Problem med hemmabiosystem, missljud från basen

Permalänk
Musikälskare

Problem med hemmabiosystem, missljud från basen

Hej!

Jag har en förstärkare med en blu-ray spelare inkopplad via HDMI, när jag har den inkopplad så får jag pulserande missljud från basen som följer med när man höjer och sänker volymen på den.

Har försökt att jorda blu-ray spelaren men det verkar inte fungera, jag vet inte vad jag ska göra i nästa steg?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det gamla prylar? Har det alltid varit så eller kommit nyligen?

Är det gamla grejer så kan det väll vara så att nån komponent i förstärkare eller blu-ray spelare helt enkelt är trasig. Har du flera andra HDMI källor till förstärkaren där problemet inte finns? Har du flyttat runt blu-ray spelaren i olika HDMI portar?

Vad är det för förstärkare, spelare samt högtalare ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ett första steg kan ju vara att berätta vilken modell det är på förstärkare, blu-ray-spelare och bas du har.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av 2000+:

Är det gamla prylar? Har det alltid varit så eller kommit nyligen?

Är det gamla grejer så kan det väll vara så att nån komponent i förstärkare eller blu-ray spelare helt enkelt är trasig. Har du flera andra HDMI källor till förstärkaren där problemet inte finns? Har du flyttat runt blu-ray spelaren i olika HDMI portar?

Vad är det för förstärkare, spelare samt högtalare ?

Skrivet av nu1mlock:

Ett första steg kan ju vara att berätta vilken modell det är på förstärkare, blu-ray-spelare och bas du har.

Tack för svaren

Jag listar komponenterna nedan

Bas: Dali SUBE12F (Kopplad med LFE) (Köpt 2023-05-13)
Förstärkare: Denon AVRX1600H (Köpt 2020-07-22)
Blu-ray: Oppo UDP-203 (Köpt 2018)
Bas/HDMI-kabel: AudioQuest

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kunnig inom el, men jordbrum och liknande har jag upplevt i min anläggning så det är inte så långsökt att det beror på problem med jord.

Din Oppo använder ju jordad nätbrunn (till skillnad från de andra prylarna du listar) vad menar du med att du har försökt att jorda Oppon men att det inte fungerat? Har du jordade uttag i rummet du använder prylarna i? Är något annat som är anslutet till förstärkaren jordat? (TV, dator?) Om du kopplar ur allt ur Marantzen förutom just oppon och sub är problemet kvar?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver otydligt om du vet var ljudet uppstår, har du testat mer systematiskt så du vet det eller inte ?
Typ koppla bort signalkablarna ur basen och lyssna, är den tyst eller inte ?
Koppla bort alla signalkällor ur Denonen och lyssna.
Koppla endast in Oppon som signalkälla och lyssna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.