Rykte: Asus börjar masstillverka kabelfria grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Asus börjar masstillverka kabelfria grafikkort

Ett av de häftigare koncepten från Computex kan redan vara på väg att bli verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra detta.

Hoppas det blir en ny standard för chassin, moderkort och psuer ochså så man bara klickar i allt i chassit utan kablar.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi få en repris på Asus MediaBus?

Egen standard som dog ganska fort. Fanns på många moderkort men användes otroligt sällan.

Jag är skeptisk, dyrare och krångligare lösning som egenltigen bara är en fördel för de som ogillar kablar i chassit.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ska vi få en repris på Asus MediaBus?

Egen standard som dog ganska fort. Fanns på många moderkort men användes otroligt sällan.

Jag är skeptisk, dyrare och krångligare lösning som egenltigen bara är en fördel för de som ogillar kablar i chassit.

Jag tror det kan funka denna gången.
Tiden mogen är min motivering med så mycket pengar som plöja ner i visuell moddning idag.

Jag skulle lätt köp det på ett nytt system om det inte innebar en massa merkostnader såklart.

Fördelarna är ju som du skriver inte så många.
Jag skulle vilja lägga till att montering av datorer blir enklare då det blir mindre moment också.

Permalänk
Medlem

Detta är något jag gillar, men tyvärr inte tror på. Ända som skulle få detta att bli en succé är om dom även fick med dom andra tillverkarna, vilket förmodligen inte är så troligt tyvärr =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt är de bra att dem försöker men tror de bli svårt. Väldigt begränsade, har dem utlövats att fixar gpuer som passar längre fram. eller bli det dött uppgraderingsmöjligheter direkt när dem säljas dåligt och inte ställa fram nya kompatiblia modeler.

Även om alla tillverkarna som gjörde Moderkort och GPUer allt på samma svep gick över till denna "standard" kanske finns en chans. Men vad händer med folk som sitter på gammla MB som vill har ett nytt GPU? Dem flesta folk uppgradera GPUer och MB i olika takt då ser inte hur dem kan lyckas. Bli inte en storre succe tror jag när vinsten är att bli av med 1-4 kablar och mest ett estitiska fördel till vissa som bry sig. Oj har jag antagligen blivit en sweC gubbe på riktigt?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Inaktiv

Om vi bara kunde få 12VO nätaggregat som standard också så...

Om man nu vill skära ned på kabelhelvetet då alltså. ATX-proppen in i moderbordet är ju tämligen gigantisk och åbäkig, och inte vad jag tror de flesta skulle kalla ens särskilt snygg.

Permalänk
Avstängd

Kör de parallellt med gamla kontakterna kvar på kortet kan det funka. Då måste man inte ha ett matchande Asus-moderkort direkt. Sen kan de utvärdera intressetb och eventuellt ta bort de gamla i framtiden.

Men bäst är ju om fler tillverkare hoppar på med samma lösning så det inte blir bundet till att man måste ha alla delar från samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det är en bra idé men frågan är om Asus kan implementera det utan att skita i sängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Kör de parallellt med gamla kontakterna kvar på kortet kan det funka. Då måste man inte ha ett matchande Asus-moderkort direkt. Sen kan de utvärdera intressetb och eventuellt ta bort de gamla i framtiden.

Men bäst är ju om fler tillverkare hoppar på med samma lösning så det inte blir bundet till att man måste ha alla delar från samma tillverkare.

Måste ändå ha matchande mobo om du nu inte tänker ta fram sågen.

Själv tycker jag dom bara kan sätta kontakterna bakom och längst ut, jag menar dom flesta high end GPUs är längre än mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Kör de parallellt med gamla kontakterna kvar på kortet kan det funka. Då måste man inte ha ett matchande Asus-moderkort direkt. Sen kan de utvärdera intressetb och eventuellt ta bort de gamla i framtiden.

Men bäst är ju om fler tillverkare hoppar på med samma lösning så det inte blir bundet till att man måste ha alla delar från samma tillverkare.

Jo, det är en grej det faktiskt kan leva på, förutsatt att man inte gör mer än marginella prispåslag. Användarna behöver inte gambla på att det blir något av det. Dör det funkar det fortfarande lika bra med standardgrejer. Det blir bara [ännu] ett oanvänt kontaktdon på GPU eller moderkort.

Men ja, ville man på något vis garantera succé skulle man behövt ha med PCI-SIG på tåget.

Det största problemet med de gamla kontakterna tycker jag dock är att de så gott som alltid sitter i ytterkant för bekvämast möjliga inkoppling, vilket i förlängningen innebär massa synlig kabel. Ett alternativ kunde ju vara dubbla uppsättningar konventionella kontaktdon, ett för enkel och ett för prydlig inkoppling, i vad mån man nu kan lita på att användarna aldrig försöker koppla in båda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Utan andra tillverkare av moderkort och grafikkort är denna standard död innan den föds

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Utan andra tillverkare av moderkort och grafikkort är denna standard död innan den föds

mjaaaaääeeeee,

Jag lägger gärna en extra krona och på specifikt ASUS moderkort och grafikkort för att få tillgång till detta. Kan tänka mig att många andra också gör det.

Detta blir en otrolig USP om inte andra tillverkare hänger på, snarare än tvärtom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande kontakter, dom sitter bara på moderkortet istället.
Jag kan tycka att det finns viss mening med detta men den är nog mest för att få chassitillverkare att sluta upp med fasonerna med moderkortsplåtar och istället montera moderkort på skenor, inte för att man behöver ha kontakter och M.2 diskar på baksidan direkt, utan för att man ska kunna kyla moderkortet bättre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta blir en ny standard, för ju mindre mängd kablar man har i sitt bygge, desto bättre (läs snyggare) blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

mjaaaaääeeeee,

Jag lägger gärna en extra krona och på specifikt ASUS moderkort och grafikkort för att få tillgång till detta. Kan tänka mig att många andra också gör det.

Detta blir en otrolig USP om inte andra tillverkare hänger på, snarare än tvärtom.

Jag tror inte det finns tillräckligt många som du för att det ska bli ekonomiskt gångbart med många modeller och supernisch-lösningar över tid

Tror det kommer bli urvattnat och långsamt dö ut.

Det passar ju inte så bra för små system, riserkablar, framtida grafikkort med andra strömgrav, andrahandsvärde på grafikkort, begränsade modeller att välja av för att bara vissa passar…

Lycka till, kul att du gillar det, kablar är bara inte så viktigt att jag skulle prioritera detta för 1000kr eller mer. Och det är nog lågt räknat

Om andra följer med däremot, då kan det bli något, mer standardiserat och något att bygga vidare på. Finns det ens garantier att 5000-serien kommer få kompatibla kort annars? Vem ska köpa ett sånt kort begagnat: bara de som redan har ett! Möjligen en lösning för de som aldrig uppgraderar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kortsiktigt så kommer detta innebära en lock-in för Asus-grafikkortköpare.
Långsiktigt betyder detta döden för kortare grafikkort och mindre moderkort.
Även SFF-risers lär bli betydligt fetare om man ska stödja denna nischen.

För mig så ser jag i princip inga fördelar. För OEM, server och Asus ser jag att det såklart ser detta som något positivt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Leda ännu mera ström genom moderkortet, brilliant!
Tillverkarna gnäller ju över att 12v standarden ger dyrare modekort.
Vi får se vad priset hamnar på när moderkortet måste designas för att klara ytterligare 1kW genom sina ledningsbanor.

Och vi ser ju redan smälta ATX kontakter, skall bli intressant att se vad som ger upp först här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Måste ändå ha matchande mobo om du nu inte tänker ta fram sågen.

Själv tycker jag dom bara kan sätta kontakterna bakom och längst ut, jag menar dom flesta high end GPUs är längre än mobo.

Jag tänker mig ju då att den kabellösa kontakten är något förhöjd så att grafikkortet kan användas på andra moderkort utan att ta i (förutsatt att inte det sitter andra komponenter ivägen).

Valfri annan lösning funkar också. Min poäng är att det är svårt att slå sig in på marknaden med en egen "standard" som ingen annan använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Leda ännu mera ström genom moderkortet, brilliant!
Tillverkarna gnäller ju över att 12v standarden ger dyrare modekort.
Vi får se vad priset hamnar på när moderkortet måste designas för att klara ytterligare 1kW genom sina ledningsbanor.

Och vi ser ju redan smälta ATX kontakter, skall bli intressant att se vad som ger upp först här.

Också min tanke: Man drar fler kablar till moderkortet och använder sig av en proprietär extraanslutning på moderkortet. känns som att måla in sig i ett hörn?

Permalänk
Medlem

Men kabelfritt blir det väl inte, utan istället för en kabel så blir det två kablar, en liten* från grafikkortet till moderkortet, SAMT en extra med strömförsörjning till moderkortet från PSUn - eller @alundberg?

* Kollade nu på videon, det är ingen kabel utan enbart en kontakt mellan grafik- och moderkort. Men hur stabil är den lösningen, kan nog väldigt lätt bli en spricka i kortet som isf kan leda till oanade konsekvenser.

Permalänk
Medlem

En grej jag tänker på är väl att en extra utökad kontakt i stil med PCI-e är väl att det stabiliserar upp kortet lite extra, och det måste väl ändå ses som bra?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Asus RTX 5090/Asus Z890 Formula Extreme combo för 39995:- incomming

Permalänk
Medlem

Om alla skulle hoppa på tåget så varför inte (känns dock inte särskilt prioriterat) men annars känns det helt ointressant, särskilt om det inte bara är begränsande sett till kompatibilitet utan även dyrare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intressant koncept. Men jag kan inte se detta lyfta. Jag skulle aldrig köpa ett grafikkort som bara funkar med en viss uppsättning moderkort. Hela idén med en stationär PC är modularitet och att komponenter kan bytas/flyttas. Om Asus får med sig hela industrin så visst, men då är det kanske vettigare att se över ATX-standarden och ta nya tag från grunden istället tycker jag.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden fick alla grafikkort ström direkt från moderkortet 🤣

Permalänk
Medlem

När jag såg rubriken trodde jag det handlade om trådlös bildöverföring (till bildskärmen).

Extra strömmatning till grafikkortet har ju aldrig varit ett måste. Bara att välja ett grafikkort med lägre effektförbrukning om man vill slippa den kabeln! (Jag har haft ett flertal dylika senaste 30 åren.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajn:

En gång i tiden fick alla grafikkort ström direkt från moderkortet 🤣

Det var dock väldigt väldigt länge sedan. Det första grafikkort jag kommer ihåg med ytterligare strömanslutning förutom 3DFX Voodoo5 6000 som aldrig nådde någon större spridning på marknaden var ATi R300 (Radeon 9700) från 2002, nästan 21 år sedan (i augusti.)

Grafikkort från tiden före detta har inte så mycket gemensamt med dagens, de var mer att likna med framebuffers med lite enklare grafikaccelereringsfunktioner; R300 var den första riktiga GPUn (även om ATi kallade det "VPU" då) med en grundläggande nivå av programmerbarhet. Många grafikkort före R300 drog ju ofta så lite ström att de bara behövde en kylfläns på grafikkretsen, och ibland inte ens det. Precis i barndomen på 3D-accelereringens bana var bara IC-kretsar fortfarande normen, och strömförbrukningen uppgick till endast några watt, typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

En gång i tiden fick alla grafikkort ström direkt från moderkortet 🤣

Och det är det jag menar är en (av många) anledningar att överge ATX-standarden till något annat som är mer anpassad till dagens verklighet. Då kanske vi är tillbaka till det igen.

Vettigare än att Asus bygger grafikkort som bara funkar till vissa av Asus moderkort.