Lagringsdisk - SSD eller HDD 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Isåfall var vissa SSDs lite efter att gå över. OCZ Vertex 2 t ex kom 2010 och klarade runt 265 MB/s, och Corsair lanserade också SSDs (Force F60 / F120 / F240) med liknande prestanda samma år.
https://www.storagereview.com/review/ocz-vertex-2-review-120g...

Edit: SATA 6 Gb/s-standarden blev klar 2009 så det verkar underligt om ditt moderkort från 2008 hade stöd.

Jag var tvungen att kolla, hade ett Asus P5Q PRO och det hade faktiskt bara SATA 2 d.v.s. 3 Gbit/s, så det är jag som blandat ihop siffrorna efter alla dessa år. Hittade även ett gammalt Sweclockers-test från sommaren 2010, och där är det SATA 2 rakt av i alla enheter de testade: https://www.sweclockers.com/test/12326-ssd-sommaren-2010/

Jag var ju själv ganska sen med SSD, första jag köpte var en 240 GB Intel 520 strax efter att de kom ut på marknaden våren 2012, och då bytte jag dator i samma veva.

Kul hur långt vi har kommit sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Hur är pris på en 4Tb relevant i ett citat ang 8Tb?

Ja vad tror du... för att man kan köpa 2st.

§1.1 /mod
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det där är det svårt att säga mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja vad tror du... för att man kan köpa 2st.

Ofta har folk en begränsning i hur många diskar dom kan få in i sina NAS/Datorer.
Jag kan inte få in mer än 9st i något jag har här hemma, så skall jag ha mer än 36TB så är det bara att glömma 4TB-diskar. Dessutom har många datorlådor begränsningar långt under 9st. Skall den in i en laptop, så är du ofta begränsad till en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av falumas:

Ofta har folk en begränsning i hur många diskar dom kan få in i sina NAS/Datorer.
Jag kan inte få in mer än 9st i något jag har här hemma, så skall jag ha mer än 36TB så är det bara att glömma 4TB-diskar. Dessutom har många datorlådor begränsningar långt under 9st. Skall den in i en laptop, så är du ofta begränsad till en.

Så tror jag att många är funtade.

Fast argumentet gällde ju "sub 10TB". Totalt, som jag tolkar det, inte per disk.

Citat:

Ska man inte lagra så mycket, säg sub 10TB hade jag absolut kört med SSD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Håller med om att om man behöver mindre 10TB, så finns det ingen anledning att använda HDDs om man skall köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Defragmenteraren i Windows 10 och 11 känner igen om det är en HDD eller SSD
Är det en SSD så kör den TRIM istället för defrag

Windows kör en 'optimize' typiskt söndagar (inget som du ser normalt) vilket både inkluderar TRIM på all ledig diskutrymme för att ta det som missats eller inte kunde genomföras av SSD/NVMe vid just tidpunkten (dvs. datat är kvar och inte nollad vid läsning på adresser där nu raderade filer tidigare låg) när trim utförs för filer som raderas. Men det gör också en defragmentering av filer som har väldigt många fragment och det är för att NTFS skall överleva på längre sikt och inte hamna i issue som att en fil inte kan ökas på i storlek eller att det går inte att lägga in ytterligare filer i en filmapp för att de är väldigt, väldigt fragmenterade (NTFS hanterar max ca 1.5 miljoner fragment per fil och formaterad med flagga /L klarar den 6 miljoner fragment men då på bekostnad att var fil-entry nu tar 4KB istället för 1kB i $MFT)

Dessutom fragmenterar VSS (aka shadowcopy) väldigt mycket och måste hanteras för att inte ge problem framöver.

MS kallar inte processen för 'defragmentera' för att ordet är stigmatiserat i SSD/NVMe-sammanhang utan man kallar det för 'optimize'... och det är själva NTFS som behöver detta för sin överlevnad, inte SSD/NVMe i sig.

Även en del Linux-distubitioner som Ubuntu kör veckovis schemalagd 'fstrim' på all monterad SSD/NVMe-lagring men där kör man normalt inte TRIM när filer raderas, även om det går att få in sådant som parameter i fstab mfl. ställen.

Motivationen i alla fall tidigare att inte göra TRIM/discard i Linux när filer raderas är att när SSD gör TRIM så blockeras lagringen under processen och ingen läsning eller skrivning kan göras under tiden och var det stora block som skulle raderas så kunde det ta många sekunder innan lagringen svarade igen. När windows kör trim på stora filer som raderas så sprider de ut TRIM-kommandona i mindre block och kan pågå i flera minuter efter att en stor fil har raderats.

På PCIe-NVMe så skall det inte blockera enligt specifikation men det är inte säkert att alla program som hanterar TRIM förstår det utan väntar på färdigkvitto.

---

Filsystem som ext4 behöver man inte köra defragmentering på och även på väldigt mogen filsystem så är fragmenteringen sällan mer än max någon procent, och det är inte så konstigt då ext3/ext4 utvecklades så hade man NTFS som lärobok i hur man inte skulle konstruera filsystem...

BTRFS kan man behöva köra en defragmentering i och med att det är en COW-filsystem så kommer det att fragmentera, men om jag skall vara ärlig så har jag aldrig känt behov av det baserat på prestanda hittills, det är möjligen ett fall där det märks skillnad och det är att defragmentera metadatan så att en sökning med 'find' av ca 1 miljon filer i mer eller mindre djupa trän går på 1.4 sekunder istället för 5.7 sekunder (metadata dock inläst i RAM av tidigare sökning - gör man den första sökningen på nystartad dator kanske det tar 30-40 sekunder läst från snurrdiskar och det är nog den delen man kan kan korta mest märkbart med en defragmentering av metadatan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Windows kör en 'optimize' typiskt söndagar (inget som du ser normalt) vilket både inkluderar TRIM på all ledig diskutrymme för att ta det som missats eller inte kunde genomföras av SSD/NVMe vid just tidpunkten (dvs. datat är kvar och inte nollad vid läsning på adresser där nu raderade filer tidigare låg) när trim utförs för filer som raderas. Men det gör också en defragmentering av filer som har väldigt många fragment och det är för att NTFS skall överleva på längre sikt och inte hamna i issue som att en fil inte kan ökas på i storlek eller att det går inte att lägga in ytterligare filer i en filmapp för att de är väldigt, väldigt fragmenterade (NTFS hanterar max ca 1.5 miljoner fragment per fil och formaterad med flagga /L klarar den 6 miljoner fragment men då på bekostnad att var fil-entry nu tar 4KB istället för 1kB i $MFT)

Dessutom fragmenterar VSS (aka shadowcopy) väldigt mycket och måste hanteras för att inte ge problem framöver.

MS kallar inte processen för 'defragmentera' för att ordet är stigmatiserat i SSD/NVMe-sammanhang utan man kallar det för 'optimize'... och det är själva NTFS som behöver detta för sin överlevnad, inte SSD/NVMe i sig.

Även en del Linux-distubitioner som Ubuntu kör veckovis schemalagd 'fstrim' på all monterad SSD/NVMe-lagring men där kör man normalt inte TRIM när filer raderas, även om det går att få in sådant som parameter i fstab mfl. ställen.

Motivationen i alla fall tidigare att inte göra TRIM/discard i Linux när filer raderas är att när SSD gör TRIM så blockeras lagringen under processen och ingen läsning eller skrivning kan göras under tiden och var det stora block som skulle raderas så kunde det ta många sekunder innan lagringen svarade igen. När windows kör trim på stora filer som raderas så sprider de ut TRIM-kommandona i mindre block och kan pågå i flera minuter efter att en stor fil har raderats.

På PCIe-NVMe så skall det inte blockera enligt specifikation men det är inte säkert att alla program som hanterar TRIM förstår det utan väntar på färdigkvitto.

---

Filsystem som ext4 behöver man inte köra defragmentering på och även på väldigt mogen filsystem så är fragmenteringen sällan mer än max någon procent, och det är inte så konstigt då ext3/ext4 utvecklades så hade man NTFS som lärobok i hur man inte skulle konstruera filsystem...

BTRFS kan man behöva köra en defragmentering i och med att det är en COW-filsystem så kommer det att fragmentera, men om jag skall vara ärlig så har jag aldrig känt behov av det baserat på prestanda hittills, det är möjligen ett fall där det märks skillnad och det är att defragmentera metadatan så att en sökning med 'find' av ca 1 miljon filer i mer eller mindre djupa trän går på 1.4 sekunder istället för 5.7 sekunder (metadata dock inläst i RAM av tidigare sökning - gör man den första sökningen på nystartad dator kanske det tar 30-40 sekunder läst från snurrdiskar och det är nog den delen man kan kan korta mest märkbart med en defragmentering av metadatan.)

Tack för lång teknisk utläggning.

Vad jag snappat upp över tid är att modernare kontrollers inte behöver "hjälp" att utföra dessa sysslor utan att de sker direkt när det inte är någon annan aktivitet, därav även att knappen "Optimize" har försvunnit från ett flertal SSD-programvaror som skickas med/kan laddas hem för olika enheter. Intel hade kvar det i sin mjukvara SSD Toolbox, sannolikt eftersom de var väldigt tidigt ute med SSDs som fortfarande används. Knappen finns även i Solidigm (som "Intel-SSDs" heter nu) Storage Tool, men även efter kopiering/användning så blir det klart typ samtidigt som man tycker på knappen. Gamla Intel-SSDs stod ju och jobbade en liten stund när man körde Optimize även om man gjorde det manuellt en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket av eventuella behov av TRIM döljs av att SLC-cachen är typ 25-50 GB stora på dagens 1-2TB stora SSD/NVMe och vid normal användning så blir den inte full ens av en BR-image som skickas in snabbt på lagringen, men skall man dumpa en diskimage på 1TB så kommer man märka de olika trösklarna i skrivhastighet även på en modern konsument-SSD/NVMe både när skriv-cachen tar slut, eventuell värmetrottligt etc. och är inget som syns på de första 50 GB data skriven.

sedan är frågan vad som menas med moderna minnen - det som säljs idag, eller de som är 1-2 år gamla

#19962739

Är start på tråden där prestandan blev dålig över tiden för att TRIM inte körts på länge för att TS hade slagit på filsystemskomprimeringen i windows i något svagt ögonblick med ont om plats i lagringen utan vetskap att det också stängde av TRIM-hanteringen mot lagringen. Andra fällor som också stänger av TRIM är att använda sig av moderkortets RAID-funktioner och windows ser logiska volymer och inte SCSI-disk eller AHCI-enheter och då skickas heller inga TRIM-kommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja vad tror du... för att man kan köpa 2st.

Stor skillnad på att ha 2x4 vs 1x8, dels när det gäller att ha plats/kontrollers och dels när det gäller hur man styr upp lagringen så att man kommer åt allt som en stor disk. Dessutom så kostar ju då en 4Tb HDD bara runt 1k så 4x så dyrt ändå.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast argumentet gällde ju "sub 10TB". Totalt, som jag tolkar det, inte per disk.

tänk om man vill köra speglat då (kör ju själv speglat på alla diskar), då måste du till med 4st 4Tb SSD:s för att ersätta 2st 8Tb HDD och priset skjuter plötsligt i höjden plus att du inte längre får 8Tb lagring utan 2x4 som du måste manuellt rodda med.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Men om du tror att enbart skärp räcker för att hålla upp byxorna, så ger 4x4TB med RAID5 12TB.

En 8TB SATA SSD kostar dessutom mindre än 2st 4TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419281

Det är för diskar större än 10TB som HDD har en betydande prisfördel mot SSDer.

Själv kör jag enbart med resår i byxlinningen och lägger krutet på en bra Backup och har hela min OS-installation skriptad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Men om du tror att enbart skärp räcker för att hålla upp byxorna, så ger 4x4TB med RAID5 12TB.

En 8TB SATA SSD kostar dessutom mindre än 2st 4TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419281

Det är för diskar större än 10TB som HDD har en betydande prisfördel mot SSDer.

Själv kör jag enbart med resår i byxlinningen och lägger krutet på en bra Backup och har hela min OS-installation skriptad.

ja 4st 4TB:s SSDs mot 2st 8TB HDD:s är ju inget som helst prisskillnad och nu har folk försökt försvara den dåliga strategin ända tills anklagelser om att man inte kör backup bara för att man råkar köra speglat... Oboy.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

och nu har folk försökt försvara den dåliga strategin ända tills anklagelser om att man inte kör backup bara för att man råkar köra speglat... Oboy.

Om du tolkar mitt inlägg som anklagelser, får du gärna förklara hur du tänker.

Permalänk
Medlem

Spegling/RAID är ingen backup - men det vet ni redan och en snabb skriven "rm -rf / usr/local/junk"[1] som sudo/root räddar inte några filer oavsett RAID1/5/6/10/50/60.[2]

[1] modernare 'rm' accepterar inte en ensam '/' utan forcerande flaggor - och det finns en anledning till det...
det finns flera och ännu snyggare och inte alltid så uppenbara kommandoradsmissar med mer eller mindre katastrofala konsekvenser, men hittar inte sådana just nu...

[2] en skapad BTRFS-subvolym tagen med "btrfs su snap -r mapp mapp_snapshot" som root så överlever "mapp_snapshot" efter en 'rm -rf /' även körd som root då inga vanliga filoperationer kan påverka innehållet i denna och mappen måste först låsas upp av en BTRFS-kommando innan någon alls kan ändras i mappen.

Permalänk
Medlem

Att RAID inte är backup är nog alla överens om, fråga bara vem som helst som råkat ut för att någon har krypterat dess filer. Där hjälper oftast inte backup heller om den är tillgänglig från Maskinen. Där fungerar bara backup till medium som inte är anslutet annat än vid Backup-tillfällena.

Men det ena utesluter inte det andra och RAID (som inte bara innehåller 0) sparar dig oftast tid om någon disk tackar för sig, det är frågan om hur mycket pengar du vill lägga på att slippa krångel när det händer.

Sedan har du annat bök med RAID, skall du ha max prestanda behöver du hårdvaru-RAID, vilket kan leda till total dataförlust om kontrollern går sönder (och du inte kan hitta en likadan att köpa längre) eller köra mjukvaru-RAID och förmodligen tappa i prestanda både på disk och CPU.

Men dessa problem är exakt dom samma vare sig du har SSD eller HDD.

Permalänk
Medlem

Tror skillnaden mellan HW och mjukvaru-RAID är mindre i prestanda/CPU-förbrukning upp till viss storlek/antal diskar.

Är det kopplat till SAN och väldigt många diskar så blir det annat läge, men å andra sidan har filsystem som ZFS och BTRFS egna strategier som inte alltid går väl ihop med hur HW-RAID-kontroller arbetar.

Och har man S3-liknande molntjänster implementerat som minio så är det redan där mycket redundans inbyggt och fokus är snarare på så enkla och snabba filsystem (som ext4) på var disk som möjligt utan någon RAID-struktur alls mellan diskarna och det ligger i minio/annan molntjänstserver att hantera och där byter man inte diskar som gått sönder utan kör tills redundansen gått ned under en viss nivå räknat i antal fungerande diskar och sedan bygger man om alltihop på ny lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falumas:

Om du tolkar mitt inlägg som anklagelser, får du gärna förklara hur du tänker.

på vilket annat sätt skall jag tolka "Men om du tror att enbart skärp räcker för att hålla upp byxorna" än som nedsättande och anklagande? Jag har fram tills nu inte ens nämnt begreppet backup och har aldrig någonsin påstått att jag kör speglat ISTÄLLET för backup så varför jag får hela den "men lilla du, så här fungerar det vettu" i ansiktet vet jag inte.

Jag kör spegling (btrfs raid1c2) inte som ersättning för backup utan som komplement då den kan fixa saker som en backup inte kan (som t.ex silent data corruption). Dock var enda anledningen till att jag ens nämnde spegling var att kontra iden om att 2st 4Tb är samma sak som 1 8Tb, visst i en JBOD men det finns ju betydligt fler scenarion (nu råkar det funka fint i BTRFS eftersom den inte kör spegling på samma sätt som en RAID men flertalet folk här kan ju inte ens köra BTRFS så...).

Hela diskussionen i den tråden av kommentarer var ju dessutom att SDD:s fortfarande i närheten av 10Tb är väldigt mycket dyrare än HDD:s och då är det ju än mer märkligt när det börjar komma förslag om att köpa två 4Tb diskar, sedan 4st och sedan en notis om att 2st 4Tb SSD ändå är dyrare än 1 8Tb SSD (vilket ju var hela poängen) så känns det som att det hela har spårat ur.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Nu skall du kanske börja med att ta ett djupt andetag.

Du ville ha 2x8TB i RAID1, vilket ger 8TB lagring. Jag föreslog att med 4x4TB kan du sänka säkerheten ett snäpp till RAID5 och få 12TB lagring.

För att nu föregå diskussionen så klarar bägge lösningarna att en disk tackar för sig. Men ingen av dom klarar att två diskar tackar för sig samtidigt. Nu för dom som spenderade lite vaken tid på mattelektionerna ser att sannolikheten är högre om man har fyra diskar att två går sönder samtidigt mot att man har två.

8TB SSD är dubbelt så dyrt som 8TB HDD. Det är ett pris jag är beredd att betala.

16TB SSD är sex gånger dyrare är 18TB HDD, då går jag på HDD om det gäller datalagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tror skillnaden mellan HW och mjukvaru-RAID är mindre i prestanda/CPU-förbrukning upp till viss storlek/antal diskar.

Är det kopplat till SAN och väldigt många diskar så blir det annat läge, men å andra sidan har filsystem som ZFS och BTRFS egna strategier som inte alltid går väl ihop med hur HW-RAID-kontroller arbetar.

Har aldrig jobbat med ZFS och BTRFS. ReFS, NTFS brukar i alla fall nästan alltid bli snabbare med hårdvaru-RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här en en viktig grej att ta fasta på ur artikeln angående hur firmware i SSDs agerar när den registrerar att enheten nått slutet av sin livstid: "shift into read-only mode and then to brick itself when the power is cycled".

Den stackars sate som inte vet om detta och bootar om för att "datorn krånglar" går miste om sin sista chans att kopiera informationen. Upplevde precis detta för ett tiotal år sedan på en dator jag skulle fixa något på, och det var något annat SMART-felmeddelande som inte hade med slitaget att göra. Jag är lite osäker på om det var en dialogruta från Windows eller om den hade någon övervakningsprogramvara som körde i bakgrunden som varnade SMART-fel. Jag kopierade allt av värde till en annan enhet hursomhelst, och vid omstart brickades enheten totalt och gick inte att accessa mer.

Det jag inte lärde mig förrän långt senare är att det är enhetens firmware som stoppar möjligheten att fortsätta använda den vid vissa fel, och att det triggas vid nästa omstart.

En kollega på jobbet råkade ut två gånger för att hans ssd gick till read-only-mode. Den brickades inte men gick inte att boota windows pga att det inte gicka att skriva på den. Gick dock att dumpa innehålllet på en annan disk med linux o så var han igång igen.
Körde mycket kompileringar så hann slita ut minst två ssd:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Knuttar på ett rep är ett icke maskinellt sätt memomerat. Funderat dock på man skulle bygga lagring av data på papper, men en QR kode. Ett A4 papper rymmer 100 QR koder. 1 QR koder lagra 8 kb data.

Finns ju PaperBack, upp till 500 kb/sida:

https://www.extremetech.com/extreme/134427-a-paper-based-back...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Spegling/RAID är ingen backup - men det vet ni redan och en snabb skriven "rm -rf / usr/local/junk"[1] som sudo/root räddar inte några filer oavsett RAID1/5/6/10/50/60.[2]

Jodå, i min ungdom när jag körde XENIX på ett z8000 system så skulle jag göra rm *.lst
Nu var det på konsolen jag körde så mitt i mitt skrivande så kom det upp en massa systemmeddelanden, kommandot blev i stället
rm * .lst

Suck, bara ta fram senaste backup

Permalänk
Medlem

Ett trix om man är osäker på vilka filer som 'rm' vill ta bort (vilket inte alltid går att prova först med harmlösare kommando som 'ls') men att det inte verkställer borttagande av filen och därmed kan få en listning vilka filer som verkligen ingår i kommandot:

"yes no | rm -i -rf /sökväg/"

programmet 'yes' med parametern 'no' sänder hela tiden 'no'-rader till en pipe

'rm' med '-i' flaggan (interactive) väntar på en 'yes' för var fil som skall tas bort, annars blir den kvar

och med arragemangen när 'rm' läser från pipe (i stället för att skriva 'no' i tangentbordet för varenda fil) som bara levererar rader med 'no', nekar att filer tas bort och man få listan över vilka filer som 'rm' tycker sig vilja ta bort.

Symboliska länkar kan också ge käftsmäll som känns med tex. 'rm -rf symboliska_länken' så tar den bort själva länken men med 'rm -rf symboliska_länken/' (en 'TAB' för mycket i filnamnskomplettering i Bash) så tar det bort allt som länken pekar till och är det till en filmapp, så försvinner allt under det också - och det är system-wide och spärras inte av om det är på samma disk eller inte, så det går bra att tömma en monterad NAS-innehåll också.....

jag har gjort det med .ecryptfs i någon backupfilträd på annan media som jag städade efter att 'rmlint' hade gjort sitt - sedan gick det inte att logga in på ubuntu-desktopen på datorn längre...

Reminder: uppmaningen att man skall spara huvudnyckeln för sin krypterade hemkonto och lagra på annan säkert ställe när kontot skapas, är en uppmaning man skall ta väldigt seriöst på... och tillägga att kör man 'root' lite för ofta och mycket så blir det konsekvenser att hantera när man gör fel... stor makt medför också stor ansvar...

---

En väg är också att köra med 'find' och kolla vilka filer som den hittar och sedan när rätt filer visas, skickas till rm med -exec rm {} eller vid större antal filer: xargs, med -0 option, om fillistorna som skapas av find är väldigt stora.

xargs hackar upp väldigt stora fillistor som tex från sökning med 'find' ger till lagom portioner som tex 'rm' kan ta genom att de körs upprepande.

användning med -fprint0 i find och flagga -0 i xargs är för att alla texter som skickas med tex. find bryter på null-terminering av rader och inte fastna på filnamn med mellanslag eller mer exotiska tecken i filnamnen som någon eller flera av |\[]()=?*'#¤"!'` som annars kan försökas tolkas i kommandot och ställa till och hacka upp filnamnen oväntat och det blir mer eller mindre (katastrofalt) än det man tänkt...

---

med 'rsync' så är det väldigt bra att prova med "--dry-run" först och speciellt om man också har flaggan --delete på kommandolinjen innan man kör det på riktigt - en missad eller en för mycket '/' i slutet av sökvägen på källan/målet kan göra att hela backuppen/speglingen på målsidan försvinner, det hinner göra väldigt många 'delete' av filer på väldigt kort tid innan man inser fadäsen...

Jag gillar verkligen att först köra 'btrfs su snap -r orginalfilspeglingen snapshotsfilpegligen_datum' innan man kör rsync...

De flesta har en uppfattning om vad som menas med nanosekunder vid tidmätning - men det är mindre känt att 'oh-nej sekunder' är betydligt kortare...

Permalänk
Skrivet av apophis_84:

Hej forumet!

Har börjat se över alternativ till min spinnande lagringsdisk på 2TB-disk (Seagate Barracuda Green).
Den har nyligen fyllt 12 år, med ca 22.000 timmars driftstid om man ska lita på CrystalDiskInfo.
Behöver nog inte mer utrymme men den har ju ändå varit med ett bra tag.. Vill helst byta ut den INNAN den rasar.

Fram till idag har jag velat mellan ett par spinnande alternativ (WD Red Plus / Seagate Ironwolf), men nu börjar det ju faktiskt slå mig; varför inte helt ta bort spinnande diskar från systemet? Till OS och spel-biblioteket har jag redan m.2 SSD-diskar, varför det kan tyckas korkat att inte gå över till SSD även för lagringen?

Prisskillnaden är inte heller särskilt stor, beroende på val av NAND flash:
2TB Red Plus / Ironwolf = Ca 1000 SEK
2TB PNY CS900 (TLC) = Ca 1100 SEK
2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Viktigast är ju såklart hållbarheten när de kommer till lagring.
Hur står sig TLC / MLC i den aspekten?

Hållbarhet mellan billigaste NAND-typen (TLC) kontra roterande diskar?
Övriga För/nackdelar?
Har ni själva gått över till andra alternativ när de gäller lagringen?

Vill bara tala om att igår byttes disken mot en Samsung 870 EVO 2TB.
Tack för era svar och övriga diskussioner som fyllt denna tråd!

Ett plus i kanten efter bytet är nu att det inte längre uppstår ett vinande, ej normalt, ljud vid uppstart av datorn.
Jag tror nog att den gamla spinnande disken faktiskt var på väg att gå i graven, så tur att den byttes innan dess.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

"konstiga" ljud vid start säger faktiskt inte så mycket om de är på gång att gå sönder eller inte, om man bortser från vissa typfall för vissa serier av diskar - hade en disk som under läs-sökning kunde tjonga till ordentligt i ändlägen med sin läsarm ganska ofta och hade ett vinande ihållande ljud i flera minuter då och då som lät som att lagret var på väg att skära och man tänkte att den nog inte skulle hålla länge till - den var fortfarande igång 7 år senare och byttes pga. storleken var för liten...

SMART är fortfarande den bästa stället att se om disken mår bra eller inte - speciellt för fel som inte hörs akustiskt och som förekommer betydlig mer ofta som ökande antal oläsbara sektorer och reallokeringar av sektorer.

Men jag föredrar detta att de ger oljud och börja kanske ha läsproblem med långsammare läsningar och kan pågå under ganska lång tid (halvår till åratal) innan faktiska problem (och man har lång tid på att kunna göras backup) än SSD:s beteende att en dag som blixt från klar himmel inte svara alls och helt utan förvarning.