Disney Plus höjer priser och släpper reklamabonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

du får titta på Bluey (barnprogram) sen kan du avsluta

Bluey finns på SVT Play som du redan betalat för genom skattesedeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vore trevligt att kunna lösa det på enkelt sätt enkom för trafik kopplat till dessa tjänster. Blir kanske lite för svårt med specifik hårdvara och dylikt.

Har du löst VPN Tunnel för all trafik?

Hade varit nice om man kunde identifiera specifik trafik och bara tunnla det helt klart.
Men just nu så blir det specifika enheter baserat på deras IP, så det är smart tv/mi stick mm enheterna som kör över tunneln.
Resten som datorer, plattor, mobiler mm kör som vanligt ut på respektives egna anslutning.

Opnsense med wireguard.
Trafiken ligger runt 4-20 Mbit per stream för Netflix, blir en spik i början när dom buffrar upp sen ligger det och puttrar på 4-8 Mbit.
Alla har fiber där huvudanslutningen är 1Gbit så inget som märks.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Verkar som det också krisar hos disney just nu, inte undra på när de knappt haft något bra på länge. Mest fokus på live-action filmer för att "mjölka" på vår nostalgi. https://www.moviezine.se/nyheter/disney-ryktas-kopas-upp-av-a...

Apple skulle nog vara en väldigt dålig ägare av Disney, Disneys IPn är ju extremt dålig fit för Apple.
Apple har pengarna, men jag tror inte att Apple skulle göra Disney bättre på något sätt.
Jag har också svårt att se Apple som ett mediabolag som pushar hårt för content, de brukar hålla allt väldigt simpelt och låst, går man något utanför deras ramar så faller hela systemet i bitar. Deras support har inte ens möjlighet eller behörighet att lösa simpla problem.

Ser det mer troligt att MS köper upp dem, de är i betydligt större behov av Disneys IP och material som passar familjer och barn. De saknar mycket av det Disney erbjuder och har inget starkt bundet IP som dem satsat på så de skulle kunna göra rätt mycket med klassiska Disney figurer samt Marvel.

Dock så ser jag helst att Disney styckas upp och jag tror att MS inte har så stort behov av Marvel och Star Wars, så de skulle nog kunna klara sig utan de delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Finns på SVT!

Bara halva första säsongen. Alla säsonger och avsnitt finns bara på Disney +

Har Disney + för Star Wars serier och Bluey. Avslutar abonnemanget när första mailet kommer om att jag kontodelar för att jag tittar både hemma och på landet...🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hade varit nice om man kunde identifiera specifik trafik och bara tunnla det helt klart.
Men just nu så blir det specifika enheter baserat på deras IP, så det är smart tv/mi stick mm enheterna som kör över tunneln.
Resten som datorer, plattor, mobiler mm kör som vanligt ut på respektives egna anslutning.

Opnsense med wireguard.
Trafiken ligger runt 4-20 Mbit per stream för Netflix, blir en spik i början när dom buffrar upp sen ligger det och puttrar på 4-8 Mbit.
Alla har fiber där huvudanslutningen är 1Gbit så inget som märks.

Vad kör du Opnsense på för tillfället hemma hos dig?

Så en sticka kan då koppla upp sig via VPN. Blir lite svårare ifall man nyttjar funktionerna direkt på en TV, tvivlar att Samsung har stöd för VPN direkt i sina tv apparater osv.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu kommer Bob Iger och drar åt stora svångremmen i house of mouse.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag att alla filmer är i 4K. Som det är just nu så är det VÄLDIGT snålt med 4K filmer.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

När det var rabalder runt Netflix tjänst skrev jag ju att fler kommer följa efter men man låter Netflix ta bajsmackan...Och mycket riktigt. Tjänsterna kostar enorma summor att driva och som jag fattar det är det svårt med lönsamheten för många. Klart som korvspad fler kommer följa efter, speciellt med tanke på att det verkar ha fallit väl ut för Netflix som jag fattar det.

Det är ju ingen välgörenhet de sysslar med i slutändan även om många verkar tycka att det är så de borde fungera antar jag. Uppenbart redan från start att det har handlat om att delning ska ske mellan folk i samma hushåll och inte mer egentligen. Antar att det har accepterats för att locka maximalt med kunder, eller så har det inte vart så lätt att kontrollera, vad vet jag. Men jag ser inget problem med om samtliga tjänster börjar jaga delning utanför hushållet. Vill man ha en tjänst... Betala för den som det är tänkt bara.

Men detta belyser nog vad jag misstänker är kärnan i problemet -- Att alla och deras morsa skaffat en egen tjänst som man vill att alla ska betala för istället för att försöka hålla det på en rimlig nivå. Folk vill inte betala hundratals kronor, säkert uppåt tusenlappen eller mer om man inkluderar lite sport, i månaden för att ha tillgång till allt de vill se helt enkelt. Det började ju bra men har ju spårat ur fullständigt.

Det finns helt enkelt för många tjänster misstänker jag. Många vill ha tillgång till alla/många och det är för dyrt så man börjar mygla. Tjänsterna får problem med lönsamheten för de får inte så många kunder som de tänkt sig och måste börja klanka ner på delning utanför hushållet som man accepterat innan samt höja priser vilket skapar ytterligare friktion.

Så vi är väl i en fas just nu där vi får se om åtgärderna håller liv i det hela eller om vissa tjänster på sikt kommer gå under och absorberas upp i andra för det finns helt enkelt fler streamingtjänster än vad marknaden är villig att bära. Marknaden självsanerar ju till slut.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Snart sitter vi där, med bara två storbolag kvar: Microsoft och Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad kör du Opnsense på för tillfället hemma hos dig?

Så en sticka kan då koppla upp sig via VPN. Blir lite svårare ifall man nyttjar funktionerna direkt på en TV, tvivlar att Samsung har stöd för VPN direkt i sina tv apparater osv.

Routrarna är från aliexpress, finns en del olika modeller. Senaste jag köpte hade 4x2,5Gbit portar åt brosan. Hos mig själva kör jag det virtuellt.
Dock säga att vi redan hade dessa routrarna och vpn uppsatt sen tidigare för backup syfte, så var mer bara inställningar så det gick att tunnla specifika enheter igenom en anslutning.
Ska man köpa det bara för detta så blir en liten kostnad att komma igång helt klart...

Testade att köra vpn direkt på en tv sticka innan men blev aldrig riktigt stabilt så gav upp på det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nu kommer Bob Iger och drar åt stora svångremmen i house of mouse.

Denna förtjänar en like 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Gelantious:

Ptja, nu är redan vpn tunnel klar inom familjen just pga netflix så är redo för dom andra.

Har du någon guide på hur man sätter upp en vpn tunnel enkelt?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Hej då Disney Plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

När det var rabalder runt Netflix tjänst skrev jag ju att fler kommer följa efter men man låter Netflix ta bajsmackan...Och mycket riktigt. Tjänsterna kostar enorma summor att driva och som jag fattar det är det svårt med lönsamheten för många. Klart som korvspad fler kommer följa efter, speciellt med tanke på att det verkar ha fallit väl ut för Netflix som jag fattar det.

Det är ju ingen välgörenhet de sysslar med i slutändan även om många verkar tycka att det är så de borde fungera antar jag. Uppenbart redan från start att det har handlat om att delning ska ske mellan folk i samma hushåll och inte mer egentligen. Antar att det har accepterats för att locka maximalt med kunder, eller så har det inte vart så lätt att kontrollera, vad vet jag. Men jag ser inget problem med om samtliga tjänster börjar jaga delning utanför hushållet. Vill man ha en tjänst... Betala för den som det är tänkt bara.

Men detta belyser nog vad jag misstänker är kärnan i problemet -- Att alla och deras morsa skaffat en egen tjänst som man vill att alla ska betala för istället för att försöka hålla det på en rimlig nivå. Folk vill inte betala hundratals kronor, säkert uppåt tusenlappen eller mer om man inkluderar lite sport, i månaden för att ha tillgång till allt de vill se helt enkelt. Det började ju bra men har ju spårat ur fullständigt.

Det finns helt enkelt för många tjänster misstänker jag. Många vill ha tillgång till alla/många och det är för dyrt så man börjar mygla. Tjänsterna får problem med lönsamheten för de får inte så många kunder som de tänkt sig och måste börja klanka ner på delning utanför hushållet som man accepterat innan samt höja priser vilket skapar ytterligare friktion.

Så vi är väl i en fas just nu där vi får se om åtgärderna håller liv i det hela eller om vissa tjänster på sikt kommer gå under och absorberas upp i andra för det finns helt enkelt fler streamingtjänster än vad marknaden är villig att bära. Marknaden självsanerar ju till slut.

Man är det dyrt? Folk verkar ha byggt upp sin streaming genom att dela med andra, det betyder så fall något i stil med detta :

Netflix : 129 kr
HBO MAX : 59 kr
Amazon Prime : 59 kr
Disney Plus : 89 kr
Totalt : 336 kr / mån

Delar vi det på säg 2 hushåll kommer vi ner på 168 kr / mån. Detta ska då jämföras med linjär TV som kostade ca 500 kr / mån 2018.

Jämför man priserna med andra tjänster och produkter i samhället så skulle jag säga att det är ganska lågt, en hamburger meny kostar idag strax över 100 lappen. Bara vårt El-nät(ex elen) kostar 900 kr / mån mitt i sommaren när vi använder minst el!

Men givetvis, har man ingen nytta av innehållet så ska man inte betala!

En del hänvisar till piratkopiering och ja, kan man "få" prylar\tjänster gratis så är det oslagbart! Men då ska man inte heller gnälla när kvalité och utbud dalar än mer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har sett liknande artiklar/ forumtrådar ett tag nu, där folk skriver likt att "Nu är det nog, jag säger upp ditten och datten".

Jag blir bara nyfiken över om folk verkligen gör det, eller om det är mest gubbgnäll i kommentarstrådarna?? Om det nu är så att folk menar allvar med att de säger upp streamingtjänst efter streamingtjänst, vad gör ni därefter framför TV'n - tittar via antennkabel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Som vanligt snåle svensken när det gäller tjänster,spel media etc så ska man ha allt gratis, men när det gäller lyx resor etc så kan man bre på hur mycklet som helst.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man är det dyrt? Folk verkar ha byggt upp sin streaming genom att dela med andra, det betyder så fall något i stil med detta :

Netflix : 129 kr
HBO MAX : 59 kr
Amazon Prime : 59 kr
Disney Plus : 89 kr
Totalt : 336 kr / mån

Delar vi det på säg 2 hushåll kommer vi ner på 168 kr / mån. Detta ska då jämföras med linjär TV som kostade ca 500 kr / mån 2018.

Jämför man priserna med andra tjänster och produkter i samhället så skulle jag säga att det är ganska lågt, en hamburger meny kostar idag strax över 100 lappen. Bara vårt El-nät(ex elen) kostar 900 kr / mån mitt i sommaren när vi använder minst el!

Men givetvis, har man ingen nytta av anhållet så ska man inte betala!

En del hänvisar till piratkopiering och ja, kan man "få" prylar\tjänster gratis så är det oslagbart! Men då ska man inte heller gnälla när kvalité och utbud dalar än mer.

Samma målgrupp som tycker att 336 kr / mån är dyrt för allt det material som man får tillgång till, borde titta på The Playlist på Netflix, för att få lite perspektiv. Det finns bara ett problem - den här målgruppen prenumererar inte på Netflix

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men olika stater kommer bestämma om insamling av IP eller Mac adress är tillåtet eller ej, oavsett vad någon vill.
Att stänga av konton på endast misstanke eller via angiveri skulle nog ge massa badwill.

De har ett legitimt skäl att samla in sådan info, nämlingen att motverka kontodelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har sett liknande artiklar/ forumtrådar ett tag nu, där folk skriver likt att "Nu är det nog, jag säger upp ditten och datten".

Jag blir bara nyfiken över om folk verkligen gör det, eller om det är mest gubbgnäll i kommentarstrådarna?? Om det nu är så att folk menar allvar med att de säger upp streamingtjänst efter streamingtjänst, vad gör ni därefter framför TV'n - tittar via antennkabel?

Jag sa precis upp Disney+ som jag haft sedan det lanserades. Vi tittar sällan på det och när de höjer priset, och sänker upplösningen, så passar det bra att avsluta prenumerationen.

Om vi saknar det så är det bara att skaffa det igen.

Permalänk
Medlem

Streaming har blivit "kabel tv".

Samma jävla reklam och dåliga kvalité till extrema priser med tilläggstjänster för att få det man vill faktiskt ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man är det dyrt? Folk verkar ha byggt upp sin streaming genom att dela med andra, det betyder så fall något i stil med detta :

Netflix : 129 kr
HBO MAX : 59 kr
Amazon Prime : 59 kr
Disney Plus : 89 kr
Totalt : 336 kr / mån

Delar vi det på säg 2 hushåll kommer vi ner på 168 kr / mån. Detta ska då jämföras med linjär TV som kostade ca 500 kr / mån 2018.

Jämför man priserna med andra tjänster och produkter i samhället så skulle jag säga att det är ganska lågt, en hamburger meny kostar idag strax över 100 lappen. Bara vårt El-nät(ex elen) kostar 900 kr / mån mitt i sommaren när vi använder minst el!

Men givetvis, har man ingen nytta av innehållet så ska man inte betala!

En del hänvisar till piratkopiering och ja, kan man "få" prylar\tjänster gratis så är det oslagbart! Men då ska man inte heller gnälla när kvalité och utbud dalar än mer.

netflix 179 kr
hbo max 89 kr
amazon prime 65 kr
disney+ 89 kr
422kr

Väldigt konstigt att du räknar på att dela på två hushåll när det är detta som är på väg att inte vara möjligt..

Men håller med att man får väldigt mycket underhållning jämfört med vad man betalar. Utan att dela på abonnemang är det dock inte så lönt att ha flera igång samtidigt. Hade jag inte släkt som ibland nyttjar min netflix hade jag inte fortsatt betala så länge som jag gjort, utan då hade jag tagit nån månad här och där med den tjänst som har serierna som intresserar mig just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Streaming har blivit "kabel tv".

Samma jävla reklam och dåliga kvalité till extrema priser med tilläggstjänster för att få det man vill faktiskt ha.

Ja "the circle is compete"!
Nu har vi ju till och med AI som skall göra så den streamade musiken låter som "radio" med en som pratar och har sig!

Väntar bara spänt på grafikkortstillverkarnas nästa funktion som skalar om 4k till en 640*480, max FPS till 15 och en anti-antialiasing som gör bilden ännu "blockigare". Allt för en mer retrofeeling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man är det dyrt? Folk verkar ha byggt upp sin streaming genom att dela med andra, det betyder så fall något i stil med detta

Det är ju inte dyrt så sätt kanske, men inte nödvändigtvis prisvärt.
Sen brukar ju alltid argumentet komma att "man kan ju hoppa mellan tjänster", visst kan man det, men det är inte direkt hög WAF-faktor på det. Vilket då gör att man har många tjänster där man använder alla rätt lite, och då är det inte så prisvärt.

Jag delar inte heller med någon och då blir det dyrt jämfört med andra som har den möjligheten.
Sen vill jag "tyvärr" ha sporten och det är något jag anser vara dyrt Men om man ser det som en hobby så är det en billigare hobby än många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man är det dyrt? Folk verkar ha byggt upp sin streaming genom att dela med andra, det betyder så fall något i stil med detta :

Netflix : 129 kr
HBO MAX : 59 kr
Amazon Prime : 59 kr
Disney Plus : 89 kr
Totalt : 336 kr / mån

Delar vi det på säg 2 hushåll kommer vi ner på 168 kr / mån. Detta ska då jämföras med linjär TV som kostade ca 500 kr / mån 2018.

Jämför man priserna med andra tjänster och produkter i samhället så skulle jag säga att det är ganska lågt, en hamburger meny kostar idag strax över 100 lappen. Bara vårt El-nät(ex elen) kostar 900 kr / mån mitt i sommaren när vi använder minst el!

Men givetvis, har man ingen nytta av innehållet så ska man inte betala!

En del hänvisar till piratkopiering och ja, kan man "få" prylar\tjänster gratis så är det oslagbart! Men då ska man inte heller gnälla när kvalité och utbud dalar än mer.

Blandar man in sport så är priset dubblerat direkt typ, kan kosta en hel del faktiskt beroende på vad man vill se och även där finns en hel del olika tjänster och det finns många fler tjänster än de stora du listar så det kan sticka iväg snabbt är jag övertygad om.

Men jag är med dig och håller med i sak, egentligen är det inte farligt mycket pengar om man vill kunna se en hel del i varje fall. Vill man se precis allt så kostar det ju förstås. Men man får mycket underhållning för lite pengar om man bara anstränger sig lite och tex inte låter alla prenumerationer rulla månad in och månad ut utan byter lite då och då beroende på vad folk i familjen vill se för tillfället.

Speciellt när man som du säger sätter det i perspektiv vad mycket annat runt oss kostar. Tror bara folk är lata och är vana att ha många prenumerationer rullandes trots att de inte nyttjar många av dem, och så delar man ju förstås. Nu börjar det beteendet bli lite jobbigt och kommer kosta mer och då kommer gnället som ett brev på posten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Alltså betala för att se reklam kommer ja aldrig att göra. Antagligen går de full betalning och skippar reklamen eller helt reklamfinansierad som Pluto.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

netflix 179 kr
hbo max 89 kr
amazon prime 65 kr
disney+ 89 kr
422kr

Väldigt konstigt att du räknar på att dela på två hushåll när det är detta som är på väg att inte vara möjligt..

Men håller med att man får väldigt mycket underhållning jämfört med vad man betalar. Utan att dela på abonnemang är det dock inte så lönt att ha flera igång samtidigt. Hade jag inte släkt som ibland nyttjar min netflix hade jag inte fortsatt betala så länge som jag gjort, utan då hade jag tagit nån månad här och där med den tjänst som har serierna som intresserar mig just då.

Aha, ja vi tyckte inte vi behövde 4K på Netflix så vi har bara 1080p, därav priset i min beräkning. Amazon Prime har vi nyligen slutat med men vad jag kan så så kostar det fortfarande 59 kr / mån. HBO Max verkar vara påväg att höja sina priser till 99 kr / mån, många av oss har halva priset på det, min beräkning utgick dock från 699 kr / 12 = 58.25 kr / mån.

Jag gav exempel på vad det kostar med 2 hushåll eftersom det är vad folk tydligt ansett vara MAX för vad det får kosta. Men det stämmer att vi nu har iallafall 2 tjänster som inte godkänner konto delning och det lär troligen bli standar inom branschen. Antar att man fortfarande kan dela om man kör VPN men det blir en lite mer avancerad process, dessutom är det mot "reglerna".

Är man ensam och utbudet räcker inom en tjänst åt gången så ser jag ingen anledning att inte köra på detta, det blir ju väldigt billigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Blandar man in sport så är priset dubblerat direkt typ, kan kosta en hel del faktiskt beroende på vad man vill se och även där finns en hel del olika tjänster och det finns många fler tjänster än de stora du listar så det kan sticka iväg snabbt är jag övertygad om.

Men jag är med dig och håller med i sak, egentligen är det inte farligt mycket pengar om man vill kunna se en hel del i varje fall. Vill man se precis allt så kostar det ju förstås. Men man får mycket underhållning för lite pengar om man bara anstränger sig lite och tex inte låter alla prenumerationer rulla månad in och månad ut utan byter lite då och då beroende på vad folk i familjen vill se för tillfället.

Speciellt när man som du säger sätter det i perspektiv vad mycket annat runt oss kostar. Tror bara folk är lata och är vana att ha många prenumerationer rullandes trots att de inte nyttjar många av dem, och så delar man ju förstås. Nu börjar det beteendet bli lite jobbigt och kommer kosta mer och då kommer gnället som ett brev på posten.

Sport har alltid kostat pengar, vet de som betalade 1000 kr / mån på parabol\kabel TV tiden bara för att få tillgång till sporten.

Japp, vad kostar BIO? ca 165 kr / pers? Vad kostar en utekväll på puben? Men absolut, när man lägger ihop allt så blir det i många fall en betydande summa och det är här man kan tvingas kompromissa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Som vanligt snåle svensken när det gäller tjänster,spel media etc så ska man ha allt gratis, men när det gäller lyx resor etc så kan man bre på hur mycklet som helst.

Kanske för att resor ger mer än floder av opium för (amerikanska) folket?

Realiteten för de flesta är att de måste prioritera med sina disponibla medel, och kombinationen av rejält högre boräntor, ogynnsam växelkurs, ökade elkostnader, allmän inflation och därmed sänkta reallöner för de flesta löntagare (och bidragstagare) gör naturligtvis att konstanta dränage på kontot kommer under lupp när tjänsterna dessutom ökar priserna.

Jag har hittills sänkt mina årskostnader med 3000:-/år genom att säga upp abonemang. Betalar fortfarande för Disney+, men är she-hulk och secret invasion verkligen värt 1000:-/år? Låt oss vara ärliga, det de numera producerar är i huvudsak fullständig dynga, och tiden man lägger ner för att konstatera det hade varit mycket, mycket bättre spenderad på annat även kostnaden oräknad.

Permalänk
Medlem

Hade samtliga tjänster men då filmer och serier plockas bort titt som tätt samt att månadskostnaderna ökar medan utbudet inte blir bättre gjorde att jag avslutade samtliga förutom Spotify. Går att se det man vill se på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Det blir till att betala för premium. Det är inga pengar för mig. Har i stort sätt premium på alla streamingtjänster som finns. Jag fattar dock inte att man 2023 tar betalt för låga standardupplösningar som 4k. Jag tycker 8k borde vara premium. 1080p är Retro idag.