Ifixit: "Ta isär Macbook Air 15 är riktigt eländigt"

Permalänk
Melding Plague

Ifixit: "Ta isär Macbook Air 15 är riktigt eländigt"

När Ifixit skruvar isär Apples färska bärbara dator resulterar den omständliga processen i både klagosång och huvudvärk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite som Apple's strategi, att göra saker rätt komplicerade/svår & dyr att reparera så att reparationsfirmor och övrigt folk hellre kastar bort och köper nytt :-?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man hade kunnat få den dubbelt så tjock och tung med bättre möjlighet att skruva isär, men då hade det klagats över det istället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det krävs kompromisser om man ska få plats med allt i det lilla trånga paketet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns lite som Apple's strategi, att göra saker rätt komplicerade/svår & dyr att reparera så att reparationsfirmor och övrigt folk hellre kastar bort och köper nytt :-?

Och för att de då kan använda argumentet att "det är väldigt riskfyllt och potentiellt farligt för både produkten och för en 'oerfaren' person att reparera själv, det är säkrare att gå till certifierad reparatör"...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jag minns en laptop jag hade vars fläkten började låta förj-vligt. Jag beställde en ny fläkt för runt 100kr från Ebay inga konstigheter.
Men det var problem att få bort luckorna för att att byta fläkten.. Det slutade med att jag fick ta min dremel (mini vinkelslip) och såga loss en lucka i chassit för att komma åt fläkten. Sedan limma igen luckan. Datorn höll runt 4år efter det. (den blev senare för slö)

Jag tror att Apple får börja sälja iAngleGrinder så man kan underhålla deras laptop på samma sätt som jag gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man hade kunnat få den dubbelt så tjock och tung med bättre möjlighet att skruva isär, men då hade det klagats över det istället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det krävs kompromisser om man ska få plats med allt i det lilla trånga paketet.

Framework 13": väger 1,3 kg och är 15 mm tjock
MacBook air 13:" väger 1,25 kg och är 11,3 mm tjock

Och då har Frameworken mer energitörstig hårdvara och aktiv kylning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Oj, vilken överraskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man hade kunnat få den dubbelt så tjock och tung med bättre möjlighet att skruva isär, men då hade det klagats över det istället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det krävs kompromisser om man ska få plats med allt i det lilla trånga paketet.

Min Slimbook Executive 16 är 16" och väger 1.5kg, bara 250g mer än Air 15. Den är 8mm tjockare men o andra sidan kan jag uppgradera RAM, och SSD och byta Batteri väldigt väldigt enkelt, minimikrav för mig att kunna göra det.

Permalänk
Medlem

Det borde vara skatt/moms på prylar som är krångligare än vad dom behöver vara.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Framework 13": väger 1,3 kg och är 15 mm tjock
MacBook air 13:" väger 1,25 kg och är 11,3 mm tjock

Och då har Frameworken mer energitörstig hårdvara och aktiv kylning.

Skrivet av dlq84:

Min Slimbook Executive 16 är 16" och väger 1.5kg, bara 250g mer än Air 15. Den är 8mm tjockare men o andra sidan kan jag uppgradera RAM, och SSD och byta Batteri väldigt väldigt enkelt, minimikrav för mig att kunna göra det.

"Dubbelt så tjock" var väl mer tänkt att tolkas metaforiskt än absolut...

Det låter med andra ord som att om man skulle få ner tjockleken på laptopsen i era exempel så skulle man behöva göra kompromisser. Låter lite som det jag sa va?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hoppas så innerligt att framework tar fart och blir så stora att dom kan konkurrera med dom större aktörerna som hp, Dell och Apple.

Bara det faktum att en dator som framework lär vara it-supports våta dröm på större företag jämfört med maskinerna som körs idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tur att man aldrig kommer köpa en Apple dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hoppas så innerligt att framework tar fart och blir så stora att dom kan konkurrera med dom större aktörerna som hp, Dell och Apple.

Hade gärna ersatt jobbets Thinkpad med en Framework, men just nu verkar inte nordisk tangentbordslayout finnas?

Testade att konfigurera en Framework, men fick inte plats med de portarna som min MacBook 14 Pro har idag.

Hur är ljudet för övrigt på dessa maskinerna och hur hög kvalitet håller skärmarna? Vill gärna ha 100% AdobeRGB och oändlig kontrast (MiniLED/OLED). Sedan är högtalarna på MacBooks ofta i en klass för sig, med exempelvis 6-kanaler i Pro:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man hade kunnat få den dubbelt så tjock och tung med bättre möjlighet att skruva isär, men då hade det klagats över det istället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det krävs kompromisser om man ska få plats med allt i det lilla trånga paketet.

Tar väl hellre en något tjockare dator än en icke reparerbar/uppgraderingsbar varje dag i veckan. Men äppelfölk är ju som di är.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade gärna ersatt jobbets Thinkpad med en Framework, men just nu verkar inte nordisk tangentbordslayout finnas?

Testade att konfigurera en Framework, men fick inte plats med de portarna som min MacBook 14 Pro har idag.

Hur är ljudet för övrigt på dessa maskinerna och hur hög kvalitet håller skärmarna? Vill gärna ha 100% AdobeRGB och oändlig kontrast (MiniLED/OLED). Sedan är högtalarna på MacBooks ofta i en klass för sig, med exempelvis 6-kanaler i Pro:n.

Q
Jadu bra fråga, jag själv är sugen på 16" varianten när den väl lanseras, att kunna justera layout på tangentbordet, extra moduler osv verkar guld värt!

Angående skärmarna har jag inte en blekaste aning, har mer eller mindre bara sätt ltt's videos på dom men antar att om dom lyckas bli någorlunda stora så är det bara en tidsfråga innan fler val på skärm kommer. Liksom att kunna köpa in en drös med 16" maskiner till alla ens anställda men bara 10% behöver fårgkorrekta skärmar så får bara dom det och 80% får lite billigare skärmar med kanske högre upplösning och då mer arbetsyta och resterande 10% ska bara ha dom för mail/officer ja dom billigaste panelerna. Och att sen i efterhand kunna skifta panel istället för att behöva beställa en helt ny dator!

Nej usch blå å fy på datorer som Apple där bara tanken på att laga/byta något gör att man får en mental örfil...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Och för att de då kan använda argumentet att "det är väldigt riskfyllt och potentiellt farligt för både produkten och för en 'oerfaren' person att reparera själv, det är säkrare att gå till certifierad reparatör"...

Precis, och sen är ju många komponenter i t.ex iPhone låsta till varandra, så att ska du byta en skärm eller hemknapp så finns det stor risk att Touch-ID eller Face-ID inte funkar sen då den måste "giftas" in med övriga komponenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Q
Jadu bra fråga, jag själv är sugen på 16" varianten när den väl lanseras, att kunna justera layout på tangentbordet, extra moduler osv verkar guld värt!

Jo, jag håller med! Min första laptop var en IBM Thinkpad T40 där jag lusläste HMM och beställde delar för att byta ut handlovsstöd och annat. Blev dock aldrig utbytt, utan köpte senare en T43p som jag fortfarande startar upp då och då. Den var nära nog alltid fast i dockan och fungerade som flyttbar workstation som balanserade ovanpå en laptopkylare från Zalman.

Men Framework är väldigt lockande och i en setup med extern skärm och mus/tangentbord, så kvittar tangentbordsuppsättningen. Annars såg jag att det även fanns blanka tangentbord för att skapa egna layouter.

Dock så gillar jag även enkelheten med MacBooks privat... så länge inget strular. Hade inte jag haft ett stort fotointresse, så hade det varit lättare att sitta kvar i Windows eller GNU/Linux.

Nu råkar som sagt min MacBook 14 Pro ha exakt de portarna jag behöver, där SD-läsare (fullstor) inte ens är ett alternativ på Framework.

Känns hopplöst att numera behöva släpa på en massa dongles för att kunna använda en PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Framework 13": väger 1,3 kg och är 15 mm tjock
MacBook air 13:" väger 1,25 kg och är 11,3 mm tjock

Och då har Frameworken mer energitörstig hårdvara och aktiv kylning.

Hade varit kul att se en iFixit MacBook air 13" vs Framework 13"

Men istället får man se denna videon i nyheten och se denna videon sen

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen borde utökas till minst fem års reklamationsrätt för fabrikationsfel. Då får Apple själva bekosta all extra tid på att laga eventuella fel utan att konsumenterna drabbas.

(de kan ju höja priset för att kompensera men då blir prisskillnaden mot konkurrenterna större)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, jag håller med! Min första laptop var en IBM Thinkpad T40 där jag lusläste HMM och beställde delar för att byta ut handlovsstöd och annat. Blev dock aldrig utbytt, utan köpte senare en T43p som jag fortfarande startar upp då och då. Den var nära nog alltid fast i dockan och fungerade som flyttbar workstation som balanserade ovanpå en laptopkylare från Zalman.

Men Framework är väldigt lockande och i en setup med extern skärm och mus/tangentbord, så kvittar tangentbordsuppsättningen. Annars såg jag att det även fanns blanka tangentbord för att skapa egna layouter.

Dock så gillar jag även enkelheten med MacBooks privat... så länge inget strular. Hade inte jag haft ett stort fotointresse, så hade det varit lättare att sitta kvar i Windows eller GNU/Linux.

Nu råkar som sagt min MacBook 14 Pro ha exakt de portarna jag behöver, där SD-läsare (fullstor) inte ens är ett alternativ på Framework.

Känns hopplöst att numera behöva släpa på en massa dongles för att kunna använda en PC

Well just SD-läsare så har du fördelen med framework att det är bara att göra en egen.

https://www.printables.com/model/316209-framework-laptop-impr...

Samt skulle dom väl bli stora så är lär även moduler som dessa dyka upp från tredjepart om man nu inte vill göra sina egna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Man hade kunnat få den dubbelt så tjock och tung med bättre möjlighet att skruva isär, men då hade det klagats över det istället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det krävs kompromisser om man ska få plats med allt i det lilla trånga paketet.

Tror du verkligen på detta argumentet själv? Titta på videon. Allting är fastskruvat som i en modulär maskin (minus batteriet), men gjort på ett sätt för att komplicera demontering. Det har verkligen ingenting med den yttre formgivningen eller produktens stabilitet att göra. Den är internt formgiven är direkt designad för att förhindra reparation och det blir så otroligt tydligt när de demonterar maskinen. Speciellt med tanke på att framework 13 väger praktiskt taget lika mycket som en macbook air, och är enbart ett fåtal milimeter tjockare (och då har den ändå utbytbara externa moduler)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Konsumentköplagen borde utökas till minst fem års reklamationsrätt för fabrikationsfel. Då får Apple själva bekosta all extra tid på att laga eventuella fel utan att konsumenterna drabbas.

(de kan ju höja priset för att kompensera men då blir prisskillnaden mot konkurrenterna större)

Är väll inget konstigt med det? Apple är på vissa fronter en cult likt elbilsförare så dom kommer att sälja oavsätt pris, bara att kolla priset på nya Mac pro som börjar på över 80 000kr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hoppas så innerligt att framework tar fart och blir så stora att dom kan konkurrera med dom större aktörerna som hp, Dell och Apple.

Bara det faktum att en dator som framework lär vara it-supports våta dröm på större företag jämfört med maskinerna som körs idag.

Mina Lenovo kommer dom ut on location och fixar dagen efter, hur menar du att Framework ska slå det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur är ljudet för övrigt på dessa maskinerna och hur hög kvalitet håller skärmarna? Vill gärna ha 100% AdobeRGB och oändlig kontrast (MiniLED/OLED). Sedan är högtalarna på MacBooks ofta i en klass för sig, med exempelvis 6-kanaler i Pro:n.

Vet inte.
Men om man tittar på andra PC Laptops så ska Dell ha bra ljud.
Alex byter från en Dell XPS till en nyare Dell XPS 15"

Ungefär 10 min in i videon testar de ljudet.

Citat:

That also gets to why I am still using XPS 15
It's the benchmark for Windows laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Mina Lenovo kommer dom ut on location och fixar dagen efter, hur menar du att Framework ska slå det?

För om din skärm går sönder så behöver ni inte ha ett dyrt serviceavtal där någon ska komma dit dagen efter utan du går bara till din lokala it-support så byter dom ut skärmen direkt på plats på 20 minuter.

Även om man som större företag ska ha en eller flera anställda som bara sitter och skruvar datorer hela dagarna så är den lönen nog betyderligt billigare än vad service avtalen är.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är meningslöst att kunna plocka isär en Macbook för delarna är så dyra att reparationer inte lönar sig. Sist jag skulle repa en Macbook gick "logikkortet" på ett par tusen mindre än en komplett dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well just SD-läsare så har du fördelen med framework att det är bara att göra en egen.

https://www.printables.com/model/316209-framework-laptop-impr...

Snyggt! Hoppas att Framework blir succé!

Var inne på att köpa en Clevo-laptop för kanske 10 år sedan, men dessa föll på skärmarna för mig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns en laptop jag hade vars fläkten började låta förj-vligt. Jag beställde en ny fläkt för runt 100kr från Ebay inga konstigheter.
Men det var problem att få bort luckorna för att att byta fläkten.. Det slutade med att jag fick ta min dremel (mini vinkelslip) och såga loss en lucka i chassit för att komma åt fläkten. Sedan limma igen luckan. Datorn höll runt 4år efter det. (den blev senare för slö)

Jag tror att Apple får börja sälja iAngleGrinder så man kan underhålla deras laptop på samma sätt som jag gjorde.

Låter jobbigt, tur att MBA 13"/15" saknar fläkt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Låter jobbigt, tur att MBA 13"/15" saknar fläkt!

Ja, det är ju en surfplatta utan pekskärm, men med tangentbord, som kör MacOS istället för iPadOS...

Permalänk
Medlem

Tror knappast att den är designad så för att göra livet surt för folk. Det handlar om att göra den så smal som möjligt och maximera allt utrymme. Gör man den reparerbar som den där lego-datorn någon länkade ovan, så blir den säkert 2x tjockare. Väldigt få om någon annan laptop än mac book känns så välbyggd när man har en i händerna. Har både en M2 hemma och en Dell XPS 13. Båda är välbyggda men macbooken är next level.

Tycker faktiskt inte det såg så jäkla svårt ut i videon om jag ska vara ärlig. Har reparerat många dell XPX historiskt och de är inte så mycket lättare heller. Och HP Spectre(?) som hade plast som skulle klippsas runt hela skärmen som sprack om man andades på det. Laptops generellt är bökiga.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm