51 procent av näthandeln sker nu via telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Undrar hur lång tid det tar att spara in kostnaden av en dator på att göra effektivare produktjämförelser :>

Skrivet av pine-orange:

Haha ekvationen går nog aldrig ihop

Ptja, om det nu ska vara enda syftet med datorn (låter orimligt iofs), så får den ju bara inte vara särskilt dyr. Men det kan man ju lösa...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Undrar hur lång tid det tar att spara in kostnaden av en dator på att göra effektivare produktjämförelser :>

Pricerunner finns lika tillgängligt.. Webbläsaren är exakt identisk från dator till mobil. Sidorna är ju noll skillnad.
Mycket det jag handlar finns oftast som regel på vissa hemsidor. I långa loppet tjänar man mer på kvalitet framför att leta det som är billigast
Vi är alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är som vanligt SweC tar upp en popcorn tråd och alla svarar till höger och vänster. SweC folket här representerar bara en liten plupp i det hela stora.
Noll skillnad att handla via telefonen mot att använda datorn. Använder själv telefonen till allt idag. Gillar ej att dra exempel
Exempel: Gents, hemsidan är så enkelt gjort. Några få klick och att välja produkter och sedan om man handlat förut är det bara klicka vidare och utföra köpet och betala. Fix och färdigt väldigt fort.
Många andra företag kör rätt så simpla och enkla metoder. Använda dator är förlegat.
Har du en modern telefon a la S2xxx eller äpple xxx max så är det inte svårt.

..Är det svårare att göra från samma webbläsare på en bärbar eller stationär dator säger du? Antagligen telen för bankid eller swish men det finner jag ungefär lika jobbigt som att byta app i telefonen.

Som flera andra nämnt så har jag med gjort vissa bankaffärer via avanza- nordea eller degiro-appen på telen. När jag är intresserad av något annat och börjar dokumentera och jämföra skulle jag inte få för mig att göra det på en liten mobilskärm (och jag vill inte ha en 13" mobilskärm för den skulle nog inte passa i jeansficka) om datorn var alternativet.

Well, snart är det kanske en AI som på uppdrag utför efterforskning och köp.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är svårare att skriva information och klicka i fält på en mobiltelefon. Därför föredrar jag att handla via en dator. Min fru däremot använder nästan uteslutande mobilen när hon handlar på nätet. Eftersom hon väldigt lätt får tech rage när mobilen/wifi etc. strular vid just beställningar så får jag nästan ducka för flygande föremål när jag föreslår att hon ska kanske göra beställningen på en dator i stället för mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du måste ju ändå alltid ha telefonen i närheten oavsett om du handlar via telefonen via BankID..

Nä inte om man har bankid på fil

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det bara funkar, det krånglar inte Jag vet inte varför de har lyckats bättre med betalflödet på mobilen, det kanske är mera homogent eller så kan de bara bygga vidare på det som redan finns nu?

På jobbet har vi ca 80% av trafiken globalt från mobil vs desktop. Klart man lägger större utvecklingskraft där då.

Permalänk
Medlem

Finns ju folk som orkar kolla på film/tv-serier på en mobil så förvånar en inte.
Själv tycker jag det är handikappat att använda mobil till "vettiga" saker. Går väl bra att scrolla flöden men en dator är ju så mycket bättre på allt.

Det som shoppats från min telefon är väl hämtmat, fåtal ggr annat, men då är det ju när man inte har tillgång till dator.

Tillägg:

Även om nu dagens (och gårdagens) telefoner kan multitaska så är det ju inte i närheten av så smidigt som det är på en dator.

Tror det är att majoriten av användare i dagens läge inte vet om nackdelarna de står ut med, för de vet inte bättre. Barn-~30 år och de som närmar sig eller redan är pensionärer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Telefoner har alltid lidit av genomgående pissusel ergonomi, så att handla med telefonen händer helt enkelt inte - SÅ mycket hatar jag inte mig själv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig att majoriteten av de som använder mobilen för att göra det mesta, inte har en datorbakgrund alls och därför inte vet hur mycket bättre en dator är än den mobila upplevelsen, när det gäller nästan allt. Själv har jag använt datorer i närmare 35 år och kombon mus och tangentbord i 30 år, så jag kan göra saker oerhört mycket snabbare och smidigare än på en mobil. Och jag vågar påstå att jag kan göra det allra mesta snabbare även än folk som är vana vid och föredrar mobil, när de använder mobil och jag använder en riktig dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag föreställer mig att majoriteten av de som använder mobilen för att göra det mesta, inte har en datorbakgrund alls och därför inte vet hur mycket bättre en dator är än den mobila upplevelsen, när det gäller nästan allt. Själv har jag använt datorer i närmare 35 år och kombon mus och tangentbord i 30 år, så jag kan göra saker oerhört mycket snabbare och smidigare än på en mobil. Och jag vågar påstå att jag kan göra det allra mesta snabbare även än folk som är vana vid och föredrar mobil, när de använder mobil och jag använder en riktig dator.

Jag skulle föreställa mig att deras handlande är färdigt innan du hunnit gå bort till datorn och logga in.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk som tycker det är bättre på datorn har nog aldrig handlat via mobilen, det bara funkar. Till skillnad från via datorn.

Nu får bankerna bara följa med och erbjuda samma funktioner som via datornbrowsern, men det är inte riktigt shopping ändå.

Mm, det där är väl egentligen den största haken med mobilsajter/appar, att det ofelbart saknas en massa funktionalitet som finns på hemsidan, och att det ofta finns massa andra konstiga begränsningar.

Typexempel, skulle boka om en SJ-tågbiljett. I appen kunde man bara boka max en månad senare, på hemsidan visade det sig sedan att man kunde skjuta fram resedatumet i praktiken hur långt som helst. Mycket märkligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag skulle föreställa mig att deras handlande är färdigt innan du hunnit gå bort till datorn och logga in.

Gå till datorn och logga in

Det låter som någon som inte har en dator, vem går ifrån datorn från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag skulle föreställa mig att deras handlande är färdigt innan du hunnit gå bort till datorn och logga in.

Logga in? Min dator är alltid påslagen. Startpunkten är förstås när man har mobilen/datorn redo. Jag har inte mobilen i handen hela tiden. När jag är hemma ligger den på en köksbänk hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sen handlar det ju också om vad man handlar!

Med undantag för under pandemins värsta år när jag beställde mat till dörren från Coop, Mathem och nån mer, så är det bara verkliga sällanköpsvaror jag köper på nätet. Datorkomponenter t ex. Där tar själva köpet i sig mycket kort tid, det är ju bara ett par klick och möjligen en bank-id-bekräftelse, men jag lägger ju allt från tiotals minuter till flera timmar på jämförelser, tester, priskoller, m m. Den biten är en ren mardröm att utföra på en mobil enhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag föreställer mig att majoriteten av de som använder mobilen för att göra det mesta, inte har en datorbakgrund alls och därför inte vet hur mycket bättre en dator är än den mobila upplevelsen, när det gäller nästan allt. Själv har jag använt datorer i närmare 35 år och kombon mus och tangentbord i 30 år, så jag kan göra saker oerhört mycket snabbare och smidigare än på en mobil. Och jag vågar påstå att jag kan göra det allra mesta snabbare även än folk som är vana vid och föredrar mobil, när de använder mobil och jag använder en riktig dator.

Stor andel använder telefonen till allt och har nada att göra med hur van man är med en PC. Finns väldigt många som till exempel inte har tid att öppna upp datorn.
Kan ta mig själv som exempel.
Jobbar och sliter och har nada tid att öppna upp datorn. Flera gånger enklare under arbetsdagen att beställa. Även svagsynt och telefonen fungerar mycket bättre för mig än att öppna en dator. Även enklare eftersom jag ser saker mycket lättare på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Logga in? Min dator är alltid påslagen. Startpunkten är förstås när man har mobilen/datorn redo. Jag har inte mobilen i handen hela tiden. När jag är hemma ligger den på en köksbänk hela tiden.

Varför är startpunkten då? Då går det ju lika snabbt att åka till Kina och handla varorna över disk där…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför är startpunkten då? Då går det ju lika snabbt att åka till Kina och handla varorna över disk där…

Därför att det är handhavandet som ska jämföras. Olika personer har olika långt till startpunkten, så det har inget med enhetens smidighet eller inte att göra.
Jag sitter vid datorn när jag är hemma, undantaget för när jag lagar mat, städar, är på toa eller duschar. Mobilen är alltid en bra bit bort. Måste resa mig och hämta den i köket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför är startpunkten då? Då går det ju lika snabbt att åka till Kina och handla varorna över disk där…

Därför att det är en rimlig startpunkt? Ni pratar som att det var 1992 och man måste starta datorn i DOS och sätta på 56k modemet.

Sätta sig i stolen framför datorn = redo
Gå att hämta mobilen = redo

Åka till kina känns inte så rimligt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Därför att det är en rimlig startpunkt? Ni pratar som att det var 1992 och man måste starta datorn i DOS och sätta på 56k modemet.

Sätta sig i stolen framför datorn = redo
Gå att hämta mobilen = redo

Åka till kina känns inte så rimligt va?

Kina nej, lokala affären kanske är rimligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Därför att det är handhavandet som ska jämföras. Olika personer har olika långt till startpunkten, så det har inget med enhetens smidighet eller inte att göra.
Jag sitter vid datorn när jag är hemma, undantaget för när jag lagar mat, städar, är på toa eller duschar. Mobilen är alltid en bra bit bort. Måste resa mig och hämta den i köket.

Ska vi konstatera att folk som använder telefoner istället för datorer är teknikanalfabeter, kvinnor eller bara inte intresserade av att jämföra priser, är det korrekt uppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska vi konstatera att folk som använder telefoner istället för datorer är teknikanalfabeter, kvinnor eller bara inte intresserade av att jämföra priser, är det korrekt uppfattat?

Va? Jag har inte nånstans nämnt kvinnor. Vad skulle det ha med saken att göra?

Teknikanalfabeter tror jag inte, utan mer att man inte exponerats för riktiga datorer tillräckligt för att förstå hur mycket bättre de är på allt utan att vara mobila. För ska man vara ärlig, så är mobilens ENDA fördel mot en riktig dator att den är lätt att bära med sig. Allt annat gör en riktig dator bättre. Allt från bara lite bättre till så mycket bättre att det är som Usain Bolt mot Jabba the Hutt i ett hundrameterslopp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Älskar datorer men att få tid att sitta vid en är väldigt svårt när man har många barn och ett hus (first world problems) så blir 90% inköp via mobilen nu för tiden. Då kan man göra det medans man lagar mat eller tillsammans med frun i soffan när man försöker varva ner efter dagen men samtidigt behöver nya byxor och kalsonger till grabben som växer som ogräs. Att gå till datorn, starta den, logga in och göra ärendet där känns som ett otroligt slöseri med tid jag inte har, och fundamentalt osocialt framför att kunna passa mobilen till frugan och fråga "du dom här, blir det bra eller?" istället för att hon ska ta sig till datorn och be mig byta bild eller obekvämt luta sig förbi stolen för att ta musen. Ibland åker paddan fram om det behövs lite mer skärmyta, typ när vi köpte kök och senare nya garderober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Va? Jag har inte nånstans nämnt kvinnor. Vad skulle det ha med saken att göra?

Teknikanalfabeter tror jag inte, utan mer att man inte exponerats för riktiga datorer tillräckligt för att förstå hur mycket bättre de är på allt utan att vara mobila. För ska man vara ärlig, så är mobilens ENDA fördel mot en riktig dator att den är lätt att bära med sig. Allt annat gör en riktig dator bättre. Allt från bara lite bättre till så mycket bättre att det är som Usain Bolt mot Jabba the Hutt i ett hundrameterslopp.

Nej, jag utgick från vad folk skrivit i tråden och inte enbart dig specifikt. My bad!

Varför inte bara acceptera att folk är olika, inte har samma behov, krav och annat som en själv? …och är det en tävling i tid att genomföra ett informerat och genomtänkt inköp?

Tråkigt med dessa etiketter folk sätter på andra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej, jag utgick från vad folk skrivit i tråden och inte enbart dig specifikt. My bad!

Varför inte bara acceptera att folk är olika, inte har samma behov, krav och annat som en själv? …och är det en tävling i tid att genomföra ett informerat och genomtänkt inköp?

Tråkigt med dessa etiketter folk sätter på andra i alla fall.

Bara så frustrerande att så många handikappar sig själva genom att använda sämre grejer. Det leder dessutom till att det blir sämre för oss som använder riktiga datorer eftersom allt fler sidor blir mer och mer anpassade för mobila enheter och snart inte längre fungerar i en webbläsare.
Alldeles nyss ville jag t ex kolla en karta på en sida, och när jag försökte zooma genom att scrolla med mushjulet fick jag det allt vanligare, och förbannat irriterande, meddelandet "Use ctrl + scroll to zoom". Förmodligen använder man nåt kartramverk som är mobilanpassat och så kan puckona som kodar inte få det att funka med både mus och pekskärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

För ska man vara ärlig, så är mobilens ENDA fördel mot en riktig dator att den är lätt att bära med sig.

Det är en väldigt stor fördel, för det möjliggjör att utnyttja tid då du inte har en dator tillgänglig. Du sätter dig vid datorn och handlar när du kommit hem, den moderna människan gjorde det på vägen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är en väldigt stor fördel, för det möjliggjör att utnyttja tid då du inte har en dator tillgänglig. Du sätter dig vid datorn och handlar när du kommit hem, den moderna människan gjorde det på vägen.

Hur mycket handlar folk på nätet egentligen? Jag gör kanske 2-4 inköp per år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur mycket handlar folk på nätet egentligen? Jag gör kanske 2-4 inköp per år.

Från nyheten,

”Enkätundersökningen har även tagit upp hur deltagarna spår hur handel kommer se ut om ett år, sett till fysiska kontra digitala butiker. Enligt de svenska deltagarna är det nästan hälften som väntas handla digitalt, 49 procent, medan resten väntas handla i fysiska butiker. Av trenden att tolka lär det inte dröja lång tid innan digital shopping går om fysisk helt.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur mycket handlar folk på nätet egentligen? Jag gör kanske 2-4 inköp per år.

Och ändå behöver du en dator för att handla. Du börjar bli gubbe helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Och ändå behöver du en dator för att handla. Du börjar bli gammal helt enkelt

Va? Det handlar ju om inköp där jag ska lägga en del pengar och vill kunna jämföra både olika snarlika modeller och priser mellan olika butiker. Dessutom, i de fall det handlar om kläder, vill jag jämföra storlekstabeller, gärna kolla upp tillverkarens egna i stället för butikens, osv. Allt är oerhört mycket enklare och snabbare på en riktig dator än i en mobil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Va? Det handlar ju om inköp där jag ska lägga en del pengar och vill kunna jämföra både olika snarlika modeller och priser mellan olika butiker. Dessutom, i de fall det handlar om kläder, vill jag jämföra storlekstabeller, gärna kolla upp tillverkarens egna i stället för butikens, osv. Allt är oerhört mycket enklare och snabbare på en riktig dator än i en mobil.

Handlar du 2-4 ggr per år är du inte relevant för nyheten. Du, kan man lugnt säga, handlar inte på nätet. Men ingen skam i det, det är helt enkelt bara lite gammalmodigt.