Använder ni engelska på all elektronik eller annat språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det började för länge sen när man googlade på saker men man blev osäker på om man verkligen kollade på rätt sak. Då blev det enklare att använda engelska och sedan dess har jag inte gått tillbaka.

Men precis, Windows på engelska sedan hedenhös. Excel också, där har de verkligen ställt till det och översatt räkne-funktionerna. Sedan på jobbet så är koncernspråket engelska. Så det blir mest engelska nu, på gott och ont. Ibland vet man inte vad en del saker heter på ens modersmål (svenska) längre, är ju lite sorgligt. Men så är det i en global värld. Jag har alltid gillat engelska så för min del är det helt ok.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Svenska på Windows sedan gammalt, engelska på Linux både privat och på jobbet. Även engelska på telefonen och det mesta andra. Kör dock svenska på svenska appar på telefonen (BankID, Swish, etc.) då det känns dumt att välja engelska när originalspråket är svenska.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Svenska på Windows (desktop och laptop)
Svenska på Android (mobil, tablet och Nvidia Shield)
Svenska på Playstations
Spel alltid på engelska, övriga program blandat svenska och engelska
Router och switchar på engelska, går visserligen inte ens ändra till svenska, men skulle ha på engelska oavsett
Hemmabioreceiver på engelska
Filmer och serier alltid på originalspråk med engelska undertexter. Om det nu inte pratas svenska, norska eller danska, då blir det ofta svenska undertexter

Att nästan alla svenskar kan kommunicera på engelska är väl ingen hemlighet, men en majoritet verkar överskatta sin förmåga. Det är extremt vanligt med dålig grammatik när man stöter på engelska kommentarer/inlägg från svenskar, eller svenskar som skriver på engelska i MMORPGs osv. Ofta kan dom inte ens skillnaden mellan There is, There are, It is, och annan liknande grundläggande grammatik.

Permalänk
Medlem

Svenska på allting, alltid. Den påtvingade engelskan är en stor anledning till att gemene man, i synnerhet ungdomar, talar och skriver så usel svenska - och det är inget som varken jag eller någon i min närhet skall bidra ytterligare till.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Röstade fel. Har svenska på i stort sett allt som går, utom spel och film, där gäller orginalspråket. Värna om svenska språket!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det har jag också tänkt på. Min felsökning handlar inte om att söka efter menyval så mycket som att hitta registernycklar, gräva i eventloggen, ställa in grupp-policys och liknande. Felmeddelanden, i Windows och MS-produkter i alla fall, har koder nu som inte är språkspecifika, dock är det förvånansvärt ofta artikeln som hör till är översatt. Så vad är den stora fördelen med engelskt språk egentligen?

Nej precis, förr var det aldrig översatt så då valde många Engelska pga det, men i dagens läge finns inte riktigt en sådan anledning längre.

Jag kan tänka mig att de som kanske är lite ovana med att hitta i menyerna på Windows gärna fortsätter köra det språket man enklast hittar information på diverse forum och hemsidor.

Permalänk
Medlem

rubbet på engelska

Permalänk
Medlem

Svenska på privata enheter och jobbdator/telefon.
Jobbar mot flera hundra servrar och klienter som är på engelska och har aldrig reflekterat över det, går sömlöst mellan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Allt på engelska, lättare att felsöka

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Svenska på allt ändrar språk tillfälligt vid felsökning.
Om programmet saknar svenska så finns det oftast andra program.

Permalänk
Medlem

Allt på engelska, inklusive Google Home och alla assistenter hemma, så 3-åringen har fått lära sig att säga "Hey Google, play Sisters of Mercy - Temple of love" när han ska ha godnattsånger t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sätter alltid engelsk locale och svensk keymap i alla GNU/Linux-instanser sedan gammalt. I Android har det blivit svenska av nån anledning, minns inte om det var valbart. Windows var många år sedan, men hade jag haft det hade jag haft det på tyska, äran och hjältarnas språk.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Givetvis på engelska, eftersom de är gjorda/skrivna på engelska. Helt omöjligt att felsöka på annat än engelska.

Permalänk
Medlem

Förr brukade mina "vänner" anta att mitt favoritspråk på mobilen var Swahili, kinesiska och liknande språk. Så de hjälpte mig att ändra när jag fått till svenska allt som oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förr brukade mina "vänner" anta att mitt favoritspråk på mobilen var Swahili, kinesiska och liknande språk. Så de hjälpte mig att ändra när jag fått till svenska allt som oftast.

Tur att man kunde Nokias menyer utantill så det var bara att trycka rätt antal gånger på knapparna för att återställa. Fy attan om nån gjorde det på ens nuvarande telefon, bara att slänga och köpa ny...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd

Det mesta brukar vara på engelska men har inte bytt språk på mobilen denna gång av någon anledning

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har tidigare kört rubbet på engelska, men har gått över till att köra datorn på svenska. Mobilen får stanna kvar på engelska dock och det beror mest på att Google Assistant är så sjukt mycket mer kompetent på engelska än svenska. Visst, Assistant har blivit bättre på svenska, men är rätt långt mellan rent kompetensmässigt.

Permalänk
Medlem

Kör svenska på det allra mesta som jag kan ha svenska på. Även om jag är precis lika flytande i Engelska som svenska så tycker jag det känns viktigt att vårda språket. Engelskan får jag i så många andra sammanhang ändå och jag växlar mellan dem helt sömlöst utan att ens vara medveten om det.

Tycker jag märker rätt frekvent hur en del använder engelska ord här i forumet, det är lite det jag inte gillar och en av anledningarna till att jag använder svenska där det är möjligt, allt för att hålla igång ordförrådet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Engelska, sen förra seklet.
När det blir problem, så är det alltid ett helsike att försöka klura ut vad den svenska översättaren egentligen menar. Att sitta och lösa ordgåtor när man försöker fixa något tekniskt problem är väldigt irriterande. Antingen blir det nån obskyr fackterm som inte alltid passar in, eller så blir det ordagrann översättning, som inte funkar på svenska. Och så får man sitta och försöka klura ut vad som är vad, när man läser någon whitepaper eller guide på engelska för att det finns helt enkelt ingen på svenska.
För att inte tala om hur man får trixa när man försöker hjälpa nån online med ett problem.

Permalänk
Medlem

Om mjukvaran har bra översättning=svenska
Om mjukvaran har dålig översättning=engelska

Spel är ett riktigt sorgebarn, där är det endast engelska som gäller.
Såvida spelutvecklaren inte är någon indieutvecklare baserad i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Att sitta och lösa ordgåtor när man försöker fixa något tekniskt problem är väldigt irriterande.

För många år sen köpte min arbetsgivare upp några mindre företag i Tyskland och Belgien, och jag fick projektera och utföra en migrationsprocess när vi skulle konsolidera driften. Jag skulle nog fortfarande klara läsa ett Windows-UI på tyska eller skriva på ett AZERTY-tangentbord. Därmed inte sagt att jag någonsin vill göra detta igen. 😁

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Värna om svenska språket!

De infödda svenskar jag känner som är sämst på svenska är också de största förespråkarna av svenskt språk på datorn, så jag tror inte det i sig hjälper. De som ser språk som ett nyttigt verktyg kommer bli bra på det ändå, ”trots” att de frotteras med andra språk via media, användargränssnitt och annat.

Permalänk
Medlem

Allt på engelska, inklusive alla röstassistenter. Varit så sedan barnen var små, mycket för att Google Assistant 2016 var så sjukt uselt/inte fanns på svenska, men sedan så har både vi och barnen inte velat byta för det fungerar så mycket bättre. Så har rent med funktionalitet att göra än något annat.

(Sedan blir jag personligen enormt störd på svenska översättningar av teknikord och hittar ingenting, men det beror mer på att jag har jobbat på amerikanska företag och pratat 95+% engelska i arbetet i 20+ år.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Engelska på alla vuxnas enheter, svenska på barnens

Permalänk
Medlem

Kör engelska på alla mina prylar, hade svenska på min Xiaomi år 2018 och fick den här uppdateringen.

Permalänk

Windows, MacOS, Office, Android blir svenska.
Det mesta på andra språk. Dammsugaren pratar tyska...

Min xbox är på svenska för annars blir flera barnspel inte på svenska (hur kan man göra spel med flera språk men man kan inte välja språk i spelen utan dom går hårt på enhetens språk? Farming Simulator, Paw Patrol...)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

All mjukvara på engelska!

Därför är det frustrerande när lärarna i min tekniska distansutbildning använder svenska versioner av program vars bästa support/google-svar är primärt på engelska. Det gör felsökningen med mjukvarorna onödigt krångligare ibland.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Windows och macOS på svenska, mjukvara på engelska (Photoshop, Office, Stea etc.)

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk

Har Hindi på alla Windowsdatorer. Det går alltid snabbare då, när Microsoft ringer och vill hjälpa mig med olika säkerhetshål och dyligt.

Permalänk
Medlem

Helt klart engelska på datorn. Alla datorer. Överallt.

På mobilen bryr jag mig inte direkt. Kör svenska där. Var nog enklast att välja det bara. Tror även typ xbox är på svenska...lite osäker.