Google släpper mer plånboksvänliga Pixel 7a

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Snabbladdning är jättebra på långresa men annars känns det onödigt. Mycket slitage på batteriet, mer energiförluster i elektroniken och i allmänhet mycket dyrare. Ska lägenhetsinnehavare bara snabbladda hade det också ställt mycket högre krav på elnätet än om de flesta bara hade laddat långsamt.

Det där kan säkert fungera bra från fall till fall. Beror kanske lite på förutsättningarna per plats.
Men det låter görbart när andelen elbilar är några enstaka procent av den totala bilpoolen.
Jag är inte helt övertygad om att kommunen kommer ha plats åt alla innerstadsbilar för laddning över natten i större städer när majoriteten av bilarna är elbilar längre ;).
Men det kanske är mer ett problem för framtiden än något som är problematiskt just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Grejer kan börja brinna när de är kopplade till väggen. Det handlar mindre om att det är natt egentligen.
Däremot är man inte särskilt uppmärksam när man sover så det finns risker om brand uppstår i samband med just sömn.
Stating the obvious - i know, i know.

Aja, söker du på brand mobiltelefon så kommer du hitta en del nyheter om det. Är det ett stort problem? Jag har svårt att själv avgöra detta med det underlaget. Det ger inte en samlad bild riktigt.

En mer samlad bild oav olycksläget har däremot försäkringsbolag - och de verkar avråda från att ladda på natten.
Även brandskyddsföreningen ger det rådet.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/f...
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/m...

De kanske inte har den absoluta sanningen heller. Men jag tänker mig att de har bättre statistiskt underlag att gå på än gemene man har.

Den ena länken nämner även att man inte ska använda snabbladdare

Kollade MSB lite snabbt, för 2021. Finns visserligen ingen kategori för mobilladdare, men antar att de flesta som laddar på natten gör det i sovrummet.
Total döda i bränder 78
Brand i byggnad -> boende och vård -> alla faktiska boende kategorier: 60
->00-24 sovrum: 7
->00-06 sovrum: 3
->00-06 alla rum: 15

Så en relativt liten del av dödsfallen på natten startar i sovrummet. Natten är inte heller överrepresenterat med döda i bränder som startade i sovrum (om man tar i beaktande att många inte är i sitt sovrum, eller ens hemma en relativt stor del av dagen). Vidare är det en relativt liten del av alla dödsbränder i boende som startar i sovrum eller på natten.

Visst kan man hävda att även en "en på miljonen" risk är onödig att ta när det gäller ens egna liv, men för min del är det bakgrundsbrus som jag inte bryr mig om. Finns nog väldigt många saker både jag och andra gör som innebär större risk, även om det är för småsaker med som gynnar oss väldigt lite.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Ser inte dåligt ut. Var dock uppmärksam när Sony "släpper" nya modeller, är att informationen kommer oftast 2-4 månader före folk faktiskt kan köpa sitt exemplar. Själv gillar jag Xperia 5 före 1 eller 10.

Nu stod det ju i artikeln att den släpps i juni. Så mellan den 1-30 juni dyker den upp. Skulle komma förbokningskampanj imorgon tror jag. Tror att några enkla over ear ingår. Fast det borde ingått deras WF-C700N som finns i samma kulörer som 10 V nu kommer i.
Men så är jag inte ansvarig på Sonys marknadsavdelning...

Xperia 1 V ryktas få XM5 på köpet, ligger just nu på 4400kr enligt prisjakt. Det är ju ändå en hyfsad premie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Går väl inte att köpa den av Tele2 för det priset utan abonnemang.

Verkade som att man måste välja ett abonnemang ja, men utan bindningstid så lägg på 250kr för 1mån 5gb surf som man säger upp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nu stod det ju i artikeln att den släpps i juni. Så mellan den 1-30 juni dyker den upp. Skulle komma förbokningskampanj imorgon tror jag. Tror att några enkla over ear ingår. Fast det borde ingått deras WF-C700N som finns i samma kulörer som 10 V nu kommer i.
Men så är jag inte ansvarig på Sonys marknadsavdelning...

Xperia 1 V ryktas få XM5 på köpet, ligger just nu på 4400kr enligt prisjakt. Det är ju ändå en hyfsad premie.

Sony Xperia 5 III "släpptes" den 14.e April men gick inte att förbeställa förrän 1 Oktober. Jag fick min den 19. Dock så bjöd Sony på XM3 för dom som förbeställde så. Därför får jag en känsla att dom kommer göra detta i år också. Samma var det när IV släpptes och senare gick att köpa någon månad efter. Men vi får se. Inte dags för mig än att köpa ny.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Sony Xperia 5 III "släpptes" den 14.e April men gick inte att förbeställa förrän 1 Oktober. Jag fick min den 19. Dock så bjöd Sony på XM3 för dom som förbeställde så. Därför får jag en känsla att dom kommer göra detta i år också. Samma var det när IV släpptes och senare gick att köpa någon månad efter. Men vi får se. Inte dags för mig än att köpa ny.

Jo, men man ska hålla isär lansera och släpper mobilen i butiker. Sony har varit dåliga på korta ner tiden mellan lansering och att det faktiskt går att köpa enheten i handeln.
Mark V-mobilerna lanserades igår förutom 5 V som ligger i en annan cykel. Både 1 och 10 släpps i juni. Så från imorgon till dess att den släpps går den att förbeställa. För att vara Sony så är detta ganska snabbt.

Förbokade 5 II till när den släpptes, fick XM3 som premie. Köpte dock 5 IV nu när den kom för att min fem tvåa var extremt sliten i skicket. Sämsta mobilen jag haft på den punkten. Aldrig en högblank mobil igen.
Till 5 IV fick jag Linkbuds S som är väldigt bra. Även om det var en lite snål premie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Går väl inte att köpa den av Tele2 för det priset utan abonnemang.

Om du redan har ett abonnemang hos Tele2 kan du köpa den rakt av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Går väl inte att köpa den av Tele2 för det priset utan abonnemang.

Tydligen går det att köpa den för det priset om man redan har Tele2 abonnemang.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Angående laddning. Jag förstår mig inte på er som laddar över natten.
Varför laddar ni inte innan ni lägger er? Att ladda under natten är för mig vansinne då risken att aldrig vakna mer på grund av brand är högre än vi vill erkänna.

Jag laddar innan jag lägger mig och vid behov när jag vaknar.
Här ser jag en klar fördel för snabb laddning.
Men mest ser jag ett behov för bra batteritid överlag.

Jag brukade ha en klocka kopplad till min telefon som jag fick ladda varannan dag.
Bytte ut den mot min nuvarande som jag laddar en gång i månaden.
Skönt att aldrig behöva tänka på batteriet på den.

Eh, lev lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Fortfarande över 15cm, saknar telefoner under 13 cm... Utan att behöva gå över till äpplet så är det stört omöjligt att hitta en bra telefon på ens under 14 cm nu för tiden.
Särskilt om man inte vill betala som en dator för mobilen.

Samma. Har fortfarande inte hittat en vettig uppgradering för min S8 som jag ärvde i andra hand. Den tuffar på bra.

För att locka mig behöver det vara en mindre telefon än min nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Samma. Har fortfarande inte hittat en vettig uppgradering för min S8 som jag ärvde i andra hand. Den tuffar på bra.

För att locka mig behöver det vara en mindre telefon än min nuvarande.

Då finns nog tyvärr bara iPhone kvar som alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det där kan säkert fungera bra från fall till fall. Beror kanske lite på förutsättningarna per plats.
Men det låter görbart när andelen elbilar är några enstaka procent av den totala bilpoolen.
Jag är inte helt övertygad om att kommunen kommer ha plats åt alla innerstadsbilar för laddning över natten i större städer när majoriteten av bilarna är elbilar längre ;).
Men det kanske är mer ett problem för framtiden än något som är problematiskt just nu.

Hur vi än gör kommer vi att behöva hantera att de som bor i lägenhet har elbilar. Det är inte riktigt rimligt att ha en väldig massa snabbladdare i städerna för det, då det är väldigt dyrt på flera sätt, och tar upp plats, utan det är bättre att "uppgradera" dagens parkering med laddmöjligheter. Det är också det som sker redan, för de som har garage eller fast P-plats, men det behövs för de som parkerar på gatan också.

Permalänk
Medlem

Måste vara jobbigt att vara så beroende av snabbladdning att ens liv inte går ihop ifall man behöver vänta 2tim istället för 30min att ladda en enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men jag gick själv från en Z5 Compact till en Pixel 6a, och det enda jag är missnöjd med är just längden. Den är för lång för att jag ska nå statusbaren med tummen utan att behöva krångla med greppet, och då har jag ändå rätt stora händer.

Det där löses med en annan launcher, ex. Microsoft Launcher, där kan du ställa in att statusbaren ska dras ner oavsett var på skärmen du gör en nedåtgående rörelse. Skulle förvåna mig om inte andra launchers tillåter samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur vi än gör kommer vi att behöva hantera att de som bor i lägenhet har elbilar. Det är inte riktigt rimligt att ha en väldig massa snabbladdare i städerna för det, då det är väldigt dyrt på flera sätt, och tar upp plats, utan det är bättre att "uppgradera" dagens parkering med laddmöjligheter. Det är också det som sker redan, för de som har garage eller fast P-plats, men det behövs för de som parkerar på gatan också.

Nu blev det nog fel tråd va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Det där löses med en annan launcher, ex. Microsoft Launcher, där kan du ställa in att statusbaren ska dras ner oavsett var på skärmen du gör en nedåtgående rörelse. Skulle förvåna mig om inte andra launchers tillåter samma sak.

Jag använder Nova Launcher som också har det, men det hjälper ju inte när man behöver nå saker i statusbaren eller t.ex. öppna en ny flik i Chrome och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Nu blev det nog fel tråd va?

Nej det var ett svar på föregående inlägg, så helt rätt tråd. Ämnet är inte enligt rubriken, men det är väl inte så ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Det där löses med en annan launcher, ex. Microsoft Launcher, där kan du ställa in att statusbaren ska dras ner oavsett var på skärmen du gör en nedåtgående rörelse. Skulle förvåna mig om inte andra launchers tillåter samma sak.

Behövs ingen annan launcher för det. Fungerar i Googles launcher också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför väger de så mycket? Min har större skärm o nästan samma batteri men väger endast 157g. Vilken komponent är det som är tyngst i en mobil? (Jag har Xiaomi mi 11 lite)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tappat lite sugen på att köpa topp, eller ens higher midrange-telefoner. Det är en telefon. Jag plåtar lite, hänger på sociala media. Jag spelar inget. Däremot uppskattas saker som stort batteri (och i combo med något klenare processor håller väl detta än längre?). Men - vill även ha snabb trådad laddning och även snabb trådlös laddning. Lägg därtill bra kamera, som sköter "fejk-skärpedjup" mm på ett snyggt sätt. Sen inte för mycket bloatware.

Vad skulle ni kika på då? Denna, eller A53, A54? Något annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tappat lite sugen på att köpa topp, eller ens higher midrange-telefoner. Det är en telefon. Jag plåtar lite, hänger på sociala media. Jag spelar inget. Däremot uppskattas saker som stort batteri (och i combo med något klenare processor håller väl detta än längre?). Men - vill även ha snabb trådad laddning och även snabb trådlös laddning. Lägg därtill bra kamera, som sköter "fejk-skärpedjup" mm på ett snyggt sätt. Sen inte för mycket bloatware.

Vad skulle ni kika på då? Denna, eller A53, A54? Något annat?

A53 skulle jag skippa helt, den har sämre prestanda än A52s vilket är telefonen innan A53. A54 är mycket större rent fysiska mått än Pixel 7a Jag skulle nog välja Pixel 7a, om det står mellan 7a och A54 då jag gillar vanilla Android mer än OneUI. Sedan för din info så har inte A54 trådlös laddning. A54 har också enligt mig en hel del bloatware pga Samsungs mjukvara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

A53 skulle jag skippa helt, den har sämre prestanda än A52s vilket är telefonen innan A53. A54 är mycket större rent fysiska mått än Pixel 7a Jag skulle nog välja Pixel 7a, om det står mellan 7a och A54 då jag gillar vanilla Android mer än OneUI. Sedan för din info så har inte A54 trådlös laddning. A54 har också enligt mig en hel del bloatware pga Samsungs mjukvara

Tack för infon! Vad finns det mer i detta segment? Just att gå på googles lurar och slippa bloaten, är ett jätteplus. Sen läste jag att vare sig sladd eller trådladdning är snabb på denna, vet inte hur bra min s10e jag har nu är, men vid laddning via kabel går det ändå rätt snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack för infon! Vad finns det mer i detta segment? Just att gå på googles lurar och slippa bloaten, är ett jätteplus. Sen läste jag att vare sig sladd eller trådladdning är snabb på denna, vet inte hur bra min s10e jag har nu är, men vid laddning via kabel går det ändå rätt snabbt.

Ja du. Vet inte riktigt, Xiaomi brukar ha många bra telefoner i denna prisklass, så som Poco F5 (nyss släppts dock) eller den äldre F3 men även Redmi Note serien brukar vara väldigt prisvärd. Däremot är MIUI (Xiaomis mjukvara) mjukvara mindre roligt (enligt mig iallafall). Jag har haft en Xiaomi Redmi Note 5 i över 4 år nu däremot med custom ROM och har precis köpt en Poco F3 som jag tänker köra med custom ROM då jag inte gillar MIUI. Din S10e stödjer laddning med max 15W vilket är lite mindre än Pixel. För mig bryr jag mig inte alls om snabbladdning då jag laddar över natten med en laddare som stödjer 1A som max varje natt oavsett batterinivå.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Köpte en Pixel 7 från Elgiganten för 5990:- i vintras. Har priset gått upp sedan dess?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Köpte en Pixel 7 från Elgiganten för 5990:- i vintras. Har priset gått upp sedan dess?

Gått upp o gått upp. Svenska MSRP är 7290:- däremot har de varit på rea för runt 6000:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kommer vänta tills pixel 8 kommer ut.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tappat lite sugen på att köpa topp, eller ens higher midrange-telefoner. Det är en telefon. Jag plåtar lite, hänger på sociala media. Jag spelar inget. Däremot uppskattas saker som stort batteri (och i combo med något klenare processor håller väl detta än längre?). Men - vill även ha snabb trådad laddning och även snabb trådlös laddning. Lägg därtill bra kamera, som sköter "fejk-skärpedjup" mm på ett snyggt sätt. Sen inte för mycket bloatware.

Vad skulle ni kika på då? Denna, eller A53, A54? Något annat?

Sony 10 IV. Smal, stort batteri, schysst version av android med lite bloat. Vet inte hur kameran står sig då jag inte tar så avancerade bilder men kolla recensioner. Runt 5000 idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KurtEgon:

Sony 10 IV. Smal, stort batteri, schysst version av android med lite bloat. Vet inte hur kameran står sig då jag inte tar så avancerade bilder men kolla recensioner. Runt 5000 idag.

Den är inte så prisvärd, men helt ok vad jag kan läsa mig till. Jag har en 5 IV som jobbtelefon och den har rätt bra kamera, men den kräver mycket mer av användaren än vad Pixel gör för att få bra bilder, och 10 IV är ju en bit under den. Men långsmalheten är ju något jobbig, visst är den smal men också väldigt lång vilket gör den jobbig att hantera.