Permalänk
Medlem

Fråga om kylpasta

Hej!

Jag undrar om en cpu och/eller gpu kylpasta/thermalpads blir fortare sämre om datorn står på dygnet runt jämfört med en dator som används dagligen men bara nån timme eller en dator som används väldigt sällan.

Mvh Tia

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Låter rätt vettigt att ju oftare datorn är på desto fortare kommer pastan torka ut, sen hur lång tid det tar är en annan 5:a.
Har i princip aldrig stängt av min dator som kör en I5-9600k så den är snart 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låter rätt vettigt att ju oftare datorn är på desto fortare kommer pastan torka ut, sen hur lång tid det tar är en annan 5:a.
Har i princip aldrig stängt av min dator som kör en I5-9600k så den är snart 5 år.

Är det främst värme som torkar ur kylpasta? Eller ålder, eller förändringar i temperatur?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Noctua.at: When is it necessary to reapply Noctua thermal pastes?

Noctua NT-H1 and NT-H2 thermal pastes have a specified usage time (on the CPU) of up to 5 years. However, you will most likely see excellent results for much longer than that, so we simply recommend checking the temperatures occasionally after passing the 5-year mark. Unless you see a clear increase in delta temperatures (difference between CPU temperature and ambient temperature, compared at 100% CPU load) there is no need to replace the paste. Many customers have been using NT-H1 for 10 years or more with excellent results.

Länk: https://faqs.noctua.at/support/solutions/articles/10100044052...-

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NodCommander:

Är det främst värme som torkar ur kylpasta? Eller ålder, eller förändringar i temperatur?

Oklart för mig, värme lär torka den snabbast

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Är det främst värme som torkar ur kylpasta? Eller ålder, eller förändringar i temperatur?

inte ålder iaf.

min mx-2 tub är nog närmre 10 år gammal nu och fortfarande helt ok att använda.

hade den stelnat av ålder hade den troligen även stelnat i tuben efter så pass lång tid om något har den blivit mer bladdig med åren för att den har lite lätt börjat skära sig så man brukar få typ trycka ut en liten klick först på ett papper innan man går på kislet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte ålder iaf.

min mx-2 tub är nog närmre 10 år gammal nu och fortfarande helt ok att använda.

hade den stelnat av ålder hade den troligen även stelnat i tuben efter så pass lång tid om något har den blivit mer bladdig med åren för att den har lite lätt börjat skära sig så man brukar få typ trycka ut en liten klick först på ett papper innan man går på kislet.

Sedan 2005(?) har jag en större spruta med Arctic Silver Ceramique, som lagras i kylskåpet då behovet är stilla. Det enda subjektiva men mätbara symptomet på nedbrytning av pastan, är att konsistens är något trögare. Ytterst lite.

Jag antar att innehållet i tuben är okej, men likväl kan prestandan försämrats då jordens gravitations verkat i många år på de olika partiklarna med olika massa. Inför nästa klick kan det alltså vara en god idé att röra om på tubens innehåll.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Sedan 2005(?) har jag en större spruta med Arctic Silver Ceramique, som lagras i kylskåpet då behovet är stilla. Det enda subjektiva men mätbara symptomet på nedbrytning av pastan, är att konsistens är något trögare. Ytterst lite.

Jag antar att innehållet i tuben är okej, men likväl kan prestandan försämrats då jordens gravitations verkat i många år på de olika partiklarna med olika massa. Inför nästa klick kan det alltså vara en god idé att röra om på tubens innehåll.

möjligt att tuben kanske är sedan ~2005 mins inte när jag köpte den Arctic cooling MX-2 men var innan jag flyttade till min förra lägenhet iaf så innan 2011 iaf.

hittils de få gångerna jag använder den har den gett bra nog resultat och helt innom acceptabla cpu temperaturer.

jag är inte typen som jagar 1°c direkt utan är jag bara innom spannet jag tycker är acceptabelt är det good enough.

brukar generellt inte bry mig om att byta någon kylpasta mer än om jag typ byter cpu så jag ändå måste lossa kylaren men händer nog inte oftare än max var 5e år eller den har problem med värmen vilket typ aldrig har hänt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Värme påskyndar åldring av material.
Hur mycket det påverkar är dock svårt att säga något om såvida man inte gjort provning på just detta. Om det påverkar någon märkbar skillnad är väl den stora frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiala:

Hej!

Jag undrar om en cpu och/eller gpu kylpasta/thermalpads blir fortare sämre om datorn står på dygnet runt jämfört med en dator som används dagligen men bara nån timme eller en dator som används väldigt sällan.

Mvh Tia

https://computerinfobits.com/how-often-should-i-replace-therm...

Permalänk
Medlem

Står ju ingenting i den artikeln om det jag fråga.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dom idag låga idletemperaturerna med bättre kylare lär värmen inte vara problem för pastan iaf. Har snudd på rumstempereratur på min 13600K. Min 8700K var på dygnet runt i 3-4 år och var inget fel på alls. Säkert åldern som spelar större roll idag.

Har rivit en massa GTX 10-seriekort och alla har haft pasta som snudd på faller isär när man börjar torka av, och dom är väl idag 5+ år gamla. Kanske är mer en kvalitetsfråga iofs. Svårt att säga.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiala:

Står ju ingenting i den artikeln om det jag fråga.

Helt riktigt men artikeln säger att man bör byta pastan vartannat eller vart tredje år då det är tiden som i första hand gör att pastan blir sämre...