna jag redan har, och vill jag ha det där extra så blir det bra mycket dyrare. Och det är extrasaker som inte är intressant egentligen.... lite mer Mhz... nä, telefonen gör allt jag vill utan problem (surf, musik, ringa, räkningar, foto). Bättre kamera? Inte värt priset. Mer batteritid kanske? Tveksamt. Och telefonen har ett nytt batteri nu som kostade mindre än en tiondel av priset av en ny så den klarar sig bra.

Utvecklingen har planat ut rejält nu på mobilfronten och nu är det bara minimala förbättringar som sker, och med den ekonomiska situationen också så är det nog många som drar sig för större utlägg också. Telefonerna är alldeles för dyra och tillräckligt bra för de flesta. Det som får mig att byta telefon nu är en av två saker: Planned obsolescence eller någon ny funktion som är fantatiskt som man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ alla vet att med väldigt stor sannolikhet så kommer den svindyra iPhonen man köper ha en laddkontakt som snart inga nya prylar längre kommer att ha. Och föga förvånade verkar detta inte ett dugg påverka försäljningen negativt.

Fast om man varit en Apple-användare ett tag så har man knappast brist på lightning-kablar
Jag har säkert 20st lightningkablar liggandes.
Värre är det med USB-C kablar faktiskt för man vet aldrig öht vilken standard de är så ska man ha ett specifikt protokoll får man nästan alltid köpa en ny. Det är alltså vilket som då jag redan investerat i båda kabeltyperna.

Det jag vill säga är att jag har svårt att se hur kontakten påverkar försäljningen nämnvärt.
Speciellt inte med tanke på bristen på antalet USB-C portar på t.ex min Thinkpad så uppskattar jag USB-A till lightning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ alla vet att med väldigt stor sannolikhet så kommer den svindyra iPhonen man köper ha en laddkontakt som snart inga nya prylar längre kommer att ha. Och föga förvånade verkar detta inte ett dugg påverka försäljningen negativt.
Däremot finns det många (speciellt android ägare) som vid övergång till USB C ser iPhone som en väldigt intressant alternativ om de tänker köpa en dyrare telefon.

Känns väldigt 10-tal med kabel till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Speciellt inte med tanke på bristen på antalet USB-C portar på t.ex min Thinkpad så uppskattar jag USB-A till lightning

Finns USB-A till C också

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Finns USB-A till C också

Jo, dock inte lika vanligt förekommande hemma hos mig som USB-C till USB-A (hona) som jag behövde köpa i drivor när Apple gjorde sin flytt till USB-C

Jag har också mängder med lightning till 3.5mm som jag köpt på mig, och sådant måste jag köpa igen om Apple byter till USB-C till telefonerna.

Så en flytt till USB-C på telefonerna innebär faktiskt en investering av kablar för oss som faktiskt kör Apples grejer redan.
Så ni som ger kritik mot att de kör lightning kanske tycker att det bara är fel att de kör en egen standard, problemet är om man redan är investerad i lightning och lagt ut 1-2k i kablar så blir man istället "straffad" för Apple begav sig in Lightning innan USB-C var the shit.

USB-C är tyvärr värre än alla andra kabeltyper eftersom det är s*t*ns massa protokoll och det står sällan på kablarna vad de stöder för protokoll, vilket gör att man hamnar ständigt i att man inte vet om kabeln fungerar som det ska eller inte. Livet med USB-C är klart värre än SCSI

Permalänk

Men sluta detta tjäbbel, köp iphone, håller hur länge som helst, tappar ej i prestanda, funkar alltid. Och köp aktier i Apple, har gjort sen 2003, funkar alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

72% högre bruttovinst än Samsung. Jo, de kan verkligen ta betalt utan att någon ifrågasätter.

Och Samsung tar inte orimligt betalt för sina telefoner med tanke på deras andrahandsvärde?

Galaxy S23 vs iPhone 14
11 490:- mot 11 990. Wow vad goda Samsung är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jo, dock inte lika vanligt förekommande hemma hos mig som USB-C till USB-A (hona) som jag behövde köpa i drivor när Apple gjorde sin flytt till USB-C

Jag har också mängder med lightning till 3.5mm som jag köpt på mig, och sådant måste jag köpa igen om Apple byter till USB-C till telefonerna.

Så en flytt till USB-C på telefonerna innebär faktiskt en investering av kablar för oss som faktiskt kör Apples grejer redan.
Så ni som ger kritik mot att de kör lightning kanske tycker att det bara är fel att de kör en egen standard, problemet är om man redan är investerad i lightning och lagt ut 1-2k i kablar så blir man istället "straffad" för Apple begav sig in Lightning innan USB-C var the shit.

USB-C är tyvärr värre än alla andra kabeltyper eftersom det är s*t*ns massa protokoll och det står sällan på kablarna vad de stöder för protokoll, vilket gör att man hamnar ständigt i att man inte vet om kabeln fungerar som det ska eller inte. Livet med USB-C är klart värre än SCSI

Ja det suger ju lite att behöva köpa ny kablar när man redan har en massa, Men apple lär väl sälja USB-C till lightning till 3.5mm i framtiden

Oah ja USB-C protokollen är ju helt åt helvete, Eller är det USB-C 1.1, 1.2, 2.2, 2.5, 3 eller vad alla nu heter

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Sidde:

...
Så en flytt till USB-C på telefonerna innebär faktiskt en investering av kablar för oss som faktiskt kör Apples grejer redan.
Så ni som ger kritik mot att de kör lightning kanske tycker att det bara är fel att de kör en egen standard, problemet är om man redan är investerad i lightning och lagt ut 1-2k i kablar så blir man istället "straffad" för Apple begav sig in Lightning innan USB-C var the shit.
...

1-2k i kablar låter mindre kul, men det kan förstås bli en extra kostnad nu vid migrationen. Annars att tillverkare (t.ex. Apple) tvingas köra på samma standars känns som en bra väg att gå. Själv har jag främst 2st typer av kablar för USB C och för Micro USB. Båda till vanlig USB storlek. De har följt med diverse kameror, mobiler och annan utrustning som alla kör de två typerna av kablar. För laddare till mobil så är det originalet när jag köpte senaste mobilen som gäller, så att den stödjer snabbladdningen på 40W från 2020 mobil. För Apple så verkar många vara 10-20W eller vissa snabbare för de som stödjer ordentlig snabbladdning men väldigt få snabbare än de 40W från 2020 om jag tolkar deras siffror rätt. Jag tänkte när jag köpte mobilen att snabbladdning inte spelar någon roll då man ändå kan ladda under natten, men jag har vid många tillfällen utnyttjat det faktiskt. Oavsett snabbladdning är det bra att det blir en tydligare standard, sen vilket det blir spelar mindre roll. Så länge jag slipper ha massor av olika kablar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ alla vet att med väldigt stor sannolikhet så kommer den svindyra iPhonen man köper ha en laddkontakt som snart inga nya prylar längre kommer att ha. Och föga förvånade verkar detta inte ett dugg påverka försäljningen negativt.
Däremot finns det många (speciellt android ägare) som vid övergång till USB C ser iPhone som en väldigt intressant alternativ om de tänker köpa en dyrare telefon.

Ärligt talat, vad är problemet? Det är en sladd mellan laddaren och telefonen som skiljer. Det finns väl ingen vettig laddare idag som inte har antingen ett USB-A- eller USB-C-uttag?

Det kanske är ett problem med Android-telefoner, men jag kan nog räkna på en hand de tillfällen jag behövt ladda telefonen hos någon annan. Jag har nog ungefär vid 0 av dessa tillfällen stött på problemet att det saknas rätt sladd.

Hur många pluggar i externa tillbehör i sin telefon? Det får jag nog också räkna till 0 i antalet gånger jag haft ett behov av att göra det. Har svårt att se att en majoritet skulle ha det behovet också.

Så återigen, vad är problemet? Varför skulle USB-C göra att "många (speciellt androidägare)" helt plötsligt skulle se iPhone som ett "väldigt intressant alternativ"?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Ärligt talat, vad är problemet? Det är en sladd mellan laddaren och telefonen som skiljer. Det finns väl ingen vettig laddare idag som inte har antingen ett USB-A- eller USB-C-uttag?

Det kanske är ett problem med Android-telefoner, men jag kan nog räkna på en hand de tillfällen jag behövt ladda telefonen hos någon annan. Jag har nog ungefär vid 0 av dessa tillfällen stött på problemet att det saknas rätt sladd.

Hur många pluggar i externa tillbehör i sin telefon? Det får jag nog också räkna till 0 i antalet gånger jag haft ett behov av att göra det. Har svårt att se att en majoritet skulle ha det behovet också.

Så återigen, vad är problemet? Varför skulle USB-C göra att "många (speciellt androidägare)" helt plötsligt skulle se iPhone som ett "väldigt intressant alternativ"?

Vad är problemet med en Nokia 3310? Inte mycket om man inte gör något att tala med telefonen. Sedan finns det folk som gör lite mer och då får man ladda sin mobil oftare.
På frågan hur usb c påverkar så är just laddning en av de mest grundläggande saker som alla gör på sin mobil och man vill att det ska finnas laddkablar i princip överallt.
Just usb c kabel är en sådan kabel man aldrig behöver fundera på om den finns någonstans.

*edit*
En som spelade och då varade batteriet på iPhone 14 Pro 4h 20 min.
https://www.youtube.com/watch?v=eElgq7JFN84
Sedan visst alla spelar inte så mycket varje dag men man gör annat som drar mycket ström. Det är inget supermirakel med iPhones batteritid, det som dock är unikt är att folk betalar upp emot 15 000kr för en mobil och knappt använder den så mycket. Och då säger att batteriet varar superlänge för de ej använder mobilen så mycket.

*edit2*
Detta är för övrigt snart en icke iPhonefråga. Och det är detta jag och andra väntar på, då skulle jag kunna tänka mig acceptera en iPhone som jobbmobil gratis. (för dyr privat och någon Samsung S23 blir det ej heller, kanske Samsung Fold 5, men det är en annan produkt)

Permalänk
Inaktiv

Vad gör ni med alla kablar när dom släpper USB-D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ärligt talat, vad är problemet? Det är en sladd mellan laddaren och telefonen som skiljer. Det finns väl ingen vettig laddare idag som inte har antingen ett USB-A- eller USB-C-uttag?

Det kanske är ett problem med Android-telefoner, men jag kan nog räkna på en hand de tillfällen jag behövt ladda telefonen hos någon annan. Jag har nog ungefär vid 0 av dessa tillfällen stött på problemet att det saknas rätt sladd.

Hur många pluggar i externa tillbehör i sin telefon? Det får jag nog också räkna till 0 i antalet gånger jag haft ett behov av att göra det. Har svårt att se att en majoritet skulle ha det behovet också.

Så återigen, vad är problemet? Varför skulle USB-C göra att "många (speciellt androidägare)" helt plötsligt skulle se iPhone som ett "väldigt intressant alternativ"?

De skönt att inte kunna låna ut laddaren till folk som kör android

Permalänk
Skrivet av anon244477:

Vad gör ni med alla kablar när dom släpper USB-D?

Slänger.. Det lär dröja länge, men det är dumt med olika standarder.

Jag själv har mängder med prylar som har egna tillbehör och anser det är skit av flera anledningar. Jag begriper inte hur de som inte anser det är ett problem hanterar situationen, men troligen har de inte så mycket prylar.

Som min superkomptakta switch som man borde ha i väskan för jämnan. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...
Ja den tar inte mycket plats, självklart ingår det en nätadapter som är typ lika stor och som i praktiken endast passar denna. Så det i väskan tar dubbelt så stor plats helt i onödan. Med usb c hade den tagit halva platsen i väskan, då man redan har en sådan kabel med sig.
Jag har mängder med olika "proffsskruvmejslar", de har olika bits med speciella egenskaper. Självklart passar ej vanliga bits i dessa skruvmejsel. Så om man behöver ha en bits som ej ingick i sättet, så får man ha med dubbla skruvmejslar i väskan.
Jag har mätinstrument med funktioner som Loop Calibrator, dessa instrument saknar andra funktioner och jag får ha med dubbla instrument i onödan.
Jag har arbetsredskap som både har tum och centimeter på muttrar och skruvar, jag får då ha dubbla uppsättning verktyg med mig, både fasta nycklar, insex osv.
Usb mini är självklart fortfarande år 2023 standardkabeln på elektronikutrustning så man måste ha med en sådan kabel. För konsumentprylar dog väl denna kabel ut runt år 2008.

De som inte tycker det är dumt med att det ska vara olika standarder på allt i onödan så man får släppa med dubbelt av allt i onödan i ens väska förstår jag mig ej på. Den enda förklaringen jag kan komma på är att de jobbar inte med så många saker och inte behöver ha så mycket prylar med sig hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Och Samsung tar inte orimligt betalt för sina telefoner med tanke på deras andrahandsvärde?

Galaxy S23 vs iPhone 14
11 490:- mot 11 990. Wow vad goda Samsung är.

Och sen slutar samsung uppdatera telefonerna 6 månader efter man har köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Och sen slutar samsung uppdatera telefonerna 6 månader efter man har köpt.

Inte längre. Samsung ger 5 års säkerhetsuppdateringar och 4 års Android uppdateringar för de flesta telefoner från 2022 och nyare. För 2021 är det 4 års säkerhetsuppdateringar. S23 får 5 års säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nyfiken på vad 15 Pro Max har att erbjuda, har en 13 Pro Max nu men vet inte om jag vill fortsätta lägga pengar på att uppgradera redan till hösten, tycker denna gör sitt jobb.

Fold hoppas jag de hoppar över helt, vill inte ha en skärm i mjukplast, då kan jag lika gärna använda laptop eller padda om jag behöver större skärm för något.

Ha så kul med att pröjsa 16k för basmodell.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X