Iran förväxlar kvantdator med Ica Kvantum-dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Jag beställde precis 100st kvantdatorer! Det var dyrt, men det är lugnt. Jag kommer minea alla coins i hela världen och bli rik!

Dagen en kvantdator uppfinns med tillräckligt många qubits kommer alla coins bli värdelösa. Såvitt jag vet bygger de alla på public-key-crypto och med en kvantdator kan man räkna ut privata nyckeln för alla "wallets", dvs den som har en kvantdator kan spendera andras coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Värsta var ju när man i början såg klippet där vissa snubbar slickade allt eftersom viruset inte fanns eller något liknande, Gud skyddar dem? Det klippet kom från Iran.

I början av pandemin så var det många bilder av folk i Iran som kysste någon sorts helgedom. I efterhand så har man kunnat konstatera att Covid inte smittar genom föremål i någon större utsträckning. Men det var bra clickbait i några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Antagligen för egna folket. Visa att dom är stora o starka, att man ska vara rädd för staten.

Andra länder skrattar ju åt dom.

Även iranierna själva.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Vart står det som rubtiken lyder?

Hej, vart står det att "Iran förväxlar kvantdator med Ica Kvantum-dator" i artikel?

"
Iransk militär presenterar ett banbrytande verktyg, som Internet snabbt avfärdar som ett utvecklingskort tillgängligt för vem som helst.

Beräkningskraften hos traditionell datorhårdvara stegar ständigt framåt, men det finns problem som skulle ta även de mest potenta superdatorerna tusentals år att knäcka. I teorin kan kvantdatorer lösa många sådana problem på betydligt kortare tid, men att omsätta teori till fungerande och verkligt användbara kvantdatorer är en stor utmaning som ständigt utforskas.

Det var därför mycket oväntat när den iranska militären nyligen avtäckte vad som påstods vara den första kvantprocessorn för militärt bruk. Enligt beskrivning rör det sig om en enhet som via kvantalgoritmer kan upptäcka fartyg. Vid närmare inspektion av bilden av det påstådda genombrottet återstår få detaljer som pekar mot kvantdatorer; fler som pekar mot ARM-världen.

En sökning på namnet "Zedboard" som står tryckt på kretskortet, leder till ett utvecklingskort med en Field Programmable Gate Array-krets (FPGA) från Xilinx i centrum. Den programmerbara systemkretsen är omgiven av ett gytter av knappar, små kylflänsar och föga kvantdatorosande anslutningar som USB och 3,5 millimeter. Produktbeskrivningen talar om en enhet som kan användas med Windows-, Android- och Linux-utveckling, men detaljer om kvantbitar saknas. Priset hos återförsäljare är runt 7 000 kronor.

Det är aningen oklart hur det brett tillgängliga utvecklarkortet misstagits för att vara något banbrytande, särskilt när en bildsökning snabbt kan påvisa vad det egentligen handlar om. Också iranska medier som rapporterar flerspråkigt anmärker på samma sak, vilket talar för att det inte endast rör sig om språkförbistringar. Vidare påpekar Vice att forskning på kvantdatorer i fält och för militära ändamål pågår, men att det handlar om ett tidigt stadie, som ett avslutande bevis på klavertramp.

Uppdatering 2023-06-16:
Internets snabba avfärdande visade sig vara ett förhastat sådant. I andra lokala medier framgår att utvecklingskortet inte var ämnat att hamna i rampljuset som en kvantdator. Istället uppges en kvantalgoritm vara fokus, vilken ska kunna bearbetas på vilken dator som helst.

Brukar du också missta din dator för en kvantdator? Berätta i kommentarstråden!
"

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Skrivet av BillyB0khylla:

Hej, vart står det att "Iran förväxlar kvantdator med Ica Kvantum-dator" i artikel?

"
Iransk militär presenterar ett banbrytande verktyg, som Internet snabbt avfärdar som ett utvecklingskort tillgängligt för vem som helst.

Beräkningskraften hos traditionell datorhårdvara stegar ständigt framåt, men det finns problem som skulle ta även de mest potenta superdatorerna tusentals år att knäcka. I teorin kan kvantdatorer lösa många sådana problem på betydligt kortare tid, men att omsätta teori till fungerande och verkligt användbara kvantdatorer är en stor utmaning som ständigt utforskas.

Det var därför mycket oväntat när den iranska militären nyligen avtäckte vad som påstods vara den första kvantprocessorn för militärt bruk. Enligt beskrivning rör det sig om en enhet som via kvantalgoritmer kan upptäcka fartyg. Vid närmare inspektion av bilden av det påstådda genombrottet återstår få detaljer som pekar mot kvantdatorer; fler som pekar mot ARM-världen.

En sökning på namnet "Zedboard" som står tryckt på kretskortet, leder till ett utvecklingskort med en Field Programmable Gate Array-krets (FPGA) från Xilinx i centrum. Den programmerbara systemkretsen är omgiven av ett gytter av knappar, små kylflänsar och föga kvantdatorosande anslutningar som USB och 3,5 millimeter. Produktbeskrivningen talar om en enhet som kan användas med Windows-, Android- och Linux-utveckling, men detaljer om kvantbitar saknas. Priset hos återförsäljare är runt 7 000 kronor.

Det är aningen oklart hur det brett tillgängliga utvecklarkortet misstagits för att vara något banbrytande, särskilt när en bildsökning snabbt kan påvisa vad det egentligen handlar om. Också iranska medier som rapporterar flerspråkigt anmärker på samma sak, vilket talar för att det inte endast rör sig om språkförbistringar. Vidare påpekar Vice att forskning på kvantdatorer i fält och för militära ändamål pågår, men att det handlar om ett tidigt stadie, som ett avslutande bevis på klavertramp.

Uppdatering 2023-06-16:
Internets snabba avfärdande visade sig vara ett förhastat sådant. I andra lokala medier framgår att utvecklingskortet inte var ämnat att hamna i rampljuset som en kvantdator. Istället uppges en kvantalgoritm vara fokus, vilken ska kunna bearbetas på vilken dator som helst.

Brukar du också missta din dator för en kvantdator? Berätta i kommentarstråden!
"

Va? Det är bara rubriken

Permalänk

Fattar inte alls rubriken om Ica Kvantum, har ni börjat med clickbait?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Fattar inte alls rubriken om Ica Kvantum, har ni börjat med clickbait?

Det är en ordlek/vits/skämt...

Permalänk
Medlem

Om det nu inte hade något med Ica och dess Kvantum-butiker att göra utan en ordvits så var det riktigt dålig rubriksättning. Enda anledningen att jag gick in och läste var för att det lät spännande med en koppling mellan Iran och Ica Kvantum. Att Iran experimenterar med kvantdatorer är ju lite av en icke-nyhet enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Om det nu inte hade något med Ica och dess Kvantum-butiker att göra utan en ordvits så var det riktigt dålig rubriksättning. Enda anledningen att jag gick in och läste var för att det lät spännande med en koppling mellan Iran och Ica Kvantum. Att Iran experimenterar med kvantdatorer är ju lite av en icke-nyhet enligt mig.

Hela poängen är att det som visas i nyheten inte alls är en kvantdator. Svårt det här tydligen...

(Huruvida nyheten sedan när korrekt eller en spridd anka är en annan fråga.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vem är dessa lögner till för?
Andra länder? Eller lura sitt eget folk att dom är bättre än vad dom egentligen är?

Var några år sen dom la upp bilder så det såg ut som att det var dom som gjorde Space Shuttle.

De har massa bäst i världen vapen, alltifrån missiler, tanks, flygplan, hangarfartyg etc etc....på propaganda filmer gjorda utav technoretards. Bäst i världen på flygande mattor och exploderande kameler irl.

Mest skrämmande är den minsta moaben som kan gömmas i en fez.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hela poängen är att det som visas i nyheten inte alls är en kvantdator. Svårt det här tydligen...

(Huruvida nyheten sedan när korrekt eller en spridd anka är en annan fråga.)

Eftersom tillverkaren av kortet gått ut med typ samma meddelande så är det ju inte särskilt konstigt om tex iran försöker använda den som tänkt, hur effektiv deras algoritm är och hur färdig den är återstår att se.

Det som är verkligt skrämmande är att tom stora nyhetsbyråer inte gör någon som helst faktakontroll på vad som faktiskt sagts utan någon som helst eftertanke eller ifrågasättande, helt uppenbart lär iran inte uppfinna kvantdatorn än på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hela poängen är att det som visas i nyheten inte alls är en kvantdator. Svårt det här tydligen...

(Huruvida nyheten sedan när korrekt eller en spridd anka är en annan fråga.)

Precis. Så skriv då en rubrik i stil med "Iran tror att de har byggt en kvantdator". Eller är det bara jag som inte känner till den kända Ica Kvantum -datorn? Är kanske vanligt använt slang för en helt vanlig dator? När jag läste rubrik och ingress så tänkte jag att Iran visar upp en dator/moderkort och att man via bilderna nu räknat ut att denna är en dator som faktiskt inhandlats på Ica Kvantum i Sverige. Det lät ju spännande. När jag sedan läste nyheten så slogs jag snart av att kopplingen till Ica inte existerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Precis. Så skriv då en rubrik i stil med "Iran tror att de har byggt en kvantdator". Eller är det bara jag som inte känner till den kända Ica Kvantum -datorn? Är kanske vanligt använt slang för en helt vanlig dator? När jag läste rubrik och ingress så tänkte jag att Iran visar upp en dator/moderkort och att man via bilderna nu räknat ut att denna är en dator som faktiskt inhandlats på Ica Kvantum i Sverige. Det lät ju spännande. När jag sedan läste nyheten så slogs jag snart av att kopplingen till Ica inte existerade.

Du får gärna fortsätta tro på sånt och skrika på molnen. Vi kommer inte ändra världen åt dig bara för att du är puckad nog att tro att landet Iran skulle handla kvantdatorer på Ica Kvantum i Köping.

Du ställer några frågor i ditt i inlägg, och låt mig hjälpa med svar vid ev framtida frågor - svaret är alltid "ja, det är bara du".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

...
När jag sedan läste nyheten så slogs jag snart av att kopplingen till Ica inte existerade.

Jag kan inte föreställa mig hur jobbig den upplevelsen måste ha varit för dig. Ironiallergi är verkligen ingenting att skämta om.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag kan inte föreställa mig hur jobbig den upplevelsen måste ha varit för dig. Ironiallergi är verkligen ingenting att skämta om.

Snarare clickbait-allergi eller dålig-ironi-allergi. Och ja, det är jobbigt att ha kan jag tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjTokig:

Du får gärna fortsätta tro på sånt och skrika på molnen. Vi kommer inte ändra världen åt dig bara för att du är puckad nog att tro att landet Iran skulle handla kvantdatorer på Ica Kvantum i Köping.

Du ställer några frågor i ditt i inlägg, och låt mig hjälpa med svar vid ev framtida frågor - svaret är alltid "ja, det är bara du".

Lol a superburn. 👍

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ordvits eller ej, dålig journalistisk sed att rubriksätta på det sättet eftersom det är en ren osanning.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

journalistisk

LoL det heter influencer nu.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Dom kanske HAR byggt en men inte är såna idioter som jag tror och skulle visa upp den i sin äkta form för världen?

Du är rolig du.
Iran är ökända för sina papperstigrar, alltid bäst i världen och finns aldrig irl.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?