Regelförslag, § 3.5 Trådkapning

Permalänk
Medlem

Regelförslag, § 3.5 Trådkapning

Jag ser regelbundet trådkapningar där folk antingen necopostar fram en 5-10 år gammal tråd eller går in och kapar en tråd med t.ex. köpråd och ett "hej jag ville inte göra en ny tråd i onödan".

Detta beteende orsakar bara en jävla röra när gamla trådar med helt irrelevanta saker kommer upp till ytan igen, eller att en köprådstråd t.ex. plötsligt börjar handla om två personers olika datorbyggen för två helt olika syften med en mix av olika svar. Jag förväntar mig kanske inte några underverk, men om regeln finns så kanske det blir en och annan läskunnig som får svart på vitt varför man inte ska kapa trådar.

Blir även risk för onödigt trådkäbbel av att inte kunna rapportera inlägg för trådkapning.

Edit: För att undvika drama så vill jag tillägga att detta inte handlar om att bannlysa eller jaga någon som gått lite off-topic. Det handlar inte ens om att bannlysa trådkapare, utan om att skapa en regel som precis som de flesta andra regler förklarar vilka beteenden som är önskvärda respektive mindre önskvärda.

Moderatorerna gör ett jättejobb och jag ser ofta moderatorsåtgärden att inlägget flyttas till rätt forumdel och/eller görs till en egen tråd. Det enda som skiljer ett inlägg från en tråd från användarens perspektiv är att fylla i ett ämne, och det kan knappast behövas en moderators hjälp för att klara av.

Permalänk
Medlem

Skapa inte kapa

Ny slogan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skapa inte kapa

Ny slogan!

Trådskapare inte tråds-kapare

Permalänk
Medlem

Jag kapar denna tråd får jag ville inte skapa egen.

Tycker ni vi ska förbjuda skapande av nya trådar?

Skämtar såklart. Men jag tror inte det är illa menat när folk använder andras trådar så. Jag själv känner ofta ångest mot att skapa en tråd på ett sätt som man inte har att posta i en redan skapad. Man ska inte helt byta ämne men om det är samma ämne så ser inte jag problemet.

Jag tror det är många som känner nervositet att skapa egen tråd. Jag brukar alltid söka om det finns en tråd för man är rädd att få folk som klagar och säger att man inte borde skapa ny tråd när det redan finns en. Sen känns det lite pirrigt att starta en konversation mot att fortsätta en som någon annan skapat. Lite som om man är på fest är det lättare om
Någon annan börjar diskutera ett ämne mot att själv vara den som startar konversationen.

Men det är nog väldigt olika hur blyg man är men jag kan tänka mig att bland oss datornördar är sociala biten oftast lite ovant.

Så vad jag vill säga är att jag inte tror det kommer från någon form av lathet utan att det psykologiskt är lättare att fortsätta skriva i en tråd snarare än skapa egen och vara orolig för man man lagt den på rätt ställe, om ämnet är intressant nog att skapa en tråd om, om någon ska klaga på att man kunde skriva i en tråd som redan fanns osv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Både ja och nej, ser man att man har liknande problem och tråden inte fått svar på länge så, varför inte låna den?

Permalänk
Medlem

Nä. Det är givetvis ett problem i att ha ett kronologiskt ordnat forum snarare än ett trädbaserat, men tror det kan bli lite onödigt låst om man inte låter konversationen flöda. Det kommer ju alltid vara från ett visst perspektiv som tråden bytt riktning, medan de andra kanske bara ser det som en naturlig följd av diskussionen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Både ja och nej, ser man att man har liknande problem och tråden inte fått svar på länge så, varför inte låna den?

Det är nog inte riktigt vad jag syftade på. Är det exakt samma problem/ämne så är det naturligtvis inte trådkapning (om än necropostning), utan det handlar om att dra upp en ny frågeställning/diskussion i en befintlig tråd… ungefär som att det var så mycket lättare för att man inte behöver fylla i ett ämne.

Skrivet av johanandersson:

Det kommer ju alltid vara från ett visst perspektiv som tråden bytt riktning, medan de andra kanske bara ser det som en naturlig följd av diskussionen.

Det räknar jag inte som trådkapning, fullt naturligt att trådar glider iväg i lite sidospår i vissa ämnen. En av de vanligaste trådkapningar är nog i köprådsdelen, någon startar en tråd med lite användningsområden och önskemål, sen kommer någon på sidan två och frågar om köpråd för sitt eget bygge.

Inte sällan finns dessutom flera användbara svar i tråden, om personen som trådkapar brytt sig om att läsa…

Permalänk
Medlem

Necropostning kan väl ändå knappast räknas som kapning. En uppväckt tråd låg ju redan per definition i vila. Hittar man en tråd som på något vis relaterar till sin egen fråga är skriva i är det väl bara positivt, då visar man ju att man försökt leta själv innan. Vore skrivande i gamla trådar ett problem i sig borde väl snarare trådar låsas efter en tid av inaktivitet.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tror det är många som känner nervositet att skapa egen tråd. Jag brukar alltid söka om det finns en tråd för man är rädd att få folk som klagar och säger att man inte borde skapa ny tråd när det redan finns en. Sen känns det lite pirrigt att starta en konversation mot att fortsätta en som någon annan skapat. Lite som om man är på fest är det lättare om
Någon annan börjar diskutera ett ämne mot att själv vara den som startar konversationen.

Om man är för blyg för att fylla i ett ämne, men inte för blyg för att trådkapa, så kan man ju förslagsvis testa att delta i den aktuella diskussionen. Det är också ett utmärkt sätt att lära sig upptäcka och formulera specifikt vad det är man vill ha hjälp med.

Skrivet av MadMantiz:

Necropostning kan väl ändå knappast räknas som kapning.

Nej, det är inte trådkapning per se, nämnde det som rent exempel på ett beteende jag observerat i samband med trådkapning.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma dilemma här nyligen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693192-bilmusik-musik...

Länkar en annan tråd i trådstarten till och med…

Vet inte hur jag borde gjort, men kändes lite skumt att återuppväcka de som dött för länge sedan

Permalänk
Medlem

Jo, trådkapning och necroposting kan upplevas som störande, men parallellt med det finns en "det finns redan en tråd om ämnet, använd den!"-norm, som tenderar att påtalas på ett ganska oskönt och domderande sätt när det blivit någon tråd för mycket om något. Har full förståelse för att vissa tar det där med återanvändning av befintliga trådar på lite för stort allvar ibland.

Gränsdragningen är väl i princip ogörlig om inte svart eller vitt är aktuellt. Vill man hamna någonstans på gråskalan, tror jag att man helt enkelt får leva med att en och annan användare tar det lite långt åt endera hållet då och då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!