Ifixit: "Ta isär Macbook Air 15 är riktigt eländigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tror du på fullt allvar att en dator gjord av apple med en lucka skulle vara skramlig och instabil i chassit???
Nä det gör du inte.

Förr i tiden hade mer eller mindre alla bärbara datorer någon lucka för att byta RAM minne och någon för att komma åt hårddisk och sen en eller ett par spärrar för att lossa batteri så var det bara att rycka ut, utan att öppna datorn.
Jag hade inga problem med det.

Men i fallet nya Macbook Air, vad skulle en lucka lösa?
Säg att någon erbjuder sig att tillverka en custom undersida till din MacBook Air där då kan få en lucka på valfri plats och storlek. Vilken nytta av det skulle du ha?

Säg att man byter batteri vart femte år?
Ja då kanske du inte ens har datorn så länge att det blir aktuellt att byta så länge du har den.
Skulle du ha datorn så länge att du byter batteri 2 gånger på en tioårsperiod. Ja då är tidsvinsten ändå ganska liten sett över tid jämfört med att ta några extra skruvar och bara plocka bort hela undersidan.

Ska du byta tangentbord så får du ändå plocka ut allt så där hade inte en lucka gjort någon skillnad.

Uppgradera minne och lagring är ändå sånt man får göra vid beställning av ny dator med nya Apple. Inget man kan göra i efterhand.

Så jag är absolut för uppgraderingsbarhet och möjlighet att reparera och sånt.
Jag gillar Frameworks concept.

Men om man ser till hur MacBook Air är designade så skulle att lägga till en lucka vara lika funktionellt som att köpa jeans som är trasiga redan när man köper dem.
Det kanske skulle tillfredsställa luck-fetischister men jag ser inte att det skulle fylla någon praktisk funktion på just MacBook Air och troligtvis inte MacBook Pro heller.

Det är skillnad om vi pratar Sandy bridge från 2011 eller ännu äldre Macar där man relativt lätt kunde byta delar efter man väl öppnat datorn. Där hade kanske luckor gjort nytta.

Men på nya Macar?
I så fall hade väl alternativet att kunna beställa med en transparent undersida så man lättare kan titta på innanmätet gjort större "nytta" än att ha en lucka som titthål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja, program jag i stortsätt livnär mig på har inte direkt stöd för MAC OS så absolut är det ointressant.
Förmodligen kvittar det ja.

Nä, då är det ju ingen diskussion.
Om det inte är några tyngre eller mjukvara så går den kanske att köra virtuellt. Men onödigt att böka med om en inte ser någon fördel med att byta plattform.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tycker det har gått åt rätt håll då samtliga bärbara Mac nu mera har pull tabs för batteriet. Innan var man tvungen att byta hela Top Case på en del modeller så vida man inte löste upp limmet. Att man inte kan uppgradera ramminnet på de nya modellerna är inte så konstigt då det är nära integrerat i SoC. Jag tycker dock att de kunde ha monterat flashminneslagringen på kretskort som de har gjort i Mac Studio. Då hade man sluppit byta ut hela logikkortet om flashminnet havererar. I övrigt, bra byggkvalitet och skönt att slippa fläktar som dammar igen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med iFixit om att den är eländig att ta isär, det enda som är sämre än tidigare modeller är i så fall kylflänsen som Apple säger är en förbrukningsvara/engångs (men är man försiktig när man tar loss den så stämmer det verkligen inte...). Kommentaren "good like keeping track of all these screws" är ju bara löjlig, så jävla mycket skruvar är det inte, framförallt inte jämfört med pro-modellerna eller valfri PC-laptop.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Har du verkligen suttit med vid designen av laptopen så du VET att den är ihopsatt för att vara svår att ta isär? Eller gissar och tycker du bara till nu? Och alltså, "ett fåtal millimeter" .. Är du ute efter smalt så är du inte ute efter tjockt eller ens medium. Det kan du väl köpa ändå? Misstänker dessutom att Framework 13 inte kör macOS med stöd från Apple.

Åh, herre gud... retoriken, argumenten. hahahaha jag hoppas du trollar, annars, ska vi ses på lekplatsen och argumentera? Din retorik fungerar ju i revers. "Har DU suttit med och designat laptopen så att du vet att så INTE är fallet?". Det går ju att enkelt observera om man tittar på videon och har har erfarenhet av att reparerat och öppna mängder av liknande elektronik. Jag satt och fnissade åt demontersvideon p.g.a. alla onödiga extra steg de aktivt designat för försvåra processen. Det är inte designat på det sättet av en "händelse". hahaha. Är man ett av världens rikaste företag så sker inte detta av naivitet eller slump.

Sedan förstår jag inte syftet av de sista två meningarna. det finns ju lika tunna laptops som går att reparera enkelt. Sedan, vad har macOS och "stöd från Apple" att göra med med framework när vi diskuterar produktdesign i almänhet och att det är fullt möjligt att skapa modulära och reparerbara maskiner i samma formgivning?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Håller inte riktigt med iFixit om att den är eländig att ta isär, det enda som är sämre än tidigare modeller är i så fall kylflänsen som Apple säger är en förbrukningsvara/engångs (men är man försiktig när man tar loss den så stämmer det verkligen inte...). Kommentaren "good like keeping track of all these screws" är ju bara löjlig, så jävla mycket skruvar är det inte, framförallt inte jämfört med pro-modellerna eller valfri PC-laptop.

du jämför mot tidigare Apple-produkter... Det är ju inte riktigt en vettig benchmark för hur datorer bör vara designade, speciellt med tanke på att Apple alltid varit fientliga mot reparation från 3e part. Det krävs inte mer än att kolla den uppsjö av videos Luis Rossman har gjort om ämnet. Det är ju inget som behövs repeteras. Apple gör vissa saker bra. Men reparerbar hårdvara är inte deras strong suit och något vi alltid bör/ska klaga på, tills det blir förändring. Helst av allt bör vi köpa mindre produkter som resulterar i onödigt e-skrot. Men det är ju det apple gör bäst.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

du jämför mot tidigare Apple-produkter... Det är ju inte riktigt en vettig benchmark för hur datorer bör vara designade, speciellt med tanke på att Apple alltid varit fientliga mot reparation från 3e part. Det krävs inte mer än att kolla den uppsjö av videos Luis Rossman har gjort om ämnet. Det är ju inget som behövs repeteras. Apple gör vissa saker bra. Men reparerbar hårdvara är inte deras strong suit och något vi alltid bör/ska klaga på, tills det blir förändring. Helst av allt bör vi köpa mindre produkter som resulterar i onödigt e-skrot. Men det är ju det apple gör bäst.

Reagerar mest på att han gnäller på konstiga saker, som att det är många skruvar att hålla reda på, vilket inte är ett problem om man är någorlunda normalbegåvad. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara under de senare åren som reparerbarheten varit dålig. Min gamla MacBook Pro Unibody från 2008 var enkel att arbeta med. När Retina modellen kom under 2012 blev det betydligt sämre.

”Wow! What an incredible machine. We are very impressed by the ease with which the new MacBook Pro came apart. This machine should be a joy to work on.”

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+15-Inch+Unibody+T...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tror du på fullt allvar att en dator gjord av apple med en lucka skulle vara skramlig och instabil i chassit???
Nä det gör du inte.

Min äldre Mac med utbytbara komponenter var skramligare än den jag har idag med fastlödda komponenter. Jag har direkt erfarenhet. Har du?

Skrivet av rewoX:

Självklart! tills högre makter börjar ställa högre krav så kommer dom köra på i deras race för att få folk att köpa deras grejer istället för att ävlas med att reparera. Strategi, som verkar funka.
Dom har hållt sig kvar nog längre med lightningkontakten då alla andra kör USB-C tills att dom nu blir tvingade 15 apple-mobilgenerationer senare.
Over and out!

Lightning är överlägsen USBC på mobiler tycker jag personligen. Mindre. Riktigt stabil kontakt. Vattentät också. Oh yes. Synd om Apple går över till USBC på mobiler tycker jag. Men gör inte så mkt, laddar mest med magsafe.

Skrivet av kozmos:

Absolut men det kommer inte ändra sig, MAC OS har dåligt stöd för det jag använder en dator till och jag vill inte ha en dator som har minnen fastlödda i moderkortet.

Men du verkar sitta på alla svaren du allsmäktiga forums medmänniska, vi får lyssna på dig!

Jag är inte alls allsmäktig, men jag kanske ser saker som du inte ser ännu. Fastlött är inte nödvändigtvis din fiende. Sug på den i några år så hörs vi igen om saken

Ps. Minnena på din GPU är fastlödda. Så även dina cacheminnen nu mer. Förr i tiden eftermonterade du både CPU-cache och GPU-RAM själv, likt DIMM idag.

Skrivet av _genki:

Åh, herre gud... retoriken, argumenten. hahahaha jag hoppas du trollar, annars, ska vi ses på lekplatsen och argumentera? Din retorik fungerar ju i revers. "Har DU suttit med och designat laptopen så att du vet att så INTE är fallet?". Det går ju att enkelt observera om man tittar på videon och har har erfarenhet av att reparerat och öppna mängder av liknande elektronik. Jag satt och fnissade åt demontersvideon p.g.a. alla onödiga extra steg de aktivt designat för försvåra processen. Det är inte designat på det sättet av en "händelse". hahaha. Är man ett av världens rikaste företag så sker inte detta av naivitet eller slump.

Sedan förstår jag inte syftet av de sista två meningarna. det finns ju lika tunna laptops som går att reparera enkelt. Sedan, vad har macOS och "stöd från Apple" att göra med med framework när vi diskuterar produktdesign i almänhet och att det är fullt möjligt att skapa modulära och reparerbara maskiner i samma formgivning?

Jag reparerar en del. Har inga egentliga problem med vad jag sett hittills. Om du har en annan uppfattning så är det okej.

What ever, tro vad du vill om hur stora företag fungerar.

Orkar inte gå in på det om huruvida Framework kör macOS med dig. Du är för frånvänd i mina ögon och i denna stund.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag är inte alls allsmäktig, men jag kanske ser saker som du inte ser ännu. Fastlött är inte nödvändigtvis din fiende. Sug på den i några år så hörs vi igen om saken

Ps. Minnena på din GPU är fastlödda. Så även dina cacheminnen nu mer. Förr i tiden eftermonterade du både CPU-cache och GPU-RAM själv, likt DIMM idag.

Kan vi absolut göra men det ändra inte det faktum att jag aldrig kommer äga en dator med MAC OS ändå av anledningar jag redan har förklarat.

Huruvida jag kommer äga en dator i framtiden där minnena är fastlödda låter jag vara osagt men i dagsläget har jag större behov av att kunna utöka minnesmängd, speciellt med tanke på hur snålt tilltaget det är i många laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Kan vi absolut göra men det ändra inte det faktum att jag aldrig kommer äga en dator med MAC OS ändå av anledningar jag redan har förklarat.

Huruvida jag kommer äga en dator i framtiden där minnena är fastlödda låter jag vara osagt men i dagsläget har jag större behov av att kunna utöka minnesmängd, speciellt med tanke på hur snålt tilltaget det är i många laptops.

Har inga problem med att man väljer bort macOS. Alla OS har så klart en learning curve.

OS är bra att välja utifrån preferens och de kunskaper man har, så att man kan ta sig fram lagom snabbt. Jag har flera OS framför mig till vardags. Just nu sitter jag med Windows framför mig med bl a en terminal till Linux, igår blev det mest Mac då det passade bättre med det jag sysslade med då.

Fråga:
Om du hade två laptops att välja på - en med fastlött minne, en med modulärt - BÅDA hade tillräckligt med minne för dina behov för sex år framöver ...
1. Skulle du välja laptopen med fastlött minne som hade snabbare minnesprestanda?
eller
2. Skulle du välja laptopen med modulärt minne som hade långsammare minnesprestanda?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Har inga problem med att man väljer bort macOS. Alla OS har så klart en learning curve.

OS är bra att välja utifrån preferens och de kunskaper man har, så att man kan ta sig fram lagom snabbt. Jag har flera OS framför mig till vardags. Just nu sitter jag med Windows framför mig med bl a en terminal till Linux, igår blev det mest Mac då det passade bättre med det jag sysslade med då.

Fråga:
Om du hade två laptops att välja på - en med fastlött minne, en med modulärt - BÅDA hade tillräckligt med minne för dina behov för sex år framöver ...
1. Skulle du välja laptopen med fastlött minne som hade snabbare minnesprestanda?
eller
2. Skulle du välja laptopen med modulärt minne som hade långsammare minnesprestanda?

Okej ja så kan det ju givetvis vara, vi jobbar ju förmodligen inte med samma sak, jag har bara behov av Windows.

Finns det en laptop med fastlödda minnen med tillräckligt tilltagen minnesmängd som täcker mina behov i 3 års tid framöver så har jag inga problem med det.
Alla mina datorer jag har haft genom jobbet är leasade med tillhörande serviceavtal, så att skruva med dem på egen hand har jag inget behov av alls.
Går den sönder så hämtar dem den på studs och jag förses med en lånedator.

Privat använder jag knappt dator längre, inte i samma utsträckning som förr i alla fall så mina krav är inte speciellt höga på den fronten.