Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Melding Plague

Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

När P3 Nyheter går igenom utbudet på elsparkcyklar i svenska butiker är bara en tredjedel lagliga på allmän väg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande, min med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Detta har jag klagat på i en gnälltråd. De lagliga sparkcyklarna i sverige är framförallt för barn. Ska man ha en som håller personer som är lite tyngre och de inte slits ut direkt så är utbudet väldigt dåligt. Att utbudet är dåligt beror främst på 2 saker. Att länder inte kan ena sig så tillverkare kan göra standardmodeller med precis gränsen. Sedan att få konsumenter bryr sig.

Och nej en sparkcykel som det står max 100Kg på är inte bra att ha en person som väger 100Kg på hela tiden, personen lär slita ut den direkt. Jag påstår dessa mer är anpassade för folk runt 70Kg, bara kolla på dem.

Permalänk
Medlem

Väldigt trött på alla dessa skräpcyklar, hade varit underbart om man tog tag i saken och gjorde samtliga förbjudna att framföra på allmän väg. Inte nog med att de är helt perfekta för den som vill krocktesta sitt ansikte vid en olycka så är det fortfarande ingen ordning på hyrvarianterna som står parkerade/slängda kors och tvärs, man skulle hyra en släpvagn och plocka på sig så många som möjligt för att lämna av på närmaste sortergård - företagen som hyr ut varken tar eller förväntas regelmässigt att ta något ansvar för nedskräpningen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta har jag klagat på i en gnälltråd. De lagliga sparkcyklarna i sverige är framförallt för barn. Ska man ha en som håller personer som är lite tyngre och de inte slits ut direkt så är utbudet väldigt dåligt. Att utbudet är dåligt beror främst på 2 saker. Att länder inte kan ena sig så tillverkare kan göra standardmodeller med precis gränsen. Sedan att få konsumenter bryr sig.

Och nej en sparkcykel som det står max 100KG på är inte bra att ha en person som väger 100KG på hela tiden, personen lär slita ut den direkt.

Ett problem är väl att 250W är alldeles för låg effekt om man väger 100kg oavsett hur bra byggd resten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ett problem är väl att 250W är alldeles för låg effekt om man väger 100kg oavsett hur bra byggd resten är.

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Musikälskare

"Sverige har valt en annan väg", såklart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Och jag undrar lite vad folk som gör dylika helt onödiga kommentarer får ut av det hela?

Permalänk
Medlem

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Cyklister på trottoarer är ett större problem på en del orter, men de tillåts svina av någon anledning.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Självklart och det gäller all transport som buss, bil etc.
Det stora problemet i dagens samhälle är tid.Det tar längre tid att gå än att åka buss, hur hälsosamt det än är att gå så har inte alla denna tid.

Permalänk
Medlem

Problemet är 250w gränsen på motorn.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Och jag undrar lite vad folk som gör dylika helt onödiga kommentarer får ut av det hela?

Du är välkommen att bemöta det jag framfört istället för att avfärda det som "onödigt", hur är din kommentar mindre onödig på ett diskussionforum på internet?

Skrivet av mkk:

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Cyklister på trottoarer är ett större problem på en del orter, men de tillåts svina av någon anledning.

Marodörer på elcyklar har ju gjort att det bitvis kan vara lite onödigt spännande att förflytta sig till fots men att jämföra en spark med en vanlig cykel känns väl samtidigt mindre aktuellt, där krävs det ju att man är lite knasig om man tycker det är lämpligt att trampa på i 20+ bland folk medan jag säkert kan föreställa mig att många på elcykel inte tänker på hur fort det faktiskt går - accelerationen är ju inte direkt dålig på en sådan.

Samtidigt är samspelet mellan fotgängare och cyklister inte helt okomplicerat på grund av att många städer runtom landet faktiskt inte har vettiga cykelvägar där man tydligt särskiljer vart fotgängare ska vara och vart cyklister ska rulla och därtill finns det ju också de som struntar i det hursomhelst. Inte helt enkelt att lösa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Faktum är att vi borde nog begränsa alla överviktiga från att nyttja motoriserade färdmedel. För deras egen och folkhälsans skull såklart! Kanske även strypa motoreffekten i alla bilar och motorcyklar så att de svårligen kan ta sig upp för en backe om föraren med en lutning över 10 grader och förare över 70kg när vi ändå är i farten?

Permalänk
Medlem

Är inte lagen skriven som obegränsad effekt om den går max 20km/h, eller 250W med obegränsad topphastighet, så om en sparkcykel begränsar effekten när 20km/h är nådd kan den vara laglig trots att motorn är starkare och den går snabbare än 20?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Cyklister på trottoarer är ett större problem på en del orter, men de tillåts svina av någon anledning.

Så 25km/h maximal hastighet?

Permalänk
Medlem

En polis på rätt ställe hade nog kunnat dra in kostnaden för 2-3 kollegor...

Glöm inte att även anmäla felparkerade via https://felsparkerad.se/

Skickas inte böterna direkt till den som senast hyrde? Förstår inte hur det fortfarande kan stå sparkcyklar på trottoaren i varenda kvarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Problemet är 250w gränsen på motorn.

Detta^

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av medbor:

Är inte lagen skriven som obegränsad effekt om den går max 20km/h, eller 250W med obegränsad topphastighet, så om en sparkcykel begränsar effekten när 20km/h är nådd kan den vara laglig trots att motorn är starkare och den går snabbare än 20?

Inte lagboken men transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel
En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.
Dessa krav gör att så många går går bort när båda villkoren gäller. När andra länder har andra villkor som 25km/h, så är det lönlöst att hitta någon laglig. Det är främst de där billiga 3-5000kr elskotrarna som har dålig kvalite som man har att välja på om man ska ha en laglig i stan.

Jag påstår att om hela värden hade haft samma krav. Så hade det gått att tillverka en 250W, 20Km/h elskotter som inte är helt kass. Men när länderna nu har olika krav som dessutom ändras, så blir marknaden för just denna specifikation så liten.
Och självklart vill folk i länder med 25Km/h maxhastighet, inte ha en påkostad som bara går i 20Km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ett problem är väl att 250W är alldeles för låg effekt om man väger 100kg oavsett hur bra byggd resten är.

Finns ju alternativ.

Permalänk
Medlem

Problemet med 250w är inte motoreffekten utan att elfordonen saknar växellåda. Det tar alltså tvärstopp i en brantare backe, även om det går utmärkt att hålla god hastighet på plan väg.

Om lösningen är att ändra lagstiftningen eller att ha CVT-låda på elscooter låter jag vara osagt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart och det gäller all transport som buss, bil etc.
Det stora problemet i dagens samhälle är tid.Det tar längre tid att gå än att åka buss, hur hälsosamt det än är att gå så har inte alla denna tid.

Absolut, det är nog egentligen där en stor del av problemet ligger - ökad stress för att man inte har tid som i sin tur leder till mindre ork till att ta hand om sig själv, samma problem som finns i resten av EU.

Skrivet av Chrisj:

Faktum är att vi borde nog begränsa alla överviktiga från att nyttja motoriserade färdmedel. För deras egen och folkhälsans skull såklart! Kanske även strypa motoreffekten i alla bilar och motorcyklar så att de svårligen kan ta sig upp för en backe om föraren med en lutning över 10 grader och förare över 70kg när vi ändå är i farten?

Det blir nog populärt. Med så många bra idéer är ju din plats i Rosenbad given!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Problemet är 250w gränsen på motorn.

Startar de inte med en förare som väger 100 kg eller orkar de inte föra fram samma person i 20 km/h?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Modell?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken. En på 600w som toppar runt 40-50 och en starkare jag köpte direkt från kina på 6000w. Men de var mest för skojs skull

Tycker elscooter är ett fantiskt sätt att pendla med. Men precis som alla fordon så är det upp till föraren att sköta sig och följa trafikreglerna.
Rekommenderar också starkt att man bär något bättre än en cykelhjälm om man har något som går fortare än en cykel. Elscootrar som säljs idag kan gå lika fort eller snabbare än mopeder..

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Startar de inte med en förare som väger 100 kg eller orkar de inte föra fram samma person i 20 km/h?

De fungerar. Men man vill ha något som håller.. Alltså alla produkter slits, när man pratar om cyklar elsparkcyklar etc, så slits de mycket mer om personen väger mycket eller kör tufft.

Ser man då på de där 250W, 20km/h sparkcyklar, så är det framförallt billig skit för runt 4000kr. Det räcker bara titta på dem och man inser att de ej kommer hålla längre om man väger lite mer.
Det är lite som att kolla på verktyg på biltema. Vissa är gjorda för klena barn, det ser man direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Min faller inom Moped klass 2 och framförs därefter. Inga problem att köra den på allmän väg.

Cyklister på trottoarer är ett större problem på en del orter, men de tillåts svina av någon anledning.

Och då är den typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid mopedbesiktning? Har den en skylt som visar att den har giltigt godkännande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 1200w men ströp den själv till 25km/h (var 45-50 innan). Nu kan jag nästan köra lagligt (hastigheten då) och även komma upp för backar (bor på en hög ås).

250w funkar ju inte på annat än plan mark.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Och då är den typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid mopedbesiktning? Har den en skylt som visar att den har giltigt godkännande?

Och sedan måste man väl ha trafikförsäkring på den..
Det är inte lätt.

Skrivet av talonmas:

Jag köpte en 1200w men ströp den själv till 25km/h (var 45-50 innan). Nu kan jag nästan köra lagligt (hastigheten då) och även komma upp för backar (bor på en hög ås).

250w funkar ju inte på annat än plan mark.

Jag är fundersam på hur lätt det är att strypa en och göra den laglig. Alltså strypmomentet är enkelt, men att få rättsväsendet anse att den är laglig är inte lika självklar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tja det var väl inte så svårt att misstänka ?

Det i kombination med att många förare är under 15 och/eller helt saknar trafikvett gör dessa (annars ganska smarta transportmedel) ganska farliga.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och ska vi vara ärliga så ska man nog egentligen gå istället om man ligger däromkring viktmässigt...

Nu kan vi väl ändå lugna ned oss lite. Längd, kroppsbyggnad med mera spelar väl ändå roll?

Jag är 194cm lång och väger just nu 98kg, så knappast några dramatiska överviktskilon. Ska jag inte få åka elsparkcykel då? :'(