EU röstar ja till krav på utbytbara batterier

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Frågan blir väl också ifall vi i Europa kommer få en speciell sämre version av telefonen eller om tillverkaren vill göra den sämre för hela världen bara för att följa de europeiska reglerna? Typ att man tar den vanliga telefonen och skapar en ny baksida där man struntar i IP-klassning på den som säljs här och tar ett lite mindre batteri så det kan skruvas fast eller något. Kanske vill de ha en så bra telefon som möjligt i resten av världen, i så fall kan man ju åka till annan region och köpa en vettig variant istället.

Tvivlar starkt på det, kommer nog bli samma telefon världen över, kostar för mycket annars, sen som det påpekats: avtagbar baksida är inte samma sak som slopad IP-klassning.
Tillverkarna kommer helt plötsligt att kunna göra allt på en gång...

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fanns telefoner med utbytbart batteri och IP-klass, t.ex. Samsung Galaxy S5, så ser inte varför de inte skulle kunna göra både och nu också. Finns ju många telefoner som inte går att byta ut batteriet på men som ändå inte har IP-klass

Ja men den hade också plastbaksida och var trots det tjockare än dagens telefoner, man kan nämligen inte få allt och hålla dem så tunna som de är idag.

Skrivet av Grilljohan:

Tvivlar starkt på det, kommer nog bli samma telefon världen över, kostar för mycket annars, sen som det påpekats: avtagbar baksida är inte samma sak som slopad IP-klassning.
Tillverkarna kommer helt plötsligt att kunna göra allt på en gång...

Fysikens lagar gäller oavsett, jag tror inte de kan hitta på en fästanordning som kan öppnas enkelt som är vattentät och tar lika stor volym/vikt samt är lika billig som limremsan man använder idag. Visst kan vi med ny materialkunskap och utveckling kanske bygga samma som idag men öppningsbara, men då hade vi garanterat kunnat få dem ännu tunnare eller lättare om vi använde limmet istället. Limmet är helt enkelt ett väldigt effektivt sätt att stänga igen enheten på jämfört med något som skall gå att öppna enkelt. Och med tanke på att t.ex. Apple endast säljer dryga 20% av sina telefoner i Europa är frågan om de är beredda att försämra för övriga 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men den hade också plastbaksida och var trots det tjockare än dagens telefoner, man kan nämligen inte få allt och hålla dem så tunna som de är idag.

Fysikens lagar gäller oavsett, jag tror inte de kan hitta på en fästanordning som kan öppnas enkelt som är vattentät och tar lika stor volym/vikt samt är lika billig som limremsan man använder idag. Visst kan vi med ny materialkunskap och utveckling kanske bygga samma som idag men öppningsbara, men då hade vi garanterat kunnat få dem ännu tunnare eller lättare om vi använde limmet istället. Limmet är helt enkelt ett väldigt effektivt sätt att stänga igen enheten på jämfört med något som skall gå att öppna enkelt. Och med tanke på att t.ex. Apple endast säljer dryga 20% av sina telefoner i Europa är frågan om de är beredda att försämra för övriga 80%.

Jag tar hellre än 9mm tjock telefon som man kan byta batteri på än en 7mm där man inte kan göra det. Särskilt då det finns många telefoner idag som inte har IP-kladd men som ändå inte går att byta batteri på.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tar hellre än 9mm tjock telefon som man kan byta batteri på än en 7mm där man inte kan göra det. Särskilt då det finns många telefoner idag som inte har IP-kladd men som ändå inte går att byta batteri på.

Ja och du kan köpa sådana telefoner redan idag ifall du vill det, hade massvis med folk velat ha tjockare telefoner för att kunna byta batteriet i den enkelt så hade flera tillverkare gjort premiumtelefoner som man kan göra det på. Tror helt enkelt många som köper dyra telefoner är helt fine med att det kostar lite att få batteriet bytt om man mot förmodan behöver byta det, jag är det helt klart.

Det vi pratar om med den här lagen är att man försöker tvinga alla till en telefon som har funktioner som inte är något som efterfrågas av konsumenterna i tillräckligt stor utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja och du kan köpa sådana telefoner redan idag ifall du vill det, hade massvis med folk velat ha tjockare telefoner för att kunna byta batteriet i den enkelt så hade flera tillverkare gjort premiumtelefoner som man kan göra det på. Tror helt enkelt många som köper dyra telefoner är helt fine med att det kostar lite att få batteriet bytt om man mot förmodan behöver byta det, jag är det helt klart.

Vilka då? Jag har då inte sett någon förutom riktigt budget telefoner som man kan byta batteri på. Förutom Fairphone. Vill man ha ett flaggskepp eller under flaggskepp så har man inte haft ett val! Jag har då inte sett det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilka då? Jag har då inte sett någon förutom riktigt budget telefoner som man kan byta batteri på. Förutom Fairphone. Vill man ha ett flaggskepp eller under flaggskepp så har man inte haft ett val! Jag har då inte sett det.

Ja och varför tror du att det är så? Kan det vara så att de flesta som lägger 15-20k på en telefon kanske hellre tar en tunnare/lättare enhet mot att de med låg sannolikhet behöver betala för att någon annan byter batteriet åt dem? Det finns garanterat folk som vill ha en flaggskeppstelefon med enkelt utbytbart batteri men hade de varit en överväldigande majoritet av de som köpt en flaggskeppstelefon hade vi redan sett sådana telefoner.

Det intressanta här är att du som vill ha något som inte verkar vara det som marknaden generellt vill ha tycker att alla andra skall rätta sig efter det du vill ha. Det är lite som om de som vill ha en telefon med 4” skärm skulle tycka att telefoner inte skall få ha större skärmar än så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Finns ingen plast som inte känns billig och repas, sen finns det såklart riktigt billig plast som är värre men plast är inget material som känns högkvalitativt.

Håller inte med. Det finns massvis av olika typer av plastmaterial med olika egenskaper, en del känns riktigt bra, andra mindre. Det finns också olika ytbehandlingar, lackeringar och så vidare man kan ta till. Och glaset i dagens telefoner är ju knappt glas, fokus de senaste åren har varit på att förhindra sprickor vilket inte hjälper med repbenägenheten alls.

Citat:

Min förhoppning är att detta regelverk inte kommer gälla mobiltelefoner då det skall gälla "appliances", så vi fortsatt kan ha lite utveckling bland telefonerna och inte gå bakåt i utvecklingen. För oavsett hur man gör så kommer man behöva kompromissa på någonting som storlek, vikt, batteristorlek osv om man skall göra det enkelt att byta batteriet själv. Och så som utvecklingen verkar ta oss idag är det precis dessa vi behöver få ned på saker som vikbara telefoner. Det skulle t.ex. bli ännu svårare att få in en stylus i de vikbara när de tvingas ta utrymme till sådana här saker.

Tja, det är väl bra att man har krav att utgå från också? Inte bara tillverkarnas "trendspanare" som ofta fastnar på gimmickar snarare än att göra sakerna bättre.

Min Note som jag nämnde ovan hade ju Stylus och löstagbart batteri och är max en mm tjockare än min nuvarande telefon. Den är inte vattentät dock, och skärmen är ju "väldigt liten" i förhållande till telefonens storlek, men den är också uråldrig liksom.

Citat:

Ja men vill man ha plast så är ju budgetsegmentet ett vettigt segment? Varför vill man betala premiumpris för en telefon gjord av budgetmaterial?

För att det finns andra aspekter än hur blank baksidan är som är viktiga. För dig kanske det är det viktigaste för att den ska kännas premium, men många har ju ändå skal på sina telefoner så då spelar ju baksidan väldigt liten roll exempelvis. Om man vill ha en telefon som inte går sönder vid minsta fall så är ju plast extremt mycket bättre än glas, vilket för många är mer av en premium-funktion än att ha fina ytor som inom kort kommer att vara spruckna om man inte döljer dem i ett tjockt skal.

Varför vill du ha ett extremt bräckligt material för en liten ömtålig sak du har i fickan?

Citat:

För övrigt så var det telefonerna i perioden där alla använde plast som gick sönder mest för mig, de blev slitna och fula på ett år så det inte fanns någon mening i att ens sälja eller ge bort dem så jag bara slängde ner dem i en låda efter ett år så fick de ruttna där. Sedan de gick över till bättre material har de mer eller mindre sett ut som nya efter ett år, trots att vissa av dem har jag tappat medan jag cyklade i och de studsade längs asfalten osv. Så för mig skulle återgången till plasttelefoner bara skapa mer e-waste igen då telefonerna slutar i en låda efter ett år istället för att någon annan använder den.

Som sagt finns det olika typer av plaster med olika egenskaper. Kolfiber är ju väldigt mycket en plast exempelvis, en plast med fibrer men likväl en plast. Det använder biltillverkare på dyra och sportiga modeller. Se exempelvis BMW's kolfibertak på vissa specialmodeller av M3, det är så premium det kan bli. Panoramatak (i glas) däremot har ju var och varannan budgetmodell som tillval. Glastaket känns nog lyxigare när man drar handen över det dock, men det finns mer aspekter till premium än det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja och varför tror du att det är så? Kan det vara så att de flesta som lägger 15-20k på en telefon kanske hellre tar en tunnare/lättare enhet mot att de med låg sannolikhet behöver betala för att någon annan byter batteriet åt dem? Det finns garanterat folk som vill ha en flaggskeppstelefon med enkelt utbytbart batteri men hade de varit en överväldigande majoritet av de som köpt en flaggskeppstelefon hade vi redan sett sådana telefoner.

Det intressanta här är att du som vill ha något som inte verkar vara det som marknaden generellt vill ha tycker att alla andra skall rätta sig efter det du vill ha. Det är lite som om de som vill ha en telefon med 4” skärm skulle tycka att telefoner inte skall få ha större skärmar än så.

Problemet är att du verkar tro att marknaden styr när det är tillverkarna som styr. Marknaden ville inte ta bort hörlursutgången exempelvis, likväl tog typ alla tillverkare bort det åtminstone på deras bättre modeller. Marknaden ville inte ta bort fingeravtrycksläsaren på baksidan, eller i alla fall inte förrän en i skärmen var lika bra, men Samsung med flera sket ju i det och valde en sämre lösning för att det var trendigt. Och så vidare.

Och det handlar inte om att alla ska få det sämre för det behöver inte bli sämre. Det går att lösa borttagbara batterier utan att gå till högblanka plastbaksidor eller så. Kolla exempelvis på LG G5, inte så himla premium med dagens mått mätt kanske, men den löste batteribyte på ett sätt som inte innebar någon kompromiss med hållfastheten på själva telefonen.

Permalänk
Medlem

Är inte problemet att det blir svårare att göra batteriet mer integrerat i telefonen och utnyttja ytan till max. Om det ska sitta med skruvar och vara lätt avtagbart tex via att man lätt kan öppna en lucka så bygg millimetrarna på. Undrar om det verkligen är ett problem för återvinning, för att återvinna behöver man ju inte plocka ut ett batteri på ett sätt som gör att batteriet och telefonen inte tar skada.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja och varför tror du att det är så? Kan det vara så att de flesta som lägger 15-20k på en telefon kanske hellre tar en tunnare/lättare enhet mot att de med låg sannolikhet behöver betala för att någon annan byter batteriet åt dem? Det finns garanterat folk som vill ha en flaggskeppstelefon med enkelt utbytbart batteri men hade de varit en överväldigande majoritet av de som köpt en flaggskeppstelefon hade vi redan sett sådana telefoner.

Det intressanta här är att du som vill ha något som inte verkar vara det som marknaden generellt vill ha tycker att alla andra skall rätta sig efter det du vill ha. Det är lite som om de som vill ha en telefon med 4” skärm skulle tycka att telefoner inte skall få ha större skärmar än så.

Som nämnts tidigare, det var definitivt tillverkarna då marknaden absolut ville ha kvar utbytbara batterier då man kunde ha med sig flera batterier om man inte hade möjlighet att ladda. Det var innan powerbanks tog över den biten, men en powerbank är likväl mer otymplig att ta med sig än ett litet batteri.

När dessa större aktörer gör något är de fullt medvetna om vilka ledande positioner de har på marknaden och att deras kunder inte har något annat val än att "svälja skiten", för det finns inget annat alternativ. Det tjänar pengar på detta och de har stridit med näbbar och klor mot hela "self-repair" grejen... och gör det fortfarande.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För att det finns andra aspekter än hur blank baksidan är som är viktiga. För dig kanske det är det viktigaste för att den ska kännas premium, men många har ju ändå skal på sina telefoner så då spelar ju baksidan väldigt liten roll exempelvis. Om man vill ha en telefon som inte går sönder vid minsta fall så är ju plast extremt mycket bättre än glas, vilket för många är mer av en premium-funktion än att ha fina ytor som inom kort kommer att vara spruckna om man inte döljer dem i ett tjockt skal.

Varför vill du ha ett extremt bräckligt material för en liten ömtålig sak du har i fickan?

Tycker som sagt plasttelefoner går sönder mycket mer än dagens telefoner, har aldrig haft sönder en glasbaksida eller skärm men minsta tapp repade skiten ur plasttelefonerna. De i plast såg ut som skit efter ett år och fick slängas men de med glas ser som nya ut och kan användas av någon annan.

Skrivet av snajk:

Som sagt finns det olika typer av plaster med olika egenskaper. Kolfiber är ju väldigt mycket en plast exempelvis, en plast med fibrer men likväl en plast. Det använder biltillverkare på dyra och sportiga modeller. Se exempelvis BMW's kolfibertak på vissa specialmodeller av M3, det är så premium det kan bli. Panoramatak (i glas) däremot har ju var och varannan budgetmodell som tillval. Glastaket känns nog lyxigare när man drar handen över det dock, men det finns mer aspekter till premium än det.

Kul att du tar upp kolfiber för där har vi ett ömtåligt material vad gäller ytan och kräver polering regelbundet för att se bra ut. Det är premium i bilar för att det är lätt och starkt men det visar också hur olämpligt plast är i telefoner.

Skrivet av snajk:

Problemet är att du verkar tro att marknaden styr när det är tillverkarna som styr. Marknaden ville inte ta bort hörlursutgången exempelvis, likväl tog typ alla tillverkare bort det åtminstone på deras bättre modeller. Marknaden ville inte ta bort fingeravtrycksläsaren på baksidan, eller i alla fall inte förrän en i skärmen var lika bra, men Samsung med flera sket ju i det och valde en sämre lösning för att det var trendigt. Och så vidare.

Och det handlar inte om att alla ska få det sämre för det behöver inte bli sämre. Det går att lösa borttagbara batterier utan att gå till högblanka plastbaksidor eller så. Kolla exempelvis på LG G5, inte så himla premium med dagens mått mätt kanske, men den löste batteribyte på ett sätt som inte innebar någon kompromiss med hållfastheten på själva telefonen.

Hade folk tyckt att hörlursutgången eller fingeravtrycksläsaren på baksidan varit viktigare än de fördelarna som kom så hade tillverkarna fått backa eftersom folk köpt de telefoner som hade kvar dem istället för de som tagit bort dem.

Hur tänker du dig att det inte skall bli sämre? Vad för lösning kan de hitta på som är vattentät som tar samma volym/vikt/pengar som den tunna randen med limm man använder idag för att fästa baksidan och tillåta att den tas bort utan att något påverkas? Limm är som sagt väldigt effektivt vad gäller utrymmet för att fästa någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tycker som sagt plasttelefoner går sönder mycket mer än dagens telefoner, har aldrig haft sönder en glasbaksida eller skärm men minsta tapp repade skiten ur plasttelefonerna. De i plast såg ut som skit efter ett år och fick slängas men de med glas ser som nya ut och kan användas av någon annan.

Jag har nog i alla fall tio telefoner med trasiga glasbaksidor och/eller skärmar i lådorna, däremot har jag aldrig varit med att plasten på en plasttelefon gått sönder. Repiga däremot har förstås hänt, men även glas blir ju repigt med tiden på en telefon.

Citat:

Kul att du tar upp kolfiber för där har vi ett ömtåligt material vad gäller ytan och kräver polering regelbundet för att se bra ut. Det är premium i bilar för att det är lätt och starkt men det visar också hur olämpligt plast är i telefoner.

Hur visar det det? Kolfiber är ett utmärkt material för bilars karosser och det hade nog varit ett bra material för telefoner med om det inte var så dyrt. Men telefoner utsätts inte för sådana krafter som en bil så det behövs inte.

Poängen är att plast, eller kolfiber, kan med rätt ytbehandling bli väldigt tåligt mot repor. Inte lika tåligt som glas, kanske, men å andra sidan är det ju väldigt mycket mindre benäget att få sprickor än vad glas är.

Citat:

Hade folk tyckt att hörlursutgången eller fingeravtrycksläsaren på baksidan varit viktigare än de fördelarna som kom så hade tillverkarna fått backa eftersom folk köpt de telefoner som hade kvar dem istället för de som tagit bort dem.

Det är inte så enkelt, tillverkarna väljer vad de vill tillverka, kundens önskemål spelar bara in om de får kunden att inte köpa produkten. Vill eller ville man ha en telefon med bra prestanda, bra skärm och som kommer att få uppdateringar ett tag så försvann alternativen med hörlursutgång, fingeravtryck på baksidan, eller för den delen utbytbart batteri eller, jag vet inte, fysisk hemknapp kanske, väldigt fort. Man kunde köpa en budgetmodell eller förra årets istället med dessa borttagna funktioner, men då kompromissar man ju med det förstnämnda. Så hur ska man "rösta med plånboken" då?

Citat:

Hur tänker du dig att det inte skall bli sämre? Vad för lösning kan de hitta på som är vattentät som tar samma volym/vikt/pengar som den tunna randen med limm man använder idag för att fästa baksidan och tillåta att den tas bort utan att något påverkas? Limm är som sagt väldigt effektivt vad gäller utrymmet för att fästa någonting.

Tja, bra clips som håller baksidan på plats och en gummipackning som håller den tät kanske? Eller som G5 så behöver man inte nödvändigtvis kunna plocka bort hela baksidan för att byta batteri. Jag har plockat i sär ett antal telefoner och liknande enheter, även nyare, och det är trångt i dem men det är inte som att det inte finns plats för några små clips eller liknande.

Lim är effektivt för att fästa ihop saker men det är också väldigt effektivt på att göra saker omöjliga att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Helt säkert är den breda och djupa kunskapen (oftast - får vi hoppas;) betydligt bättre hos (minoriteten) experter och beslutsfattare (argumentum ad verecundiam/auctoritate) än hos någon form av massa (argumentum ad populum). Beslutsfattare måste våga ta beslut som är impopulära hos en del av massan, om det finns starkt vägande argument för detta.

Jo precis, jag ser fram emot fler lagar som cookie-lagen - impopulera men välgrundade beslut från minoriteten experter som bara måste tas med tanke på de starkt vägande argumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Absolut inte. Tvärtom. Jag arbetar aktivt för att du inte ska ha den valmöjligheten.

Vad tråkigt att höra.
På vilket sätt arbetar du aktivt för det?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur visar det det? Kolfiber är ett utmärkt material för bilars karosser och det hade nog varit ett bra material för telefoner med om det inte var så dyrt. Men telefoner utsätts inte för sådana krafter som en bil så det behövs inte.

Poängen är att plast, eller kolfiber, kan med rätt ytbehandling bli väldigt tåligt mot repor. Inte lika tåligt som glas, kanske, men å andra sidan är det ju väldigt mycket mindre benäget att få sprickor än vad glas är.

Kolfibern som i taket på M3an är som lacken på en bil, bara att dra handen på den när det ligger lite damm där (eller komma åt med en ring) några gånger på den gör den repig nog för att behöva poleras. Det är starkt men ytan repas enkelt.

Sprickor i glasbaksidan tycker jag helt enkelt inte är ett problem, när mina glastelefoner studsat längs asfalten och ser ut som nya och plasttelefonerna ser ut som skit bara av att de förvarats i en ficka med någon nyckel ibland osv.

Skrivet av snajk:

Det är inte så enkelt, tillverkarna väljer vad de vill tillverka, kundens önskemål spelar bara in om de får kunden att inte köpa produkten. Vill eller ville man ha en telefon med bra prestanda, bra skärm och som kommer att få uppdateringar ett tag så försvann alternativen med hörlursutgång, fingeravtryck på baksidan, eller för den delen utbytbart batteri eller, jag vet inte, fysisk hemknapp kanske, väldigt fort. Man kunde köpa en budgetmodell eller förra årets istället med dessa borttagna funktioner, men då kompromissar man ju med det förstnämnda. Så hur ska man "rösta med plånboken" då?

Ja det är ju precis det jag säger, folk prioriterade andra aspekter än hörlursutgången. Om vi kunde trolla så är det klart folk hade velat ha allt men eftersom det inte går så får man väga olika saker mot varandra och då var det helt enkelt för få personer som hade hörlursutgången i toppen av listan över saker de ville ha. Men så länge vi har fysikens lagar att förhålla oss till så kan vi inte stoppa in varenda funktion som finns i ett litet format.

Jag tror ingen aktivt är emot ett utbytbart batteri om det går att göra exakt samma telefon till samma pris som utan det. Däremot är det nog inte något som en klar majoritet av köparna är beredda att göra avkall på annat för att få. För i realiteten handlar det om att man slipper betala några hundra extra ifall batteriet behöver bytas ut (säg 10%ig risk eller något), det är det nog inte jättemånga som vill kompromissa på andra funktioner för att slippa när de ändå köper telefonen för 15-20k.

Skrivet av snajk:

Tja, bra clips som håller baksidan på plats och en gummipackning som håller den tät kanske? Eller som G5 så behöver man inte nödvändigtvis kunna plocka bort hela baksidan för att byta batteri. Jag har plockat i sär ett antal telefoner och liknande enheter, även nyare, och det är trångt i dem men det är inte som att det inte finns plats för några små clips eller liknande.

Lim är effektivt för att fästa ihop saker men det är också väldigt effektivt på att göra saker omöjliga att reparera.

Bara gummipackningen kommer ta lika stor volym som limmet, så hur får du in clipsen och håller volymen densamma? Frågan var vad för lösning finns det som inte tar större volym, vikt eller kostnad jämfört med limmet samtidigt som det är lika vattentätt med samma risk för fallerad täthet? För så fort lösningen tar mer i anspråk så kommer man behöva kompromissa någon annanstans vid något skede.

Limmet gör den inte omöjlig att reparera, det gör det svårare att reparera och gör så att det kan krävas fler verktyg än annars. Tror faktiskt att de allra flesta inte är intresserade av att skruva i sin mobil själv så det är nog inget stort problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Kolfibern som i taket på M3an är som lacken på en bil, bara att dra handen på den när det ligger lite damm där (eller komma åt med en ring) några gånger på den gör den repig nog för att behöva poleras. Det är starkt men ytan repas enkelt.

Det är som sagt lacken som utgör ytan som är nyckeln här. Kolfiber, eller plast, som är lackad blir inte repigare än lackad metall exempelvis. Sen är det ju andra egenskaper som prioriteras på en bil jämfört med en telefon förstås, en bil utsätts normalt för solljus under många timmar varje dag exempelvis.

Citat:

Sprickor i glasbaksidan tycker jag helt enkelt inte är ett problem, när mina glastelefoner studsat längs asfalten och ser ut som nya och plasttelefonerna ser ut som skit bara av att de förvarats i en ficka med någon nyckel ibland osv.

Du måste vara väldigt tursam om dina telefoner har studsat längs asfalten och inte spruckit eller ens blivit repade, för det är inte det normala. Mina telefoner från den senaste tiden är alla hela på baksidan, för att jag har haft skal på dem.

Citat:

Ja det är ju precis det jag säger, folk prioriterade andra aspekter än hörlursutgången. Om vi kunde trolla så är det klart folk hade velat ha allt men eftersom det inte går så får man väga olika saker mot varandra och då var det helt enkelt för få personer som hade hörlursutgången i toppen av listan över saker de ville ha. Men så länge vi har fysikens lagar att förhålla oss till så kan vi inte stoppa in varenda funktion som finns i ett litet format.

Det är inte fysikens lagar som spelar in här utan tillverkarnas ovilja att bygga något som motsvarar just dessa krav. Det handlar inte om att folk prioriterar andra saker utan att en telefon alltid innebär en kompromiss och telefonerna med hörlursutgång innebar för stora kompromisser på andra områden.

Citat:

Jag tror ingen aktivt är emot ett utbytbart batteri om det går att göra exakt samma telefon till samma pris som utan det. Däremot är det nog inte något som en klar majoritet av köparna är beredda att göra avkall på annat för att få. För i realiteten handlar det om att man slipper betala några hundra extra ifall batteriet behöver bytas ut (säg 10%ig risk eller något), det är det nog inte jättemånga som vill kompromissa på andra funktioner för att slippa när de ändå köper telefonen för 15-20k.

Men varför ursäktar du tillverkarna hela tiden? De vill ha batterier som innebär att telefonen är slut när batteriet är slut så att de kan sälja fler telefoner, det är den främsta orsaken till att vi har fastlimmade batterier. Allt det andra går att lösa.

Citat:

Bara gummipackningen kommer ta lika stor volym som limmet, så hur får du in clipsen och håller volymen densamma? Frågan var vad för lösning finns det som inte tar större volym, vikt eller kostnad jämfört med limmet samtidigt som det är lika vattentätt med samma risk för fallerad täthet? För så fort lösningen tar mer i anspråk så kommer man behöva kompromissa någon annanstans vid något skede.

Du överskattar hur tight det är i en telefon, det finns fortfarande plats för sådana minimala mekaniska grejer i dagens modeller, och du överdriver vilka kompromisser som kanske hade behövts. En modern telefon väger typ 150-220 gram eller så, om tio små clips eller liknande lägger på säg två gram, eller innebär att batteriet tappar 0,1% av kapaciteten, så är inte det en katastrof.

Citat:

Limmet gör den inte omöjlig att reparera, det gör det svårare att reparera och gör så att det kan krävas fler verktyg än annars. Tror faktiskt att de allra flesta inte är intresserade av att skruva i sin mobil själv så det är nog inget stort problem.

Omöjliga att reparera med rimlig insats menade jag förstås. Tillverkarna har blivit mer eller mindre tvungna att tillhandahålla någon form av lösning på grund av påtryckningar från marknad och lagstiftare, men det är för det mesta rätt dåliga lösningar. Exempelvis Apples program för egna reparationer som kräver att de skeppar flera tiotals kilo med verktyg och utrustning till dig för att du ska kunna reparera telefonen. Eller Samsung som vet att det inte går att öppna telefonen utan att förstöra vissa saker, och därmed säljer nytt batteri tillsammans med skärm och utsida så att ett batteribyte egentligen blir en flyttning av alla interna komponenter till ett nytt skal.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet jag ser är att man får upp felemellanden. Batterihälsan är för mig irrelevant eftersom jag märker när den blir sämre.
Hur räknas ens "hälsan" ut?

Finns alltför många parametrar för att det ska bli korrekt.

Min rakapparat laddar jag ca en gång i månaden och rakar mig 2-3 gånger i veckan. Nu senaste året har den blivit lite sämre. Får ladda extra ibland.
Det egendomliga är att den är 16 år gammal. Omöjligt att beräkna det. Temperatur och användarmönster har spelat in mycket och att jag alltid tar bort den från laddaren så fort den är klar.
Det som gör det hella ännu värre är att det är nimh celler som borde dött för många år sedan.

Vet inte vad man ska med hälsa mätare till. Jag kommer byta i den när det blir dåligt. Hade den haft en hälsa mätare tror jag den hade visat -110% i hälsa😁

Den räknar ut mAh tex den laddar till 3900 mAh men batteriet ska ha kapacitet för 4200 så 3900/4200=0.92 så ca 92% hälsa

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Den räknar ut mAh tex den laddar till 3900 mAh men batteriet ska ha kapacitet för 4200 så 3900/4200=0.92 så ca 92% hälsa

Hur vet den hur mkt mAh som är kvar? Volt? väldigt svårt med tanke på att ett batteri måste hamna på vilovolt och det kan kräva att inget är kopplat till batteriet på många timmar.
Är väll därför dessa "hälso" värden är väldigt diffusa och ger som bäst en väldigt grov uppskattning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen bra för miljön?

Det går ju att byta batterier idag via auktoriserade verkstäder, men folk är ju oftast mer sugna på att byta telefon ändå. Öppnar inte detta upp för en ännu större tredjepartsmarknad för batterier och en ökad efterfrågan på framförallt billiga batterier via t.ex wish och andra skräptjänster. Hur bra är denna eventuella överproduktion av batterier ur en miljösynpunkt, framförallt från oseriösa aktörer? Hur påverkar detta möjligheten att bygga telefoner som håller längre(vi vet ju hur bra kvalitet det var på plasttelefonerna med avtagbar baksida)? Framförallt, hur många artiklar kommer vi läsa i Aftonbladet om hur deras skräpbatteri svällde upp eller började brinna?

Jag ställer mig väldigt kritisk till detta om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwhatsup:

Är detta verkligen bra för miljön?

Det går ju att byta batterier idag via auktoriserade verkstäder, men folk är ju oftast mer sugna på att byta telefon ändå. Öppnar inte detta upp för en ännu större tredjepartsmarknad för batterier och en ökad efterfrågan på framförallt billiga batterier via t.ex wish och andra skräptjänster. Hur bra är denna eventuella överproduktion av batterier ur en miljösynpunkt, framförallt från oseriösa aktörer? Hur påverkar detta möjligheten att bygga telefoner som håller längre(vi vet ju hur bra kvalitet det var på plasttelefonerna med avtagbar baksida)? Framförallt, hur många artiklar kommer vi läsa i Aftonbladet om hur deras skräpbatteri svällde upp eller började brinna?

Jag ställer mig väldigt kritisk till detta om jag ska vara helt ärlig.

Menar du att det är bättre för miljön att köpa en ny telefon inklusive ett nytt batteri än att bara köpa ett nytt batteri till sin befintliga telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar du att det är bättre för miljön att köpa en ny telefon inklusive ett nytt batteri än att bara köpa ett nytt batteri till sin befintliga telefon?

Nej, det jag menar är att folk inte kommer byta batteri ändå. Det är ju möjligt att enkelt byta batteri via en auktoriserad verkstad idag, men folk köper ju ändå hellre en ny telefon.

Jag tror dock att tvinga tillverkarna att bygga mer modulära telefoner gör det svårare att bygga enheter som är enkla att återvinna, samt att det finns en risk för överproduktion av batterier med detta.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Nej, det jag menar är att folk inte kommer byta batteri ändå. Det är ju möjligt att enkelt byta batteri via en auktoriserad verkstad idag, men folk köper ju ändå hellre en ny telefon.

Går ej med alla telefoner. T.ex. min telefon finns det ingen auktoriserad verkstad i Sverige. Sedan har Xiaomi gjort så att telefonen måste vara sålt via officiell väg från distributionen i Sverige för att man ska kunna få reparera en Xiaomi telefon i Sverige.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går ej med alla telefoner. T.ex. min telefon finns det ingen auktoriserad verkstad i Sverige. Sedan har Xiaomi gjort så att telefonen måste vara sålt via officiell väg från distributionen i Sverige för att man ska kunna få reparera en Xiaomi telefon i Sverige.

För Samsung och Apple (antar att det är största andelen telefoner i Sverige) ska detta inte vara ett problem. Men här tycker jag att det isåfall ska regleras så att service/batteribyte ska finnas tillgängligt för alla märken som säljs officiellt i landet. Sen är det ju också upp till konsumenten att göra ett val som är baserat på miljömässiga faktorer vid inköp också, alltså hur enkel är den att serva och vad gör företaget för att förbättra sitt avtryck på miljön!

Så att köpa en telefon som inte går att få service på är väl inte det bästa helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Nej, det jag menar är att folk inte kommer byta batteri ändå. Det är ju möjligt att enkelt byta batteri via en auktoriserad verkstad idag, men folk köper ju ändå hellre en ny telefon.

Jag tror en anledning till att folk köper nytt är för att man måste skicka iväg telefonen. Hade man kunnat byta ut batteriet hemma så tror jag att fler hade bytt batteriet än att köpa ny telefon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwhatsup:

Nej, det jag menar är att folk inte kommer byta batteri ändå. Det är ju möjligt att enkelt byta batteri via en auktoriserad verkstad idag, men folk köper ju ändå hellre en ny telefon.

Jag tror dock att tvinga tillverkarna att bygga mer modulära telefoner gör det svårare att bygga enheter som är enkla att återvinna, samt att det finns en risk för överproduktion av batterier med detta.

Tja, det varierar hur lätt det är beroende på modell och vart man befinner sig. Jag bor i en storstad så det finns massor av mer eller mindre suspekta små mobilreparationskiosker i närheten, men det är definitivt svårare än det var innan när man bara köpte ett nytt batteri själv och bytte det på tio sekunder ändå. Den stora skillnaden lär dock vara kostnaden. Priserna för batteribyten har gått ner en del det senaste, men det handlar ändå för det mesta om en tusenlapp eller två, vilket ju gör folk mindre benägna att byta ett gammalt batteri. En tre år gammal telefon exempelvis känns kanske inte värd att lägga så mycket pengar på då den knappt är värd så mycket om den var hel och felfri.

Ser jag till mig själv så köpte jag nya batterier till telefoner ganska ofta när det gick att byta dem själv. Ett originalbatteri kostade kanske 400-500 och ett som inte var original kanske 200-300, inte sällan med högre kapacitet. Hade man större behov kunde man köpa ett mycket större batteri där man fick med en baksida som hade plats för det, för typ en hundralapp till. Å andra sidan har ju telefonerna utvecklats sedan dess, inte minst när det gäller batteritid, så behovet av större batterier kanske inte är lika stort. Samtidigt säljs det ju rätt mycket powerbanks, vilket tyder på att behovet ändå finns.

Oavsett är batteriet det enda på telefonen, den enda komponenten, som slits ut av att bara användas. Så att underlätta utbyte av den borde förstås innebära att telefoner lever längre i snitt. En avtagbar baksida gör ju också telefonen mindre sårbar om man tappar den eller så, då en del av energin från fallet tas upp av att baksidan lossnar. Sen får vi ju se vad det blir för tekniska lösningar, och vad lagkraven faktiskt blir, det är inte alls säkert att det behövs avtagbara baksidor utan kraven kanske helt enkelt blir att det ska gå att ta isär telefonen och byta batteri utan specialverktyg men att det ändå är ok att det krävs några verktyg liksom. Inget fastlimmat batteri eller fastlimmad baksida, men många små skruvar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur vet den hur mkt mAh som är kvar? Volt? väldigt svårt med tanke på att ett batteri måste hamna på vilovolt och det kan kräva att inget är kopplat till batteriet på många timmar.
Är väll därför dessa "hälso" värden är väldigt diffusa och ger som bäst en väldigt grov uppskattning.

Tar du en Thinkpad så mäts hela tiden vad som går in och ut ur batteriet (vilket också går att se, om om visningen inte uppdateras jättesnabbt). Jag skulle inte alls säga att det är "diffust". Däremot kan de med tiden hamna lite ur synk (det värsta jag sett var en som stått inkopplad och studsat på hög laddprocent, dvs ned några procent, upp, ned några procent osv), så att man kan hitta mer kapacitet genom att köra en kalibrering där datorn laddar upp, laddar ur och laddar upp igen. Att bara mäta spänningen är ju så enkla batterimätare gör och precisionen blir därefter. Ofta har de bara ett fåtal steg.

Nu visar inte Thinkpad hälsoprocent, utan kapacitet (och antal hela laddcykler), men när batteriet blir tillräckligt dåligt kommer det stå något om att batteriet är spattigt och bara kan lagra x procent av sin ursprungliga kapacitet. Sedan är det klart att batteriet relativt tvärt kan lägga av också, men det är inte det som oftast händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Tar du en Thinkpad så mäts hela tiden vad som går in och ut ur batteriet (vilket också går att se, om om visningen inte uppdateras jättesnabbt). Jag skulle inte alls säga att det är "diffust". Däremot kan de med tiden hamna lite ur synk (det värsta jag sett var en som stått inkopplad och studsat på hög laddprocent, dvs ned några procent, upp, ned några procent osv), så att man kan hitta mer kapacitet genom att köra en kalibrering där datorn laddar upp, laddar ur och laddar upp igen. Att bara mäta spänningen är ju så enkla batterimätare gör och precisionen blir därefter. Ofta har de bara ett fåtal steg.

Nu visar inte Thinkpad hälsoprocent, utan kapacitet (och antal hela laddcykler), men när batteriet blir tillräckligt dåligt kommer det stå något om att batteriet är spattigt och bara kan lagra x procent av sin ursprungliga kapacitet. Sedan är det klart att batteriet relativt tvärt kan lägga av också, men det är inte det som oftast händer.

Man kan få ut en massa info så länge man har Windows genom att köra 'powercfg /batteryreport' i en admin konsol och öppna html-filen som produceras.

En telefon lär väl hålla lika bra koll, men jag vet inte om det alltid är så lättillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tar du en Thinkpad så mäts hela tiden vad som går in och ut ur batteriet (vilket också går att se, om om visningen inte uppdateras jättesnabbt). Jag skulle inte alls säga att det är "diffust". Däremot kan de med tiden hamna lite ur synk (det värsta jag sett var en som stått inkopplad och studsat på hög laddprocent, dvs ned några procent, upp, ned några procent osv), så att man kan hitta mer kapacitet genom att köra en kalibrering där datorn laddar upp, laddar ur och laddar upp igen. Att bara mäta spänningen är ju så enkla batterimätare gör och precisionen blir därefter. Ofta har de bara ett fåtal steg.

Nu visar inte Thinkpad hälsoprocent, utan kapacitet (och antal hela laddcykler), men när batteriet blir tillräckligt dåligt kommer det stå något om att batteriet är spattigt och bara kan lagra x procent av sin ursprungliga kapacitet. Sedan är det klart att batteriet relativt tvärt kan lägga av också, men det är inte det som oftast händer.

Jag tycker dom är väldigt diffusa. Mitt svullna batteri hade över 90% kvar enligt systemet men höll bara mindre än hälften av vad det skulle.
Dom är nog diffusa eftersom de hamnar ur sync för att det är väldigt sällan, eller det gäller mig tills man kör telefonen tills den dör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Står på konsumentens sida? Ja jo de har gett oss billig roaming som godis, men att de står på vår sida i allt är löjligt. Hur bra fungerar t.ex. cookie-lagen? Hela internet nersölat med dialogrutor man måste trycka på hela tiden som dessutom drar extra ström på inte bara alla servrar och Internet för att lasta över skiten utan dessutom påverkar varje enhet varenda gång den besöker en webbsida till och med om den redan besökt den innan. Tror inte ens hälften av sajterna gör rätt - de lagrar ändå cookies och laddar tracking-script före man har tryckt på godkänn. Det har orsakat miljarder i kostnader för meningslös byråkrati. Istället för att resurser lades på att göra appar bättre, så lades de på dessa dialogrutor. Det minskar innovation på flera olika sätt och koncentrerar makt till de stora drakarna då endast de klarar av att uppfylla byråkratins alla detaljer. Startups har en tuff uppförsbacke.

Så fysiska fenomen och kostnader för att uppnå mål spelar ingen roll? Det är bara viljan det handlar om egentligen? Alla företag är i grund och botten bara onda. Endast EU som alltid står på konsumentens sida kan tygla dem och få dem att producera det kunderna vill ha? Aldrig förstått det tankesystemet.

Vad spelar det för roll om man kan leverera denna produkt om ingen kan köpa den för att den är för dyr? Eller att priset kan fås att bli OK, men batteritiden halveras och IP-klassningen sjunker ett snäpp och man tvingas tillbaks i den gamla goda tiden när garantin aldrig gällde eftersom tillverkaren alltid hävdade "fuktskada" som roten till varenda problem. Står EU då på konsumentens sida? Att tro att tillverkare löser detta fortare för att EU sätter press tror jag är naivt. Vad ska de som inte har råd med de byråkratiskt dyrare telefonerna göra? Vill konsumenterna ha denna funktionalitet kommer en tillverkare lösa det. Och det finns ju redan. Fairphone! Så varför köper folk andra telefoner än fairphone om utbytbart batteri är det viktigaste? Folk prioriterar tydligen annat.

Jag tror inte ett dugg på att en majoritet av EU:s medborgare vill ha tvingande lagstiftning på utbytbara batterier om de får data på vad det kommer att innebära.

Har EU presenterat analys på vad det kommer att medföra i praktiken mer än det som de själva vill få fram om planetens räddning?

Om vi jämför hur tex teknikjättarna vs konsumenter haneras i USA kontra EU som är det natt och dag. GDPR hade hade ju varit som att svära i kyrkan där borta. Att användarna skall äga sin egen informaion?... är vi galna?
Följt "right to repair" där borta och det är helt galet... bänder som lagat sina egna redskap i årtionden skall helt plötsligt förbjudas från att laga sin traktor. O andra sidan standardiserar EU laddkontakter så vi inte behöver köpa nya hela tiden, ställer krav på att konsumenter skall kunna byta batterier i mobilerna istället för att kasta dem eller betala dyra pengar för att någon auktoriserad skall göra det osv osv. "Risght to repair" känns som en möjlighet i EU, men som ett slag mot mörkrets makter i USA.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Någon form av batteristandardisering vad gäller diverse arbetsredskap såsom skruvdragare osv vore välkommet, så kan tillverkarna av arbetsredskapen strida mot varandra och batteritillverkarna strida mot varandra. Det borde inte vara särskilt avancerat eftersom certifieringarna redan är på plats, batteriplaceringen är extern samt tämligen genomgående likvärdig, etc — bara att detta jävelskap pågår med olika infästning.

Visa signatur

Citera för svar :)