Permalänk
Medlem

Programmering och engelska

Funderar på utbildning till programmerare. Vad jag läst så vill 90 % av arbetsgivarna att man är fluent i tal och skrift i engelska. Hur ser det ut ?

Permalänk
Medlem

Ja, så är det säkert. Det är sällan man bara har svenska kollegor i detta yrke.

Permalänk
Medlem

Inte bara det, allt angående utveckling är is stort sätt engelska.
Vara det programmeringsspråket, dokumentation, webbsökning efter dina problem.

Permalänk
Medlem

Något bra tips hur man går från B2/C1 till C2?

Permalänk
Medlem

Tror inte dom bryr sig om kurser utan om du faktiskt kan saken.

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på att levla från Upper intermediate/Advanced till fluency

Permalänk
Medlem

Det är ingen som kommer att kolla huruvida du har något bevis för att tala och skriva flytande engelska.
Huvudsaken är att du kan göra dig förstådd och ta till dig information på engelska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

Arbetsgivare vill mycket. Som gärna dubbla doktorsexamen och helst 20år utan barn. Så ordet vill ska man ej hänga upp sig på, kräver eller väljer bort de som ej har är bättre.

Och behovet engelska kunskaper är olika. Ju nämnare svenska elektriker en programmerare är ju mer svensk brukar det bli i sverige. Dock måste såklart alla förstå engelska.

Jag har flera gånger haft gigantiska kompilatetsproblem med att gigantiska miljardföretag har valt att använda å,ä,ö i variabelnamn och annat. Man undrar hur utvecklarna är funtade där uppe? När man sedan ska kontakta supporten och förklara att å,ä,ö ej fungerar undrar de vafan är man för en idiot som ställer denna supportfråga?

Nå min poäng är som sagt programmera är superbrett och man kan själv välja inriktning med olika krav på engelska, elektronik, matematik, grafisk design, social kompetens you name it. Inom vissa områden bör man även vara grym på Tysta, t.ex vid programmering siemens prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Tänkte mer på att levla från Upper intermediate/Advanced till fluency

Du behöver inte kunna prata engelska som en infödd. Det viktiga är att du kan få fram det som behöver sägas utan att bli missförstådd. Tekniska termer och det övriga professionella språket får man öva efter hand, inklusive att skriva kod, kommentarer, dokumentation och kommunicera med engelskspråkiga kunder och kollegor.

Jag är mer orolig för att du inte skulle klara att kommunicera på svenska på ett proffesionellt sätt. Dina inlägg i tråden blandar svenska och engelska och svider rätt mycket i ögonen på mig - risken finns att du kommer råka på någon liknande språkpedant under anställningsprocessen. Kan man inte se att det man skrivit ser fel ut så kommer man antagligen vara kass på att skriva och läsa kod också. Om man ser att det ser fel ut men är för lat för att rätta det så kommer man garanterat bli en usel programmerare.

Att läsa skönlitteratur eller andra längre texter är ett rätt bra sätt att få upp känslan för vad som är språkligt korrekt.

Permalänk
Avstängd

Engelska är viktigt, lite beroende på vad det är för jobb förstås men i allmänhet är det rätt kritiskt att man kan förstå och göra sig förstådd på engelska. Även om alla på företaget är svenska så behöver man kunna greppa dokumentation och liknande på engelska, och sannolikt skriva det också.

På större, eller mer internationella, bolag är det ovanligt med helsvenska team så där är de flesta möten och så på engelska också. Ofta har man också kunder utanför Sverige, om man inte bygger någon specifik mjukvara för bara den svenska marknaden förstås, men det är nog mer ovanligt än man tror. Jag har exempelvis jobbat med lösningar till stora svenska butikskedjor med verkligen svenska namn och så, men de har ändå haft butiker i Finland, Polen, Danmark, Norge och så och engelska blir ju då ganska kritiskt, och även om det bara gäller "i Sverige" så är det inte ovanligt att teamet hos kunden man jobbar mot kommunicerar på engelska.

Nivån på kunskaperna brukar inte vara ett större problem dock, har man tagit sig igenom svenska grundskolan, gymnasiet och en universitetsutbildning, speciellt en teknisk, så är man redan rätt bra på det i allmänhet. Sen handlar det ju mycket om vana, och för en del att våga prata på engelska inför stora grupper och så. Å andra sidan har jag kompisar som har tagit sig igenom hela skolgången och så och verkligen är kassa på det, men då är man nog ganska medveten om problemet redan.

Permalänk
Medlem

Folk i arbetslivet är så fruktansvärt usla på engelska att den nya generationen sällan brukar ha problem.

För case in point - min C-uppsats i lingvistik handlade om "Volvo-engelska" 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag är mer orolig för att du inte skulle klara att kommunicera på svenska på ett proffesionellt sätt. Dina inlägg i tråden blandar svenska och engelska och svider rätt mycket i ögonen på mig - risken finns att du kommer råka på någon liknande språkpedant under anställningsprocessen. Kan man inte se att det man skrivit ser fel ut så kommer man antagligen vara kass på att skriva och läsa kod också. Om man ser att det ser fel ut men är för lat för att rätta det så kommer man garanterat bli en usel programmerare.

Jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag är mer orolig för att du inte skulle klara att kommunicera på svenska på ett proffesionellt sätt. Dina inlägg i tråden blandar svenska och engelska och svider rätt mycket i ögonen på mig - risken finns att du kommer råka på någon liknande språkpedant under anställningsprocessen.

Trams.

Permalänk
Medlem

Pratar engelska en del på jobbet eftersom att vissa i teamet sitter i andra länder, blir väl mest på standupen men ibland även med någon separat, dock mer i skrift då. Som någon nämnde så är många halvkassa på engelska men det viktiga är ju att göra sig förstådd, kan bli lite cringe när någon försöker så hårt att låta native att de skiter ned sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Tänkte mer på att levla från Upper intermediate/Advanced till fluency

Så långe du kan läsa och förstå teknisk dokumentation så kommer du klara dig. Tror inte du behöver oroa dig om du ligger på B2/C1 nivå, det kommer räcka gott och väl. Har träffat många i branchen som ligger lägre än så

Om man känner sig osäker så kan det ju vara bra att öva på tekniska termer. Enklast är väl att bara läsa en massa tekniska texter och slå upp ord man är osäker på.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag är mer orolig för att du inte skulle klara att kommunicera på svenska på ett proffesionellt sätt. Dina inlägg i tråden blandar svenska och engelska och svider rätt mycket i ögonen på mig.

Nope, det är inget problem att blanda svenska och engelska. Devs gör det hela tiden - hang in there Lasagno
Personer som har vettiga uppgifter har inte tid att sitta och klanka ner på andras språkbruk så länge man förstår innehållet.
Gatekeeping!

Till din fråga @Lasagno;
Nej, du behöver inte vara helt flytande i engelska för att kunna jobba som utvecklare - du behöver kunna förstå och använda de engelska termerna som har att göra med programmering och till viss del domänen du kommer att jobba i (det lär man sig snabbt när man börjar). T.ex. om du skulle jobba med mjukvara för ett försäkringsbolag så kommer du att plocka upp de engelska termerna som används.
Som andra skrev behöver du kunna formulera dina frågor och resonemang så att du kan få de besvarade av kollegor eller google.

Mycket stor del av dokumentationen du konsumerar är på engelska så du får det gratis därifrån.
Mitt tips skulle vara att lägga tid på att läsa böcker/bloggar kopplat till den tech-stacken som företaget använder eller som du vill jobba med om du inte har ett specifikt företag i åtanke.
Då tränar du upp din engelska och plockar även upp de termerna som är relevanta.

Inbilla inte dig att alla som jobbar med programmering är lysande på att uttrycka sig på engelska

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet efter 20 års jobb inom IT är att man behöver kunna göra sig förstådd och kunna förstå andra (usecases,kravspecar etc). Jobbar man i ett multinationellt företag så är det många som inte är speciellt bra på engelska (undantag om du jobbar med de som har engelska som modersmål).

Jag tror aldrig jag stött på en svensk programmerare som inte kan klara sig skapligt med sin engelska. Dessutom så även vi som inte är några språkbegåvningar blir ju bättre ju mer internationellt man jobbar.

Permalänk
Avstängd

Enligt min erfarenhet så är cheferna generellt mycket sämre på engelska än typ några utvecklare i alla fall. Kan ha med åldern att göra dock.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av izzie:

Folk i arbetslivet är så fruktansvärt usla på engelska att den nya generationen sällan brukar ha problem.

Detta var min första tanke när jag läste TS oro kring olika kurser och certifierade nivåer.

Citat:

För case in point - min C-uppsats i lingvistik handlade om "Volvo-engelska" 🥰

Länka!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På större, eller mer internationella, bolag är det ovanligt med helsvenska team så där är de flesta möten och så på engelska också. Ofta har man också kunder utanför Sverige, om man inte bygger någon specifik mjukvara för bara den svenska marknaden förstås, men det är nog mer ovanligt än man tror. Jag har exempelvis jobbat med lösningar till stora svenska butikskedjor med verkligen svenska namn och så, men de har ändå haft butiker i Finland, Polen, Danmark, Norge och så och engelska blir ju då ganska kritiskt, och även om det bara gäller "i Sverige" så är det inte ovanligt att teamet hos kunden man jobbar mot kommunicerar på engelska.

Hur kommer det säg då att marknaden är så internationell vad gäller kunder och kollegor? Är svenska bolag eftertraktade för kunder internationellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Hur kommer det säg då att marknaden är så internationell vad gäller kunder och kollegor? Är svenska bolag eftertraktade för kunder internationellt?

Därför att Sverige är en liten marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Därför att Sverige är en liten marknad.

Så efterfrågan i sverige är liten. Hur kommer det sig att utlänska kunder söker sig hit?

Permalänk
Medlem

Folk som är riktigt rötna på att snacka engelska kallar sig "flytande" i CV. "Flytande" betyder i praktiken i dag bara att man hjälpligt kan göra sig förstådd och inte står som ett totalt frågetecken. Det borde inte vara så, men det är så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Så efterfrågan i sverige är liten. Hur kommer det sig att utlänska kunder söker sig hit?

Det är antagligen tvärtom. Eftersom Sverige är en liten marknad letar svenska bolag efter kunder för sina produkter eller tjänster i utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är antagligen tvärtom. Eftersom Sverige är en liten marknad letar svenska bolag efter kunder för sina produkter eller tjänster i utlandet.

Det var exakt vad jag uttryckte. Frågan är vad som gör svenska tjänster attraktiva för utländska kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Det var exakt vad jag uttryckte. Frågan är vad som gör svenska tjänster attraktiva för utländska kunder?

Många större företag har kontor i flera länder och delar upp arbetet mellan olika kontor. Dvs ett arbetslag i Sverige kan arbeta med en del av en mjukvara medan ett arbetslag i ett annat land gör en annan del. Då krävs det att man kan läsa och förstå dokumentation på engelska som andra arbetslag har skrivit eller kunna sitta på möten och kunna ta till sig innehållet.

Google i Sverige har exempelvis jobbat mycket med Hangouts men dom måste ju såklart kunna kommunicera med andra kontor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Många större företag har kontor i flera länder och delar upp arbetet mellan olika kontor. Dvs ett arbetslag i Sverige kan arbeta med en del av en mjukvara medan ett arbetslag i ett annat land gör en annan del. Då krävs det att man kan läsa och förstå dokumentation på engelska som andra arbetslag har skrivit eller kunna sitta på möten och kunna ta till sig innehållet.

Google i Sverige har exempelvis jobbat mycket med Hangouts men dom måste ju såklart kunna kommunicera med andra kontor också.

Om jag förstår det rätt så behöver även konsultbolagen i sverige attrahera utlänska uppdrag pga att marknaden i sverige är liten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Hur kommer det säg då att marknaden är så internationell vad gäller kunder och kollegor? Är svenska bolag eftertraktade för kunder internationellt?

Bl.a brist på kompetens i Sverige så man får ta in från utlandet. Så då blir det engelska på mötena om det finns några med som inte kan svenska.
Har man dessutom kontor / produktionsenheter i några andra länder så ska dokumentation mm vara på engelska då det är minsta gemensamma nämnare.