Svenska Embracer omstrukturerar – stänger flera spelstudior

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Struntsnack. Det mest effektiva och enklaste sättet att bli rik för en vanlig svensson.

Starta företag är enorm risk. Jobba dig rik kan du glömma i detta land.

Aktiemarknaden? Där har du den gyllene biljetten. Det tar tid och de kräver tålamod och engagemang, men alla kan få sina pengar att växa.

Även de bästa placerarna har väldigt svårt att slå index över tid. Och om personer som lägger ned hela sitt yrkesliv på att göra det inte kan, varför skulle en "vanlig Svensson" kunna? Det är helt fel att beskriva det som en "gyllene biljett".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Även de bästa placerarna har väldigt svårt att slå index över tid. Och om personer som lägger ned hela sitt yrkesliv på att göra det inte kan, varför skulle en "vanlig Svensson" kunna? Det är helt fel att beskriva det som en "gyllene biljett".

Haha, om du bara visste hur få Svenskar som investerar i index fonder ens..

Vi pratar 10-20%.

Ingen behöver försöka slå index så vet inte var du får det ifrån gällande min kommentar.

Du behöver bara vara med index och inte konsumera bort alla dina pengar och kasta iväg i inflation.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som indieutvecklare eller litet bolag kan man alltid säga nej till att bli uppköpt. Antagligen har många av de uppköpta bolagen sett fördelar med detta, kanske mer resurser för reklam och utgivning.

Har man aktiebolag kan man bli uppköpt och förlora kontrollen över sitt bolag. Det var därför Ikea och Ingvar Kamprad vägrade göra Ikea till ett AB.

Pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Så härligt ändå med denna typ av kapitalism. Köper upp massa bolag för de vill vara stora och sen bara stänger dem när det inte längre passar. Det är människor som jobbar på dessa spelföretag. Vad händer med dem nu bara för att någon pengasjuk Krösus vill spela monopol IRL? Vad händer med de spel som nu aldrig ser dagens ljus? Alla otaliga timmar och passion som lagts ner i dessa bara ödslade för att någon räknat att ut at de nog inte kommer tjäna tillräckligt? Och sen undrar folk varför vi inte längre ser unika, risktagande koncept, bara remixer på vinnande koncept med små tweaks i kanterna.

-"Det ser bra ut i PowerPoint och Excel"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Hoppas verkligen att detta inte påverkar CoffeStain och Satisfactory. Särskilt med denna poäng i deras announcement...

  • The closing of studios and termination of projects, that have not yet been announced and with low projected returns

Visserligen så är Satisfactory redan announced. Men jag gissar på att då det varit i Early access väldigt länge, så är beräknade inkomster låga.

Satisfactory har varit en pangsuccé så tror nog inte det är någon fara.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är just det de fallerat på att göra bra spel. Ja deras spelstudios har gjort en handfull bra spel som släppts senare åren men det mesta är mediokra till dåliga. Kvalitetskontrollen verkar vara helt frånvarande hos Embracer. De går inte efter mantrat att göra bra spel utan köpa upp spelstudios deras IP's och snacka pengar. Se Saints Row vilket var en total flopp när det kommer till recensioner från kritiker och spelare. Detta spel är vad jag likställer med ledningen av Embracer.

Precis detta. Affärsidéen i Embracer har varit att springa runt och slänga aktieägares pengar på studios (spelar ingen roll om man betalar i aktier, fortfarande aktieägares pengar), och sen inte managera dem något särskilt eller försöka nå några synergier dem emellan, utan räkna med att man av någon anledning är överlägsen alla andra i att pricka rätt i vilka studios som kommer släppa bra grejer.

Det har nu visat sig att Lars & Co inte är något vidare på att pricka rätt då det kommer till att investera i studios. De har endast några enstaka stora spel i portföljen, och mig veterligen knappt någon som släppt under deras egen regi? (Satisfactory släpptes väl innan de förvärvade Coffee Stain, Valheim var väl nått typ av publisher-förhållande). Övriga spelsläpp har varit mediokra till godkända at best (Dead Island 2 är väl typ det enda godkända släppet).

Gissar att förvärvet av brädspelstillverkaren Asmodee var ett resultat av att de började känna sig nerviga över det sketna kassaflödet. Det folk verkar glömma är att det finns starkt negativa faktorer i att förvärva mindre-till-medelstora studios, när eldsjälarna som driver utvecklingen av spelen inte längre formellt äger produkten så tappar de ofta drivet - aktier i Embracer och earnouts hjälper lite, men inte fullt ut. Deadlines kommer att missas och kvalitén lida. För att göra sådana här grejer framgångsrikt behövs nog ett mycker mer rigoröst integrationsarbete och managering

Tråkigt, vore som nämnt roligt med en större framgångsrik svensk spelkoncern, men this aint it chief.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom sålde av det till Embracer, samma med Tomb Raider om jag minns rätt.
Square Enix vill bara syssla med FF verkar det som.

Snarare är det väl så att de inte vill syssla med spelutveckling i väst längre.

Square-Enix har en hel för sig som inte är FF i Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Det är något speciellt med Embracer. Jag lyssnar ofta in på olika delårsrapporteringar osv, och för mig sticker de ut med att bara prata om pengar, kassaflöden, transformativa avtal och "justerat resultat per aktie efter utspädning". Viktiga aspekter för aktieägare, absolut. Men avsaknaden av känslan att de faktiskt utvecklar spel och tillhör någon form av nöjesbransch är väldigt påtaglig. De skulle lika väl kunna vara i fastighetsbranschen eller ett kreditinstitut. Ubisoft, EA, Sony osv - hur kapitalistiska de än är i grunden - har i alla fall ett skimmer av att vilja beröra människor i slutändan.

Samtidigt är jag väldigt intresserad av Embracers verksamhet, det är coolt att ett svenskt bolag med huvudsäte i Värmland är en stor aktör i gejmingvärlden. Och jag hoppas att denna omstrukturering av verksamheten inte påverkar deras "Embracer Games Archive", där de ska bygga upp världens största fysiska spelbibliotek.

Håller med till 100%. Lars Wingefors verkar lika tappad att leda företaget som Paradox före detta VD Ebba Ljungerud som också körde aktiekursen till botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Personligen anser jag att aktiemarknaden helt skulle förbjudas.

Tror tyvärr inte lösningen är någon form av socialism, kommunism eller diktatur för att få bra datorspel Men visst surt när bolagen får ekonomiska tillväxtkrav från investerare vilket resulterar i kasinoverksamhet etc i de flesta stora spel atm men bara för EU att förbjuda den typen av verksamhet (Cases och keys och andra tillägg för att skapa beroende).

Permalänk
Medlem

Som ett förtydligande, Embracer äger Gearbox, som har del i utvecklingen, genom Blackbird Interactive, av Homeworld3 (Q1 2024). Det är ett spel som har närmast kult status sedan 1999, och haft en uppföljare och en spinoff sedan dess, senast 2016. Vi är några tusen mindless fanbois som tveklöst kommer att dräpa och förinta den person som antyder försämrad utveckling eller ospecificerade förseningar av HW3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar som om de rivit HQ Karlstad redan

https://goo.gl/maps/Qn4JpP1CzeMwsWKs8

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man måste inte sälja aktierna i ens bolag väl? Man kan skapa ett AB och bara hålla i dem, tills man är trött på det?

I vissa bolag så har styrelsen rätt att kräva buybacks, och då löses dina aktier in oavsett om du vill det eller inte, till en kurs som vanligtvis gynnar dig. Ett exempel på detta är när man inte längre som bolag vill ha A-Aktier med rösträtt på börsen så man kompenserar aktieägarna efter tvångsinlösen med antingen reda pengar eller i ett större antal B-aktier. Cargill är ett av bolagen som gjort så och nu äger familjen som grundade bolaget åter igen 80 procent av bolagets röstberättigade aktier.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har man aktiebolag kan man bli uppköpt och förlora kontrollen över sitt bolag. Det var därför Ikea och Ingvar Kamprad vägrade göra Ikea till ett AB.

Detta stämmer enbart för börshandlade aktier. Du kan utan problem ha ett aktiebolag och själv äga 100 % av aktierna och aldriga behöva sälja något.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Är Embracer Group fortfarande verksam i Ryssland eller inte?

https://leave-russia.org/embracer-group

Permalänk
Medlem

Du måste fått nån gammal bild. Huset står kvar på bilderna från 2023 på google maps. Bilden som du har i ditt inlägg är från 2010 om man går igenom google maps arkiv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anwest:

Det är något speciellt med Embracer. Jag lyssnar ofta in på olika delårsrapporteringar osv, och för mig sticker de ut med att bara prata om pengar, kassaflöden, transformativa avtal och "justerat resultat per aktie efter utspädning". Viktiga aspekter för aktieägare, absolut. Men avsaknaden av känslan att de faktiskt utvecklar spel och tillhör någon form av nöjesbransch är väldigt påtaglig.

Lyssnade på VDn i gammalt avsnitt i Framgångspodden för 3 år sen, och det jag gillar med honom att han är "business first". Sen är det uppenbart att han också älskar spel, men problemet ibland med "kreativa personer" är att de kan ha noll business-sense och bara sitter och snackar goja.

Aldrig varit intresserad av Embracer tidigare men köpte efter kursraset & och ha sett intervjun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Du måste fått nån gammal bild. Huset står kvar på bilderna från 2023 på google maps. Bilden som du har i ditt inlägg är från 2010 om man går igenom google maps arkiv.

Nu var det direkt från googles map, du har länken där, men tanken var ju att skoja lite.... ingen aning om du får en senare version av ggoglemap än jag...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TR65:

Precis detta. Affärsidéen i Embracer har varit att springa runt och slänga aktieägares pengar på studios (spelar ingen roll om man betalar i aktier, fortfarande aktieägares pengar), och sen inte managera dem något särskilt eller försöka nå några synergier dem emellan, utan räkna med att man av någon anledning är överlägsen alla andra i att pricka rätt i vilka studios som kommer släppa bra grejer.

Det har nu visat sig att Lars & Co inte är något vidare på att pricka rätt då det kommer till att investera i studios. De har endast några enstaka stora spel i portföljen, och mig veterligen knappt någon som släppt under deras egen regi? (Satisfactory släpptes väl innan de förvärvade Coffee Stain, Valheim var väl nått typ av publisher-förhållande). Övriga spelsläpp har varit mediokra till godkända at best (Dead Island 2 är väl typ det enda godkända släppet).

Gissar att förvärvet av brädspelstillverkaren Asmodee var ett resultat av att de började känna sig nerviga över det sketna kassaflödet. Det folk verkar glömma är att det finns starkt negativa faktorer i att förvärva mindre-till-medelstora studios, när eldsjälarna som driver utvecklingen av spelen inte längre formellt äger produkten så tappar de ofta drivet - aktier i Embracer och earnouts hjälper lite, men inte fullt ut. Deadlines kommer att missas och kvalitén lida. För att göra sådana här grejer framgångsrikt behövs nog ett mycker mer rigoröst integrationsarbete och managering

Tråkigt, vore som nämnt roligt med en större framgångsrik svensk spelkoncern, men this aint it chief.

Bra skrivet! Just att eldsjälarna i dessa små till medelstora studios helt förlorar förmogan att göra bra spel är ett stort problem. Jag önskar Embracer vore ett mer speldrivet företag som driver kvaliteten i spelen men jag har inte upplevt det alls och visst slinker bra spel igenom men det är inte många.

Att växa genom att köpa upp företag till höger och vänster fungerar inte längre perioder och bara när räntan är låg. Embracer verkar inte fokusera på core-verksamheten att göra och släppa bra spel. De borde ha någon slags kvalitetsgrupp som verkligen kan spel innan de släpper spel på marknaden. Bra spel är Valheim, Expeditions, Spellforce, Desperados, Darksiders, Pathfinder, Metro, Kingdom Come Deliverance, Payday, Dead Island, Destroy all Humans och några till. Kan de göra mer spel av den varan så kanske de kan växa på riktigt och få ett bra rykte, många av dessa är smala och lite mer nischade spel men lyckas de göra lite fler som Valheim kan de gå långt. Många av dessa spel kommer inte från Embracer själva utan från spelstudios de köpt de senaste åren.

Skrivet av anon344829:

Lyssnade på VDn i gammalt avsnitt i Framgångspodden för 3 år sen, och det jag gillar med honom att han är "business first". Sen är det uppenbart att han också älskar spel, men problemet ibland med "kreativa personer" är att de kan ha noll business-sense och bara sitter och snackar goja.

Aldrig varit intresserad av Embracer tidigare men köpte efter kursraset & och ha sett intervjun.

Du missade att Embracer släppte kalkonspelet Saints Row som är en slags omstart för Saints Row-serien men det blev kalkon av det hela. Att VD'n gillar spel? Jo tjena! Var är kvalitetsspelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Lyssnade på VDn i gammalt avsnitt i Framgångspodden för 3 år sen, och det jag gillar med honom att han är "business first". Sen är det uppenbart att han också älskar spel, men problemet ibland med "kreativa personer" är att de kan ha noll business-sense och bara sitter och snackar goja.

Aldrig varit intresserad av Embracer tidigare men köpte efter kursraset & och ha sett intervjun.

Tack för podtips, ska lyssna 😊

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

De har ju fortsatt sin verksamhet i skurkstaten Ryssland (Saber Interactive) så jag kan inte annat än säga att det glädjer en att höra att det går dåligt för dem, men samtidigt är det tråkigt att dessa typer av skräpiga investorbolag köper upp spelstudios för att sedan lägga ner dessa när det inte längre passar..

Edit: De verkar ha flyttat ifrån Ryssland nu, från och med januari 2023.. Men fortfarande skamligt att de stannade kvar i Ryssland hela 2022.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Intressant är det något du själv tror eller har du läst det någonstans att de gör på detta

Det är delvis baserat på publik information via pressmeddelanden, intervjuer med Lars (DI och podd) men inte minst framgår det av deras egna rapporter. Affärsmodellen är vare sig ny eller hemlig, det är i stort sett så majoriteten av investerare agerar idag. Procentsatsen varierar naturligtvis baserat på objekt, risk- och värdeanalys etc.

70/30 är en väldigt vanligt förekommande fördelning när säljarna förväntas sitta kvar i verksamheten ett par år för att ge dem incitament att inte ställa skorna på hyllan och luta sig tillbaka. Sedan kan fördelningen av köpeskillingen viktas mellan kontant del, aktier i moderbolaget, reverser och tillägg som förutsätter att visa mål uppnås de första åren efter affären avslutats.

Embracer har varit duktiga på att trycka upp andelen aktier för att kunna köpa fler bolag trots mindre kassa än de största aktörerna. Det har i sin tur skapar mer hausse på aktievärdet och karusellen har kunnat snurra än fortare, inte minst under pandemin med alla kvantitativa lättnader och då spelutveckling sågs som en bransch som kunde fortsätta ge tillväxt när andra alternativ vek nedåt pga lockdowns, distansarbete etc.

Men pendeln svänger alltid tillbaka före eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

De har ju fortsatt sin verksamhet i skurkstaten Ryssland (Saber Interactive) så jag kan inte annat än säga att det glädjer en att höra att det går dåligt för dem, men samtidigt är det tråkigt att dessa typer av skräpiga investorbolag köper upp spelstudios för att sedan lägga ner dessa när det inte längre passar..

Edit: De verkar ha flyttat ifrån Ryssland nu, från och med januari 2023.. Men fortfarande skamligt att de stannade kvar i Ryssland hela 2022.

Embracer äger studios i hela världen inklusive länder som Israel, USA (Texas, Florida), Storbritannien, Polen, Indien, Japan, Sverige, Ungern, Danmark, Kanada, Finland och Estland.

Bryr man sig om etik är det inte länder man vill stödja. Embracer kanske inte är en aktie man köper för man vill investera i ett etiskt bolag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som indieutvecklare eller litet bolag kan man alltid säga nej till att bli uppköpt. Antagligen har många av de uppköpta bolagen sett fördelar med detta, kanske mer resurser för reklam och utgivning.

Har man aktiebolag kan man bli uppköpt och förlora kontrollen över sitt bolag. Det var därför Ikea och Ingvar Kamprad vägrade göra Ikea till ett AB.

https://www.allabolag.se/5560747551/ikea-of-sweden-ab

Permalänk
Medlem

Hahaha klockrent. Han blandar nog ihop publika och privata aktiebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hahaha klockrent. Han blandar nog ihop publika och privata aktiebolag.

Ikea är som en hydra, sjukt måna ansikten. Kärnan är (väl?) en ideell stiftelse i Liechtenstein som äger alla immateriella rättigheter. Den såldes inga aktier från

Det AB dom länkades där är nog bara det som driver de svenska butikerna, inte hela koncernen eller ens nära

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad de verkar ha i kikaren för The Lord of the Rings så är det bara att hoppas att hela företaget går i graven.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Som ett förtydligande, Embracer äger Gearbox, som har del i utvecklingen, genom Blackbird Interactive, av Homeworld3 (Q1 2024). Det är ett spel som har närmast kult status sedan 1999, och haft en uppföljare och en spinoff sedan dess, senast 2016. Vi är några tusen mindless fanbois som tveklöst kommer att dräpa och förinta den person som antyder försämrad utveckling eller ospecificerade förseningar av HW3.

Hw3 har försenats några gånger och fler lär det bli om de kommer alls.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Om du inte ser sånt så letar du på fel ställe. Indie-marknaden är full av nya koncept.

Du tror inte indiemarknaden påverkas av kapitalismen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Aktiemarknaden? Där har du den gyllene biljetten. Det tar tid och de kräver tålamod och engagemang, men alla kan få sina pengar att växa.

Nyckeln ligger i att inte satsa sina egna pengar utan sitta som mellanhand och ta procent på transaktionerna när andra människor köper och säljer. Då spelar det ingen roll om aktierna går upp eller ner i värde, man tjänar pengar vilket som.

Permalänk
Medlem

Som investerare och datorspelsnörd ser jag embracer som ett gigantiskt skitföretag. De har inga speltitlar eller spelutvecklare som man hört talas om eller är intresserad av förutom möjligen sagan om ringen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.