Köpa bil - hjälp mig vara smart (200-250k)

Permalänk
Medlem

Köpa bil - hjälp mig vara smart (200-250k)

Förutsättningar: 2 vuxna, 2 tonåringar, 1 cockerspaniel. Boende centralt i villa, ingen behöver bil till jobb. Vi har egen garageuppfart med laddbox.
Tonåringarna ska snart ta körkort. Manuell vore bra så man kan övningsköra. Gillar suv, frugan vill ha Xc40 pga ”den är snygg”. Kör ca 800 mil per år. Mest nöjesresor, aktiviteter osv.
Vad har ni för kloka tips hur vi ska tänka? Köpa? privatleasa billig manuell för elbilsköp om tre år?
All input uppskattad. Inköp sker i höst när privatleasing avtal går ut. Har ca 80-100k att lägga in.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Volvo, likt Marabou, är väl något som borde ligga på listan "bojkotta" för tillfället

Volkswagen Passat – den praktiska familjebilen.
Skoda Octavia – den effektiva familjebilen.
Audi A6 – den sportiga familjebilen.
Kia Ceed – den funktionella familjebilen.
Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid - Den "billiga" att äga familjebilen.

Har medvetet utelämnat volvo

Men jag tycker du är inne på vad jag skulle se som det bästa spåret;
privatleasa billig manuell för elbilsköp om tre år.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag hade nog släppt kravet på manuell låda. De bilarna blir mer och mer ovanliga. Du smalnar ner utbudet något enormt om du prompt ska ha en manuellt växlad vardagsbil i praktiskt storlek för fyra personer med packning. Antingen låter ni barnen ta körkort med automat, eller så köper ni en "bra" bil och en "övningskörningsbil" med manuell låda för 10tkr som ni har på sidan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Om frugan gillar XC40 i utseendet går säkert en CX-5a hem också
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Sålde precis min A6 som jag haft i drygt 5 år, riktigt nöjd och bra köregenskaper. Fick den runt 8000 mil och nu gått precis över 15000 mil vid försäljningen.
Hade aldrig några problem själv som uppstod med den, var ett dåligt hjullager när jag köpte den som åtgärdades, men inget annat än det för min del mer än vanliga service och torkarblad. Iofs en av backspeglarna som limmet lossnade på, men det var enkelt åtgärdat.
Lite dyrt om du köper reservdelar genom Audi förstås men finns bra sidor där det är billigare. Backspegeln genom Audi över 800kr, eller 200 genom Autodoc o liknande sidor.

Jag själv skulle inte köpa en XC40 om man har familj. Otroligt litet lastutrymme bak och väldigt tråkig att köra. Knappt att man får plats med hundbur som den ser ut... Får buren plats har ni mest troligen inget utrymme till annat.
Kolla om du kan åka förbi en handlare med begagnade bilar där du kan känna och klämma på lite olika varianter. Men att köpa en bil för enbart utseendet skulle jag inte gjort, tror inte ni gör det heller i slutändan

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Volvo, likt Marabou, är väl något som borde ligga på listan "bojkotta" för tillfället

Volkswagen Passat – den praktiska familjebilen.
Skoda Octavia – den effektiva familjebilen.
Audi A6 – den sportiga familjebilen.
Kia Ceed – den funktionella familjebilen.
Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid - Den "billiga" att äga familjebilen.

Har medvetet utelämnat volvo

Men jag tycker du är inne på vad jag skulle se som det bästa spåret;
privatleasa billig manuell för elbilsköp om tre år.

Ok. läst på lite nu. Hade inte koll på att Volvo blivit "marabouade". Den onda kapitalisten inom mig kanske ser ett köpläge på Volvo med ev prissänkningar ;-/
Annars var det många klassiska kombibilar. Vet att det är praktiskt men ack så trist.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Om frugan gillar XC40 i utseendet går säkert en CX-5a hem också
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

Faktiskt ägt en CX5 för ca 8 år sedan. Fin bil, vet faktiskt inte varför vi sålde den efter 2 års ägande..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag hade nog släppt kravet på manuell låda. De bilarna blir mer och mer ovanliga. Du smalnar ner utbudet något enormt om du prompt ska ha en manuellt växlad vardagsbil i praktiskt storlek för fyra personer med packning. Antingen låter ni barnen ta körkort med automat, eller så köper ni en "bra" bil och en "övningskörningsbil" med manuell låda för 10tkr som ni har på sidan.

Skulle helst undvika att äga två bilar. Känns som det är ett brytläge för manuell vs automat. Tror inte det är många manuella kvar om säg 10 år. Grabben på 17 vill dock ha manuellt kort, finns många såna kvar i trafik och ev jobb kan det vara ett krav.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Köp typ en gammal passat/cee'd/v70 (eller sportage om "SUV" looken är viktig) med manuell låda för 30-50' för att övningsköra med, när ungarna är klara säljer/skrotar ni den och skaffar en elbil då. De blir ju konstant bättre och att köpa ICE bilar nu för någon större summa känns som att kasta pengar i sjön, särskilt när man kör så lite som ni gör.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt en manuell familjebil i den prisklassen i dagens läge. Svårsålt. Som redan nämnt så är det nog ett smartare drag att köpa en billig manuell för övningskörningen och rätt bil för familjen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Nissan Qashqai årsmodell 2019-2021

Mazda CX-5 årsmodell 2016-2018

Subaru Forester årsmodell 2016-2018

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Nja folk har någon förkärlek till automatbilar vilket jag delvis förstår om man ofta sitter i köer o dyl.
Har ägt 7 bilar varav två automat (en Ceed 2021 och en VW golf 2015) men valde ändå att som senaste bil köpa mig en V70 2015 med manuell låda just eftersom jag fick en bra deal och jag bara tycker att det är roligt eller nja, inte har något emot att växla
Folk som säger att man inte ska köpa manuella bilar är helt enkelt inte särskilt bra på att köra

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Bara för att de vill ta manuellt kort så behöver man inte ha en manuell bil att övningsköra med hemma. Antingen kan man överlåta den biten till körskolan eller så hyra/köpa en manuell för att träna med under en period.
Kan ju även vara rätt skönt för dem att slippa växlandet medans man nöter in allt det andra.

Får dock säga att en av de enda vettiga sakerna med körkort i USA. Är att man tar körkortet med en automatbil, och sedan om man vill köra manuellt så får man lära sig det på egen hand. Här krävs det dock en extra uppkörning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Nja folk har någon förkärlek till automatbilar vilket jag delvis förstår om man ofta sitter i köer o dyl.
Har ägt 7 bilar varav två automat (en Ceed 2021 och en VW golf 2015) men valde ändå att som senaste bil köpa mig en V70 2015 med manuell låda just eftersom jag fick en bra deal och jag bara tycker att det är roligt eller nja, inte har något emot att växla
Folk som säger att man inte ska köpa manuella bilar är helt enkelt inte särskilt bra på att köra

Har inga problem att köra manuella bilar, har ägt många genom åren.
Har inte heller problem att köra bilar utan styrservo eller ACC.
Men jag föredrar att ha automat med servo och AC.
Om man inte primärt har en bil för nöjes skull så ser jag inga nackdelar med automat, bara fördelar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har inga problem att köra manuella bilar, har ägt många genom åren.
Har inte heller problem att köra bilar utan styrservo eller ACC.
Men jag föredrar att ha automat med servo och AC.
Om man inte primärt har en bil för nöjes skull så ser jag inga nackdelar med automat, bara fördelar.

Nu gäller ju dilemmat att hans barn ska övningsköra med manuell låda så, jag sitter nämligen i samma båt då min stora ska börja övningsköra inom kort. Hade jag inte haft barnen i den åldern skulle jag nog också sneglat mer på en automat.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Köp typ en gammal passat/cee'd/v70 (eller sportage om "SUV" looken är viktig) med manuell låda för 30-50' för att övningsköra med, när ungarna är klara säljer/skrotar ni den och skaffar en elbil då. De blir ju konstant bättre och att köpa ICE bilar nu för någon större summa känns som att kasta pengar i sjön, särskilt när man kör så lite som ni gör.

Låter som rätt bra idé. Tror dock frugan inte kommer att acceptera
Hon vill gärna ha en nyare bil som med större sannolikhet funkar hela tiden.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag fortsatt att leasa, så mkt bekvämare, man slipper oväntade utgifter och allmänt stök.

Har ägt många bilar privat men det slutar alltid med att jag går tillbaka till leasing då jag upplever att privatägda bilar mest ger mig stress.. hade också gått på automat.

Ang övningskörning så hade jag i det fallet köpt en billig andrabil, överlämnat det till körskolan eller lånat en manuell bil av någon jag känner (ex mina egna föräldrar).

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Begagnade hybrider är ju trevliga, men servicen kan bli dyr. Kolla upp sånt innan eventuellt köp av hybrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Låter som rätt bra idé. Tror dock frugan inte kommer att acceptera
Hon vill gärna ha en nyare bil som med större sannolikhet funkar hela tiden.

Ingen bil jag ägt har varit så pålitlig som min Audi 80 från -92, den startade i princip alltid!

Nya bilar med all elektronik är mycket större drama queens.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW