Permalänk
Medlem

NY dator, overkill?

Min gamla dator håller på att gå sönder nu försökte rädda den men blir för dyrt nu.

När jag köper ny dator så vill jag att den ska räcka några år men detta kanske är lite överkill eller vad tycker ni ?

Kan jag byta ut någonting utan att förlora prestanda?

Permalänk
Medlem

Tycker det mesta här känns overkill. 🤣

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att det känns onödigt att köra på 5600 MHz minnen till ett sånt monster.
Andra tanken är behövs 5 TB lagring? Vet ju inte vad datorn ska användas till och alla gör ju som de vill, men personligen tycker jag 2 TB räcker.
Vet som sagt inte vad du ska ha datorn till. Men lär ju finnas billigare moderkort, psu, och cpu kylare som presterar säkerligen bättre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Bara onödigt dyra komponenter i TS inlägg, utan att ge någon direkt extra prestanda.

Om spel är primära användningsområdet så är detta paket med en Ryzen 7 7800X3D och 32GB 6000MHz CL30 ram det bästa alternativet.

Priset på Asus Strix RTX 4090 är svårt motiverat då det inte ger tillräckligt mycket mervärde över MSIs alternativ i detta paket.

Vid behov av mer lagring addera en till SSD.

Om datorn kommer användas till arbete som rendering och videoredigering kan processorn byttas till en Ryzen 9 7900X, 7900X3D, 7950X eller 7950X3D med 64GB ram, viktigt att välja ram mellan 6000-6400MHz med CL30 och AMD EXPO för maximal prestanda från processorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/CBIaAXiLYjKdRgFKuZdNK41t5wk/namnlos

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Bara onödigt dyra komponenter i TS inlägg.

Om spel är primära användningsområdet så är detta paket med en Ryzen 7 7800X3D och 32GB 6000MHz CL30 ram det bästa alternativet.

Priset på Asus Strix RTX 4090 är svårt motiverat då det inte ger tillräckligt mycket mervärde över MSIs alternativ i detta paket.

Vid behov av mer lagring addera en till SSD.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/CBIaAXiLYjKdRgFKuZdNK41t5wk/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/CBIaAXiLYjKdRgFKuZdNK41t5wk/namnlos

tack för tips, jag är som sagt ingen expert men vill säkra upp mig inför framtiden.

Kommer vara till spel och även Virtuella maskiner som jag kommer använda i mitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Min spontana tanke är att det känns onödigt att köra på 5600 MHz minnen till ett sånt monster.
Andra tanken är behövs 5 TB lagring? Vet ju inte vad datorn ska användas till och alla gör ju som de vill, men personligen tycker jag 2 TB räcker.
Vet som sagt inte vad du ska ha datorn till. Men lär ju finnas billigare moderkort, psu, och cpu kylare som presterar säkerligen bättre.

Vilken typ av minnen borde jag ha i denna build ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse_jp:

tack för tips, jag är som sagt ingen expert men vill säkra upp mig inför framtiden.

Kommer vara till spel och även Virtuella maskiner som jag kommer använda i mitt jobb.

Redigerade mitt förra inlägg, men om du kommer använda datorn till jobb kan detta vara bättre.

7950X eller 7950X3D

Sen finns chassit och kylaren utan RGB om du inte har behov av detta vilket ger samma prestanda för lägre pris.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dhIaAdL1uUW0AklBnibY0tUeIb0/namnlos

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse_jp:

Vilken typ av minnen borde jag ha i denna build ?

Jag hade valt dessa.
https://www.inet.se/produkt/5306311/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Alternativt så tycker jag att AMD builden som länkats i tråden är en mycket rimligare build. Där 6000 MHz är sweetspot just nu.
Byt ut SSDn mot en Gen 5 om du vill. Dock med tanke på de Gen 5 ssder som finns för tillfället hade jag införskaffat en Solidigm P44 Pro, finns dock inte på inet tror jag.
https://www.proshop.se/SSD/Intel-Solidigm-P44-Pro-Series-SSD-...
Edit: Beror iof på vilka tester man kollar på Firecuda 530 är också en mycket bra ssd.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat för en stor datorbutik företag, och nummer 1 frågan borde alltid vara, "vad ska du göra med datorn?" Dvs: Vad är det för spel? I vilket upplösning ska du spela? Vad ska du använda VMs till?

Jag förstår om man (har råd och) vill kasta pengar på ett system bara för att man vill ha det nyaste/coolaste, men ifall du är inte den typen av person, du borde fundera mer på vad exakt du kommer göra med dator, och välja komponenter utifrån det.

Att lägga 40tkr på en dator innebär inte att du har "säkrat upp dig för framtiden". Visst, den kommer förmodligen hålla längre än ett dator för 10k, men man vet aldrig hur nästa generations komponenter kommer prestera, eller om dina VMs kommer plötsligt om 2 år kräva en ny funktion som endast den 'nyaste' CPUn har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag har tidigare jobbat för en stor datorbutik företag, och nummer 1 frågan borde alltid vara, "vad ska du göra med datorn?" Dvs: Vad är det för spel? I vilket upplösning ska du spela? Vad ska du använda VMs till?

Jag förstår om man (har råd och) vill kasta pengar på ett system bara för att man vill ha det nyaste/coolaste, men ifall du är inte den typen av person, du borde fundera mer på vad exakt du kommer göra med dator, och välja komponenter utifrån det.

Att lägga 40tkr på en dator innebär inte att du har "säkrat upp dig för framtiden". Visst, den kommer förmodligen hålla längre än ett dator för 10k, men man vet aldrig hur nästa generations komponenter kommer prestera, eller om dina VMs kommer plötsligt om 2 år kräva en ny funktion som endast den 'nyaste' CPUn har.

En fördel att välja AMD AM5 före Intel ur detta perspektiv då det troligtvis kommer två generationer processorer till som kommer passa moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear