Följ Amazon Prime Day på SweClockers – tusentals erbjudanden i 48h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Instämmer. Känns som att handla på Wish/Alibaba. Mest skit som kommer upp även när man söker på något äkta.

Tror att det är en del av deras strategi
Tycker själv att hela upplevelsen påminner om att gå igenom "10-kronors fyndet" på Lidl.
Mest en massa skräp från helt okända tillverkare.
Sedan vet man att Amazon inte står på din sida om någon pryl inte funkar.
Lägg nu till att de behandlar lagerarbetare som slavar (p*ss bottles etc)

Tack, men jag avstår.

Jag betalar hellre lite mer och vet vad jag får, att jag får hjälp vid problem och att medarbetarna behandlas som människor.

Permalänk
Medlem

Märkligt det här, mitt Prime är utbytt till ett svenskt men jag betalar i pund Fick det ändrat nu samt ett presentkort på 500kr då jag betalat för mycket en tid. Hon på kundtjänst trodde att innan brexit så gick det att använda UK på övriga europeiska länder men inte nu. Så då var det löst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plonko:

Ps5 var på rea, men dem höjde plötsligt priserna? 5400 för ett digital blev 6300🥴

Det är också ett problem med Amazon, rabatter har sällan sista datum osv som svenska butiker har. Så om man vill köpa något får man bestämma sig snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror att det är en del av deras strategi
Tycker själv att hela upplevelsen påminner om att gå igenom "10-kronors fyndet" på Lidl.
Mest en massa skräp från helt okända tillverkare.
Sedan vet man att Amazon inte står på din sida om någon pryl inte funkar.
Lägg nu till att de behandlar lagerarbetare som slavar (p*ss bottles etc)

Tack, men jag avstår.

Jag betalar hellre lite mer och vet vad jag får, att jag får hjälp vid problem och att medarbetarna behandlas som människor.

Det låter som att du inte har handlat på Amazon.

Permalänk
Medlem

Haha jag signade upp mig på prime dagen innan. Så börjar undra lite om det här är ett skämt? Alla bra deals jag gjort på amazon har varit när det inte är någon speciell rea så som prime days. 6% rabatt osv... Varför ens skylta med det? För mig är 6% rabatt på något, likamed normalpris eller högre. Det normala är väl att folk handlar när det är typ 30% rabatt när det inte är speciella tillfällen som i det här fallet "prime days"?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror att det är en del av deras strategi
Tycker själv att hela upplevelsen påminner om att gå igenom "10-kronors fyndet" på Lidl.
Mest en massa skräp från helt okända tillverkare.
Sedan vet man att Amazon inte står på din sida om någon pryl inte funkar.

Lägg nu till att de behandlar lagerarbetare som slavar (p*ss bottles etc)

Tack, men jag avstår.

Jag betalar hellre lite mer och vet vad jag får, att jag får hjälp vid problem och att medarbetarna behandlas som människor.

Ja det finns massa småprylar osv, men också lika mycket original prylar som Amazon själva säljer.
Och vadå Amazon inte står på din sida om något inte fungerar? Tvärtom, amazon är kända för vara extremt hårda mot säljarna.

Amazon har ALLTID stått på min sida om det varit något också, alltid fått pengarna tillbaka eller ny vara om jag önskat (om det är amazon som sålt den).
Aldrig varit några som helst problem att returnera något eller häva garanti osv.

Så vet inte alls vart du fått det ifrån, om du bara försöker hitta på random klagomål för du ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha jag signade upp mig på prime dagen innan. Så börjar undra lite om det här är ett skämt? Alla bra deals jag gjort på amazon har varit när det inte är någon speciell rea så som prime days. 6% rabatt osv... Varför ens skylta med det? För mig är 6% rabatt på något, likamed normalpris eller högre. Det normala är väl att folk handlar när det är typ 30% rabatt när det inte är speciella tillfällen som i det här fallet "prime days"?!

Jag har handlat en del saker ex som jag behöver. Oral-B 5-pack borsthuvud 60kr billigare än apotea osv, sådana vardagliga saker som man behöver där man kan spara en del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det är också ett problem med Amazon, rabatter har sällan sista datum osv som svenska butiker har. Så om man vill köpa något får man bestämma sig snabbt.

Märkte det😅 lyckades iallafall hinna få ett digital edition för 5400 med god of war inkluderat, tycker dock synd om kollegan som skulle vänta till lunch innan han beställde

Permalänk
Medlem

En hel del lockande erbjudanden. SN850X 4TB är en sån där grej jag aktivt försöker låta bli att köpa. Så köp upp de som är kvar hörrni!

Hade främst några böcker jag inväntade eventuell prissänkning men den jag mest var på jakt efter har sålt slut och blev ingen rea på. Om jag köpte den i söndags hade jag fått tag i ett ex. Men kan alltid vänta lite till.

Iofs, skulle inte tacka nej till ett par bra trådlösa lurar heller. Typ Sony 1000XM5 eller Audeze Maxwell men den förstnämnda kommer inte gå ner tillräckligt i pris och den sistnämnda verkar Amazon inte ens sälja.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig beställa därifrån igen,gjorde ett kap på några bosehörlurar som aldrig dök upp alls...påstod att dom försvann hehe.
Det har aldrig hänt innan och då har jag beställt mycket i mina dar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hondaxl:

Kommer aldrig beställa därifrån igen,gjorde ett kap på några bosehörlurar som aldrig dök upp alls...påstod att dom försvann hehe.
Det har aldrig hänt innan och då har jag beställt mycket i mina dar.

Fick du inte tillbaka något alltså? Det har du väl vad jag vet all rätt enligt lag till... och Amazon brukar i regel vara kända för att alltid ta kundens sida, så det låter konstigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Håll er till ämnet.
Inlägg som inte bidrog till tråden raderat.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fick du inte tillbaka något alltså? Det har du väl vad jag vet all rätt enligt lag till... och Amazon brukar i regel vara kända för att alltid ta kundens sida, så det låter konstigt.

Jovisst dom strök fakturan såklart,det är mest att varan inte kom jag blir konfunderad av.
Kan tillägga att deras kundtjänst var jättesnabb och bra,men litar inte på deras fraktpartners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det finns massa småprylar osv, men också lika mycket original prylar som Amazon själva säljer.
Och vadå Amazon inte står på din sida om något inte fungerar? Tvärtom, amazon är kända för vara extremt hårda mot säljarna.

Amazon har ALLTID stått på min sida om det varit något också, alltid fått pengarna tillbaka eller ny vara om jag önskat (om det är amazon som sålt den).
Aldrig varit några som helst problem att returnera något eller häva garanti osv.

Så vet inte alls vart du fått det ifrån, om du bara försöker hitta på random klagomål för du ska

fick en gratis soundbar från amazon värde ca 3500 kr, då den försvan hos postnord efter jag betalat den, fick pengarna tillbaka dagen det passerat deras max leverans gräns, men den hittade fram till mig tillslut endå, frågade kundtjänst om jag skulle skicka tillbaka den, men nej det var ok att behålla den så har bara positivt att säga angående amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

fick en gratis soundbar från amazon värde ca 3500 kr, då den försvan hos postnord efter jag betalat den, fick pengarna tillbaka dagen det passerat deras max leverans gräns, men den hittade fram till mig tillslut endå, frågade kundtjänst om jag skulle skicka tillbaka den, men nej det var ok att behålla den så har bara positivt att säga angående amazon.

Ok får väl beställa igen då,kanske blir bättre nästa gång då:)
Det va mest att det var min första beställning därifrån och det blev knas med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Jovisst dom strök fakturan såklart,det är mest att varan inte kom jag blir konfunderad av.
Kan tillägga att deras kundtjänst var jättesnabb och bra,men litar inte på deras fraktpartners.

Paket försvinner på vägen, går aldrig riktigt komma ifrån helt tyvärr. Men det låter ju som om det hela sköttes bra? De använder samma fraktpartners som vilken annan webbutik idag.

Själv hade jag turen(?) att få någon gratis order i början när amazon.se lanserats. En beställning försvann i Amazons system och en automatisk återbetalning skedde och jag fick 50-150kr i kredit för misstaget tillagt på mitt konto. Senare dök ändå leveransen upp så kollade med Amazons kundtjänst hur detta skulle redas ut. Fick behålla paketet, krediten och återbetalningen var redan gjord.

Och det är det enda problemet jag själv haft med Amazon på någonstans mellan 20-50 beställningar. Då både på .de och .se. Nu är det för mig ganska ovanligt med problem med leveranser, mer vanligt att butiken sålt på mig någon uppenbart begagnad/sliten vara jag betalat fullpris för. Har inte hänt med Amazon ännu men flertalet gånger med framförallt Webbhallen, vilket också utöver prissättningen är främsta anledningen att jag inte handlar där längre.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Verkar som många har åsikter kring det här med att handla på Amazon, jag är lite osäker på om det bottnar i egna erfarenheter eller om det är nåt man faktisk har provat och vet, men jag har handlat ett antal prylar på Amazon (solceller, sladdar, kontakter, mätare, verktyg etc.) nog 20-30 tals prylar till nu och delar gärna av min upplevelse av detta samt lite grejer att tänka på:

Beställning:

Går ofta snabbt, men det är lite olika vad som säljs och VART det säljs kring i världen, det är nämligen så att om det t.ex. finns på Amazon i t.ex. Brazil betyder inte att det finns I Sverige eller Tyskland. Men det går oftast bra att beställa på Tyska Amazon såväl som Svenska Amazon då det är en del av E.U. Men beställer du t.ex. från USA eller Brazil så blir det andra grejer som gäller, oftast är det fraktpriset som gör att det blir svårt att leverera från dessa länder.

Dessutom finns Amazon partners som kan leverera varorna via Amazons packavdelning t.ex. via prime, då får vi gratis frakt, fast om du närläser lite mera och kollar upp priser på t.ex. ebay, och även Svenska företag så kommer du att upptäcka att frakten ofta speglas i det lite högre pris du kan se på t.ex. Svenska Amazon, m.a.o. inget är gratis, man betalar i slutändan ändå.

Finns vissa förmåner med Prime, och det är ju att man kan få varan snabbt med en viss garanti, om det inte möter tidsgarantien så kan du begära återbetalning, dock - i Sverige gäller reglar som om att om du DÅ mottager varan säg... en månad senare, kan du fortfarande bli betalningsskyldig eller skyldig att returnera varan.

Men oftast går det bra.

Frakt:

Ja du, det är lite gott och blandat, ibland mindre gott, men tur som är, inte så ofta. Dom allra flesta paketen kommer fram som dom ska, men ibland går det snett - t.ex. så är det inte alltid optimalt paketerat från Amazon, Prime varor är oftas slängd i en liten Amazon brandad låda vart det ligger och slänger lite löst, inte alltid välpaketerat. Men då täcks du av PRIME garantin, så ofta så går det smidigt att klaga eller få pengarna tillbaka. Är det smågrejer så säger dom att du kan slänga det själv. Är det dyrare saker kan dom be om retur (det är inte så som på Reddit att du kan få 20 x 3090 grafik kort tillskickat och behålla resten, det är bara fantasihistorier, hoppas kan du - men glöm det!), vi har andra regler och lagar som gäller - och Amazon håller sig till det som är mest förmånligt för dom själva (och kunden när det gäller leverans kvalité, och garantier) så långt - bra.

MEN...

I vissa tillfällen så blir det försenat, och då får du ofta automatisk tillbaka pengarna, men får varen ändå, då finns det en viss skillnad på PRIME och "Prime medlemmar", vad säger jag här? Har ni bemärkt att vissa varor står "gratis för prime medlemmar" och andra är direkt markerat som PRIME? Bemärk tidsskillnaden, varor direkt märkta med PRIME får du oftast inom en vecka eller mindre.

Varor vart säljaren skriver "Gratis för prime medlemmar" är ofta inte direkt från Amazon, men bara gratis för prime medlemmar för att dom skriver så och erbjuder liknande villkor som Amazon, det finns en skillnad och den är värd att uppmärksamma.

Amazon prioriterar KUNDEN framför SÄLJAREN! Dvs. om en liten säljare missar tiden eller en vara försvinner temporärt via systemet, och du har fått dina pengar tillbakabetalat, så kan Amazon faktisk låta dig behålla varan, men gissa vem som får stå för notan om du inte är ärlig - det gör säljaren som har tillbakabetalat dig för varan OCH du har mottagit varan.

Värd att tänka lite över när du handlar. Jag upplevde en sån grej med en Amazon 3rd Partner vart Amazon sade att jag kan slippa att betala om jag vill "ja du - dom sade det på supporten i telefonen", då frågade jag supporten om det betyder att säljaren (3rd partner) så inte får några pengar, det kunde dom inte riktig direkt svara på - så jag skickade en ny begäran om betalning så säljaren fick sina pengar.

Prisvärd?

Både ja och nej.

Kom ihåg att det är inte alltid en PRIME vara är lönsam att köpa bara för att det finns gratis frakt. Som ett exempel kan jag berätta om en Raspberry Nano jag köpte på Prime till lägsta pris 138,- inkl. gratis frakt. Jag borde kollat närmare, för det visade sig att den fanns på iNet till 89,- MED gratis frakt.

Sen har jag blivit lite mera medveten om detta, och när jag söker moduler, sladdar, mätinstrumenten etc. via Amazon så är dom inte alltid billigast, ofta bör man söka lokala alternativen, även eBay, och andra ställen (t.ex. Banggood) var varan kan även inkl. frakt hittas till halv pris. Ja du, jag köpte en geiger mätare av samma typ och samma märke hos banggod än den jag köpte på Amazon.se. Men den tog 1 månad att dyka upp, på Amazon tog det bara 3 dagar.

Så man ska tänka på det med, PRIME ger oftast garanterat köp med snabb frakt, så prioriterar man det framför priset, så är PRIME riktigt bra (och det gör jag i bland).

Stavkoll
Permalänk
Medlem

Jag beställde lite grejer idag, där en del av det jag var ute efter var på köp 10 och få 15%-kampanjen. La därför till 6 st slippapper á 4 kr styck för att kunna nyttja ovan erbjudande och nu har slippappret blivit skickat, i 5(!) separata försändelser. GG Amazon!

Permalänk
Medlem

Hoppade in i den här tråden för att finna tips på prisvärda teknikprylar. Blev besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Hoppade in i den här tråden för att finna tips på prisvärda teknikprylar. Blev besviken.

Lite som jag, då jag bladdrade igenom 1.5 timme bland erbjudande, jag köper en del på Amazon
men herregud, det är för det mesta usb hubs, mobil covers, spegel och 5 procent deals på saker jag kan hitta billigare annanstans.

Hittar ni nåt spännande värd att fynda, posta gärna!

gotta show some cooool deals
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Philips luftrenare modell AC2889/10 1 739 kr (ordinarie pris 2 928 kr)

Eve Weather 248,15 kr (ordinarie pris 975 kr)

Eve Outdoor Cam 876,41 kr (ordinarie pris 2 815 kr)

Bose QuietComfort 45 2 229 kr (ordinarie pris 2 990 kr)

Sennheiser HD 599 899 kr (ordinarie pris 1 347 kr)

Permalänk
Medlem

Blev tillslut en WD SN850X 4TB för min del! Riktigt bra deal har väntat på en fin 4TB länge nu.

Men på riktigt, vet inte vem som kontaktade vem för att göra detta samarbete men Prime Day var helt värdelös för datorkomponenter (förutom denna WD SN850X deal då) och Swec är ändå ett datorforum. Bättre nästa gång

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Blev tillslut en WD SN850X 4TB för min del! Riktigt bra deal har väntat på en fin 4TB länge nu.

Men på riktigt, vet inte vem som kontaktade vem för att göra detta samarbete men Prime Day var helt värdelös för datorkomponenter (förutom denna WD SN850X deal då) och Swec är ändå ett datorforum. Bättre nästa gång

Väldigt små marginaler på komponenter generellt sen brukar bästa priser vara Flash deals på amazon

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Det är så svårt att veta om man kan lita på att en produkt är bra när det är som att alla tillverkare har totala fantasinamn som man aldrig någonsin hört talas om. Och så har alla produkter urbra recensioner som ofta ger sken av att vara i ett gränsland mellan köpta och riktiga recensioner.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

fick en gratis soundbar från amazon värde ca 3500 kr, då den försvan hos postnord efter jag betalat den, fick pengarna tillbaka dagen det passerat deras max leverans gräns, men den hittade fram till mig tillslut endå, frågade kundtjänst om jag skulle skicka tillbaka den, men nej det var ok att behålla den så har bara positivt att säga angående amazon.

Samma sak hände mig med fast med andra produkter.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Jovisst dom strök fakturan såklart,det är mest att varan inte kom jag blir konfunderad av.
Kan tillägga att deras kundtjänst var jättesnabb och bra,men litar inte på deras fraktpartners.

Vaddå, deras fraktpartner är väl precis som alla andra svenska ÅF. Budbee, Airmee, Postnord, DHL m.m.? Eller missar jag något.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

as expected, limited deals.... wait for BF starts....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Verkar som många har åsikter kring det här med att handla på Amazon, jag är lite osäker på om det bottnar i egna erfarenheter eller om det är nåt man faktisk har provat och vet, men jag har handlat ett antal prylar på Amazon (solceller, sladdar, kontakter, mätare, verktyg etc.) nog 20-30 tals prylar till nu och delar gärna av min upplevelse av detta samt lite grejer att tänka på:

Beställning:

Går ofta snabbt, men det är lite olika vad som säljs och VART det säljs kring i världen, det är nämligen så att om det t.ex. finns på Amazon i t.ex. Brazil betyder inte att det finns I Sverige eller Tyskland. Men det går oftast bra att beställa på Tyska Amazon såväl som Svenska Amazon då det är en del av E.U. Men beställer du t.ex. från USA eller Brazil så blir det andra grejer som gäller, oftast är det fraktpriset som gör att det blir svårt att leverera från dessa länder.

Dessutom finns Amazon partners som kan leverera varorna via Amazons packavdelning t.ex. via prime, då får vi gratis frakt, fast om du närläser lite mera och kollar upp priser på t.ex. ebay, och även Svenska företag så kommer du att upptäcka att frakten ofta speglas i det lite högre pris du kan se på t.ex. Svenska Amazon, m.a.o. inget är gratis, man betalar i slutändan ändå.

Finns vissa förmåner med Prime, och det är ju att man kan få varan snabbt med en viss garanti, om det inte möter tidsgarantien så kan du begära återbetalning, dock - i Sverige gäller reglar som om att om du DÅ mottager varan säg... en månad senare, kan du fortfarande bli betalningsskyldig eller skyldig att returnera varan.

Men oftast går det bra.

Frakt:

Ja du, det är lite gott och blandat, ibland mindre gott, men tur som är, inte så ofta. Dom allra flesta paketen kommer fram som dom ska, men ibland går det snett - t.ex. så är det inte alltid optimalt paketerat från Amazon, Prime varor är oftas slängd i en liten Amazon brandad låda vart det ligger och slänger lite löst, inte alltid välpaketerat. Men då täcks du av PRIME garantin, så ofta så går det smidigt att klaga eller få pengarna tillbaka. Är det smågrejer så säger dom att du kan slänga det själv. Är det dyrare saker kan dom be om retur (det är inte så som på Reddit att du kan få 20 x 3090 grafik kort tillskickat och behålla resten, det är bara fantasihistorier, hoppas kan du - men glöm det!), vi har andra regler och lagar som gäller - och Amazon håller sig till det som är mest förmånligt för dom själva (och kunden när det gäller leverans kvalité, och garantier) så långt - bra.

MEN...

I vissa tillfällen så blir det försenat, och då får du ofta automatisk tillbaka pengarna, men får varen ändå, då finns det en viss skillnad på PRIME och "Prime medlemmar", vad säger jag här? Har ni bemärkt att vissa varor står "gratis för prime medlemmar" och andra är direkt markerat som PRIME? Bemärk tidsskillnaden, varor direkt märkta med PRIME får du oftast inom en vecka eller mindre.

Varor vart säljaren skriver "Gratis för prime medlemmar" är ofta inte direkt från Amazon, men bara gratis för prime medlemmar för att dom skriver så och erbjuder liknande villkor som Amazon, det finns en skillnad och den är värd att uppmärksamma.

Amazon prioriterar KUNDEN framför SÄLJAREN! Dvs. om en liten säljare missar tiden eller en vara försvinner temporärt via systemet, och du har fått dina pengar tillbakabetalat, så kan Amazon faktisk låta dig behålla varan, men gissa vem som får stå för notan om du inte är ärlig - det gör säljaren som har tillbakabetalat dig för varan OCH du har mottagit varan.

Värd att tänka lite över när du handlar. Jag upplevde en sån grej med en Amazon 3rd Partner vart Amazon sade att jag kan slippa att betala om jag vill "ja du - dom sade det på supporten i telefonen", då frågade jag supporten om det betyder att säljaren (3rd partner) så inte får några pengar, det kunde dom inte riktig direkt svara på - så jag skickade en ny begäran om betalning så säljaren fick sina pengar.

Prisvärd?

Både ja och nej.

Kom ihåg att det är inte alltid en PRIME vara är lönsam att köpa bara för att det finns gratis frakt. Som ett exempel kan jag berätta om en Raspberry Nano jag köpte på Prime till lägsta pris 138,- inkl. gratis frakt. Jag borde kollat närmare, för det visade sig att den fanns på iNet till 89,- MED gratis frakt.

Sen har jag blivit lite mera medveten om detta, och när jag söker moduler, sladdar, mätinstrumenten etc. via Amazon så är dom inte alltid billigast, ofta bör man söka lokala alternativen, även eBay, och andra ställen (t.ex. Banggood) var varan kan även inkl. frakt hittas till halv pris. Ja du, jag köpte en geiger mätare av samma typ och samma märke hos banggod än den jag köpte på Amazon.se. Men den tog 1 månad att dyka upp, på Amazon tog det bara 3 dagar.

Så man ska tänka på det med, PRIME ger oftast garanterat köp med snabb frakt, så prioriterar man det framför priset, så är PRIME riktigt bra (och det gör jag i bland).

Förstår att man är skeptisk och det ska man alltid vara oavsett vart man handlar. Hur förklarar man deals som en SN850X 4 TB för 3170:- mot Komplett som säljer den för 4890:- ? Jag kan inte se på prisjakt att den någonsin gått under 4100:- förens amazon startade sin prime day.

Jag har dessutom länge varit ute efter en luftrenare från Philips som är 3000i serien och den gick på 3000:- samt att storebrorsan 4000i kostade lika mycket som svenska åf säljer 3000i för. Hade jag valt 4000 serien från direkt från philips eller power hade jag betalat 3300:- extra.

Nu kommer jag låta som en kund som bara vill rättfärdiga mitt köp och förklara att jag inte är blåst, jag går igenom sökmotorerna på mycket av det jag köper hem… Med det sagt, det är inte en självklar grej att man ”bara” betalar för smidigheten med prime, utan de prispressar enormt på många fronter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Bra priser på en del skor från Ecco, men det gäller bara vissa storlekar och färger och varierar kraftig i rabattsats, så lite snopet när man har snäppet för stora fötter och skorna kostar dubbelt så mycket

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720