Värt byte? Frågor angående prestanda.

Permalänk
Medlem

Värt byte? Frågor angående prestanda.

Tjenare! Är inte bra alls på datorer och tänkte nu fråga här i forumet lite, de så att jag har ett ps5 som jag tänker byta mot denna dator med 6 k emellan från mitt håll.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-t5-26iab7...

Nu är min fråga, klarar denna datorn av de flesta spel såsom cod, fortnite osv utan problem? Och är det ett värt byte med 6k emellan?
Tack för all hjälp.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svanloov:

Tjenare! Är inte bra alls på datorer och tänkte nu fråga här i forumet lite, de så att jag har ett ps5 som jag tänker byta mot denna dator med 6 k emellan från mitt håll.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-t5-26iab7...

Nu är min fråga, klarar denna datorn av de flesta spel såsom cod, fortnite osv utan problem? Och är det ett värt byte med 6k emellan?
Tack för all hjälp.

Värt? Det kan bara du avgöra. För mig som inte är ett dugg intresserad av Playstation så är det ju solklart roligare med en desktop.

Prestandan i i5-12400F + RTX 3060 12GB är absolut duglig för alla moderna spel. Sedan kan du kanske inte förvänta dig högsta inställningar i "4K".

Jag tror inte datorn i sig är värd 11000 kr begagnat, men vad är ett PS5 värt begagnat? 3k? 4k? Utan spel och bara en handkontroll?

Om du har massa spel och handkontroller som hänger med så kanske 6k är lite mycket i mellanskillnad.

Processor
Processor:
Intel Core i5-12400F
Processorhastighet:
2.5 GHz (bas), 4.4 GHz (turbo)
Processortillverkare:
Intel®
Processornummer:
i5-12400F
Processormodell:
Core™ i5
Antal processorkärnor:
6
Antal processortrådar:
12
Artikelnummer:
1339774
RAM
RAM-typ:
DDR5
RAM-Minne:
16 GB
RAM-konfiguration:
2 x 8
Minneshastighet:
4800 MHz
Lediga RAM-minnesplatser:
2
Grafikkort
Grafikkortstillverkare:
NVIDIA
Grafikkort:
NVIDIA GeForce RTX 3060 12GB
Grafikminne:
GDDR6
Hårddisk
Antal installerade hårddiskar:
1
Lagringsutrymme:
1 TB
Hårddisk 1:
SSD , 1 TB , M.2 via NVMe
Typ av hårddisk 1:
SSD
Kapacitet hårddisk 1:
1 TB
Anslutning hårddisk 1:
M.2 via NVMe
Solid State Drive/SSD:
Ja
Moderkort
Chipset:
Intel B660
Slots:
One PCIe 4.0 x16, One PCIe 3.0 x4, Three M.2 slots (one for WLAN, two for SSD)
Anslutning
Bluetooth:
Ja
Bluetoothversion:
5.2
Anslutningar:
Ovansida: 2x USB 3.2 Gen 1, 1x headphone (3.5mm), 1x microphone (3.5mm) | Bak: 4x USB 2.0, 2x USB 3.2 Gen 1, 3x audio connector (3.5mm), 1x USB-C 3.2 Gen 2 (support data transfer and 5V@3A charging), 1x Lighting switch, 1x Ethernet (RJ-45), 1x power connector
Nätverksstandard:
Nätverk:
Integrated 100/1000M, Wi-Fi 6 11ax, 2x2 + BT5.2
Utrustning
Operativsystem:
Windows 11 Home
Kortläsare:
Nej
Bakgrundsbelyst:
Ja
Kylteknik:
Luftkyld
Allmänna egenskaper
Typ av produkt:
Stationär dator
Dimensioner (B/H/D):
205 mm x 420 mm x 395.4 mm
Serie:
Legion T5
Färg:
Svart
Hölje:
Tower
Bredd:
205 mm
Höjd:
420 mm
Djup:
395.4 mm
Vikt:
14 kg
Medföljande tillbehör:
Strömkabel
Tillverkargaranti:
2 år

För framtida värde
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Begagnat värdet för Lenovo datorn du länkar till är ju en bra bit under 10 000:- (en Lenovo med i5 13400F / 16GB RAM / 512GB SSD / RTX 3060 kostar 9500:- NY på elgiganten). Jag hade inte gett ens 7000:- för den, att betala 6 000:- i mellanskillnad låter dyrt.

Permalänk
Medlem

6k i mellan? 😂😂😂

Rakt byte like for like möjligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Begagnat värdet för Lenovo datorn du länkar till är ju en bra bit under 10 000:- (en Lenovo med i5 13400F / 16GB RAM / 512GB SSD / RTX 3060 kostar 9500:- NY på elgiganten). Jag hade inte gett ens 7000:- för den, att betala 6 000:- i mellanskillnad låter dyrt.

Tackar!
Dessa svar jag behöver eftersom jag inte är så kunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

6k i mellan? 😂😂😂

Rakt byte like for like möjligtvis.

Därav frågade jag eftersom jag knappt har koll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanloov:

Därav frågade jag eftersom jag knappt har koll!

Bra att du frågar! Som ovan talare redan varit inne på kan man idag plocka ihop en motsvarande dator helt ny för cirka 8k eller köpa en Lenovo för <10k då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra att du frågar! Som ovan talare redan varit inne på kan man idag plocka ihop en motsvarande dator helt ny för cirka 8k eller köpa en Lenovo för <10k då.

Okej grymt! Stort tack, är sämst på PS5 så därav vill jag bli av med det alternativt byta mot dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Begagnat värdet för Lenovo datorn du länkar till är ju en bra bit under 10 000:- (en Lenovo med i5 13400F / 16GB RAM / 512GB SSD / RTX 3060 kostar 9500:- NY på elgiganten). Jag hade inte gett ens 7000:- för den, att betala 6 000:- i mellanskillnad låter dyrt.

Datorn du beskrev nyss, kollade upp den på elgiganten.
Hur fungerar den med dagens spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanloov:

Datorn du beskrev nyss, kollade upp den på elgiganten.
Hur fungerar den med dagens spel?

Om du skriver din budget så tror jag folk kan ge dig bra förslag där t ex Inet bygger ihop datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanloov:

Datorn du beskrev nyss, kollade upp den på elgiganten.
Hur fungerar den med dagens spel?

Den är väldigt lik den du funderade att byta dig till, fast lite nyare processor. Bör funka med de flesta spel, men inte med högsta inställningar i 4k. Det är väldigt mycket dator för pengarna tycker jag.

Men sen är de färdigbyggda märkesdatorrna ofta högljudda och sämre kylning än hemmabyggda och det går inte att uppgradera med ny processor etc. Av den sistnämnda anledningen så föredrar jag själv att bygga eget från delar. Men det blir dyrare, speciellt om du ber någon datorbutik bygga åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Den är väldigt lik den du funderade att byta dig till, fast lite nyare processor. Bör funka med de flesta spel, men inte med högsta inställningar i 4k. Det är väldigt mycket dator för pengarna tycker jag.

Men sen är de färdigbyggda märkesdatorrna ofta högljudda och sämre kylning än hemmabyggda och det går inte att uppgradera med ny processor etc. Av den sistnämnda anledningen så föredrar jag själv att bygga eget från delar. Men det blir dyrare, speciellt om du ber någon datorbutik bygga åt dig.

Okej tack!
Ja låt oss säga en budget på max 10.
Jag behöver datorn för spel såsom warzone, fortnite, csgo osv så inga jättekrävande direkt.