Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Chansar o frågar om någon kanske har tipsa på en bra kort/bank i Nederländerna? Gärna med noll/väldigt låga överföringskostnader från SEK konto till EUR. Tyvärr verkar det som att de flesta ställen i Nederländerna tar inte Visa/Mastercard/Amex, utan istället Maestro...

Är lite blandat, tycker de flesta restauranger, hotell och större butiker tar iaf Visa/Mastercard. Amex tas också men i sämre utsträckning än i Sverige, däremot är det mycket matbutiker och mindre ställen som bara tar Maestro.

Min närmaste kompis i Nederländerna använder ett Flying Blue Amex och ett Maestro från sin bank och verkar kunna lägga en relativt stor del på Amex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

På hemsidan står att kort man redan har kommer att fortsätta fungera som vanligt, men inga nya utfärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är lite blandat, tycker de flesta restauranger, hotell och större butiker tar iaf Visa/Mastercard. Amex tas också men i sämre utsträckning än i Sverige, däremot är det mycket matbutiker och mindre ställen som bara tar Maestro.

Min närmaste kompis i Nederländerna använder ett Flying Blue Amex och ett Maestro från sin bank och verkar kunna lägga en relativt stor del på Amex.

Huh bra att veta! Kommer dock bo där i ett år, så vill helst ha en enda kort som funkar för allt. Det är dock lite svårt att avgöra vilket bank är bäst när det gäller överföringsavgifter, osv. Funderar på att antigen skaffa en "vanlig" konto på tex abn amro, eller en digital konto från Rocket/revolut/etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Huh bra att veta! Kommer dock bo där i ett år, så vill helst ha en enda kort som funkar för allt. Det är dock lite svårt att avgöra vilket bank är bäst när det gäller överföringsavgifter, osv. Funderar på att antigen skaffa en "vanlig" konto på tex abn amro, eller en digital konto från Rocket/revolut/etc.

Hade jag bara bott där ett år och skulle fått lön i EUR hade jag nog bara gått till en vanlig bank och tagit ett kort från dem, då kan du säkert få både ett Visa/Mastercard och ett Maestro utan att du behöver ansöka på olika ställen. Kreditkort är ju bra att använda när man kan och för onlineköp mm så tyvärr tror jag att två kort är att föredra om man måste ha ett Maestro. Visa/Mastercard tar de iaf överallt där riktiga kreditkort accepteras som jag förstått det på honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

<Uppladdad bildlänk>

Aha! Jag har inte fått ett sånt brev än, men det kommer väl närmaste veckan då. Trist, för det är ett kort jag använder rätt ofta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha! Jag har inte fått ett sånt brev än, men det kommer väl närmaste veckan då. Trist, för det är ett kort jag använder rätt ofta.

Ja, det är riktigt trist. Använder det till allt utom bensin mer eller mindre. Verkar inte vara någon som har i närheten av lika bra flexibilitet, bonussystem samt avbetalning och en smidig app. Så det suger rätt hårt.

Permalänk

Tjena, skaffade precis Norwegian kreditkort. Det är inte möjligt att betala räkningar så som hyra m.m. med kreditkortet? Om inte, finns det i så fall något kreditkort där det är möjligt? Det för cashback och intjäning av poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Tjena, skaffade precis Norwegian kreditkort. Det är inte möjligt att betala räkningar så som hyra m.m. med kreditkortet? Om inte, finns det i så fall något kreditkort där det är möjligt? Det för cashback och intjäning av poäng.

Mig veterligen kan man inte det med några kreditkort.
Du kan däremot används dig av tjänsten "betalo" men dom tar en avgift då kan du betala dina räkningar med valfritt kort.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Tjena, skaffade precis Norwegian kreditkort. Det är inte möjligt att betala räkningar så som hyra m.m. med kreditkortet? Om inte, finns det i så fall något kreditkort där det är möjligt? Det för cashback och intjäning av poäng.

Skrivet av Lehto:

Mig veterligen kan man inte det med några kreditkort.
Du kan däremot används dig av tjänsten "betalo" men dom tar en avgift då kan du betala dina räkningar med valfritt kort.

Man kan betala/göra överföringar till Bankgiro/Plusgiro/konto från BN kortet, men man tjänar inga cashpoints/cashback för det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Mig veterligen kan man inte det med några kreditkort.
Du kan däremot används dig av tjänsten "betalo" men dom tar en avgift då kan du betala dina räkningar med valfritt kort.

Tackar det var intressant. Får använda kortet vid bokning av resor och betalningar i butik.
Tänkte även eftersom cashbacken är på 0,5% och valutapåslag 1,75 % blir ju kortet obrukbart utomlands?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Tackar det var intressant. Får använda kortet vid bokning av resor och betalningar i butik.
Tänkte även eftersom cashbacken är på 0,5% och valutapåslag 1,75 % blir ju kortet obrukbart utomlands?.

Jag vet inget kort som inte tar valutaväxlingsavgifter. Däremot så har ju Norwegian fria uttag vilket är schysst.

Kommer du handla endel i annan valuta rekommenderar jag curve där är det ingen valutavöxlingsavgift och VÄLDIGT schyssta kurser. Finns mkt pengar att spara där.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lehto:

Jag vet inget kort som inte tar valutaväxlingsavgifter. Däremot så har ju Norwegian fria uttag vilket är schysst.

Kommer du handla endel i annan valuta rekommenderar jag curve där är det ingen valutavöxlingsavgift och VÄLDIGT schyssta kurser. Finns mkt pengar att spara där.

Northmill har fria uttag + inget växlingspåslag. Inte kreditkort men bra som extrakort för just kontantuttag, curve har ju gräns på €200 / månad om man inte betalar för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag vet inget kort som inte tar valutaväxlingsavgifter. Däremot så har ju Norwegian fria uttag vilket är schysst.

Kommer du handla endel i annan valuta rekommenderar jag curve där är det ingen valutavöxlingsavgift och VÄLDIGT schyssta kurser. Finns mkt pengar att spara där.

nu har jag säkert missat något då jag enbart har Curve för att få till Apple Pay med det kreditkort jag faktiskt använder.
Men när jag betalade med Apple Pay (och mitt andra kreditkort) så blev det iaf en "helgavgift" per köp jag gjorde med Curve när jag var i Amsterdam.
Men det kanske skiljer sig från deras betalkort?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu har jag säkert missat något då jag enbart har Curve för att få till Apple Pay med det kreditkort jag faktiskt använder.
Men när jag betalade med Apple Pay (och mitt andra kreditkort) så blev det iaf en "helgavgift" per köp jag gjorde med Curve när jag var i Amsterdam.
Men det kanske skiljer sig från deras betalkort?

På helgen när valutamarknaden inte är öppen tar både vad jag förstår både Revolut och Curve ut en extra avgift för att undvika att gå förlust på växlingen om kursen skulle ha ändrats sedan fredagen. På vardagar gör de inte det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

På helgen när valutamarknaden inte är öppen tar både vad jag förstår både Revolut och Curve ut en extra avgift för att undvika att gå förlust på växlingen om kursen skulle ha ändrats sedan fredagen. På vardagar gör de inte det.

Stämmer. Har man curve black är de däremot ingen avgift på helgen heller!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Tackar det var intressant. Får använda kortet vid bokning av resor och betalningar i butik.
Tänkte även eftersom cashbacken är på 0,5% och valutapåslag 1,75 % blir ju kortet obrukbart utomlands?.

Använd klarnakortet utomlands, där har de inga avgifter. Funkade bra för mig förra veckan när jag var i Turkiet 😊

Jag kör såhär:

Klarna kort vid kortbetalning utomlands
Northmill när jag ska ta ut kontanter utomlands

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om min sambo står på kontot (Coop Mastercard) och jag tar ett extrakort. Kommer jag kunna lägga till det i Samsung Pay eller måste jag stå på huvudkontot för att det skall fungera?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Nu har jag en fråga, något som varit lite småstörigt någon gång.

Vilka kort fungerar med Google Pay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu har jag en fråga, något som varit lite småstörigt någon gång.

Vilka kort fungerar med Google Pay?

https://support.google.com/wallet/answer/12059326?visit_id=63...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Känner till, men detta är en kreditkortstråd och hälften där är betalkort. Många av kreditkorten som listas kan jag heller inte skaffa då det är företagskort eller liknande. Många kort ges ju också ut av andra bolag än namnet kortet marknadsförs med.

Har idag avgiftsfria kreditkort, enda avgiftsfria jag känner till på rak arm är Bank Norwegian. Så tänkte om någon kunde diskutera sin erfarenheter för att se om det är värt att byta eller om man får lägga till kortet i Curve eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känner till, men detta är en kreditkortstråd och hälften där är betalkort. Många av kreditkorten som listas kan jag heller inte skaffa då det är företagskort eller liknande. Många kort ges ju också ut av andra bolag än namnet kortet marknadsförs med.

Har idag avgiftsfria kreditkort, enda avgiftsfria jag känner till på rak arm är Bank Norwegian. Så tänkte om någon kunde diskutera sin erfarenheter för att se om det är värt att byta eller om man får lägga till kortet i Curve eller dylikt.

Ok, men listan är hyffsat tydlig med vilka som är credit resp debit.

Bank norwegian (NOBA Bank Group AB (publ)) funkar i Google pay.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bank norwegian (NOBA Bank Group AB (publ)) funkar i Google pay.

Vilket jag sade att jag kände till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket jag sade att jag kände till?

Ja, men alla kanske inte vet att NOBA Bank Group AB (publ) nu är utgivare av Norwegian kortet.

Oavsett så tror jag inte att du får ett bättre svar än vad Google själva har i sin lista. Är det inte svar nog vet jag inte vad du förväntar dig riktigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Jag vet inget kort som inte tar valutaväxlingsavgifter. Däremot så har ju Norwegian fria uttag vilket är schysst.

Kommer du handla endel i annan valuta rekommenderar jag curve där är det ingen valutavöxlingsavgift och VÄLDIGT schyssta kurser. Finns mkt pengar att spara där.

Klarna har ingen växlingsavgift. Finns flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Använd klarnakortet utomlands, där har de inga avgifter. Funkade bra för mig förra veckan när jag var i Turkiet 😊

Jag kör såhär:

Klarna kort vid kortbetalning utomlands
Northmill när jag ska ta ut kontanter utomlands

Jag kör Klarna utomlands också och fungerar perfekt. Dom har en sjysst reseförsäkring också som man kan aktivera från appen vid olycksfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, men alla kanske inte vet att NOBA Bank Group AB (publ) nu är utgivare av Norwegian kortet.

Oavsett så tror jag inte att du får ett bättre svar än vad Google själva har i sin lista. Är det inte svar nog vet jag inte vad du förväntar dig riktigt.

Jag har redan skrivit vad jag förväntade mig, tips från folk som använder Google Pay och kreditkort, och att inte behöva kolla upp vilken kortutgivare alla kort använder, att inte behöva kolla upp alla kort som inte går att skaffa som privatperson och som inte har Google Pay för att vi ska kunna diskutera helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vilket kort är bäst om man ska ut och resa utanför EU? Har haft icabanken utomlands tidigare men nu har dom börjat med 20kr avgift på kontantuttag vilket känns lite trist. Vet t.ex att komplett kreditkort har gratis kontantuttag men däremot valutaväxlingspåslag. Ska troligtvis till Thailand i mars och då kommer det gå en del pengar, och mycket kontanter troligtvis.

Som redan sagts är Forex kreditkort utan uttagsavgifter och valutaväxlingspåslag utanför EU. Det kostar dock att ta ut kontanter i EU. Årsavgiften är på 225 kr.

Northmill har ett debitkort utan avgifter och valutapåslag, och utan begränsningar.

Båda har en beloppsgräns på 5000 kr per uttag. Det gör att bankomatens avgifter i Thailand (som man inte kommer ifrån) blir högre procentuellt sett. Det brukar kosta 250 baht per uttag om jag inte minns fel. En del bankomater kan ge 30 000 baht per uttag har jag hört, men 5000 kr är ju bara ca 15 000 baht. Så om man kan hitta ett kort där man kan få ut 30 000 baht per uttag skulle man alltså minska den Thailändska bankens avgift från 250/15000=1.7 % till hälften. Jag vet tyvärr inget sånt kort.

Permalänk
Medlem

Nu gäller det kreditkort men eftersom ni nämner om uttagsutgifter etc så rekommenderar jag Lunar. Inga uttagsutgifter eller växlingsavgifter.
Jag använder Lunar Standard ( 19kr månaden ) varje gång jag åker utomlands sen byter jag till "free" efteråt. Så om jag är utomlands 1 gång så blir det bara 19kr.

Lunar har även obunden 3.75% sparränta som du får varje månad på ditt konto.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Nu gäller det kreditkort men eftersom ni nämner om uttagsutgifter etc så rekommenderar jag Lunar. Inga uttagsutgifter eller växlingsavgifter.
Jag använder Lunar Standard ( 19kr månaden ) varje gång jag åker utomlands sen byter jag till "free" efteråt. Så om jag är utomlands 1 gång så blir det bara 19kr.

Lunar har även obunden 3.75% sparränta som du får varje månad på ditt konto.

Lunar kostar väl numera att signa upp sig. Kör på Revolut (2000 kr/månad) och Northmill (5000 kr / dag) utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Som redan sagts är Forex kreditkort utan uttagsavgifter och valutaväxlingspåslag utanför EU. Det kostar dock att ta ut kontanter i EU. Årsavgiften är på 225 kr.

Northmill har ett debitkort utan avgifter och valutapåslag, och utan begränsningar.

Båda har en beloppsgräns på 5000 kr per uttag. Det gör att bankomatens avgifter i Thailand (som man inte kommer ifrån) blir högre procentuellt sett. Det brukar kosta 250 baht per uttag om jag inte minns fel. En del bankomater kan ge 30 000 baht per uttag har jag hört, men 5000 kr är ju bara ca 15 000 baht. Så om man kan hitta ett kort där man kan få ut 30 000 baht per uttag skulle man alltså minska den Thailändska bankens avgift från 250/15000=1.7 % till hälften. Jag vet tyvärr inget sånt kort.

Det slutade med att vi hade med oss svenska kontanter till Thailand. Det blev faktiskt billigast så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare