Elektronikbranschen flaggar för rejäla prisökningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Punktskatter är ju en av rätt få metoder politikerna har för att ändra folks beteenden. Jag är inte tillräckligt insatt för att se vad denna ändring innebär dock, men att pris till konsument påverkar köpbeteenden är ju logiskt och självklart.

Många gnäller på plastpåseskatten exempelvis, men den har ju haft en rätt stor effekt på just inköp av plastpåsar, och sekundärt så har det gjort att livsmedelsbutiker bytt till papperspåsar för frukt och liknande. En bra effekt i mina ögon.

Lite förvånande är det dock, vår regering nu gör ju vad de kan för att försämra miljön på alla områden liksom, men utformningen kanske är så dålig att detta bidrar till den agendan. Suck...

Eftersom plastpåsarna från butik i största utsträckning visade sig användas som soppåsar istället för att dumpas i floderna i Sydostasien(där 5/6 av plasten i haven kommer ifrån) tvingades sopförbrännarna ersätta plastpåsarna med råolja för att komma upp i tillräcklig temperatur för att förhindra giftiga dioxiner att bildas så slutresultatet blev att lika många plastpåsar gick åt (de tunna soppåsar du köper på rulle i butik räknas inte som plastpåse i statistiken) så ökade netto CO2-utsläppen så blev kejsarens nya kläder av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gäller ju inte datorkomponenter så jag bryr mig inte

Men alla skatter var ju den förra regeringens fel och det skulle fixas bara vi fick en ny regering, sa folk... Funny how that didn't work out

Gäller för nätverkskort.

Skrivet av Ozzed:

Ingen aning. Datorkomponenter väger ju också och har säkert också farliga kemikalier i sig, precis som konsoler, färdigbyggda datorer och allt annat som omfattas av skatten.

Jag tror inte det är så att de inte vill göra DIY-folk förbannade utan de kanske (som tur är) missat just den biten.

Vad som omfattas går att läsa här: https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Rent intuitivt är det ju rätt knasigt att färdigbyggda datorer, som har datorkomponenter i sig omfattas, men köper man exakt samma komponenter löst så omfattas det inte.

Men vi får väl bara vara glada för det

Gäller endast för färdigbyggda datorer med en in och ut enhet, dvs tex ett tangentbord och en skärm.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481335-vad-det-kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaforce:

Tja alla förändringar inte till det bättre. Det vet de som brukade ha frysboxar i kalla utrymmen eftersom moderna fryxboxar måste ha minst 10 graders omgivningstemperatur för att fungera.

Nä så e det ju, men vi får ju hoppas att majoriteten av nya produkter/regler är till det bättre, annars e vi illa ute 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag förstår mig inte på böjningen i artikeln. Eftersom Skatteverket beskriver att avdrag är fortsatt möjligt om produkterna i någon omfattning inte innehåller brom eller klor och fosfor.

Artikel Nya regler för att deklarera kemikalier i viss elektronik av Skatteverket.
Länk: https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter...

Ja, skillnaden är att det inte längre görs skillnad på additiv eller reaktiv tillsättning av kemikalierna. Reaktivt tillsatta ämnen gav tidigare möjlighet till mer avdrag eftersom de är miljövänligare, men nu tas det bort.

Det innebär att elektronik blir dyrare eftersom det i praktiken inte längre går att få avdrag genom att använda miljövänligare flamskyddsmedel, och gör skatten ännu mer meningslös än den redan var om syftet faktiskt är att främja miljön.

Permalänk
Medlem

Hur förvånad blir man (inte) av att den här nyheten orsakar många galla-drypande kommentarer;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Tror Svenskar måste komma samman snart och göra ett skatteuppror.

500 kr mer per tv bara för dom ska "förnya, förbättra sin administration"

Fast den här skattepolitiken har svenskar röstat på i generationer. Sen är det bara kolla alla småpåvar här som målar nidbilder av folks konsumtionsvanor, vill bestämma hur andra ska handla sina varor och stoppa all ekonomisk tillväxt så världen stagnerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Att lilla Sverige som sätter upp denna skatt gör ju bara skada få inga tillverkare kommer ändra något bara för att vara oss till lags. Snarare så att Svenska kunder, speciellt i rådande ekonomisk situation, köper från utlandet.

Sagt det förrut, men jag hoppas verkligen att få höra från någon som köpt en tvättmaskin från utlandet.

Permalänk
Medlem

klart pengarna ska trilla in tanke på politikerna fick bara 3.8% i lönehöjning.
måste ju finnas till dom stackarna med...

Från och med den 1 juli höjs statsrådens arvoden med 3,8 procent, efter ett beslut vid Statsrådsarvodesnämnden.
Det innebär att arvodet för statsministern som hittills legat på 184 000 kronor i månaden höjs till 191 000 kronor per månad. Månadsarvodet för övriga ministrar ökar från 145 000 kronor till 150 500 kronor, skriver TT.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

För allt gnäll om den förra regeringen, kemikalieskatten kommer från en idé och utredning startad av regeringen Reinfeldt som då också valde utredaren som kom med slutförslaget. Sen valde då regeringen Löfven att genomföra den.

Kan ju också notera att skatten slår hårdare mot vissa grupper (som exempel, dyrare, mer exklusiva, tvättmaskiner väger inte förhållandevis mer än billiga, så procentuellt blir det ett större påslag på billigare maskiner.)

Kan ju finnas skäl till att den är kvar. Skatteväxling för att att gynna vissa grupper.

Permalänk
Hedersmedlem

"Transferiatet" behöver mer pengar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är tufft/coolt att betala skatt var det väll någon som sa...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Oroa er inte, om en vecka har ni alla glömt detta.
Och då återgår ni till Aktuellt och lets dance.

Liknande Historier kommer att återupprepas. Var så säker.
För vi alla är fårskallar i slutänden muhuahaha.

Twilight zone om någon minns

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om miljön utan om att skatta medborgarna så mycket som möjligt.

Men det är ju tur att vi har världens bästa sjukvård, äldreomsorg, skola, polis etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast den här skattepolitiken har svenskar röstat på i generationer. Sen är det bara kolla alla småpåvar här som målar nidbilder av folks konsumtionsvanor, vill bestämma hur andra ska handla sina varor och stoppa all ekonomisk tillväxt så världen stagnerar.

Av ren nyfikenhet. Vad skall jag, som är emot både kemikalieskatt och copyswede, rösta på för att få dessa avskaffade menar du? Det finns en, minst sagt, demokratisk problematik när inget parti faktiskt representerar vad en stor(?) del (ja, nu gissar jag) av vad väljarbasen står för.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara flika in att kemikalieskatten inte är tänkt att rädda världen utan snarare minska exponeringen i folks närmiljö. I alla fall var det så jag förstod det hela när den infördes. Det ska helt enkelt bli så att saker som (eventuellt) är skadliga för dig blir dyrare än de som inte är det. Med en brasklapp för att det var så jag uppfattade det, vilket inte riktigt alltid stämmer överens med verkligheten.

Man kan tycka vad man vill om skatten i sig och dess effekter, men det är ju bra om man ändå har rätt utgångspunkt. Annars blir det lätt attacker på halmgubbar och det gagnar ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju bara flika in att kemikalieskatten inte är tänkt att rädda världen utan snarare minska exponeringen i folks närmiljö. I alla fall var det så jag förstod det hela när den infördes. Det ska helt enkelt bli så att saker som (eventuellt) är skadliga för dig blir dyrare än de som inte är det. Med en brasklapp för att det var så jag uppfattade det, vilket inte riktigt alltid stämmer överens med verkligheten.

Man kan tycka vad man vill om skatten i sig och dess effekter, men det är ju bra om man ändå har rätt utgångspunkt. Annars blir det lätt attacker på halmgubbar och det gagnar ingen.

Ändringarna som införs nu går dock i motsatt riktning. De tar t.ex. bort avdragen för reaktivt tillsatta ämnen, som nu likställs med aktivt tillsatta ämnen som läcker mer till omgivningen och är mindre miljövänliga. Och ett stort problem med skatten är även att den är baserad på produktens vikt, inte hur mycket kemikalier den innehåller. Så tanken är god men implementationen usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Man kan ju lika gärna ta ut en skatt för luften också då för människor släpper ut koldioxid. Där finns det ju heller inga alternativ.

Du kanske bara skämtade om det nu men bli inte förvånad om det skulle hända i en nära framtid.

Permalänk
Medlem

Det är nästan 30 remissinstanser som uttalat sig om förändringen av kemikalieskatten. Såhär skriver bland annat Svenskt Näringsliv i sitt svar.

Citat:

Svenskt Näringsliv är fortsatt av den uppfattningen att elektronikskatten aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har
påtagliga negativa effekter för företag i Sverige i form av bl.a. ökad administration.

• Givet att skatten behålls, är det positivt att den förenklas och att distinktionen mellan reaktivt och additivt tillsatta ämnen tas bort. Förändringen kommer att underlätta företagens administrativa hantering av skatten såväl som
myndigheternas kontroll.

• Möjligheten till full avdragsrätt är en hygienfråga för skattens trovärdighet som miljöstyrmedel. Det är orimligt att företag ska beskattas trots att de lyckats fasa ut de kemikalier som skatten avser att träffa.

• Mot bakgrund av att de föreslagna lagändringarna inte avser påverka de statsfinansiella intäkterna, är det viktigt att följa upp och säkerställa att de justerade skattenivåerna inte leder till en ökad beskattning.

Okej men klart näringslivet vill ha bort skiten, men vad säger Naturvårdsverket i sitt remissvar?

Citat:

Naturvårdsverket motsätter sig förslaget som innebär att frångå farobaserad beskattning i syfte att göra förenklingar. Vi anser, sett utifrån Kemikalieinspektionens tidigare utredningar och förslag, att andra förenklande
lösningar som stärker skattens miljöstyrande verkan borde övervägas närmare av regeringen.

Ja, det verkar vara en mindre genomtänkt förändring för att dryga ut statskassan, som vissa redan kommenterat.

Vidare ger remissvaret från Teknikföretagen en hänvisning till en utredning om nuvarande lagstiftnings effektivitet som kunde vara intressant i sammanhanget.

Detta är saker jag gärna hade sett i artikeln, eller som uppföljning. Allt ligger välstrukturerat på regeringen.se en googling bort 👍

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Transferiatet" behöver mer pengar.

“The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.”

Förutom skatter och döden så är väl detta den tredje saken som det är svårt att undvika i livet, inflationen på området är oändlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du kanske bara skämtade om det nu men bli inte förvånad om det skulle hända i en nära framtid.

Tänkte skriva att nu get jag dem säkert ideer, hahah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Tror Svenskar måste komma samman snart och göra ett skatteuppror.

Det var ganska osvenskt sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sagt det förrut, men jag hoppas verkligen att få höra från någon som köpt en tvättmaskin från utlandet.

Formulerade mig dåligt ser jag.
Menar att om priserna i Sverige går upp pga dessa skatter, samtidigt som folk har mindre i plånboken (att spendera) så drivs ju konsumenterna att köpa från andra ställen som är billigare. Ex utländska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sagt det förrut, men jag hoppas verkligen att få höra från någon som köpt en tvättmaskin från utlandet.

Ja, verkligen, är själv på jakt efter ett torktumlare av tyskt märke så det kanske är värt att kolla tyska nätbutiker hade inte ens tänkt på det förrän nu. Tack!

Visa signatur

Apple

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Av ren nyfikenhet. Vad skall jag, som är emot både kemikalieskatt och copyswede, rösta på för att få dessa avskaffade menar du? Det finns en, minst sagt, demokratisk problematik när inget parti faktiskt representerar vad en stor(?) del (ja, nu gissar jag) av vad väljarbasen står för.

Jag vet inte. Om inte Piratpartiet faller i smaken återstår väl att skapa ett nytt parti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Av ren nyfikenhet. Vad skall jag, som är emot både kemikalieskatt och copyswede, rösta på för att få dessa avskaffade menar du? Det finns en, minst sagt, demokratisk problematik när inget parti faktiskt representerar vad en stor(?) del (ja, nu gissar jag) av vad väljarbasen står för.

Sett till att varken den nya regeringen eller den förra har fått för sig att lägga ner något av dem och om du tycker att dessa två frågor är de allra viktigaste så starta ett nytt parti.

För de flesta så finns det frågor som är klart viktigare än dessa två.

Men, låt säga att klubba-söta-katter-partiet också vill lägga ner båda dessa, skulle du rösta på dem? Klubbning av söta katter får du sen på köpet.

Permalänk
Medlem

Känns som det kvittar. Hela skatteupplägget och politiken är ju som ett spel Whac-A-Mole. Du går på val på att sänka skatten på något för att vinna och sedan måste du såklart höja skatten någon annanstans. Visst ibland kanske någon har tur och skatten sänks på ett ställe som gynnar och sedan höjs på ett annat ställe som inte missgynnar dig. Men överlag känns det som att det kvittar.

Källa: https://www.applia-sverige.se/medlemsnyhet/kartlaggning-parti...

Sa inte M typ "Inga nya skatter ska införas under nästa mandatperiod". De är ju ganska listiga att inte höja men att utöka vad som beskattas.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Alltid kul att se sweclockers medlemmarna bara återberätta svenskt näringslivpropaganda. Bara bra om folk har råd med färre skräpprylar som förstör planeten. Även fast svenskar tror att de inte bidrar något till klimatförändringarna för att de sorterar lite sopor.

Nu är det väl så att om Sverige helt skulle försvinna från världskartan imorgon skulle det ha exakt noll påverkan på det globala klimatet eller ens bidragande till det.

Med det sagt så borde man kanske jobba mot de saker som ger VERKLIG förändring? Dvs mot de länder som står för det mesta av utsläppen och jobba för införa sådana här saker till globala/regionala grejer istället för i ett litet land i norr som har NOLL påverkan. Att företagen sedan lyckats skjuta över ansvaret på individnivå är rent ut sagt löjligt, din sopsortering gör inte ett skvatt.

100 företag står för ca 70% av de globala utsläppen, kanske där man bör börja?

Kina står för hela 1/3, dvs något som har en ganska kraftig påverkan, så den energi man lägger på att "visa sig duktig som helt saknar effekt" kanske man borde lägga den energin och pengar på de ställen som faktiskt ger en effekt?

Så länge dessa företag får fortsätta härja "som de vill" spelar det absolut ingen roll vad vi gör på individnivå eller i Sverige öht. Och de har lyckats sjukt bra att lägga över ansvaret på individnivå istället för sig själva och har jobbat med konsulter och marknadsförare för pusha det. T ex myntade BP uttrycket "klimatavtryck = Carbon Footprint".

"British Petroleum, the second largest non-state owned oil company in the world, with 18,700 gas and service stations worldwide, hired the public relations professionals Ogilvy & Mather to promote the slant that climate change is not the fault of an oil giant, but that of individuals. It’s here that British Petroleum, or BP, first promoted and soon successfully popularized the term “carbon footprint” in the early aughts. The company unveiled its “carbon footprint calculator” in 2004 so one could assess how their normal daily life – going to work, buying food, and (gasp) traveling – is largely responsible for heating the globe."

Och för att gå emot allt vad kapitalismen och ökad omsättning/pengar bla bla.... skaffa mindre barn då det är en av de största miljöbovarna. Går vi efter det kan jag, som valt att inte skaffa barn, både flyga och köra en sjukt törstig fossilbil och ÄNDÅ ha ett lägre klimatavtryck än någon som skaffar ETT barn.

Valet att inte ha ett barn sparar in motsvarande 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per år.
En person som väljer att leva bilfritt kan spara 2,4 ton av koldioxidekvivalenter per år.
Att sopsortera sparar något obetydligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Necrophor:

Nu är det väl så att om Sverige helt skulle försvinna från världskartan imorgon skulle det ha exakt noll påverkan på det globala klimatet eller ens bidragande till det

....

Kina står för hela 1/3, dvs något som har en ganska kraftig påverkan, så den energi man lägger på att "visa sig duktig som helt saknar effekt" kanske man borde lägga den energin och pengar på de ställen som faktiskt ger en effekt?

Var tror du de produkter vi konsumerar tillverkas? Vi har exporterat vår tillverkningsindustri till låglöneländer som inte engagerar sig lika mycket i utsläppsfrågan, och nu kan vi beskylla dessa länder för de utsläpp vår konsumtion orsakar?

Vårt bidrag till globala miljöproblem är generellt bra mycket större än vad våra inhemska utsläpp indikerar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Var tror du de produkter vi konsumerar tillverkas? Vi har exporterat vår tillverkningsindustri till låglöneländer som inte engagerar sig lika mycket i utsläppsfrågan, och nu kan vi beskylla dessa länder för de utsläpp vår konsumtion orsakar?

Vårt bidrag till globala miljöproblem är generellt bra mycket större än vad våra inhemska utsläpp indikerar.

Förutom det fakta att HELA Sveriges befolkning är mindre än EN större stad i vissa länder, doh. Så nej, "vårt" bidrag till de globala miljöproblemen är icke existerande ur ett globalt perspektiv.

Och vips, då är det kanske DÄR man skall börja rota i problemet och försöka lägga in åtgärder istället för på något inhemskt som ger NOLL effekt. Det handlar inte om att beskylla, utan att identifiera VART insatserna bör läggas och vart de kommer ge störst effekt. Att införa saker i Sverige på svensk marknad är totalt meningslöst... Hade Sverige istället jobbat för att införa en global kemikalieskatt, eller ens inom EU hade det varit vettigt och kanske t om haft en effekt.

Och som nämndes tidigare, det är runt 100 företag som står för 70% av de globala utsläppen... bara en liten korkad tanke... kanske man borde bränna lite krut i den ändan istället? Det är dags att sluta med att ha fokus på individer (som BP varit med och skapat för att slippa ta eget ansvar) och lägga den på dessa företag istället.

Om grannen fortsätter sprinkla giftigt avfall på sin gräsmatta som är 1000 gånger större än vår och helt omger oss, kvittar det rätt hårt att vi minsann försöker göra allt vi kan för att hålla vår plätt "ren".

På individnivå bör man kanske lyfta fram att: ge fan i att skaffa barn.

Och ur ett personligt perspektiv, har man valt att skaffa ett barn (än värre flera) bör man kanske inte tala om för andra hur dåliga de är (folk som väljer att köra bil, flyga utomlands etc) när de själva har gjort ett val som ger det största (individuella) negativa klimatavtrycket.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal