Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilket operativsystem föredrar du?

Trivs du bäst i allehanda Linux-distributioner eller bankar hjärtat för Windows? Veckans fråga handlar om vilket operativsystem du gillar mest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De senaste 10 åren så har jag enbart kört Arch Linux på mina datorer. Gillar ideen om att enbart installera det viktigaste som får min vardag att fungera och inget mer.

Permalänk
Medlem

macOS

Vänta på mig, måste på affären och köpa popcorn.

Permalänk
Medlem

Windows för allround os, spel och kontorsarbete.

Linux Mint kör jag på bärbart där jag inte spelar.

Linux har mognat enormt på Desktop senaste åren, det mesta finns och är ännu enklare att installera än Windows och det blir bara bättre hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

AmigaOS!

Annars växlar jag glatt mellan GNU/Linux (Ubuntu LTS), Windows 10 och macOS (Monterey).
Dock mer glatt ifrån Windows och till macOS

Permalänk
Medlem

Beror ju på i vilket syfte, en server som kör python-scripts headless föredrar jag debian, desktop Windows, filhantering för Windowsklienter Windows server. Allt publikt på internet passande linuxdistro.

Permalänk
Medlem

Får se hur det står till med Windows när det blir dags att pensionera 10'an som "daily driver". Kommer att ha gett någon Linuxvariant en ärlig chans tills dess.

Permalänk

Inget, Frågan är vilken hatar man minst och det beror på vad man ska köra för tjänst på den.
Men windows server 2022 är det Operativsystem som jag brukar välja när jag bara ska ha ett.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

I ärlighetens namn beror det på, men jag tenderar nog att säga macOS i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Windows, behövs dock en del extraprogram för att det ska fungera som jag vill.

Permalänk
Medlem

Efter ett par decennier med Windows föredrar jag Linux för allt jag gör med datorn, förutom spel. (jo, jag känner till Steam Proton) Inte för att jag haft några större problem sen Windows 10 kom, det är bara känslan mest. Lite svår att förklara, men en stor sak är att Linux är så mycket mer konfigurerbar. Och stabil framförallt (beroende vilken distro man har förstås)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av walkir:

AmigaOS!

Annars växlar jag glatt mellan GNU/Linux (Ubuntu LTS), Windows 10 och macOS (Monterey).
Dock mer glatt ifrån Windows och till macOS

älskade amigan som barn och tonåring och gör det än idag.
jag har gått och tänkt på hur det skulle vara att köra med ett amiga OS, folk som är medlemmar på diverse amiga grupper på FB hyllar OS till skyarna, men jag är lite osäker på om man vågar ta klivet.
hur är det att köra amigaOS? fördelar? nackdelar? kan man köra dagens spel och program i det? är det moderna uppdateringar(typ som windows update?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

jag älskade verkligen win 10, simpelt att använda, lått att hitta det man ville använda, stabilt och bra, men tyvärr så gick jag över till win11, mest för framtida spels skull samt att win10 slutade med sina uppdateringar, visst, win11 är väl helt ok det med, men jag föredrar verkligen win10

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Linux Mint i laptopen, Arch Linux i min workstation, windows 10 i simriggen, i min server körs Debian och Truenas

Permalänk
Livsnjutare 😎

MS-DOS

… haha 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Har kört Linux primärt ett par månader nu i form av Nobara, som är Fedora med spelrelaterade tweaks och användarvänliga anpassningar.

Kör den på min desktop hemma som primärt används för spel, surf och streama video. Varit en smärtfri upplevelse och varenda spel jag kört har funkat på det stora hela utan strul genom Steam samt Lutris. I vissa fall har det varit aktuellt att köra Experimental Proton eller någon av Glorious Eggrolls Proton eller Wine versioner. Det är i princip en lösning med 1-2 klick.

Uppskattar att ha en dator som endast har installerat det jag behöver och inte kör massa onödiga saker i bakgrunden. Upplevelsen känns väldigt slimmad och effektiv. Komponenternas temperaturer är något lägre och prestandan är densamma, och i vissa fall bättre än Windows.

Flickvännen vill också migrera bort från Windows så kommer installera Nobara på hennes dator i helgen.

Permalänk
Medlem

Det beror på sammanhanget men svaret fick bli Linux.

Sett till helheten kör jag klart mest Linuxprylar, men specifikt på skrivbordet blir det rätt mycket Windows och MacOS (det senare specifikt på en laptop).
Dock mycket terminaljagande i båda fallen, i Windows då WSL huvudsakligen, så det blir ju mycket Linux även i Windowsmiljö och mycket tid i Darwin-världen i MacOS-miljö.

Känner ändå att Windows med WSL är en rätt bra lösning på skrivbordet, om nu man har behov av Windowsprylar. Sneglar snarast mer på Asahiprojektet till laptopen, det känns som ett mindre steg att slänga ut MacOS än Windows om man nu skulle försöka få en mindre spretig miljö...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kör Pop!_os just nu, bra drivrutiner till spel. Körde fedora innan.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag använt Windows i 30+ år trivs jag fortfarande bäst med det, men jag tycker att det blir sämre för varje version. Som om de satsar på mindre valfrihet och mer påtvingat bloatware för varje version . Därför försöker jag vänja mig vid Linux, för att flytten dit ska bli så smärtfri som möjligt när MS bränt sina sista broar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Mmmm, AmigaOS 4 på bilden! Gillar MorphOS och HaikuOS också.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Windows phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Windows phone

Jonas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Windows phone

Amen!

Levt med Android sen wp la ner BankID stödet, saknar fortfarande enkelheten.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

90% av min skärmtid (om inte mer) är iOS

90% av min skärmtid för dator är macOS (jobb)

Egen PC har jag inte längre så Linux (SteamOS) på min Deck är det jag använder mest utöver de ovanstående

Helt klart föredrar jag allt som inte är modern Windows. Saknar dock XP och Windows 7 ibland

Permalänk
Medlem

Fedora sen nåra år tillbaka m KDE-plasma skrivbord, ty innan dess var det andra distros med KDE. Har gillat dess modernare tappning, gillade
det mindre för ~8 år sen. Fedora håller sig modernt vilket uppskattas vad avser allt från grafikdrivrutiner för DG2 och AMD och OpenCL/computer-bibs och optimeringar för bigLITTLE och vissa nätverkskretsar.

Har ibland haft en Windowspartition för ett spel men det fungerar för stunden via Proton. Ska uppdatera fw hos ett kameraobjektiv (stöd för Windows och MacOS) sedan kanske ta bort partitionen. Har inte vågat försöka uppdatera fw via usb via en virtuell maskin eller wine, är kanske en hink maneter men det ter sig vid första anblick potentiellt trilskt.

Jobbet är en MS-arbetsplats så Windows och MS Teams 100%. Har iaf turen att kunna köra vilken webbläsare jag vill.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Röstade Windows endast för att det är vad som körs mestadels och vad jag är mest bekväm med. Har endast kört några Linux-distar under korta perioder. På jobbdatorn (stationär Ryzen 1600) blir det någon Linux-dist när Windows 10-stödet försvinner, troligen likaså på stationära hemma

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Eftersom jag använt Windows i 30+ år trivs jag fortfarande bäst med det, men jag tycker att det blir sämre för varje version. Som om de satsar på mindre valfrihet och mer påtvingat bloatware för varje version . Därför försöker jag vänja mig vid Linux, för att flytten dit ska bli så smärtfri som möjligt när MS bränt sina sista broar.

Det är samma här. Kör nedstrippade LTSC installationer men mer och mer flyttar till Linux /container / (virtual) appliance.
Körde tex Windows Media Center i många år (med patchningen avstängd), nu mer är det en paj med Libreelec

Sen måste jag bara säga OS/2

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Stationär win11, bärbar win7, win11 & kali. Skall testa Qubes, Tails och Haiku under semestern.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Kör Arch linux på min stationära gaming pc med tilebased window manager.
MacOS på min bärbara MacBook Pro M1
Men i drömmarna kör jag AmigaOS på en ny Amiga från ett Commodore som ej missköttes