Statuskoll: Raspberry Pi marscherar mot svenska lagerhyllor

Permalänk
Melding Plague

Statuskoll: Raspberry Pi marscherar mot svenska lagerhyllor

SweClockers kontaktar Raspberry Pi-återförsäljaren Electrokit och bjuds en inblick i när de omåttligt populära enkortsdatorerna blir brett tillgängliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har väntat länge på att kunna få tag i bara moderkortet och inte behöva köpa kit och då får vi med saker vi inte har användning för. Vi använder det till våra kunder och köper större volymer. Varit omöjligt att få tag i Raspberry Pi 4 model B 1gb eller 2gb.

Permalänk
Datavetare

Här får man väl ändå säga att "inget ont som inte för något gott med sig".

P.g.a. av bristen har man fått leta efter alternativ. Har länge funnits andra tillverkare av SBC, men historiskt har dessa ofta fungerat betydligt sämre, framförallt i applikationer som drar nytta av I/O-headern på RPi.

Med tiden har både det generella stödet för den typ av I/O man typiskt hittar på dessa SMB mognat i Linux-kärnan och "tack vare" bristen på RPi har bibliotek för att använda denna I/O i större utsträckning fått bättre stöd för alternativ.

Använder själv ett bibliotek vid namn Periph som numera även fungerar lysande ihop med alternativ som OrangePi, Nvidia Jetson, Odroid, m.fl.

Ställd mot OrangePi 5 känns RPi 4 både lite dyr och gammalmodig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fick igår en Raspberry Pi Zero W som jag tydligen beställde över ett år sedan. Hade helt glömt bort den

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jeff Geerling
How Raspberry Pis are made (Factory Tour)

Right now we're producing Pi's, what we say every 3.14 seconds*

* RaspBerry Pi 4B, CM4 och andra modeller ej inräknade

Permalänk
Medlem

"Den senaste tiden har Electrokit betat av backloggen på sådana beställningar och numera finns särskilt 4 GB-versionen i lager. "
Inaktuellt, det var nog minst en vecka sedan de fanns i lager, dom är slut.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man väl ändå säga att "inget ont som inte för något gott med sig".

P.g.a. av bristen har man fått leta efter alternativ. Har länge funnits andra tillverkare av SBC, men historiskt har dessa ofta fungerat betydligt sämre, framförallt i applikationer som drar nytta av I/O-headern på RPi.

Med tiden har både det generella stödet för den typ av I/O man typiskt hittar på dessa SMB mognat i Linux-kärnan och "tack vare" bristen på RPi har bibliotek för att använda denna I/O i större utsträckning fått bättre stöd för alternativ.

Använder själv ett bibliotek vid namn Periph som numera även fungerar lysande ihop med alternativ som OrangePi, Nvidia Jetson, Odroid, m.fl.

Ställd mot OrangePi 5 känns RPi 4 både lite dyr och gammalmodig.

Jag håller med. Rasberry är lite överhypad. Jag kollade in OrangePi 5 nu och den har även en M2 port på undersidan. Raspberry Pi har ju inte ens en SATA port. SD är ju lite känsligare så man föredrar ju då heller att ha en mindre billigare M2 alla dar i veckan. 2242, PCIe 2 är helt ok.

Och jämför man priset så. jag är inte så jättekänslig för version av Linux heller.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Väntar på min 4GB-modell så jag kan bygga en liten dosa som ska styra mina astroprylar. Försökte med Webhallens variant, Radxa, som inte fungerar alls med mjukvaran som finns tillgänglig pga kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag håller med. Rasberry är lite överhypad. Jag kollade in OrangePi 5 nu och den har även en M2 port på undersidan. Raspberry Pi har ju inte ens en SATA port. SD är ju lite känsligare så man föredrar ju då heller att ha en mindre billigare M2 alla dar i veckan. 2242, PCIe 2 är helt ok.

Ja SATA-SSDs med M.2-anslutning har ju dessutom funnits billigt under väldigt många år vid det här laget. Flashkort slits ut på tok för fort, och bara att behöva skriva samma diskimage (förutsatt att man sparat det) på ett nytt flashkort gör det ju värt att betala mer för en SSD från början. Dessutom extra knöligt om man byggt in en RPi någonstans som inte är lätt åtkomlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag håller med. Rasberry är lite överhypad. Jag kollade in OrangePi 5 nu och den har även en M2 port på undersidan. Raspberry Pi har ju inte ens en SATA port. SD är ju lite känsligare så man föredrar ju då heller att ha en mindre billigare M2 alla dar i veckan. 2242, PCIe 2 är helt ok.

Och jämför man priset så. jag är inte så jättekänslig för version av Linux heller.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja SATA-SSDs med M.2-anslutning har ju dessutom funnits billigt under väldigt många år vid det här laget. Flashkort slits ut på tok för fort, och bara att behöva skriva samma diskimage (förutsatt att man sparat det) på ett nytt flashkort gör det ju värt att betala mer för en SSD från början. Dessutom extra knöligt om man byggt in en RPi någonstans som inte är lätt åtkomlig.

Låter som om ni är ute efter en sån här lösning isf; https://www.waveshare.com/cm4-io-base-a.htm

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Låter som om ni är ute efter en sån här lösning isf; https://www.waveshare.com/cm4-io-base-a.htm

Jag vill inte ha några hatt-lösningar, bara ökad risk för problem med extra anslutningar på ena eller andra hållet. Nu har jag bara en RPi 3B+ som ligger och skräpar, men kommer inte köpa någon ny enkortsdator innan det finns bred tillgänglighet på någon modell som integrerar alla nödvändiga interface på ett (1) kort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man väl ändå säga att "inget ont som inte för något gott med sig".

P.g.a. av bristen har man fått leta efter alternativ. Har länge funnits andra tillverkare av SBC, men historiskt har dessa ofta fungerat betydligt sämre, framförallt i applikationer som drar nytta av I/O-headern på RPi.

Med tiden har både det generella stödet för den typ av I/O man typiskt hittar på dessa SMB mognat i Linux-kärnan och "tack vare" bristen på RPi har bibliotek för att använda denna I/O i större utsträckning fått bättre stöd för alternativ.

Använder själv ett bibliotek vid namn Periph som numera även fungerar lysande ihop med alternativ som OrangePi, Nvidia Jetson, Odroid, m.fl.

Ställd mot OrangePi 5 känns RPi 4 både lite dyr och gammalmodig.

Så är det. Blev en begagnad NUC från 2017 för 1500kr som springer cirklar runt Pi4 för min del istället. Helnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill inte ha några hatt-lösningar, bara ökad risk för problem med extra anslutningar på ena eller andra hållet. Nu har jag bara en RPi 3B+ som ligger och skräpar, men kommer inte köpa någon ny enkortsdator innan det finns bred tillgänglighet på någon modell som integrerar alla nödvändiga interface på ett (1) kort.

Tror inte du kommer nånsin hitta ett sånt moderkort under de närmaste 5-10 åren. Tekniken hinner ändra sig så pass mycket att det blir rena rama antik redan då, precis som Core2Duo är för oss nu...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Tror inte du kommer nånsin hitta ett sånt moderkort under de närmaste 5-10 åren. Tekniken hinner ändra sig så pass mycket att det blir rena rama antik redan då, precis som Core2Duo är för oss nu...

Orange Pi 5 verkar förvisso ganska lovande, förutom att de saknar wifi (som t.ex. RPi 3B+ har).

Permalänk
Medlem

Zimabord kostar några kronor mer än Raspberry PI 4 .. Det är en mer flexiblare produkt som har x86 istället för ARM.. Kostar $119 ca 1200;- om man slipper tull och moms.

Permalänk
Medlem

Har funnits i mina ägor ett tag och är en slitvarg som OctoPi! Bästa investering till min 3D printer jag gjort (förutom filament)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Snusfri

Blev sugen på att spana efter flyg men upptäckte att det inte fungerar på en RPI2MB som jag har liggandes.

Funderade då på ett Pi Zero W 2 startkit men det är slut överallt typ, har dock en Odroid N2 liggandes någonstans som kanske går att göra liknande med, eller om det finns någon ISO jag kan köra på min Proxmox-box.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blev sugen på att spana efter flyg men upptäckte att det inte fungerar på en RPI2MB som jag har liggandes.

Funderade då på ett Pi Zero W 2 startkit men det är slut överallt typ, har dock en Odroid N2 liggandes någonstans som kanske går att göra liknande med, eller om det finns någon ISO jag kan köra på min Proxmox-box.

Pi Zero W 2 fanns i lager på electrokit igår, men nu är det slut igen.

Permalänk

blivit för dyr tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag har en massa raspberry pi:s, den äldsta är en model B med 256Mb, så den är 11 år gammal, men Raspberry Pi (företaget/stiftelsen) stödjer den fortfarande i nya utgåvor av Raspberry Pi OS.

Inte en chans att jag skulle få för mig att köpa en flagrant kinesisk kopia (Orange Pi) bara för att den har sata eller m2 portar. Eller för den delen köra ett OS sammanställt av sagda kinesiska bolag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Orange Pi 5 verkar förvisso ganska lovande, förutom att de saknar wifi (som t.ex. RPi 3B+ har).

Finns två varianter av Orange Pi 5. Den "vanliga" saknar Wifi, med Orange Pi 5B har integrerat Wifi-6. Vidare är det värt att notera att båda varianterna har integrerad eMMC som av det jag sett så här långt har bättre hållbarhet som filsystem jämfört med vad man typiskt får med SD-card (dessa är inte riktigt designade för den last man kan ha på en root-fil-system).

Skrivet av filbunke:

Jag har en massa raspberry pi:s, den äldsta är en model B med 256Mb, så den är 11 år gammal, men Raspberry Pi (företaget/stiftelsen) stödjer den fortfarande i nya utgåvor av Raspberry Pi OS.

Inte en chans att jag skulle få för mig att köpa en flagrant kinesisk kopia (Orange Pi) bara för att den har sata eller m2 portar. Eller för den delen köra ett OS sammanställt av sagda kinesiska bolag.

Nu bygger Orange Pi 5 på en SoC som använder både CPU och GPU från Arm (ett problem med RPi är den märkliga GPUn de valt) + även om det finns ett Orangepi OS (som är Arch-baserat) finns det officiellt stöd för Ubuntu 22.04 (är det jag kör både på RPi och OPi), 20.04, Debian 11 samt Android 12.

Köper också hellre från RPi då de är Europeiska (väljer också original Arduino UNO över kina-kopiorna för att "sponsra", det är typ 3-4 gånger dyrare med originalet trots samma CPU...), men när det alternativet inte fanns fick man välja andra vägar. Sen är det lite svårt att gå tillbaka RPi4 när OPi5 är tekniskt bättre på varje relevant punkt (har svårare att ta det jämfört med högre pris)...

OPi5 har dels integrerad eMMC med bra kvalité (väldigt enkelt att installera t.ex. Ubuntu där), dels väsentligt mycket snabbare CPU (Cortex A78 i stället för Cortex A72, det är typ 3x prestanda på ungefär samma effekt). Sen har OPi5B Wifi-6 medan RPi4 är kvar på Wifi-5.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns två varianter av Orange Pi 5. Den "vanliga" saknar Wifi, med Orange Pi 5B har integrerat Wifi-6. Vidare är det värt att notera att båda varianterna har integrerad eMMC som av det jag sett så här långt har bättre hållbarhet som filsystem jämfört med vad man typiskt får med SD-card (dessa är inte riktigt designade för den last man kan ha på en root-fil-system).

B-modellen har jag missat, verkar dock som att man får välja mellan wifi eller M.2-plats.

En M.2-plats med SATA-stöd så hade man haft en lång SSDs för så lite som 180 kr/120 GB att välja på.

Skrivet av Yoshman:

OPi5 har dels integrerad eMMC med bra kvalité (väldigt enkelt att installera t.ex. Ubuntu där), dels väsentligt mycket snabbare CPU (Cortex A78 i stället för Cortex A72, det är typ 3x prestanda på ungefär samma effekt). Sen har OPi5B Wifi-6 medan RPi4 är kvar på Wifi-5.

Ja det går ju att ta M.2-modellen och lösa wifi m.h.a. en kabel till en trådlös accesspunkt rent tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill inte ha några hatt-lösningar, bara ökad risk för problem med extra anslutningar på ena eller andra hållet. Nu har jag bara en RPi 3B+ som ligger och skräpar, men kommer inte köpa någon ny enkortsdator innan det finns bred tillgänglighet på någon modell som integrerar alla nödvändiga interface på ett (1) kort.

Jag har för mig det kallas carrier board.
Att man måste ha någon form av carrier board till Raspberry Pi Compute Module.
Att Compute Module inte kan användas fristående.
Jämför med om du köper en CPU/APU så måste du fortfarande ha ett moderkort.

Medan hattar är frivilligt för att ge viss funktionalitet.
Jämför med att använda ett PCI Express instickskort.

Jämförelsen är kanske inte helt klockren. Men lite förenklat något åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har för mig det kallas carrier board.
Att man måste ha någon form av carrier board till Raspberry Pi Compute Module.
Att Compute Module inte kan användas fristående.
Jämför med om du köper en CPU/APU så måste du fortfarande ha ett moderkort.

Ja redan där har det ju slutat vara en "enkortsdator". Har som sagt inget intresse av att stapla interface på varandra, kände inte till begreppet carrier board, men kommer aldrig köpa en annan enkortsdator som inte har interfacen jag söker.

Skrivet av GuessWho:

Medan hattar är frivilligt för att ge viss funktionalitet.
Jämför med att använda ett PCI Express instickskort.

Jämförelsen är kanske inte helt klockren. Men lite förenklat något åt det hållet.

Tack för förklaringen. Nu finns det ju enkortsdatorer som har t.ex. M.2-interface för lagringsenhet, så har svårt att se att jag skulle köpa en RPi CM4 (eller liknande) som bokstavligen kräver ett annat kort för att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

B-modellen har jag missat, verkar dock som att man får välja mellan wifi eller M.2-plats.

En M.2-plats med SATA-stöd så hade man haft en lång SSDs för så lite som 180 kr/120 GB att välja på.

Värt att notera är att det är en 2242 plats, dvs halvlångt. För full 2280 behöver man den större plusmodellen (som också har wifi-plats och 2,5Gbit nätverksport)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag håller med. Rasberry är lite överhypad. Jag kollade in OrangePi 5 nu och den har även en M2 port på undersidan. Raspberry Pi har ju inte ens en SATA port. SD är ju lite känsligare så man föredrar ju då heller att ha en mindre billigare M2 alla dar i veckan. 2242, PCIe 2 är helt ok.

Och jämför man priset så. jag är inte så jättekänslig för version av Linux heller.

Raspberry Pi är bara överhypad på grund av dagens grova överpris. Hade den kostat 350kr hade det varit svårt att påstå detsamma.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

lösa wifi m.h.a. en kabel

🤔 😊

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se om Webhallen klämmer ur sig min beställning (förbetald dessutom). Den fyller 300 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Ville bara ge Electrokit en ros här också. En av få återförsäljare som inte börjat ta ockerpriser för Raspberrys utan har kört på med samma pris (som de ska kosta) när de haft något i lager. Riktigt bra service har de dessutom.