Youtube blockerar annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Är det inte tvärt om med Twitch, de har varit väldigt aggressiva med sina blockerare och uppdaterar dem ofta för att motverka adblock? Jag märker själv att reklamen kommer igenom.

Själv har jag inte fått nån reklam på flera månader, så trodde dom gett upp.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Google är en av världens absolut största företag som går sjukt mycket plus varje år trots att jag använder adblocker, så jag har noll dåligt samvete för det.

precis, och fanns det inte ett skattefinansierat google datacenter uppe i norrland där(kanske blandar ihop med tex microsoft eller annat storbolag) de typ inte behövt betala el eller vad det var, så vi bidrar redan.

Permalänk
Medlem

Får man väl låta bli youtube då helt enkelt, inte så ofta ändå som jag tittar på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Vi som inte spenderar timmar varje dag på YT fortsätter blockera bara tills de kastar ut alla som inte betalar.
Förstår inte hur man kan spendera timmar på YT varje dag dock, vad är det för videos som är så bra att man frivilligt tittar flera timmar varje dag?

Permalänk
Medlem

Tips! Youtube Premium Lite kostar 69 kr per månad. Ger enbart reklamfritt YT, inget mer. Länk - https://www.youtube.com/premiumlite .

Passar bra för mig som kollar mycket men inte har användning för YT Music. Annars hade jag kört vanliga Youtube Premium och sparat en peng jämfört med Youtube Premium Lite + Spotify (tycker det inte är alls lika bra som Spotify när jag provade så blev att gå tillbaka till Spotify).

Edit: insåg nu att det antagligen kommit tips om detta förut, har inte läst alla sidorna

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Antar att det inte gått ut till alla än? Ser inget själv iallafall. Återstår att se om uBlock Origin fortsätter att fungera tillsammans med Anti-anti-adblock osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vi som inte spenderar timmar varje dag på YT fortsätter blockera bara tills de kastar ut alla som inte betalar.
Förstår inte hur man kan spendera timmar på YT varje dag dock, vad är det för videos som är så bra att man frivilligt tittar flera timmar varje dag?

Kan bara tala för migsjälv men jag tittar på tuben som om det vore tv. Skillnaden mot vanlig tv är att jag väljer vad jag vill se och när jag vill.

Det är väl inte så svårt att hitta videos som intresserar i några timmar om man har något intresse dvs.

Mitt egna största problem med youtube är att mitt konto bannades utan någon som helst förklaring. Så länge jag inte får ha ett konto så tänker jag blockera så mycket reklam som jag bara kan för jag har inga andra val.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Hur mycket billigare? Faktiskt inte tänkt på det, men ngn gång i framtiden så kommer dem säkert blocka den möjligheten också.

Jag har en prenumeration från Indien. Kostar 129 INR eller ungefär 15-18kr/mån. Haft det i 2 år.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och lider mig igenom alla 5-sekundersreklamer, och trycker på ''hoppa över'' på alla längre reklamfilmer som tillåter det.
Dock så kan jag inte med gott samvete betala för YT-premium/lite så länge som man undviker att moderera sin plattform i ordentlig utsträckning. Att man kan lägga in copyright claims och liknande helt utan att lägga fram några bevis, och därmed stjäla från content creators är ingenting som jag kan ställa min plånbok bakom.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Tips! Youtube Premium Lite kostar 69 kr per månad. Ger enbart reklamfritt YT, inget mer. Länk - https://www.youtube.com/premiumlite .

De har tyvärr höjt till 89 :- nu fortfarande överkomligt dock.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TLOF:

Jaha hur ska innehållskreatörerna få betalt tycker du?

De har ju alltid fått pengar baserat på views, interaktioner mm och inte bara via reklam. Stora tubare tjänar tillräckligt. Inte måste man bli mångmiljonär av youtube. Eller ni kanske tyckeer det.
De har också sponsorer och sådana segment i sina videor.
Sedan finns patreon bla. Små tubare har mer nytta av patreon än ads.

Mind blown.

Kommer aldrig betala för youtube. Om man ska betala för allt så kommer man ju ha en månadsräknkng på 2000 plus i månaden eller något bara för film/tv, och meme videor på youtube.

Och hur vet man att ens premium sub ens går till yotubarna man kikar på? Går säkert till mrbeast.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte mängden reklam men accepterar den när jag ser på plattan/telefonen.

Tyvärr drar youtube upp reklamen till 11 när jag tittar med AppleTV på tv:n. Då är det reklam före/efter, 1 minut in och sedan var 3-4 minut genom hela videon. Börjar man titta på en video igen får jag dubbla reklam på raken (4 videos).
Där skulle man behöva Adblock eftersom google inte är seriösa med reklamängden.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

De har ju alltid fått pengar baserat på views, interaktioner mm och inte bara via reklam. Stora tubare tjänar tillräckligt. Inte måste man bli mångmiljonär av youtube. Eller ni kanske tyckeer det.
De har också sponsorer och sådana segment i sina videor.
Sedan finns patreon bla. Små tubare har mer nytta av patreon än ads.

Mind blown.

Var kommer dessa pengar ifrån tror du? Verkligen mind blown.

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem att betala för premium då jag ser mer på youtube än mina 4 streamingtjänster tillsammans. Värt varenda krona!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Var kommer dessa pengar ifrån tror du? Verkligen mind blown.

Finns ju de som får pengar utan att köra reklam på sina kanaler så du får gärna förklara för mig. Detta har ju varit möjligt sedan 2007 eller så.

Och hur tilldelas youtube premium? Hur vet moralpolisen i tråden att de ens går till de man kikar på? Och hur mycket av dessa i % går ens i såfall till de man kikar på? En promille om ens det? Är ju bättre att stödja via patreon eller paypal eller kofi.
Eller klicka på deras subscribe knapp (de som har en) där man betalar en summa per månad likt twitch.

Inväntar ett svar om: men det är ju ads via andra kanaler som de får ta del av då jueee!!! What.

Finns ju en del videor på youtube om hur mycket de faktiskt får av ads ens.

Många får sin hållbara inkomst via patreon och inte ads.
Och det är ett bättre sätt att stödja.
Lite som att köpa spotify premium och tro att den där ynka hundralappen kommer göra någon skillnad för de hundra artister man lyssnar på under en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Youtube Premium och betalar gladeligen för en tjänst jag använder mig av flera timmar om dagen och stödjer de kanaler jag följer.

Har noll förståelse för folk som tror att man skall kunna använda en tjänst som Youtube helt gratis och utan reklam, det är inte gratis att drifta tjänsten, tänk alla servrar, bandbredd, el, personalkostnader osv samt att de som laddar upp till sina kanaler skall ha en inkomst, väx upp.

Så länge google skatteplanerar så ska jag i största möjliga mån göra allt för att inte ge de mina pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Youtube är så himla bra på att demontize nästintill alla kanaler som jag gillar...Så kan inte säga att jag bryr mig nämnvärt att Google förlorar pengar pga min annonsblockerare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zargoz:

Så länge google skatteplanerar så ska jag i största möjliga mån göra allt för att inte ge de mina pengar.

Ganska kul och intressant inflikning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Köper du chipspåsar som kostar 207 kr styck? Hyvlat bladguld?

@holo

Kostar ca 12kr månaden om man beställer via Indien 🙂

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är ju idag vanligt att det är reklam i klippen också (sponsrat innehåll), så det känns som att modellen kanske behöver utvärderas

Exakt det här. Det är ju nästan inga kreatörer längre som inte har sponsorer de kör med i varenda video. Då får de väl döpa om hela tjänsten till AdsTube!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns ju de som får pengar utan att köra reklam på sina kanaler så du får gärna förklara för mig. Detta har ju varit möjligt sedan 2007 eller så.

Och hur tilldelas youtube premium? Hur vet moralpolisen i tråden att de ens går till de man kikar på? Och hur mycket av dessa i % går ens i såfall till de man kikar på? En promille om ens det? Är ju bättre att stödja via patreon eller paypal eller kofi.
Eller klicka på deras subscribe knapp (de som har en) där man betalar en summa per månad likt twitch.

Inväntar ett svar om: men det är ju ads via andra kanaler som de får ta del av då jueee!!! What.

Finns ju en del videor på youtube om hur mycket de faktiskt får av ads ens.

Många får sin hållbara inkomst via patreon och inte ads.
Och det är ett bättre sätt att stödja.
Lite som att köpa spotify premium och tro att den där ynka hundralappen kommer göra någon skillnad för de hundra artister man lyssnar på under en vecka.

Det senaste jag såg var 55% till de man tittar på, 45% till google. Proportionerligt mot hur länge du tittat på innehållet. Så tittar du på 1 video per månad får den kanalen hela kakan. Tittar du på 2 där en är 4 min och den andra 6 min, får de 40% och 60% respektive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Det senaste jag såg var 55% till de man tittar på, 45% till google. Proportionerligt mot hur länge du tittat på innehållet. Så tittar du på 1 video per månad får den kanalen hela kakan. Tittar du på 2 där en är 4 min och den andra 6 min, får de 40% och 60% respektive.

Så denna procenten går ned hela tiden och kikar man på 1000 videor från tusen olika individer så utdelas alltså 0,03 ören per person? Det är få jag följer nära, det mesta jag kikar på sker faktiskt genom Recommended och där är det mestadels folk jag aldrig kikat på eller så var det längesedan jag kikade på något av deras innehåll så för mig skulle de alltså få löjligt lite pengar.

Betalar hellre en patreon kaffe till något jag vill stödja, som exempelvis AdventureArchives, där de också gör roliga skits i slutet av alla videor ägnade åt shoutouts till alla patreons, och resten får hålla sig bakom adblock.

Permalänk

Om detta kommer och uBlock Origin inte kan kringgå det så kommer jag o min familj sluta använda Youtube!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så denna procenten går ned hela tiden och kikar man på 1000 videor från tusen olika individer så utdelas alltså 0,03 ören per person? Det är få jag följer nära, det mesta jag kikar på sker faktiskt genom Recommended och där är det mestadels folk jag aldrig kikat på eller så var det längesedan jag kikade på något av deras innehåll så för mig skulle de alltså få löjligt lite pengar.

Betalar hellre en patreon kaffe till något jag vill stödja, som exempelvis AdventureArchives, där de också gör roliga skits i slutet av alla videor ägnade åt shoutouts till alla patreons, och resten får hålla sig bakom adblock.

Vill minnas att LTT nämnt att en premium-tittare generellt är värd avsevärt mer än en annonstittare. Men så länge du kikar med reklam påslaget så är det ok, så du kompenserar google för infrastrukturen. Då kan du patreon'a hur många du vill, sen. Helt klart är Patreon och dylikt det som kan gynna videoskaparna mest.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Det bästa måste ha varit när YT fick för sig att avbryta en LÅT ungefär i mitten för reklam. Bra jobbat

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Jag har haft adblocker installerad i ca ett halvår uppskattningsvis. Innan dess tolererade jag reklamen för att den inte störde så värst mycket. Men sedan för ett tag sedan hände något och det kändes som att reklamavbrotten blev 10 ggr fler över en natt. Då orkade jag inte med skiten längre. Kollar väldigt sällan på Youtube ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så denna procenten går ned hela tiden och kikar man på 1000 videor från tusen olika individer så utdelas alltså 0,03 ören per person? Det är få jag följer nära, det mesta jag kikar på sker faktiskt genom Recommended och där är det mestadels folk jag aldrig kikat på eller så var det längesedan jag kikade på något av deras innehåll så för mig skulle de alltså få löjligt lite pengar.

Betalar hellre en patreon kaffe till något jag vill stödja, som exempelvis AdventureArchives, där de också gör roliga skits i slutet av alla videor ägnade åt shoutouts till alla patreons, och resten får hålla sig bakom adblock.

Du kan ju inte gärna stödja skaparna mer än du betalar? Det är fortfarande betydligt mer än vad du ger som reklamtittare. (själv tittar jag på betydligt färre än 1000 videor i månaden från 1000 olika skapare)
Tänk på att även Patreon tar sin del av det du betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

De har tyvärr höjt till 89 :- nu fortfarande överkomligt dock.

För mig står det att det kommer kosta 69:-/mån när jag går in på länken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För protokollet: Kör 20 kr/mån YT Premium från Argentina. Kört sen slutet av förra året. Har Swedbank Mastercard.

ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Du kan ju inte gärna stödja skaparna mer än du betalar? Det är fortfarande betydligt mer än vad du ger som reklamtittare. (själv tittar jag på betydligt färre än 1000 videor i månaden från 1000 olika skapare)
Tänk på att även Patreon tar sin del av det du betalar.

Patreon tar som max 12%

Och varför skulle en kanal får mer pengar av ett Youtube premium konto (alltså, ett) där denna individ kikar på denna kanalen kanske 1 gång per vecka? Det är ju ingenting. Patreon ger ju då betydligt mer pengar.

Tänk Matkoma på Youtube, de har två videor per vecka (känns som en numera) det är ju knappast mycket pengar de får då.
Betalar hellre isåfall 50 kr till deras patreon engång i månaden förutsatt att deras innehåll varit BRA den månaden. Eller köper en Tshirt eller så.