Google raderar dina inaktiva konton

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det kan de säga hur mycket de vill, jag vet att de återvinner e-postadresser.

[...]

Väldigt intressant. Man undrar om det beror på att deras policy ändrats sedan dess eller om svaren 9to5Google fick helt enkelt är felaktiga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Påverkar detta YouTube kanaler som man inte kan komma ihåg lösenordet till?

har svårt att tänka mig att dom skulle radera alla inaktiva konton och klipp som finns upplagda av de kontona.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Väldigt intressant. Man undrar om det beror på att deras policy ändrats sedan dess eller om svaren 9to5Google fick helt enkelt är felaktiga.

Det kan mycket väl vara så att det man sa då, när Gmail först lanserades, faktiskt stämde. Att man inte återvinner gamla adresser, till skillnad från Microsoft och deras Hotmail. Men att det man säger idag inte stämmer längre. Ingen har väl suttit och testat, man har bara hållit de för ordet. Det gick inte att veta heller direkt efter att Gmail lanserades, man måste ge det tid.

Det mesta är ju föränderligt, inte minst företagens olika policys. Det ser man ju inte minst idag när de går ut med att de ska börja radera våra konton om vi inte viger våra liv åt att använda Google och deras olika tjänster. I ett företags policy kan det stå lite vad som helst utan förankring till verkligheten. Jag vet inte hur många gånger Google har ändrat sin policy, men det har ju varit ett antal revisioner under åren. Och när det gäller en sån här teknisk detalj, om de återvinner gamla adresser eller inte, det står det väl inte i deras policy något om? Jag tror att det är ett sånt där mantra som har upprepats om och om igen, och på den vägen blivit en sanning.

Citat:

This also “limits the amount of time Google retains your unused personal information,” with this time frame considered to be an industry standard. Unlike other services with different security/privacy implications, Google will not free up Gmail addresses to reclaim with deletions.

Källa: 9to5google

Var står det att de inte återvinner eller inte får återvinna adresser? Man behöver hitta en källa som pekar på deras policy eller liknande dokument, man ska inte tro på allt som deras talesperson säger.

Det man syftar på när man skriver "this time frame considered to be an industry standard" är att Microsoft hade det här som regel, att om man inte loggade in på 2 år så försvann Hotmail kontot. Om man inte köpte Hotmail Plus förstås, vilket kom lite senare. Det här var ju innan både Gmail fanns, och innan GDPR fastställde i lagens mening att 2 år är en lämplig tidsgräns innan personuppgifter måste rensas om syftet med insamlingen av personuppgifter inte längre är aktuellt (ungefär så står det i GDPR).

Det här påminner mig om att Google har gjort en hel cirkel, en helomvändning, i flera frågor. Från att inte ha återvunnit adresser, till att nu återvinna adresser. Från att inte ha raderat konton, till att nu börja radera konton efter 2 år, precis som Microsoft gjorde förr. Från att bara ha haft Gmail som en gratis e-posttjänst för vanligt folk, till att nu erbjuda betaltjänster som Google Workplace och Google One om man vill slippa reklam, precis som Hotmail Plus. Från att ha varit en utmanare, till att nu vara en översittare. De blir mer lika Microsoft för varje år som går.

Jag kan bara tala från min egen erfarenhet, och den säger mig att det inte stämmer att de inte återvinner adresser. Egentligen är det rätt enkelt att testa det här själv. Man kan skapa ett Google konto och sedan låta bli att logga in på mer än 2 år. Men man ska inte bli förvånad om det visar sig att kontot finns kvar, trots alla dessa policyändringar och uppmaningar om att vara mer aktiv. För de kan och de gör också tvärtemot det de själva säger (ibland).

Skrivet av nocebo:

har svårt att tänka mig att dom skulle radera alla inaktiva konton och klipp som finns upplagda av de kontona.

De går på tassarna runt YouTube. Så de kommer nog göra undantag där.

Citat:

“At this time, we do not plan to delete accounts with YouTube videos.”
Google spokesperson

Källa: 9to5google

De kan radera både det ena (Google konto) och det andra (YouTube konto/kanal). Det ligger i deras makt liksom. Men jag tror inte de vågar. De vill nog undvika att folk kastar pajer och ägg på deras fina inglasade kontor.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av LessHack:

Damn, två år är ändå inte mycket om man tänker på hur mycket som går förlorat.

Det var värre när Hotmail hade en månad som inaktivitetsgräns. Förlorade all min lagrad email när jag åkte på semester utan tillgång till internet (detta var på 90-talet)

Permalänk
Skrivet av Megaforce:

Det var värre när Hotmail hade en månad som inaktivitetsgräns. Förlorade all min lagrad email när jag åkte på semester utan tillgång till internet (detta var på 90-talet)

Var det här innan Microsoft köpte HoTMaiL? Jag minns det som att gränsen var just 2 år, precis som det som Google vill införa nu, men jag har bara använt Hotmail när Microsoft ägde det. Jag kanske minns brytgränsen fel. Men jag minns mycket väl att de hade en sån gräns och att de var konsekventa, för loggade man inte in i tid så försvann både konto och e-post. Några år senare började de erbjuda Hotmail Plus som betaltjänst. Då kunde man slippa reklam och behålla sin e-post.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Var det här innan Microsoft köpte HoTMaiL? Jag minns det som att gränsen var just 2 år, precis som det som Google vill införa nu, men jag har bara använt Hotmail när Microsoft ägde det. Jag kanske minns brytgränsen fel. Men jag minns mycket väl att de hade en sån gräns och att de var konsekventa, för loggade man inte in i tid så försvann både konto och e-post. Några år senare började de erbjuda Hotmail Plus som betaltjänst. Då kunde man slippa reklam och behålla sin e-post.

Microsoft köpte hotmail långt senare. Det var i början som hotmail hade en månads inaktivitetsgräns. Eftersom jag haft kontot i över två år så försvann en hel del mail som jag sparat eftersom alla mail äldre än en månad i alla foldrar rensades bort.

Det fanns heller inte heller något sätt att återställa raderad email från t.ex. papperskorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Då bör jag nog se över mina 14 Google konton, varav 2 inte använder Gmail, 2 är inaktiverade av Google (okänt varför), och 1 har blivit hackat och används idag av en redneck som trimmar motorer från gräsklippare. Ett av de 2 konton som inte använder Gmail är mitt gamla YouTube konto, som jag hade innan Google köpte YouTube, som jag blev tvungen att göra om till ett Google konto för att få behålla det och kunna logga in.

14! Googlekonton!!?
Och jag som trodde jag var extrem med mina 6 konton.
Hur har det blivit 14?
Jag menar, visst, som jag kan man ha gamla Youtube omgjorda konton, några ”slaskkonton" för registreringar och något gammalt Gmail-konto som man glömde man testade 2004 men återupplivade senare..
Men att det brakar iväg till 14 konton? :>)

Hur?

Permalänk
Skrivet av Megaforce:

Microsoft köpte hotmail långt senare. Det var i början som hotmail hade en månads inaktivitetsgräns. Eftersom jag haft kontot i över två år så försvann en hel del mail som jag sparat eftersom alla mail äldre än en månad i alla foldrar rensades bort.

Det fanns heller inte heller något sätt att återställa raderad email från t.ex. papperskorg.

Då var det innan min tid. Vad hade man papperskorgen till om man inte fick plocka ut skrynkliga brev därifrån?

HoTMaiL, Hotmail, Live Mail, Outlook. Namnet på tjänsten har ändrats flera gånger. Det absolut sämsta namnet har Microsoft valt att behålla. Det innehåller inte ens ordet "mail". Sämre val kan man inte göra än att döpa det till "Outlook". Det betyder typ "utblick". Utblick mot vadå? Det säger ingenting. Utblick mot brevbäraren? Dessutom förväxlas det regelbundet med skrivbordsprogrammet Outlook. Så för att särskilja mellan dessa så brukar man ibland tillägga "OWA" som betyder Outlook Web App, för att markera att det är webmailen man menar.

Jag har för mig att jag såg för ca. 3 år sedan när jag var inne på att skapa ett nytt konto att de numera bara erbjuder Outlook adresser också, så inga fler Hotmail adresser, och MSN adresser har de slutat med för länge sedan. Men jag lyckades faktiskt utnyttja ett kryphål för ett par år sedan och registrera helt nya MSN, och Live adresser. Jag kunde till och med bida min tid och omregistrera dessa som alias under mitt huvudkonto. Sedan täppte de till det, så nu är dörren stängd. Jag hann registrera några häftiga adresser åt andra också. Alla mina adresser fungerar än idag.

Skrivet av Magnus303:

14! Googlekonton!!?
Och jag som trodde jag var extrem med mina 6 konton.
Hur har det blivit 14?
Jag menar, visst, som jag kan man ha gamla Youtube omgjorda konton, några ”slaskkonton" för registreringar och något gammalt Gmail-konto som man glömde man testade 2004 men återupplivade senare..
Men att det brakar iväg till 14 konton? :>)

Hur?

Det bara blev så. 😇

Men det finns flera förklaringar.

TL;DR: Nörd. 🤓

Jag är dålig på att stänga konton. Jag är också dålig på att radera filer. Jag är lite av en "data hoarder" kan man nog säga, även om jag själv inte ser mig som en. Jag är duktig på att bevara och arkivera gamla saker. Som det här med Imgur bilder t.ex. som ligger ute på olika forum jag varit på. När Imgur gick ut med att de skulle börja radera bilder så gick jag igenom mina konton och såg att jag hade 4 stycken Imgur konton, varav 1 var skapat exklusivt för att lagra bilder som används på ett svenskt forum för matematik.

Det forumet har helt byggts om sedan dess, men det gamla forumet ligger kvar på en underdomän och är en riktig kunskapsskatt. Jag minns att jag la ner mycket tid på att skapa snygga grafer och illustrationer. Det vore synd om de bara försvann. Men jag har kollat, de ligger fortfarande därute och bidrar mycket till textinformationen och LaTeX formlerna. Tyvärr fanns ingen funktion på den tiden för att ladda upp bilderna direkt på forumet. Något som tyvärr väldigt många forum är dåliga med än idag. Även här på Sweclockers forum dröjde det i över 15 år innan man lanserade en funktion för att ladda upp bilder. Något som jag har börjat utnyttja nu!

Samtidigt så är jag duktig på att kategorisera och separera olika typer av information. Som jag nämnde tidigare så skapade jag t.ex. ett Google konto bara för att kunna använda Google tjänster på ett jobb som krävde att man använde Google tjänster. Jag ville inte blanda in mitt personliga, huvudkonto. Det blir lättare att hålla problemen borta från min hemmaplan på så sätt. Jag kan enkelt "bränna" (radera) ett sånt konto om jag vill utan konsekvenser.

Så att det här i kombination med att jag är dålig på att radera konton gör att de blir många. Lägg där till att jag har använt webben i över 20 år, så blir det mycket över tid. Det är nästan så jag har för få konton! Men man ska också veta att under webbens barndom så fanns det inte många tjänster som krävde att man hade konto. De flesta webbplatser och "hemsidor" var helt statiska, de hade ingen inloggning. Massiv spårning och övervakning av Internetanvändare och komplexa datasystem och tjänster började komma först på senare år.

Personlig integritet och sekretess är förstås också en viktig del i det här. Jag har ibland använt de många Gmail adresserna som alias adresser. På senare år har jag börjat köra egna servrar med egna domäner för det. Jag har i skrivande stund 210 adresser som jag använder för SPAM kontroll och anonymitet! 😄 Läs och häpna! Och du som tyckte att 14 var många... Men visst, det är inte Google konton. Men det ska man inte ha heller, för det här är mycket bättre om det är anonyma adresser man vill ha. Det här har sina nackdelar, men jag tycker det vägs upp av fördelarna, och det passar mig. Det är inget jag kan rekommendera åt vanligt folk, man måste vara lite "sned" för att hitta hem i det här träsket.

Jag kollade nu. Jag har skapat 15 Microsoft konton. Men då räknas även Hotmail adresser t.ex. som var endast webmail konton när de skapades, innan Microsoft konto fanns som koncept. Men alla Hotmail konton blev automatiskt regelrätta Microsoft konton, när Microsoft såg vad Google gjorde. Innan det så lekte de lite med iden när de lanserade "Microsoft .NET Passport" som var en föregångare till det som senare kom att bli Microsoft konton. Dessa kunde kopplas till e-postadresser från tredje part, så man var inte tvungen att skapa en Hotmail adress för att få använda MSN Messenger t.ex. och det var det inte många som visste eller drog fördel av. Av dessa 15 så är 13 konton aktiva, varav 1 inte använder en Microsoft e-postadress. Alltså ett gammalt .NET Passport konto som lever vidare som Microsoft konto.

Jag har också 6 Yahoo adress, 1 Yandex adress, 1 Tutanota adress. Sedan har jag ett gäng rena e-postadresser från Internetleverantören. Men populärast för mig har varit Microsoft och Google konton vad gäller e-post. De andra har jag i princip bara testat. Av de jag nämnde nu så är nog Tutanota mest intressant i dagsläget. Den använder jag idag ibland.

Sedan har jag väldigt många konton överlag, oavsett vad det är för typ av konto. En annan anledning till att jag har kvar vissa av mina Google konton beror på att e-postadresserna där är kopplade till andra konton, antingen som huvudadress eller som återställningsadress. Det tar tid att gå igenom allting och ändra överallt, så det är lättare att bara låta konton stå kvar. Men jag jobbar på det. Jag har stängt en del konton som jag inte använder längre, men vissa Google konton som har en Gmail adress kopplat till andra konton har jag inte kunnat stänga ännu.

När jag tänker efter så är det bara 1 konto som någon har lyckats kapat för mig. Jänkaren med gräsklippare! 😎 Och det var ett Google konto. Så mycket för Google och deras säkerhet! Jag vet inte hur det gick till, om det var hjälpt av Google på något sätt, som att adressen t.ex. släpptes och återanvändes. Det är ju inte direkt så man kan ringa till Google och klaga. Man får vad man betalar för. Jag räknar inte då de 2 konton som Google har själva tagit ifrån mig, och utan förvarning eller förklaring, trots att de skriver i sin policy att de skickar ut en "notice".

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

En sak som är bra med Ymail är att de inte stänger ner konton. Vissa av mina konton har jag inte loggat in på i flera år och de står fortfarande kvar.

Jag har ett gammalt Yahoo-konto jag inte loggat in på sedan 2020 tydligen, nu provade jag igen och fick svaret :

Det tycks som att Yahoo alltså ibland raderar åtminstone innehållet på kontot. Däremot verkar själva kontot inte ges till andra, det här kontot har jag haft sedan ca 20 år, och de senaste 10 åren kanske loggat in 4-5 gånger, med ett glapp på 7 år från 2013-2020 om jag får tro Yahoos statistik över när jag ändrade lösenord senast.

Som du skrev, det är nog bra att logga in en gång per år, minst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Google säger dock själva att de inte kommer släppa email-adresserna när kontot raderats. I ditt fall är det kanske snarare så att personen på något sätt lyckats ta över ditt konto.

Tror inte det. Detta var flera år sedan och jag loggade bara in på mitt Gmail-konto vid ett enda tillfälle, i samband med skapandet.
Mest sannolikt att Google efter ett par år räknade detta som ett icke-konto.

Skrivet av ElectroGeeza:

Du skapade alltså en ny Gmail adress? Det låter som att du hade två konton då. Ett Google konto med Gmail adress, och ett YouTube konto som blivit Google konto när du kopplade det till den nya Gmail adressen.

Halv rätt, som jag förstått det.
Jag hade ett (fristående) YT-konto som var kopplat till min vanliga epost.
När Google köpte YT bestod dessa gamla konton, men de räknades inte som Google-konton.
Efter ett tag blev alla med YT-konton tvungna att koppla dem mot Gmail, för att göra dem till Google-konton. Då skapade jag ett Gmail-konto (med noll aktivitet) som kopplades till mitt tidigare YT-konto.
Ytterligare ett antal år senare kom förslag på att min YT-profil (där jag var inloggad) kunde byta namn, och förslaget kände jag inte alls igen.

Skrivet av ElectroGeeza:

Du säger ju att du hade ett parallellt YouTube konto. Hur menar du att lösenordet till det kontot var sparat i datorn? Var det sparat i webbläsaren?

Ja, men det är uppenbarligen inte det som ändrats, eftersom jag fortfarande kunde komma in på YT och ingen information där ändrats efter att mitt (oanvända) Gmail-konto verkar ha bytt ägare.

Permalänk

Då är det ett litet problem för mig då mitt Sweclockers konto är kopplat till en gmail jag inte längre kommer ihåg lösenord till som jag enbart skapade för kunna ha ett konto här. Blir kanske att man får göra ett nytt konto på Sweclockers då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Då är det ett litet problem för mig då mitt Sweclockers konto är kopplat till en gmail jag inte längre kommer ihåg lösenord till som jag enbart skapade för kunna ha ett konto här. Blir kanske att man får göra ett nytt konto på Sweclockers då?

Så länge du har access till kontot (vet dess lösenord) så borde du kunna köra på?

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Då är det ett litet problem för mig då mitt Sweclockers konto är kopplat till en gmail jag inte längre kommer ihåg lösenord till som jag enbart skapade för kunna ha ett konto här. Blir kanske att man får göra ett nytt konto på Sweclockers då?

Det borde inte vara något problem.

Det står så här vid inloggningen.

Skrivet av SweClockers:

Glömt användarnamn eller lösenord?
Det går att begära återställning av användarkontot och få användarnamn och lösenord via e-post.

...

Skrivet av SweClockers:

Återställ medlemskap
Tappat bort användarnamn eller lösenord?
Om du förlorat ditt användarnamn eller lösenord kan du begära återställning av kontot, en bekräftelse av denna skickas till den e-postadress ditt konto är registrerat med.

Men det gäller om man inte kan logga in. Eftersom du kan logga in, så kan du gå in på inställningar och ändra adressen.

Skrivet av SweClockers:

E-post
En fungerande e-postadress som ditt användarkonto binds till. Adressen måste verifieras för att kontot ska kunna användas. Tillfälliga adresser är inte tillåtna.

Så se till att byta medan du kan.

Verifieringen gäller den nya adressen du skriver in, inte den gamla eller aktuella. Verifieringen handlar om att bekräfta att den angivna adressen är ens egen och att man har tillgång till den. Det handlar alltså inte om att bekräfta att man vill genomföra bytet, för det bekräftar man med lösenordet när man loggar in för att byta.

Annars vet jag att vissa webbplatser har det här baklänges och man måste kunna komma åt den gamla adressens inkorg för att genomföra bytet av adress, och har man inte tillgång till den så finns det ibland rutiner för att genomföra bytet genom att kontakta administratören. För i annat fall blir man ju utelåst. Men så är det inte hos Sweclockers vad jag kan se, om man kan logga in. Kan man inte logga in och har inte tillgång till den registrerade adressen så vet jag inte om du kan få hjälp.

På några dumma webbplatser så som WD supportportalen så kan man se sin egen adress när man är inloggad, men kan inte ändra den utan måste kontakta supporten för att byta den, och sedan svara på frågor för att verifiera att man är kontots rätta ägare innan ett byte kan genomföras.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Tror inte det. Detta var flera år sedan och jag loggade bara in på mitt Gmail-konto vid ett enda tillfälle, i samband med skapandet.
Mest sannolikt att Google efter ett par år räknade detta som ett icke-konto.

Och det finns ingen chans att du har använt ett svagt lösenord eller att du har använt samma lösenord på mer än ett ställe? Det är ett vanligt sätt att ta över ett konto.

Jag vet att jag var dålig själv på att ha unika lösenord under en period då jag inte hade så många konton som jag har idag. Jag använde tre olika lösenord överallt, där jag valde lösenord utifrån hur känsligt eller viktigt konto det var. Och det trots att jag redan då använde en lösenordshanterare. Jag började använda lösenordshanterare runt 2005, men det dröjde till ca. 2012 innan jag började använda unika lösenord, efter ett byte av lösenordshanterare. Sedan dess är det få konton som jag vet lösenordet till. Så jag klarar mig inte utan lösenordshanterare. Men man blir lite bortskämd då tycker jag, för man skapar konton lite för lättvindigt, för man vet att man inte behöver memorera lösenordet.

Men i det här fallet så låter det mer som att något inte har gått rätt till. Sedan låter det onekligen som att Google har lurat dig till att skapa en Gmail adress.

Är det ett Brand Account idag? Jag vet inte om man kan ta reda på det utan att vara inloggad. Vem är administratör där idag? Brasilianaren? Kanske ingen? För om brasilianaren också har varit inaktiv så har väl hans Google konto gått samma öde till mötes, dvs. inaktiverats eller raderats av Google. Kan du registrera om den adressen? För då finns chansen att YouTube profilen fortfarande pekar på den gamla adressen, och kan du få tillbaka den så kan du få tillbaka kontot eller den profilen (finns inga YouTube konton längre). Men det borde du kunna få med återställningsadressen också, om en sådan finns, dvs. din vanliga e-postadress, och du bör dessutom ha fått någon varning dit om förestående stängning av Google kontot med Gmail adressen om du inte loggar in. Det är dåligt om de bara har stängt av det utan någon som helst info.

Så det verkar som att mer än en sak har gått fel där. Återställningsadressen borde ju finnas registrerad. Har du provat att återställa kontot genom att ange den gamla adressen? Vad säger Google om den? Om det inte är så att Google har kapat benen som kontot stod på, dvs. att den nya Gmail adressen har tryckt ut den gamla, vanliga adressen. Och när kontot sedan har blivit inaktivt så har de inaktiverat det och öppnat upp för nyregistrering. Då har i så fall den som nyregistrerat den också fått ärva din YouTube profil. Möjligtvis!

När i tid var det här ungefär? Jag har också haft ett Google konton som någon har kapat. Jag upptäckte det här 2016, och jag har en notering om det från 2016-02-26. Det kan ha varit i samma veva som de höll på med YouTube migreringen.

Sedan så tvivlar jag inte alls på att Google faktiskt återvinner gamla Gmail adresser. En av mina gamla Gmail adresser står än idag öppen för nyregistrering. Den som jag hade för ett jobb där jag var tvungen att använda Google tjänster. Jag vet inte vilka kriterier de använder för vilka adresser som ska återvinnas och om adresser ska återvinnas, men att de återvinner adresser har jag inga tvivel om, inte nu längre.

Nu minns jag inte exakt hur de presenterade alternativen när det var dags att göra om gamla YouTube konton till Google konton. Men jag vill minnas att man kunde välja mellan att skapa ett Google konto utan Gmail, som YouTube profilen kunde hängas upp på, eller att göra detsamma fast med en ny Gmail adress istället. Så antingen vanlig e-postadress från tredje part som Google konto eller en Gmail adress som Google konto. Men i det senare fallet så blev den gamla e-postadressen automatiskt en återställningsadess för kontot. Och det bekräftas av det Google säger när jag idag loggar in på mitt gamla "YouTube konto". De jagar mig fortfarande med Gmail och vill att jag ska skapa en adress. De tar inte ett nej som svar. Men jag verkar lyckas komma undan hela tiden. Jag ska återkomma med skärmbild för att visa vad jag menar.

Det YouTube konto jag hade loggade jag så sällan in på, och när de började tjata om Google konto så brukade jag antingen backa ur om det gick eller också bara skita i det och stänga ner fönstret helt. Jag hade inga videos där, jag bara kollade och prenumererade på vissa kanaler. Mitt gamla YouTube konto är idag ett "Brand Account". Det är mer än jag visste. Men jag har ingen Gmail adress kopplad där. Ändå så kan jag logga in, både på Google Account kontrollpanelen och på YouTube där jag kan kolla på mina gamla spellistor, osv. Jag tänker att det kanske är tack vare att jag valde bort Gmail som mitt konto fungerar idag? Jag har ju inte ens några videos, det finns inget värde i det, de kunde ha raderat det utan ångest för länge sedan.

Jag tolkar det som att det finns en liten chans att du kan få tillbaka kontot om Google får sätta sin nya plan i verket och börjar radera konton som inte har använts på två år. Jag tror inte att YouTube i sig kommer att påverkas av det här. Det är framför allt Google konton och övriga tjänster som påverkas. Formellt så drivs YouTube fortfarande som ett fristående företag. Det sätter sina spår i hur systemintegreringen ser ut idag.

Ditt exempel vittnar ju om att Google inte raderar YouTube profiler per automatik. För den som undrar vad som ska hända med alla videos! Din YouTube profil borde rimligtvis ha raderats redan när de raderade det Google konto och den Gmail adress som var kopplat till YouTube profilen.

Det kräver också att de släpper upp för nyregistrering av gamla adresser, och att den som eventuellt har din adress idag slutar använda den, innan du kan få tillbaka den.

Det här påminner mig om Twitter som i alla tider har vägrat släppa användarnamn till konton som bara har legat i åratal och aldrig har använts. Men med Elon Musk vid rodret så kan det bli ändring på det. Saker och ting kan ändras.

Men när man ser sånt här så inser man att Googles system inte är så välskötta och insmorda som man kan tro. Migreringen av YouTube konton var något av det sämsta jag sett när det kommer till migreringar, och att det dröjde så länge efter uppköpet var också obegripligt för mig, men helt förväntat.

Skrivet av Olle P:

Halv rätt, som jag förstått det.
Jag hade ett (fristående) YT-konto som var kopplat till min vanliga epost.
När Google köpte YT bestod dessa gamla konton, men de räknades inte som Google-konton.

Det är riktigt, och det har jag förstått. Först var alla YouTube konton egna konton, och hade inget med Google konton att göra. Men efter det så gjordes de gamla YouTube kontona om till YouTube profiler istället, som var kopplade till Google konton. Så jag uttryckte mig lite dåligt där, för det blev för rörigt. Ett gammalt YouTube konto som kopplas till ett Google konto upphör att vara "konto", och blir istället en profil, till ett Google konto. Och det blev inte så automatiskt, utan man blev uppmanad att klicka och välja lite när man loggade in.

Skrivet av Olle P:

Efter ett tag blev alla med YT-konton tvungna att koppla dem mot Gmail, för att göra dem till Google-konton.

Man var tvungen att göra om de till Google konton, det stämmer. Men att man för den sakens skull var tvungen att skapa en ny Gmail adress stämmer inte. Det var ett av valen man hade, men man var inte tvungen att ta det alternativet.

Mitt gamla YouTube konto ligger idag på en bahnhof.se adress, och räknas som "Brand Account". Det var nog då de introducerade det här med Brand Account. Jag upptäckte precis att jag dessutom har en "vanlig" YouTube kanal eller profil på det kontot, som inte har något samband med mitt gamla YouTube konto, och som inte är ett Brand Account. Så jag har två YouTube profiler på det Google kontot idag, en som alla "personer" med Google konto (med personnamn oftast) är tvungna att ha på YouTube sedan en tid tillbaka, och en som är "Brand Account" som har gått i arv från det gamla YouTube kontot. Jag ska återkomma med skärmbilder så kan du se exakt vad jag menar.

Skrivet av Olle P:

Då skapade jag ett Gmail-konto (med noll aktivitet) som kopplades till mitt tidigare YT-konto.

Tyvärr så var det onekligen ett misstag då att välja en Gmail adress. Om man bara visste det man vet idag. Eftersom Gmail adresser är helt under deras kontroll så kan de göra lite vad de vill, och de kan återvinna gamla adresser om de vill. Uppenbarligen, och oskickligt nog även om de är kopplade till YouTube profiler. Men en Bahnhof adress kan de inte återvinna för den har de ingen makt över.

Skrivet av Olle P:

Ytterligare ett antal år senare kom förslag på att min YT-profil (där jag var inloggad) kunde byta namn, och förslaget kände jag inte alls igen.

Det minns jag också när det kom. De ville blotta mitt fulla namn på mitt Google huvudkontot, bara för att jag gick in på YouTube en dag medans jag var inloggad med det, istället för mitt vanliga YouTube konto/profil. Alla som vill kunna så mycket som skriva kommentarer på YouTube idag måste ha en profil där. Dessa profiler har inget samband med gamla YouTube konton, utan alla Google konton ska ha en YouTube profil, oavsett. De YouTube profiler som gick i arv från gamla YouTube konton blev nog automatiskt det de nu kallar för Brand Account.

Jag tror jag förstår din situation mycket bättre nu. Du var redan inloggad på den gamla YouTube profilen, alltså en Brand Account profil i så fall, men Google kontot som det var kopplat till hade gått vidare till någon annan, och det var troligtvis Google som har låtit någon nyregistrera Gmail adressen du hade (förutsatt att det inte handlar om att någon har hackat kontot). Det visar också på att kopplingen mellan YouTube profil och Google konto var en svag koppling. De ska ju kontrollera sådant, i fall en YouTube profil ligger inlagd med en Gmail adress som de tänker släppa för nyregistrering. Men det verkar ju som att de inte gör den kontrollen.

Skrivet av Olle P:

Ja, men det är uppenbarligen inte det som ändrats, eftersom jag fortfarande kunde komma in på YT och ingen information där ändrats efter att mitt (oanvända) Gmail-konto verkar ha bytt ägare.

Du gick alltså in på YouTube och skrev din Gmail adress och lösenord och kunde logga in? Istället för din gamla vanliga adress och lösenord? Trots att Google kontot som Gmail adressen tillhör hade bytt ägare redan innan? Om det här stämmer, så tycker jag det tyder det på att de har haft två olika databaser vid något tillfälle. En för Gmail och en för YouTube. Och det var ju så från början, när YouTube hade egna konton.

För att illustrera poängen, du loggade in på YouTube med:
Email: user1234@gmail.com
Password: 123456789

Brasilianaren som fick din adress loggade in på Gmail med:
Email: user1234@gmail.com
Password: qwerty

Du kunde inte logga in på hans Gmail inkorg, och han kunde inte logga in på din YouTube profil. Så om du hade namnet "User1234" på YouTube så kunde han inte använda det, utan fick kanske nöja sig med "User1234_". Men eftersom du hade, numera hans, Gmail adress registrerad på YouTube, så var det nog därför som du fick upp hans namn som förslag på YouTube profilnamn eller kanalnamn, och det kom först när alla Google konton blev tvungna att ha en profil på YouTube.

Med andra ord, "YouTube konton" blev YouTube profiler, kopplade till Google konton, och ägare av rena "Google konton" utan YouTube profil blev tvungna att välja ett namn för YouTube eftersom alla med Google konton skulle ha en YouTube profil.

Någonstans på den vägen är det som det har blivit strul för dig. Det är jag övertygad om. Men de borde ju inte ha stängt och låtit nyregistrera den Gmail adress som du redan hade fått och kopplat till YouTube. Men det kan gå fel vid såna omfattande migreringar.

Men när eller hur har du tappat kontrollen om du ändå kunde logga in på YouTube? Jag tänker att det kanske skedde vid något senare tillfälle när de samkörde och konsoliderade alla konton. Då blev det väl till sist brasilianaren som fick ärva din YouTube profil.

Jag menar att brasilianaren då kunde logga in på Gmail med:
Email: user1234@gmail.com
Password: qwerty

Och på din gamla YouTube profil med:
Email: user1234@gmail.com
Password: qwerty

Så nu har han kontrollen över allt som var ditt en gång där, både Gmail adressen och YouTube profilen. Ditt gamla lösenord (123456789) blev då ogiltigt.

Jag vet att det finns en del spekulationer i det här, men jag är rätt säker på att det var ungefär så det gick till. Jag har som sagt egen erfarenhet av det här också, på mer än ett sätt. Ett av mina Google konton blev ju kapat som sagt, och en Gmail address jag haft innan står redo för nyregistrering i skrivande stund. Jag skrev faktiskt ett utkast till ett blogginlägg om just detta med YouTube som jag aldrig publicerade. Jag tog då även skärmbilder som jag tänkte använda i inlägget. Så jag kanske kan gräva fram det, för jag vet att jag har det sparat. Kanske kan det avslöja något mer.

Men som jag redan skrivit, Google har inte skött migreringen från YouTube konton på ett bra sätt. Och deras Gmail adresser är inte att lita på, för de kan när som helst försvinna, och i vissa fall låter de gamla adresser öppnas upp för nyregistrering. Nu lär man få se mer av det när de börjar radera konton efter bara 2 år av inaktivitet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Efter inloggning på det som tidigare var mitt gamla YouTube konto, så vill Google att jag ska välja en Gmail adress. Men mitt gamla YouTube konto är redan konverterat till ett Google konto. Det är bara det att adressen är en Bahnhof adress, och inte en Gmail adress.

Det kontot listas som "Brand account" i kontolistan inne på Google Account kontrollpanelen.

Inne på YouTube så syns två olika YouTube "konton" (profiler) kopplade till det Google kontot. Det kan man se när man klickar på avatar bilden på höger sida och väljer "Switch account" i menyn. En av dessa "konton" är "Brand account" profilen, som är den profil som ärvde allt från mitt gamla YouTube konto. Den andra profilen tillhör själva Google kontot (alla Google konton ska numera ha en profil på YouTube) och visas som en profil utan några kanaler och följare. Den har inte heller fått det nya "at" (@) namnet, också kallat "handle" som alla YouTube profiler har fått för ett par månader sedan. Alla profiler som har en kanal har nog fått en. Så det beror troligtvis på det.

Som om det inte var nog med alla olika typer av namn på YouTube! Det finns gamla YouTube användarnamn med egen URL, nya kanalnamn och egna URL som man bara får om man har många följare och tittare, slumpmässiga User-ID om man inte uppfyller det kravet, och nu "handle" namn som alla ska ha. Det står mer om "handle" namn i YouTube bloggen och i en YouTube Help artikel.

Inne på Google Account kontrollpanelen så ser jag också att det finns bara en e-postadress på det kontot, och det är Bahnhof adressen, som är registrerad som återställningsadress. Någon Gmail adress finns alltså inte.

La till länkar till YouTube.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nu kräver Google att få veta hur gammal man är. Vilken tur att jag har 53 år fyllda. Så gammalt är Unix! 😛

Skrivet av Google:

You date of birth is missing. This info is needed to help Google comply with the law.

...

Citat:

Du har inte angett födelsedatum. Denna information krävs för att Google ska efterleva lagstiftningen.

Skrivet av Google:

Your birthday helps confirm when you're old enough to use certain Google services.

...

Citat:

Ditt födelsedatum bekräftar att du är tillräckligt gammal för att använda vissa av Google tjänster.

Du är tillräckligt gammal för att använda Internet! 😉 Tur att man inte behöver visa körkort.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nu kräver de även att man ska registrera ett telefonnummer för kontot om man inte har loggat in på lång tid. Man kan välja att verifiera sin identitet på "annat sätt" och sedan välja "få hjälp". Men då måste man ange det senaste lösenordet, och har man aldrig ändrat lösenordet så fungerar inte den metoden. Det hjälper inte att ange det aktuella lösenordet. Så jag blev tvungen att lämna ut ett telefonnummer och verifiera mig med SMS kod på ett av mina konton.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Man var tvungen att göra om de till Google konton, det stämmer. Men att man för den sakens skull var tvungen att skapa en ny Gmail adress stämmer inte.

Jag hade inget Google-konto och ville helst slippa att alls skapa ett. Gmail var det alternativ som Google pushade för, jag vet inte vilken annan typ av Google-konto jag hade kunnat skapa. Det verkade i alla fall inte vara möjligt att välja att YT-kontot skulle vara mitt enda konto administrerat av Google.

Skrivet av ElectroGeeza:

Du gick alltså in på YouTube och skrev din Gmail adress och lösenord och kunde logga in? Istället för din gamla vanliga adress och lösenord? Trots att Google kontot som Gmail adressen tillhör hade bytt ägare redan innan?

Nej. Jag använde alltid inloggningen för det ursprungliga YT-kontot, med separat användarnamn och lösenord, tills det inte fungerade längre (för att Google stängde av möjligheten). Själva inloggningen var inte kopplad till någon epost.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Nu kräver de även att man ska registrera ett telefonnummer för kontot om man inte har loggat in på lång tid. Man kan välja att verifiera sin identitet på "annat sätt" och sedan välja "få hjälp". Men då måste man ange det senaste lösenordet, och har man aldrig ändrat lösenordet så fungerar inte den metoden. Det hjälper inte att ange det aktuella lösenordet. Så jag blev tvungen att lämna ut ett telefonnummer och verifiera mig med SMS kod på ett av mina konton.

Du verkar ganska upprörd över saker som för mig känns rätt självklara. Du behöver uppge din ålder om du vill komma åt saker/tjänster inom Google som kräver en viss ålder, vilket är ett lagkrav i ganska många länder. Google vill att du säkrar ditt konto och således vill de att du använder tvåfaktorsautentisering, sms är en möjlighet, Google Authenticator är annars bra också, men ett telefonnummer är bra att koppla av flera anledningar, som för återställning. Du kan ha flera mailadresser kopplade till ett konto, gmail eller andra, och du kan ha flera konton ihopkopplade (sonen har två konton, ett barnkonto som är begränsat och som jag administrerar via familjefunktionerna och ett som ligger direkt under mitt konto för saker som han egentligen är för ung för, exempelvis).

Jag förstår inte riktigt varför man skapar flera konton, om det inte handlar om att typ separera jobbgrejer från det privata eller så, men även där kan man väl koppla ihop dem vad jag förstår. Gmail har ju också en inbyggd funktion för att få separata adresser för olika saker om man vill, i och med att punkter inte har någon betydelse och också att man kan använda plustecknet, och sen kan man filtrera på det i inboxen om man vill. Exempelvis om du har kontot kalle@gmail.com så kan du använda k.alle@gmail.com eller k....a...l..l..e@gmail.com och allt kommer till samma inbox, samma för kalle+trash@gmail.com, kalle+signup@gmail.com exempelvis. Eller om man vill ha mer kontroll så kan man ju ha olika adresser för varje tjänst, typ kalle+sweclockers@gmail.com och liknande, vilket gör det väldigt tydligt vem som har läckt ens adress om man börjar få spam (så länge spammarna inte är smarta nog att plocka bort samma saker som Google). Detta passar utmärkt för att automatiskt filtrera, arkivera eller slänga saker. Annars finns tjänster som slaskmail eller mailinator som är epost utan lösenord där inboxen skapas när den får mail, för sånt som man verkligen inte bryr sig om.

Angående namnet Outlook så är det ju MS namn på deras epostklient sedan åtminstone Office 97 och många kopplar ju ihop Outlook med mail då det är vad de använder på jobbet exempelvis. Hotmail var ju ett starkt varumärke men det kändes ju inte direkt modernt på slutet, lite som att ha en AOL-mail eller liknande. Jag har kvar min hotmail-adress dock, som jag skaffade innan MS uppköp, och det är mitt konto till Windows och så, men jag har inte använt mailen aktivt på ganska många år.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du verkar ganska upprörd över saker som för mig känns rätt självklara. Du behöver uppge din ålder om du vill komma åt saker/tjänster inom Google som kräver en viss ålder, vilket är ett lagkrav i ganska många länder. Google vill att du säkrar ditt konto och således vill de att du använder tvåfaktorsautentisering, sms är en möjlighet, Google Authenticator är annars bra också, men ett telefonnummer är bra att koppla av flera anledningar, som för återställning.

Upprörd? Ganska upprörd? Nej, jag är inte alls upprörd. Jag ville bara dokumentera det faktum att man numera måste uppge en ålder och registrera ett telefonnummer på ett Google konto. Det kan vara bra att veta om man har ett gammalt konto.

Men det här är något de borde ställa krav på när man skapar kontot tycker jag. Det är relativt nytt att Google kräver in mer uppgifter först efteråt, efter att man har skapat ett konto och börjat använda deras tjänster. Det är framför allt det jag invänder mig mot. Då blir det att man får avbrott i tjänsten och kan inte ens logga in förrän man har tillfredsställt Google att man är Internet-myndig. Det var enklare tider förr. Det känns onekligen som att de lockar med enkla processer först, för att få in dig i systemet, för att sedan knacka dörr och samla in mer uppgifter. Det blir lite samma moment som när YouTube började kräva att man skapar Google konto för att få logga in. Vilken tur att de inte kräver att man visar legitimation. Jag har varit med om att Facebook t.ex. kräver att man skickar fotokopia på ID handling (legitimation, körkort eller pass) om man inte vet lösenordet och kan inte återställa det på annat sätt.

Men i övrigt så undviker jag gärna att lämna ut mer uppgifter än jag behöver. Så om jag kan skippa uppge telefonnummer så skippar jag det. Och i det här fallet så fanns inte Google Authenticator som valbart alternativ. Varför inte? Det brukar man kunna aktivera först efter att man har lyckats loggat in. Men att lägga in SMS som 2FA går bra redan vid inloggningsrutan. Vad beror det på? Annars så använder jag också Google Authenticator för Google konton. Men just i det här fallet var det ett konto som jag inte hade loggat in på under lång tid, och jag hade inget telefonnummer på det, och det var inte inlagt i Google Authenticator.

Skrivet av snajk:

Du kan ha flera mailadresser kopplade till ett konto, gmail eller andra, och du kan ha flera konton ihopkopplade (sonen har två konton, ett barnkonto som är begränsat och som jag administrerar via familjefunktionerna och ett som ligger direkt under mitt konto för saker som han egentligen är för ung för, exempelvis).

Jag förstår inte hur du kan administrerar över sonens två olika konton på två olika sätt. Jag är inte bekant med familjefunktionerna, men jag förstår att det är ett sätt att använda ett Google konto för att administrera andra Google konton. Men vad menar du med att koppla flera adresser till ett Google konto? Man kan väl inte ha flera Gmail adresser på ett och samma Google konto? Mig veterligen kan man bara ha en Gmail adress per konto.

Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt varför man skapar flera konton, om det inte handlar om att typ separera jobbgrejer från det privata eller så, men även där kan man väl koppla ihop dem vad jag förstår.

Koppla hur då menar du? Du menar att använda familjefunktionerna på något sätt? Varför jag skapade flera Google konton har oftast handlat om att jag ville ha en ny e-postadress, så då måste jag ha en ny Gmail adress. Andra gånger har det handlat om att jag varit tvungen, genom jobb och annat att använda mötesfunktionen Google Meet till exempel.

Skrivet av snajk:

Gmail har ju också en inbyggd funktion för att få separata adresser för olika saker om man vill, i och med att punkter inte har någon betydelse och också att man kan använda plustecknet, och sen kan man filtrera på det i inboxen om man vill. Exempelvis om du har kontot kalle@gmail.com så kan du använda k.alle@gmail.com eller k....a...l..l..e@gmail.com och allt kommer till samma inbox, samma för kalle+trash@gmail.com, kalle+signup@gmail.com exempelvis. Eller om man vill ha mer kontroll så kan man ju ha olika adresser för varje tjänst, typ kalle+sweclockers@gmail.com och liknande, vilket gör det väldigt tydligt vem som har läckt ens adress om man börjar få spam (så länge spammarna inte är smarta nog att plocka bort samma saker som Google).

Plussade adresser är inga regelrätta alias adresser som står emot SPAM på ett bra sätt. Dessutom hanteras de inte korrekt av alla webb- och e-postsystem. Som exempel kan jag nämna det svenska hostingföretaget Inleed, där jag registrerade konto med en plussad adress och kunde sedan inte logga in. Jag blev tvungen att kontakta supporten för att få hjälp. Jag minns inte vad lösningen blev exakt, om jag var tvungen att skapa nytt konto, men jag minns att den plussade adressen har förföljt mig på olika sätt med konstiga bieffekter, den gick inte att skaka av sig. Ända fram till att Inleed byggde om och lanserade en ny kontrollpanel för något år sedan.

Att en plussad adress hjälper dig att veta vem som har läckt en adress har jag hört innan. Men det är en dålig tröst när du redan har börjat ta emot SPAM där, och när du inte kan hålla den skyldige till svars, eller ens stoppa inkommande e-post till den adressen. Sättet man stoppar det är väl genom att skapa ett filter som filtrera ut den kompromiterade adressen och skickar allt till SPAM mappen.

Skrivet av snajk:

Detta passar utmärkt för att automatiskt filtrera, arkivera eller slänga saker.

Ja, det kan jag hålla med om. Där kan plussade adresser fungera bra. För att filtrera inkommande e-post. På samma sätt som man kan använda det för att filtrera ut kompromiterade adresser som kan skickas till SPAM mappen.

Skrivet av snajk:

Annars finns tjänster som slaskmail eller mailinator som är epost utan lösenord där inboxen skapas när den får mail, för sånt som man verkligen inte bryr sig om.

Slaskmail har jag nog inte hört talas om innan. Men den typen av tjänster känner jag till. Det som verkar vara bra med Slaskmail är att inkorgen skapas först när ett ny e-post når servern. Hos andra liknande tjänster måste man skapa inkorgen innan man använder den, på en publik webbplats. Då kan alla komma åt det och se varandras innehåll i inkorgen, vilket inte är så bra kanske. Mailinator känner jag till men har inte testat. Jag kör med AnonAddy som jag tror fungerar på samma sätt, men saknar SMS stöd. Det var innan som jag skapade en massa Google konton och körde med Gmail adresser. Det gör jag inte nu längre.

Skrivet av snajk:

Angående namnet Outlook så är det ju MS namn på deras epostklient sedan åtminstone Office 97 och många kopplar ju ihop Outlook med mail då det är vad de använder på jobbet exempelvis. Hotmail var ju ett starkt varumärke men det kändes ju inte direkt modernt på slutet, lite som att ha en AOL-mail eller liknande. Jag har kvar min hotmail-adress dock, som jag skaffade innan MS uppköp, och det är mitt konto till Windows och så, men jag har inte använt mailen aktivt på ganska många år.

Men då borde de ha döpt om Outlook till Hotmail, istället för Hotmail till Outlook. Det tycker jag. Argumentet emot "Hotmail" som jag läst mer än en gång är att det förknippas med underhållning för vuxna. Het post! 🔥💌😉

Jag har även hört kommentarer som att det ser oseriöst ut på ett CV och andra formella dokument. Så då är "Outlook" bättre, för genom att ingen vet vad det betyder så är det ingen som kan ta illa åt sig? 😊

Microsoft!... när de inte kommer på något annat så byter de namn på saker och ting. Ofta till det sämre. Som "SkyDrive" till "OneDrive". Det är ju molnlagring, det är klart man ska ha med "sky" i namnet då ju. Men ja, ja, de har i alla fall behållit "Drive" i namnet. Till skillnad från Google, som döpte sin premiumlagring till bara "One".

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jag hade inget Google-konto och ville helst slippa att alls skapa ett. Gmail var det alternativ som Google pushade för, jag vet inte vilken annan typ av Google-konto jag hade kunnat skapa. Det verkade i alla fall inte vara möjligt att välja att YT-kontot skulle vara mitt enda konto administrerat av Google.

Jag förstår. Jag vägrade också in i det sista. Jag hade ett annat Google konto till allt annat. Men de hade bestämt sig för att YouTube konton som sådana skulle helt upphöra. Det skulle inte gå att logga in med det mer.

Jag ser att Google även idag använder begreppet "YouTube konto" (YouTube account) trots att all inloggning sker med Google konton numera. Jag menar att även om YouTube konton tekniskt sett finns kvar i bakgrunden, men där själva inloggning sker med Google konton, så är det bättre att prata om "YouTube profiler" eller kanaler. Det skulle vara enklare för användare att förstå sambandet. För de har rört till det väldigt mycket sedan de började renovera och utöka YouTube.

Nu kan man vara flera stycken med varsitt Google konton som administrerar ett Brand Account på YouTube till exempel. Men även med ett sådant konto (eller profil) så skapas och kopplas ett Google konto som Brand Account kontot sedan vilar på (som tekniskt sett är ett YouTube "konto" men med inloggning via Google).

Det var det som hände med mitt gamla YouTube konto. Det blev ett sånt här Brand Account med mig själv som ensam administratör och ägare. Inloggning sker dock med ett Google konto som inte har någon Gmail adress. Det ligger alltså inte på mitt vanliga Google huvudkonto utan är helt separat. Jag skulle kunna flytta över det, men jag bryr mig inte så mycket om det, och jag har byggt upp en ny bas. Tyvärr finns det ännu inget sätt att slå ihop flera YouTube kanaler eller konton.

Nu hittade jag inte mina gamla skärmbilder. Men jag hittade några andra på nätet. Här är en från Reddit.

Skrivet av Google:

Link your YouTube and Google Accounts
You will no longer be able to sign in to YouTube without a Google Account.
If you do not want to link this YouTube account, you can sign out here.

Där kunde man klicka på knappen "Link these accounts" om man var nöjd med att det angivna Google kontot länkas eller kopplas till det YouTube kontot som visades, annars skulle man klicka på "Link a different Google Account" och där kunde man då välja att skapa nytt Google konto med en ny Gmail adress eller att skapa ett nytt Google konto med en annan adress än Gmail. Man kunde även logga in om man redan hade ett Google konto som man ville koppla.

Nu har jag ingen bild på just de alternativen. Men det finns även idag blogginlägg och videos som visar hur man skapar ett nytt YouTube "konto" utan Gmail adress.

Här är en blogg som visar det:
How To Create YouTube Account Without Gmail in 2023

Här är en stum video som visar samma sak:
How to Sign in to YouTube without a Google Account - Use Your Existing non-Google Email Account

Den videon snubblar på begreppen lite. Man kan inte logga in på YouTube idag utan ett Google konto. Alltså är "Sign in to YouTube without a Google Account" fel, men "Use Your Existing non-Google Email Account" är rätt. (Kan vara felskrivet avsiktligt för att lyfta fram det i sökresultaten.) I videon ser man att ett nytt Google konto med en Yahoo.com e-postadress skapas och används sedan för inloggning på YouTube.

Skrivet av Olle P:

Nej. Jag använde alltid inloggningen för det ursprungliga YT-kontot, med separat användarnamn och lösenord, tills det inte fungerade längre (för att Google stängde av möjligheten). Själva inloggningen var inte kopplad till någon epost.

Tack för att du påminner mig. Så var det, ja. Jag glömde att man inte behövde registrera någon e-postadress alls på gamla YouTube, och användarnamnen var inte några e-postadresser. Sedan ändrades det när Google tvingade alla att koppla YouTube konton med Google konton.

Jag hittade ett blogginlägg där det står att det var i maj 2009 som Google började föreslå att man kopplar YouTube kontot med ett Google konto, och att det var möjligt att ignorera ända fram till 11 januari 2011. Det var nog då de stängde av möjligheten för inloggning med gamla YouTube användarnamn och lösenord.

Citat:

After May 2009, you needed a Gmail account (whether new or existing) to create a YouTube account.

An account opened before May 2009 used to be called a Legacy YouTube account. Even after the May 2009 requirement, YouTube allowed users to access the legacy account until January 11, 2011.

Källa:
How to Recover Old YouTube Account with Username

Den som skrev det här inlägget tror jag är samma person som gjorde videon jag länkade till ovan. Samma namn blottas i videon, även om hans kanal heter något annat på YouTube. Konstigt sammanträffande! Jag bara sökte efter bilder på gamla dialogrutor från YouTube och gjorde sedan en vanlig textsökning och hittade samma person två gånger. Men hur som helst så slarvar han igen med begreppen när han skriver "you needed a Gmail account". (Det visar också att det är samma person.) Han menar Google konto. Alla Gmail adresser tillhör ett Google konton, men alla Google konton använder inte nödvändigtvis Gmail adresser.

Sedan minns jag också att Google skapade en speciell URL på YouTube:
https://www.youtube.com/gaia_link

Det är en dold "GAIA link" sida på YouTube. GAIA står för Google Accounts and ID Administration och är unikt för varje Google konto. Där kunde man gå in och hävda sin rätt över ett gammalt YouTube konto, även efter den 11 januari 2011 då den vanliga inloggningen var stängd. Det var väl tänkt att de som hade ett gammalt YouTube konto, som missade chansen att logga in i tid och koppla sitt konto till ett Google konto, skulle ha en andra chans att ta tillbaka sitt gamla konto.

Skrivet av Google:

If you have a pre-Google YouTube channel, you can claim it as a Brand Account to link it to your Google Account.

Det står också lite om det i blogginlägget ovan.

Så om du vill ta tillbaka ditt YouTube konto så kan du ju prova att använda den här länken. Men om det redan står en e-postadress inlagd på ditt YouTube konto, även om det är en Gmail adress – eller speciellt om det är en Gmail adress ska jag nog säga, med tanke på att Google ibland återvinner dessa – så är jag rädd att det inte kommer fungera.

Jag hittade ett blogginlägg från 2012 (uppdaterad 2021), där man kan se steg för steg hur det gick till när man kopplade YouTube konton med Google konton:
How To Link a YouTube Account to a New Google Account

Skrivet av Google:

You have linked your YouTube account (groovyPost) to your Google Account (youtube@groovypost.com).
Note: Your old YouTube password will no longer work. You will need to use your Google Account password from now on.

Efter kopplingen så blev det en annan adress än Gmail som blev registrerad som administratör över det här gamla YouTube kontot, som blev ett Brand Account.

Men i ditt fall så var det en Gmail adress som blev registrerad som administratör. Som i sin tur sedan släpptes av Google för nyregistrering, och en ny användare fick den adressen. Det var ju olyckligt, och det ska inte ens vara möjligt enligt det Google själva säger. Men jag är rädd att det inte går att göra så mycket åt det nu. Annat än att prova med GAIA sidan eller kontakta YouTube för hjälp.

På GAIA sidan måste man ange det gamla YouTube användarnamnet och lösenordet, och anger man dessa rätt, och ingen e-postadress finns registrerad på kontot så ska det komma fram att kontot kopplas till Google konto. Jag vet inte om man får välja vilket konto det ska kopplas till, så det gäller att vara inloggad på rätt Google konto innan man klickar på "Claim channel" knappen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

På GAIA sidan måste man ange det gamla YouTube användarnamnet och lösenordet, ...

Eftersom jag inte kommer ihåg lösenordet blir detta en non-starter, och jag orkar inte bry mig...