Permalänk
Medlem

internet i den avlidnes hus

Hej

Min far avled i helgen och naturligtvis blir det nu mycket frågor som ploppar upp.
en av dom första för mig är hur funkar det med tex hans internetanslutning, kan man ha den igång tills man sålt bostaden?
anledningen är att vi barn vill sätta in ett par kameror så vi får notering om någon skulle gå in i huset (han levde själv så det är en ren brottsförebyggande åtgärd)

Dvs hur fungerar det rent praktiskt med räkningarna, ska man betala räkningen själv eller ska dödsboet göra det osv om man nu får ha internetet i gång vill säga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hej,

Först och främst, jag beklagar så hemskt mycket, det finns inget jag kan säga för att lätta bördan.

Min egna far gick bort för 2 år sedan, och då min lillebror bodde kvar i huset tills vi lyckades hitta en lägenhet till honom fick interneträkningarna betalas av dödsboet. Vi pratade med Telia och förklarade läget, det var inga konstigheter alls.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen!

Dödsboet kan inte teckna nya avtal, men hade din far internet så finns det inget som kräver att ni säger upp det utan om dödsboet fortsätter betala sina räkningar så kommer internet fortsätta vara igång.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Beklagar!

Olika mellan leverantörer, vissa rullar på som om ingenting och vissa avslutas efter någon månad. Men för att vara på den säkra sidan så kan man ringa och överlåta abonnemanget på sig själv. Detsamma kan även gälla el och vatten. Bäst att ringa och höra med dom, då det generellt sett inte är så gynnsamt för en bostad att stå utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Beklagar!

Olika mellan leverantörer, vissa rullar på som om ingenting och vissa avslutas efter någon månad. Men för att vara på den säkra sidan så kan man ringa och överlåta abonnemanget på sig själv. Detsamma kan även gälla el och vatten. Bäst att ringa och höra med dom, då det generellt sett inte är så gynnsamt för en bostad att stå utan.

Överlåter man på sig själv så betalar man det själv också, bättre att låta dödsboet betala alla inkommande räkningar (under förutsättning att pengarna finns till det, finns inte tillräckligt med pengar till begravning etc så finns det regler att följa i vilken ordning saker ska betalas till pengarna är slut).

Men jag håller med, ring och prata med alla företag, de är oftast väldigt hjälpsamma i den här situationen.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen.

Se till att ni som är dödsbodelägare är överens om att det är vettigt att betala för internetuppkopplingen. Är ni det så borde det inte bli några problem. Kommer ni inte överens så bör ni inte använda dödsboets pengar till detta.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det får bli att kontakta leverantören och se vad dom säger.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

När min fader gick bort så gjorde jag och min bror det enkelt för oss och betalade räkningar som kom själva ungefär lika fördelat på oss båda. Vi var enda arvtagarna och skulle ändå dela arvet 50/50 så i grunden hade det varit vi själva som betalat oavsett.
Det var så rörigt i alla fall så vi valde den enkla vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

När min fader gick bort så gjorde jag och min bror det enkelt för oss och betalade räkningar som kom själva ungefär lika fördelat på oss båda. Vi var enda arvtagarna och skulle ändå dela arvet 50/50 så i grunden hade det varit vi själva som betalat oavsett.
Det var så rörigt i alla fall så vi valde den enkla vägen.

Har hanterat dödsbona efter både min mor och min far, det var inte att gå till banken en gång på månad och lämna in räkningarna och titta på när de betalade dom som var det betungande…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har hanterat dödsbona efter både min mor och min far, det var inte att gå till banken en gång på månad och lämna in räkningarna och titta på när de betalade dom som var det betungande…

Med tanke på bankens öppettider så kan jag förstå att man väljer att tillfälligt betala ur sig det problemet när man redan har allt annat..

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Med tanke på bankens öppettider så kan jag förstå att man väljer att tillfälligt betala ur sig det problemet när man redan har allt annat..

Kan vara en lösning ja, svarade bara att det inte var det mest betungande och betala ett dödsbos alla utgifter för att man inte orkar smita in på banken på lunchen kan också bli betungande, lån, brf-avgifter, försäkringar på boende och bilar, el osv osv en persons utgifter per månad kan dra iväg innan man är klar med bouppteckning och kan avveckla dödsboet.

Ett tips kan vara att se till att den anhöriga ser till att allt går på autogiro innan de går bort för att underlätta hanteringen. Autogiron löper på tills man aktivt stoppar dom.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tack för svaren, det får bli att kontakta leverantören och se vad dom säger.

Viktigt att snarast få underlag för såväl dödsfallsintyg med släktutredning och därav kan du skriva över abonnemanget till person X om underlättar att betala vidare, inte minst om någon ska bo kvar även utan kamera tills vidare, så kan på så sätt dödsboets kapital ligga orört.

Inte minst då tyvärr efter Skatteverkets nytolkning sommar 2022 som inte är baserat på någon ändring i lagen ( utan bättre siffror trots ingen logik i det...), så räknar dem inte någon som behörig att hantera dödsboet genom att företräda det utan bouppteckning, när tidigare krävdes enbart dödsfallsintyg med släktutredning, samt såklart dokument som gåvobrev, testamente mm.

Så hamnar du inte i en situation där Skatteverket anser att du inte haft att företräda dödsboet och därav använt medel som inte är dina att betala räkningar osv, och kan gå så lång som anmälan. Vet själv av egen erfarenhet (drabbat av nytolkning, redan överklagat dem), så när du väl börjar med att bank mm godtagit dina intyg och du kan hantera dödsboet via dem, så får det bli upp till Skatteverket att motagera vilket dem nog inte lär göra för då har du även laglig grund gentemot bank mm, vilket dem är nog inte så sugna på.

Dubbelkolla om finns bolån eller dylika som måste skrivas över eller betalas vidare så att inte blir process att genom fodran ta tillbaka bil, bostad osv. Då kan du ta hand om din fars dödsbo i lugn och ro. Beklagar sorgen, lycka till.