Permalänk
Medlem

4k i 60 Hz över HDMI över DP

Jag försöker hjälpa en bekant som nyss bytt från en TV med 1080 i upplösning till en med 2160.

TVn ska enligt specifikation ha stöd för 3840x2160 i 60Hz via HDMI-ingång.

Datorn ska enligt specifikation kunna skicka ut 3840x2160 i 60Hz via displayport.

Därav införskaffades en DP till HDMI-omvandlare som enligt specifikation ska klara 4k i 60hz.

Ändå får man bara ut 3840x2160 i 30 Hz när allt är inkopplat.

Vi har testat tre olika omvandlare och flertal kablar, samtliga ska klara 3840x2160 i 60Hz.

Datorn är en HP Elitedesk 800 G6 med någon Core i5 från 10e generationen. Datorn har två "DP++"-portar, vi har provat båda.

Adaptrarna som provat är bland annat sådana här:
https://www.dustin.se/product/5011254706/dp-hdmi43

Vad är det vi missar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Jag försöker hjälpa en bekant som nyss bytt från en TV med 1080 i upplösning till en med 2160.

TVn ska enligt specifikation ha stöd för 3840x2160 i 60Hz via HDMI-ingång.

Datorn ska enligt specifikation kunna skicka ut 3840x2160 i 60Hz via displayport.

Därav införskaffades en DP till HDMI-omvandlare som enligt specifikation ska klara 4k i 60hz.

Ändå får man bara ut 3840x2160 i 30 Hz när allt är inkopplat.

Vi har testat tre olika omvandlare och flertal kablar, samtliga ska klara 3840x2160 i 60Hz.

Datorn är en HP Elitedesk 800 G6 med någon Core i5 från 10e generationen. Datorn har två "DP++"-portar, vi har provat båda.

Adaptrarna som provat är bland annat sådana här:
https://www.dustin.se/product/5011254706/dp-hdmi43

Vad är det vi missar?

Vad är det för HDMI-kabel?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för HDMI-kabel?

En dröse olika, den som sitter inkopplad just nu är en sån här:
Deltaco HDMI-1005

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för TV? Viktig detalj som nästan alltid glöms bort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns flera möjliga svar, så det underlättar om du berättar vad det är för TV:

• Ni har missat att ändra till 60 Hz i inställningar/drivrutin. Beorende på GPU och kombination av prylar kan man nå olika resultat via olika vägar. Med exempelvis Nvidia-GPU är det vanligt att man når högst frekvens först när man väljer PC-upplösningen 3840x2160 snarare än Ultra HD: 2160p

• TV:n är gammal (eller enkel/bas) och klarar endast 4K/60 via YCbCr 4:2:0-subsampling. Då blir 4K/30 max för RGB-signal.

• TV:ns HDMI-anslutning står i enklast/bakåtkomptabilet läge där 4K/30 är max. Du behöver manuellt ändra HDMI-inställningen till ett högre läge. Heter olika och finns på olika platser hos olika tillverkare

HP Elitedesk 800 G6 verkar vara en modell med iGPU och ingen separat GPU.

• DP->HDMI-adaptern är passiv DP++ och det förekommer att vid passiv DP->HDMI kör GPU:n TMDS-signal direkt och där är Intels GPU:er mopedstrypta till 2009 års nivåer om 9 Gbps och då blir det 4K/30 max.

Lösning i sådana fall är en aktiv DP-till-HDMI-omvandlare som tar en DP-signal och själv gör om den till HDMI 4K/60. Men för att allt detta ska fungera måste TV:n fortfarande vara rätt inställd.

Det är inte HDMI-kabeln i sig själv som avgör vilka frekvenser som är möjliga eller inte, utan elektroniken i vardera ändarna. En dålig kabel innebär att bilden inte kommer fram, men kabeln kan inte (plast och koppartråd) styra över vilka inställningar som syns i datorn eftersom den information baseras på handskakning och EDID.

Permalänk
Medlem

Jag har inte TVn här eftersom den sitter fastskruvad i väggen på annan plats, så kan inte kolla. Men jag minns att den är från 2018. Vi kör nu datorn ihop med en datorskärm som också ska klara 4k60 via HDMI, med samma resultat.

Ja, det är Intel 630-grafik, inbyggd i i5-processorn. Jag har vid varje test gått in i avancerade inställningar och kollat efter 60Hz, men det har inte vart synligt. Förutom då när man kopplar med DP hela vägen.

Jag fick precis lära mig om DP++ och började fundera på om det kunde vara något sådant, men hur särskiljer man en aktiv omvandlare från alla andra? Jag trodde fram till nu att alla DP-HDMI var aktiva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Ja, det är Intel 630-grafik, inbyggd i i5-processorn.

Där är problemet. Intel 630 har max 4K@30Hz över HDMI (det är 60Hz över DP). Här är ark för en sådan processor, kolla själv:

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/97456/in...

Du behöver en aktiv konverterare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Udihow:

Jag fick precis lära mig om DP++ och började fundera på om det kunde vara något sådant, men hur särskiljer man en aktiv omvandlare från alla andra? Jag trodde fram till nu att alla DP-HDMI var aktiva.

Man svär högt och letar efter omvandlare som uttryckligen är aktiva, undviker DP++ och kanske betalar 100+ kronor till.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5358188

Ser ut att vara rätt vad jag kan läsa mig till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Där är problemet. Intel 630 har max 4K@30Hz över HDMI (det är 60Hz över DP). Här är ark för en sådan processor, kolla själv:

Jag tittade där redan innan vi valde datorn, jag trodde det blev DP när kontakten satt i DP-uttaget. Men tydligen blir det HDMI ändå.

Tack för alla svar, jag ska försöka hitta en aktiv omvandlare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5358188

Ser ut att vara rätt vad jag kan läsa mig till.

En sån där har jag liggandes, testade den och det fungerar faktiskt 👍

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Jag tittade där redan innan vi valde datorn, jag trodde det blev DP när kontakten satt i DP-uttaget. Men tydligen blir det HDMI ändå.

Tack för alla svar, jag ska försöka hitta en aktiv omvandlare.

Intels processorer ur den generationen är absurt svårbegripliga. Det är bara 4K@30Hz över HDMI, med @60Hz över allt annat...om datorn inte har Thunderbolt. För om den har det, så har den controller-chippet Alpine Ridge (eller en efterträdare), och det chippet kan producera 4K@60Hz. Inte för att det har med Thunderbolt att göra, men Intel placerade den funktionen där.

Men men, kolla på convertern jag länkade, den borde funka.

EDIT: Såg att du hade den nu. 👍

Visa signatur

5900X | 6700XT