Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Medlem

Sjukt klantigt av LTT att anklaga GN i en video, you never mess with Jesus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

LTT är techtubers svar på Top Gear/The Grand Tour.
Jag kollar på LTT för underhållning och tokiga grejer, inte för att få "ren fakta", det läser jag mig till på relevanta sidor.

Synd att GN fortsätter attackera andra, men har man så fruktansvårt tråkiga och torftiga videos så måste man väl försöka locka folk på någotvis, då genom att skapa intriger och bråk.

Hoppas att GN och Steve växer upp och slutar bete sig som spoiled brats.

Problemet är att LTT inte bara är "Top Gear" utan gör många tester och har investerat sjuka pengar för att kunna göra ingående tester av allt från himmel och jord. LTT har betydligt högre ambitioner men saknar uppenbarligen QC för att faktiskt genomföra den ambitionen idag..
GN borde dock gett LTT en heads up och haft en öppen diskussion med Linus.

GN är definitivt lite väl snorkiga och luktar på sina egna fjärtar, men kritiken är valid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag har en känsla av att det lär komma en video från LTT där Linus sitter och är personlig, eftertänksam, lite sorgsen och ångerfull. Han lär även försöka få sig själv att framstå som ett offer i det hela. Vi får se.

Också läsa innantill så det blir den där äkta LTT känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

GN borde dock gett LTT en heads up och haft en öppen diskussion med Linus.

GN är definitivt lite väl snorkiga och luktar på sina egna fjärtar, men kritiken är valid.

Varför? På vilket sätt är det GN:s ansvar att ge LTT tid att preppa en responsvideo? LLT:s videor är redan live på youtube och gör aktiv skada mot konsumenter. Vad hade nyttan varit för oss konsumenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Han skryter med att han aldrig skulle tillåta fackföreningar på sitt företag eftersom han är en så fantastisk chef och så vidare.

Här känner jag att jag måste lägga mig i lite.
https://www.youtube.com/live/EwgZaSYuBLc?feature=share&t=8436 (lyssna på hela timestampen då allt inte sägs i början). Det han säger och det folk hör verkar vara vitt skilda saker. Hans ståndpunkt har alltid varit att han inte vill driva ett företag där det behövs. Det är inte samma som att vara anti fackföreningar.

Sen har han en del andra kontroversiella synpunkter man kan tycka bättre eller sämre om men just denna tycker jag är vettig. Hanteringen av Billit Labs är under all kritik t.ex.

Permalänk
Medlem

Klantigt av LMG och något som märkts i deras klipp senaste året, väldigt ofta det kommer upp text om att någon fakta är fel. Situationen med kylaren är väldigt beklaglig, speciellt sättet den testades på. Däremot att den såldes tycker jag inte är så märkligt då jag gissar att LMG ofta får behålla produkterna och göra vad dom vill med det, har antagligen missats att så inte var fallet här.

Däremot är ju GN så sjukt raljerande och långranding, klarar verkligen inte av människan. Längesen jag såg ett klipp nu men även detta klippet hoppade han fram och tillbaka i och det verkade inte finnas en röd tråd alls, jag kollade hela klippet men det är svårt att koncentrera sig när han pratar.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det han säger och det folk hör verkar vara vitt skilda saker. Hans ståndpunkt har alltid varit att han inte vill driva ett företag där det behövs. Det är inte samma som att vara anti fackföreningar.

Det är såklart aldrig någon som säger ”vi har så dåliga villkor att vi inte kan tillåta fackföreningar…” utan man säger ju mer eller mindre exakt sådär.
Det gäller Klarna, strejken i Hollywood, osv. osv. för att ta aktuella exempel.

Sen är jag själv väldigt kritisk mot fackföreningar, men vi kan ju iaf. kalla saker vid dess rätta namn.

Skrivet av tonii:

Hanteringen av Billit Labs är under all kritik t.ex.

Moraliskt så var det ju extremt f*****t gjort, men rent juridiskt vet jag inte. Antingen har dom skrivit på ett avtal där dom säger att dom ska skicka tillbaka provet, då har Billit ett extremt starkt case att stämma LMG på rejält med pengar, men det troliga är ju att dom bara har skickat ett prov med förhoppningen att LTT ska göra innehåll på det, ungefär som ”alla” företag som skickar saker till influencers, och då är man ju ” tough out of luck…”
LMG/LTT lär få säkert 100tals liknande saker varje vecka, och att det skulle ligga på dom att skicka tillbaka dom faller på sin egen orimlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är såklart aldrig någon som säger ”vi har så dåliga villkor att vi inte kan tillåta fackföreningar…” utan man säger ju mer eller mindre exakt sådär.
Det gäller Klarna, strejken i Hollywood, osv. osv. för att ta aktuella exempel.

Sen är jag själv väldigt kritisk mot fackföreningar, men vi kan ju iaf. kalla saker vid dess rätta namn.

Moraliskt så var det ju extremt f*****t gjort, men rent juridiskt vet jag inte. Antingen har dom skrivit på ett avtal där dom säger att dom ska skicka tillbaka provet, då har Billit ett extremt starkt case att stämma LMG på rejält med pengar, men det troliga är ju att dom bara har skickat ett prov med förhoppningen att LTT ska göra innehåll på det, ungefär som ”alla” företag som skickar saker till influencers, och då är man ju ” tough out of luck…”
LMG/LTT lär få säkert 100tals liknande saker varje vecka, och att det skulle ligga på dom att skicka tillbaka dom faller på sin egen orimlighet.

De skickade inte bara ett prov, de skickade ett prov och ett 3090ti kort. Och det var inte bara ett prov, det var deras bästa prototyp.

Tror inte att de bara skickade i väg dessa till LTT med förhoppning om att LTT skulle göra innehåll med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är såklart aldrig någon som säger ”vi har så dåliga villkor att vi inte kan tillåta fackföreningar…” utan man säger ju mer eller mindre exakt sådär.
Det gäller Klarna, strejken i Hollywood, osv. osv. för att ta aktuella exempel.

Sen är jag själv väldigt kritisk mot fackföreningar, men vi kan ju iaf. kalla saker vid dess rätta namn.

Moraliskt så var det ju extremt f*****t gjort, men rent juridiskt vet jag inte. Antingen har dom skrivit på ett avtal där dom säger att dom ska skicka tillbaka provet, då har Billit ett extremt starkt case att stämma LMG på rejält med pengar, men det troliga är ju att dom bara har skickat ett prov med förhoppningen att LTT ska göra innehåll på det, ungefär som ”alla” företag som skickar saker till influencers, och då är man ju ” tough out of luck…”
LMG/LTT lär få säkert 100tals liknande saker varje vecka, och att det skulle ligga på dom att skicka tillbaka dom faller på sin egen orimlighet.

Det faller inte på sin orimlighet. Linus själv skriver att det här var ett bokföringsfel som sker citat "vart 10e år" och dom behöver bara tighta till rutinerna lite för att eliminera problemet. Självklart skickar dom tillbaka grejjor regelbundet utefter önskemål från dom som skickat in.

Billit har inget case och tänker inte göra något case men dom skrev till LTT och frågade om dom skulle få någon ersättning för att LTT auktionerade bort deras prototyp och LTT bara ignorerade dom fram tills strax efter att GN släppte videon då dom snabbt svarade att Billit ska få full ersättning.

Om man läser Linus mellan raderna så verkar det som att Billit får en orimligt hög ersättning, förmodligen som plåster på såren för LTTs blunder.

Permalänk
Medlem

Hur fan orkar folk ens bry sig och lägga energi på det är ju den stora frågan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Om man läser Linus mellan raderna så verkar det som att Billit får en orimligt hög ersättning, förmodligen som plåster på såren för LTTs blunder.

"Orimligt hög ersättning" enligt vem? Jag tycker att det ska svida lite ekonomiskt för LMG genom att det är "orimligt hög ersättning" till Billet Labs så att beteendet från LMG inte upprepas. LMG har ju här betett sig som det slags bolag de länge annars har fått beröm för att ständigt vara kritiska mot.

Citatet “You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain.” är möjligen vad som har hänt med LMG på senaste tid. Jag tänker också på Obi-Wan Kenobi: "You were supposed to criticize greedy companies, not becoming one of them!".

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

"Orimligt hög ersättning" enligt vem? Jag tycker att det ska svida lite ekonomiskt för LMG genom att det är "orimligt hög ersättning" till Billet Labs så att beteendet från LMG inte upprepas. LMG har ju här betett sig som det slags bolag de länge annars har fått beröm för att ständigt vara kritiska mot.

Citatet “You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villain.” är möjligen vad som har hänt med LMG på senaste tid. Jag tänker också på Obi-Wan Kenobi: "You were supposed to criticize greedy companies, not becoming one of them!".

Mvh,
WKL.

Orimligt hög ersättning mot vad LTT hade varit beredd att betala om dom inte gjort den här blundern. Varken LTT eller Billit vill skriva ut summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om man läser Linus mellan raderna så verkar det som att Billit får en orimligt hög ersättning, förmodligen som plåster på såren för LTTs blunder.

Enligt Billet har de fått prototypens monetära värde, varken mer eller mindre (och de bad inte heller om mer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är såklart aldrig någon som säger ”vi har så dåliga villkor att vi inte kan tillåta fackföreningar…” utan man säger ju mer eller mindre exakt sådär.
Det gäller Klarna, strejken i Hollywood, osv. osv. för att ta aktuella exempel.

Sen är jag själv väldigt kritisk mot fackföreningar, men vi kan ju iaf. kalla saker vid dess rätta namn.

Ganska direkt i början av den tidsstämpeln så är han ju positiv till att arbetarna för UPS har organiserat sig. Har även varit det kring andra händelser. Sen kan man såklart inte dra ett likhetstecken mellan det och att han inte skulle slå bakut om hans egna anställda skulle organisera sig. Han har dock under ganska många wan-shows hävdat att han inte är anti union, utan att han vill driva en så pass bra arbetsplats att det inte behövs. han har dessutom ingen möjlighet att stoppa sina anställda om dom vill organisera sig då jag tror att rätten att organisera sig i Kanada är betydligt starkare än i USA. Tycker han verkar geniun kring just det. Sen får väl framtiden utvisa om han var ärlig eller inte men just nu har jag ingen anledning att misstro hans åsikt kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Orimligt hög ersättning mot vad LTT hade varit beredd att betala om dom inte gjort den här blundern. Varken LTT eller Billit vill skriva ut summan.

LTT ville ju inte ens lägga 100-500$ på att fixa till recensionen så jag har inte mycket till övers för vad de anser vara en hög summa i sammanhanget. Vill de ta LTT labs till att bli en ny "branschstandard" har de lite att jobba på.

Permalänk
Medlem

Nypa salt med anklagelser som alltid.

Sjukt illa. Vet inte om ni sett tråden med en tidigare anställd.
Tldr, sexuella trakasserier, ingen HR att tala om, hon fick mutilera sig för att ens få en ledig dag.

Finns ingen ursäkt som kan få mig att någonsin få tillbaka samma syn på LTT igen. Grej på grej på grej.

https://twitter.com/suuuoppp/status/1691693740254228741

Screenshots på det mesta för er som inte kan läsa på twitter.
Klicka på bilden så ska det finnas 11 screenshots.
https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15shn5g/im_no...

Edit, här kan ni läsa allt tydligt. Ganska lång tråd nu...
https://threadreaderapp.com/thread/1691693740254228741.html

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sjukt illa. Vet inte om ni sett tråden med en tidigare anställd.
Tldr, sexuella trakasserier, ingen HR att tala om, hon fick mutilera sig för att ens få en ledig dag.

Finns ingen ursäkt som kan få mig att någonsin få tillbaka samma syn på LTT igen. Grej på grej på grej.

https://twitter.com/suuuoppp/status/1691693740254228741

Screenshots på det mesta för er som inte kan läsa på twitter.
https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15shn5g/im_no...

Har du eller någon screens på biten angående sexuella trakasserier? Jag förstår inte X jag kan inte se hennes senaste inlägg av någon anledning.

edit: hittade bildspel på reddit
https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15shoyx/madis...

Ur askan in i elden för LTT. Fatta att han måste ångra att han inte sålde när han hade chansen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sjukt illa. Vet inte om ni sett tråden med en tidigare anställd.
Tldr, sexuella trakasserier, ingen HR att tala om, hon fick mutilera sig för att ens få en ledig dag.

https://twitter.com/suuuoppp/status/1691693740254228741

Screenshots på det mesta för er som inte kan läsa på twitter.
https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15shn5g/im_no...

Såg precis det, nu ska det såklart tas med en nypa salt men om ens hälften av det stämmer som hon säger så är det inte jättebra, det kan absolut vara så att hon nu ser sin chans att hoppa på tåget men det kan också vara så att hon törs säga sanningen när det nu ofelbara LMG redan fallerat så publikt.

Det som framkommer i det hon skriver är för mig en hel del värre än de tidigare spektaklet och gör mig direkt ovillig att främja bolaget på något sätt alls om de inte gör radikala förändringar och sitt absolut bästa till att ställa saker till rätta så gott det går.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Hur fan orkar folk ens bry sig och lägga energi på det är ju den stora frågan

Personkult runt en gapande pajas, samma som alla andra influencers och deras följare. Innehållet är sekundärt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

"Recensionen" av Billets produkt känns så typiskt LTT. Noll planering, slarvar bort grafikkortet Billet skickade med (ett 3090Ti som faktiskt skulle funkat med produkten), och sen härjar de loss som ADHD-ungar som bygger dator för första gången. Slutsatsen blir sen: "Om till och med vi som är experter på det här tycker det är svårt...".

Jag menar, är inte det första man gör att ta reda på om komponenterna passar och se till att det finns tillräckligt med utrymme för allt? Och hur är det produktens eller tillverkarens fel om man kaosar loss och klantar till det?

LTT var ju uppenbarligen ute efter att göra "underhållning" och sket egentligen i produkten. Ett dyrt testlabb lär inte hjälpa med den biten.

Permalänk
Medlem

Ja, ta det med en nypa salt tack.

Skrivet av Teddis:

Har du eller någon screens på biten angående sexuella trakasserier? Jag förstår inte X jag kan inte se hennes senaste inlägg av någon anledning.

Hon skriver att dem tog henne på rumpan och fick henne att twerka osv.

Skrivet av tellus82:

Såg precis det, nu ska det såklart tas med en nypa salt men om ens hälften av det stämmer som hon säger så är det inte jättebra, det kan absolut vara så att hon nu ser sin chans att hoppa på tåget men det kan också vara så att hon törs säga sanningen när det nu ofelbara LMG redan fallerat så publikt.

Det som framkommer i det hon skriver är för mig en hel del värre än de tidigare spektaklet och gör mig direkt ovillig att främja bolaget på något sätt alls om de inte gör radikala förändringar och sitt absolut bästa till att ställa saker till rätta så gott det går.

Håller helt med. Jag tror att hon inte vågat, ltt följare har alltid varit på linus sida men nu har de börjat se utan de där rosiga glasögonen. Att få en skara nördar på internet mot sig brukar aldrig sluta bra. Hot, doxxing osv sker varje dag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja, ta det med en nypa salt tack.

Hon skriver att dem tog henne på rumpan och fick henne att twerka osv.

Håller helt med. Jag tror att hon inte vågat, ltt följare har alltid varit på linus sida men nu har de börjat se utan de där rosiga glasögonen. Att få en skara nördar på internet mot sig brukar aldrig sluta bra. Hot, doxxing osv sker varje dag.

Bara detta var rätt magstarkt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av gothia_se:

Nej självklart inte. Men mitt större påstående var att de inte är är journalister. Så man får ta det som det är, tillvis del handlar det om pengar. Men man kan lägga pengar för att göra ett bra arbete. Och de för ett bra arbete men de är inte journalister. Så varför se dem som så. Det är min fråga.

Vad är en journalist? Knappast så att journalister i Aftonbladet alltid är så professionella och ärliga.

Permalänk

Jag hoppas jag inte sänker nivån i tråden utan bara vill erbjuda lite "tragisk humor" i det stora hela:

De som vet, de vet!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Hittade denna på Reddit. Som pricken över i:et

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Nej självklart inte. Men mitt större påstående var att de inte är är journalister. Så man får ta det som det är, tillvis del handlar det om pengar. Men man kan lägga pengar för att göra ett bra arbete. Och de för ett bra arbete men de är inte journalister. Så varför se dem som så. Det är min fråga.

Såvitt jag vet så finns det inga formella krav för att få kalla sig journalist. GN gör reportage vid sidan om testandet av produkten så det är rimligt att se dem som journalister i min mening.

Vad är en "journalist" enligt dig då? Jobba på ett vedertaget etablerat mediehus som exempelvis Dagens Nyheter eller New York Times? Och jobbar inte de flesta individeroch företag för att få ändarna att gå ihop även om de brinner för sina jobb och yrkestitlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Varför? På vilket sätt är det GN:s ansvar att ge LTT tid att preppa en responsvideo? LLT:s videor är redan live på youtube och gör aktiv skada mot konsumenter. Vad hade nyttan varit för oss konsumenter?

De flesta punkterna var pga slarv och jag tycker de flesta har rätt att kunna försvara sig och möjlighet att rätta något om GN har fått något om bakfoten.
Och hade varit intressant om Linus och GN kunde haft en produktiv diskussion, istället för att kasta skit på varandra från sin sida om kontinenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"Recensionen" av Billets produkt känns så typiskt LTT. Noll planering, slarvar bort grafikkortet Billet skickade med (ett 3090Ti som faktiskt skulle funkat med produkten), och sen härjar de loss som ADHD-ungar som bygger dator för första gången. Slutsatsen blir sen: "Om till och med vi som är experter på det här tycker det är svårt...".

Jag menar, är inte det första man gör att ta reda på om komponenterna passar och se till att det finns tillräckligt med utrymme för allt? Och hur är det produktens eller tillverkarens fel om man kaosar loss och klantar till det?

LTT var ju uppenbarligen ute efter att göra "underhållning" och sket egentligen i produkten. Ett dyrt testlabb lär inte hjälpa med den biten.

LTT framstår som om de skulle köpa en bokhylla från IKEA sedan inte läsa manualen, därefter gnälla på att de var tvungna montera den flera ggr då det blev delar över, klaga att den sedan inte passar på platsen de tänkt haft den då den var för stor och till slut skriker högt att ingen borde köpa sådant skräp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothia_se:

Nej självklart inte. Men mitt större påstående var att de inte är är journalister. Så man får ta det som det är, tillvis del handlar det om pengar. Men man kan lägga pengar för att göra ett bra arbete. Och de för ett bra arbete men de är inte journalister. Så varför se dem som så. Det är min fråga.

Till skillnad från de på aftonbladet som skriver om olika sextekniker för tjockisar och kändisar man vill dränka i närmaste vattendrag?
Seriöst var går gränsen för "journalist", lol Wtf... Finns det 5 journalister i Sverige?

Vårda språket /Mod
Permalänk
Medlem

Förra arbetaren Madison har gått ut på X/Twitter och förklarat sin version av sin anställning.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/15siffo/one_of...

Känns som att fasaden för LMG kan spricka när som om detta blir större.