Permalänk

Tre hål i väggen till router.

Jag har nyss skaffat mig min första lägenhet och fick beställt in wifi via Bredband2. Nu när jag ska koppla in routern (tp-link) så är där inget ethernet utag utan då tre hål i väggen. Räcker det att jag skaffar en koax till ethernet kabel eller krävs det nått ytterligare?

Permalänk
Medlem

Om du har lyckats beställa bredbandsabonnemang från Bredband2 till din adress så bör du ha ett ethernetuttag någonstans i lägenheten. Coax är det väll i princip bara Tele2 som sysslar med (fd Comhem).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Om du har lyckats beställa bredbandsabonnemang från Bredband2 till din adress så bör du ha ett ethernetuttag någonstans i lägenheten. Coax är det väll i princip bara Tele2 som sysslar med (fd Comhem).

Kollat varenda vrå i lägenheten. Finns enbart tre hål i väggen.

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett nätverksuttag i lägenheten så har du en tjänstefördelare någonstans, t.ex. gömd bakom en liten plåtdörr.

Endast Tele2 ger bredband via "tre hål i väggen", så om du har lyckats beställa bredband från Bredband2 så lär du hitta en tjänstefördelare/nätverksuttag om du letar vidare.

Annars får du fråga hyresvärden/bostadsrättsföreningen att hitta rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

du bör ha ett lanuttag/fiberkonverterare nånstans i lägenheten troligen i hallen om du har någon form av möjlighet att ansluta till fiber om inte bredband 2 missat att din lägenhet endast har coax sånt kan ju hända om byggnaden du hyr i inte har fiber/fiberlan till alla lägenheterna i byggnaden.

hör med din hyresvärd borde veta var du ska koppla in om du inte ska köra coax om din lägenhet har möjlighet att ansluta till fiber.

annars är det ju bara att säga upp tjänsten igen från bredband 2 då de inte kan neka dig iom att de inte kan leverera till dig, om de inte kan leverera via coax dvs och bör isf fått ett coax modem av bredband 2 med posten.

men typ 99% på att de inte kan leverera via coax

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har hittat en fördelare nu, satt en liten plastlåda ovanför dörren in. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt ett nät där Bredband2 har koax, det är inom Seths Open Networks som är ett koaxnät som Seths driver och där man kan välja mellan flera leverantörer.

Bra att du hittade fibernätet hur som helst.