Epic ger utvecklare 100% av intäkterna i nytt exklusivitetsprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kul men oroande hur folk tror att ett företag som tjänat pengar på att sälja lootlådor till barn är the good guys. 🙂

Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Denna nyhet kan vara bra samtidigt som lootlådorna till barn är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Epic Games ska tydligen ha runt 60 miljoner användare gentemot de 120 miljoner som Steam har. Men detta säger ju inget om vilka som använder vilken tjänst och hur mycket dessa spenderar. Vi kan nog anta att såväl Epic som spelutvecklarna är fullt kapabla att göra en analys om vad som är mest värt och det bör vara Epic som drar det kortaste strået eftersom deras mål är att utöka antalet användare även om detta kostar dem stora summor. En spelutvecklare däremot behöver bara ta hänsyn till hur deras försäljning kommer påverkas kommande 6 månaderna. Det handlar ju dessutom inte bara om vilken procentandel som utvecklarna ges utan även hur exponerade deras spel blir. Är väl lite som man brukar säga om Google - finns man inte på första sidans sökresultat så finns man inte på internet.

Av dom 60 så hur många har faktiskt spenderat pengar på Epic?
Skulle inte förvåna mig om det är mindre än hälften då det känns som majoriteten bara skaffat det för att ta dom gratis spelen Epic ger ut då och då, och sen fortsätter köpa spel på Steam & GoG.

Alla jag känner gör så, ingen av dom har spenderat ett öre på Epic.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Bisarr kommentar. Hatar du Epic mer för att de försöker ta marknadsandelar från Steam genom att förbättra intäktsmöjligheterna för alla spelutvecklare?

Smart av Epic att inte begränsa utvecklarnas möjligheter via vilka plattformar spelet kan säljas på, exklusive Steam då - som är det huvudsakliga målet, givetvis. Sen kan man fundera på om 6 mån med 100% av intäkterna minus Steam som plattform, eller 88% av intäkterna plus Steam som plattform (om jag förstått det hela rätt) är värt det. Tveksamt.

Vill Epic ge mer av intäkterna till utvecklare så är det väl fint, vassego kör på.
Men när de tvingar in en exklusivitet i dealen är det i mina ögon galet fel.

Jag tycker de ska konkurera med steam genom att vara bättre, dvs gör en bättre launcher, bygg ett mod community, skapa funktioner för recensioner, chat, forum etc etc. Dvs gör upplevelsen av Epic Game store bättre, inte genom att bara köpa sig marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Problemet med Epic är att det skapar absolut inget som helst mervärde för konsumenten. Det finns en anledning varför Steam har monopol, och det handlar om att allt Valve sätter konsumenten i fokus och skapar mervärde för denna. Remote play, remote play together, broadcasting, workshop, community, Linux support, Steam Deck etc.

Steam är i dagsläget en faktiskt plattform, medan Epic fortfarande är en halvt fungerande rudimentär digital butik för spel. Vad denna nyhet innebär för mig är att jag får vänta längre på spel, och det får mig inte att bli mer villig att investera i Epics butik. För all typ av goodwill förloras när de försöker tvinga en att köpa spel på deras plattform.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Av dom 60 så hur många har faktiskt spenderat pengar på Epic?

Kan detta ha någon betydelse? Free to play är idag en så viktig del av marknaden att bara att locka in folk kan vara värt väldigt mycket.

"In 2022, Fortnite is projected to generate over $6 billion in revenue, a testament to its immense popularity and widespread appeal."

Som referens var Steams totala inkomster från sina ~50 000 spel cirka 9 miljarder dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Av dom 60 så hur många har faktiskt spenderat pengar på Epic?
Skulle inte förvåna mig om det är mindre än hälften då det känns som majoriteten bara skaffat det för att ta dom gratis spelen Epic ger ut då och då, och sen fortsätter köpa spel på Steam & GoG.

Alla jag känner gör så, ingen av dom har spenderat ett öre på Epic.

Lägg till mig i din lista.
Har inte spenderat en krona på Epic. Har bara tagit del av gratisspelen, både till mig och mina barn.
Jag är SteamFanboi. Men jag tror att mina barn kommer ha en helt annan inställning till Epic. De får gratis spel, spelar i princip nästan bara Fortnite. Så tror deras inställning kommer vara oerhört positiv när de blir vuxna och spenderar pengar.
Så Epic gör nog rätt med sin strategi om de spelar "the long game". Om de överlever så länge vill säga.

Permalänk
Medlem

Exklusivitet är alltid negativt, det innebär att färre människor har tillgång till ett spel. Så hur man än vrider och vänder på detta så kommer det slå emot oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Exklusivitet är alltid negativt, det innebär att färre människor har tillgång till ett spel. Så hur man än vrider och vänder på detta så kommer det slå emot oss konsumenter.

Alla har tillgång till Epic store.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hade helst sett att det inte fanns några "launchers" alls, varken Steam, Epic eller nån annan. Jag vill helst ha spel helt fristående, helt lokala och helt "ägda" av mig. Tyvärr är den tiden mestadels förbi. De flesta större spel går bara att köpa genom nån av "launcher"-jättarna, så då får man leva med det.
De flesta spel jag betalat för är på Steam, och där tror jag inte det nånsin varit nåt gratisspel jag plockat, men jag kan minnas fel. På Epic är det nog över 50 gratisspel jag har. Resten ca dussinet har jag köpt, och majoriteten av dem på kraftiga reor eller med rabattkupong.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Alla har tillgång till Epic store.

Dummaste argumentet jag hört, alla har inte tillgång till en PC så om det är exklusivt till en platform som bara finns till PC så är det ju begränsat till den platformen.

Även om det bara varit/är exklusivt till Epic på PC och fritt till andra platformar är det ju ändå exklusivt till Epic, vill man inte ha en "launcher" till har man inget val än att installera Epic eller skita i att spela.

Om spelet funnits på andra platformar utöver Epic får man välja fritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Exklusivitet är alltid negativt, det innebär att färre människor har tillgång till ett spel. Så hur man än vrider och vänder på detta så kommer det slå emot oss konsumenter.

Man kan väl säga att utan epic hade långt fler titlar varit exklusiva på steam...
Och det var ju tydligen också dåligt.
Här någonstans är det kanske bättre att det finns konkurrens säven om det innebär tillfällig exklusivitet - än att konkurrens saknas vilket ger total exklusivitet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Ännu en manöver från Epic som vid första anblicken låter bra (pengar till utvecklaren) men som egentligen bara är till för att fånga kunder på deras undermåliga plattform. Bojkotten fortsätter.

Förhoppningsvis är det många som inte glömt vad Epic är för ett företag, men det finns tyvärr mången skrupelfri individ där ute som inte bryr sig.

Bojkottar du alla spel som använder Unreal engine också eller begränsas ditt hat till spelbutiken? Var kommer de här starka känslorna ens ifrån?

Skrivet av Curik:

Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Denna nyhet kan vara bra samtidigt som lootlådorna till barn är dåliga.

Valve har sålt lootlådor sen 2010 och gör det fortfarande. De ligger långt före Epic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga att utan epic hade långt fler titlar varit exklusiva på steam...
Och det var ju tydligen också dåligt.
Här någonstans är det kanske bättre att det finns konkurrens säven om det innebär tillfällig exklusivitet - än att konkurrens saknas vilket ger total exklusivitet.

Nej det kan man faktiskt inte säga eftersom Steam inte kräver exklusivitet, brist på konkurens är inte samma sak som exklusivitet, däremot är konkurens alltid bra på samma sätt som att icke-exklusiva titlar är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Bojkottar du alla spel som använder Unreal engine också eller begränsas ditt hat till spelbutiken? Var kommer de här starka känslorna ens ifrån?

Unreal Engine har inte direkt imponerat på senaste tiden. Ett flertal spel med UE har varit väldigt buggiga och dragits med liknande problem som verkar komma från motorn (shader stutters och caching). Enligt mig en överskattad spelmotor, oavsett vad man tycker om Epic Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Nej det kan man faktiskt inte säga eftersom Steam inte kräver exklusivitet, brist på konkurens är inte samma sak som exklusivitet, däremot är konkurens alltid bra på samma sätt som att icke-exklusiva titlar är bra.

Epic kräver inte heller exklusivitet, utvecklarna/utgivarna har ett val.

Permalänk
Medlem

Vad många missar är att Steam inte heller är positiva för pc marknaden.
De har nästan fått monopol på modding communityn genom att nästan stänga ute alla utomstående nedladdningsmöjligheter. Kan slå vad om att de kommer låsa det helt i framtiden.
Jag hade inget emot Steam moddelen när den var öppen.

Tror det är bra vad Epic gör då det skapar en dialog om exklusivitet.

Men åter igen.
Varför bryr sig folk när de ändå inte äger spelen? Alla launchers startar ju automatiskt när man startar ett launcherlåst spel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Nej det kan man faktiskt inte säga eftersom Steam inte kräver exklusivitet,

Jo det kan man säga. Finns det ingen annanstans så är titeln exklusiv för steam.

Skrivet av gonace:

brist på konkurens är inte samma sak som exklusivitet, däremot är konkurens alltid bra på samma sätt som att icke-exklusiva titlar är bra.

I praktiken blir det ju precis samma. Kunden står utan val utan måste välja det enda stället där det går att köpa om det saknas konkurrens.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kul men oroande hur folk tror att ett företag som tjänat pengar på att sälja lootlådor till barn är the good guys. 🙂

Hrmm... ja FIFAn för det....
Kunde inte låta bli;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Locka fler utvecklare till sin butik -> låt det gå ett tag -> ta 80% andel när butiken blivit mer populär bland devs = profit.

Epic bör fokusera på att fixa användarupplevelsen i deras butik/launcher. Dum design att de inte låter mig kryssa ner fönstret efter att jag gjort ett köp/claimat ett gratis spel.

Du menar exakt det stram gjorde fram tills epic kom? =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo det kan man säga. Finns det ingen annanstans så är titeln exklusiv för steam.

I praktiken blir det ju precis samma. Kunden står utan val utan måste välja det enda stället där det går att köpa om det saknas konkurrens.

Exklusivitet betyder att man har ensamrätt till något, t.ex. en produkt eller tillgång till en licens för något, att man är ensam på marknanden med att sälja någon annans produkt är inte exklusivitet.

Du kan leka hur mycket du vill med innebörden, det finns inget som hindrar dig att skapa en konkurent till Steam och börja sälja samma produkter.

Vi pratar om exklusivitet, för det är ju det artikeln handlar om, inte om en titel exklusivt finns i steam, det är två skillda saker.

Permalänk
Medlem

Man tror att konsolpojkarna är de största fanboysen som finns, tills man läser kommentarer från Steam-användarna...
Jag kommer fortsätta köpa mina spel från Epic, mer pengar bör gå till spelutvecklarna (Steam tar hutlösa 25%). Att Epic normalt ligger på 12% och nu endast 0% för de första 6 månaderna är en fantastisk nyhet. Jippie! Länge leve spelutvecklarna

Permalänk
Medlem

Epic launcher är under all kritik helt jävla värdelös. För att jag ens ska orka installera och spela gratis spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Man tror att konsolpojkarna är de största fanboysen som finns, tills man läser kommentarer från Steam-användarna...
Jag kommer fortsätta köpa mina spel från Epic, mer pengar bör gå till spelutvecklarna (Steam tar hutlösa 25%). Att Epic normalt ligger på 12% och nu endast 0% för de första 6 månaderna är en fantastisk nyhet. Jippie! Länge leve spelutvecklarna

Jag röstar med min plånbok för vad som är bäst för konsumenter, inte utvecklarna. Gör utvecklarna bra ifrån sig så får de betalt för mödan. Att Steam sedan har många funktioner som är bra för de flesta utvecklarna och spelarna ingår i marginalen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Exklusivitet betyder att man har ensamrätt till något, t.ex. en produkt eller tillgång till en licens för något, att man är ensam på marknanden med att sälja någon annans produkt är inte exklusivitet.

Jo

Skrivet av gonace:

Du kan leka hur mycket du vill med innebörden, det finns inget som hindrar dig att skapa en konkurent till Steam och börja sälja samma produkter.

Nä visst. Men så länge det inte finns konkurrenter så står kunden där utan val oavsett.

Grejen är ju den att det inte har varit så lätt att utmana steams monopolställning.
När alla redan har sina spelbibliotek och vänner på en och samma plattform (steam) så tar det emot att köpa spel på andra ställen. Det är en massiv inlåsning som är svår att hantera för någon som vill konkurrera.
Det är inte så att jag är emot steam här. Tvärt om. Men ja - förutsättningarna är hopplöst svåra att konkurrera mot i ett sådant läge.

Exklusiva titlar under en tidsperiod är ju en biljett in till bordet som gör det möjligt att konkurrera. Kombinerat med att ge bort spel helt gratis - i mängder. Något steam inte behöver göra.
Inte för att jag tycker brist på alternativ är så kul heller. I get it! I really do.
Hade svårt för när microsoft släppte sin första xbox och köpte spelserier som skulle vara låsta till deras plattform. I retrospekt var det säkert bättre än om playstation skulle varit ensamma på marknaden.

Det epic låser in är väl begränsat under ett kort tag - jämte om vi bara skulle haft steam för då skulle alternativet vara noll år ut och år in per titel i många fall.
Så nå halvår eller år efter release finns fler alternativ än om det bara skulle funnits på steam.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Epic Games ska tydligen ha runt 60 miljoner användare gentemot de 120 miljoner som Steam har. Men detta säger ju inget om vilka som använder vilken tjänst och hur mycket dessa spenderar. Vi kan nog anta att såväl Epic som spelutvecklarna är fullt kapabla att göra en analys om vad som är mest värt och det bör vara Epic som drar det kortaste strået eftersom deras mål är att utöka antalet användare även om detta kostar dem stora summor. En spelutvecklare däremot behöver bara ta hänsyn till hur deras försäljning kommer påverkas kommande 6 månaderna. Det handlar ju dessutom inte bara om vilken procentandel som utvecklarna ges utan även hur exponerade deras spel blir. Är väl lite som man brukar säga om Google - finns man inte på första sidans sökresultat så finns man inte på internet.

Jag uttryckte mig slarvigt - jag menade värt ur spelutvecklarens perspektiv. Utvecklaren kan ju välja att sälja på Epic och Steam och fortfarande få generösa 88% av Epic (till skillnad från 100% men minus Steam som plattform).

Skrivet av iFraja:

Va? Hatet beror bland annat på exklusiva titlar hos Epic. Nyheten handlar om att Epic vill skapa ännu fler exklusiva titlar.

Helt rätt, det var jag som läste slarvigt. Ber om ursäkt, jag håller med dig även om de nu enligt mig är på väg mot rätt håll med kortare exklusivitet. I den bästa av världar är väl inget exklusivt.

Skrivet av Bjirn:

Vill Epic ge mer av intäkterna till utvecklare så är det väl fint, vassego kör på.
Men när de tvingar in en exklusivitet i dealen är det i mina ögon galet fel.

Jag tycker de ska konkurera med steam genom att vara bättre, dvs gör en bättre launcher, bygg ett mod community, skapa funktioner för recensioner, chat, forum etc etc. Dvs gör upplevelsen av Epic Game store bättre, inte genom att bara köpa sig marknadsandelar.

Definitivt. Att Epic inte satsar mer på användarenkäter, feedback och bygger om sin plattform istället för att köpa sig användare är bortom mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Ett ovanligt bra sätt att konkurrera på.
Men jag kommer fortfarande välja att köpa mina spel på Steam.
Valve har satsat pengaroch tid på att utveckla spelvärlden i rätt riktning, med stort linuxstöd, steam deck osv.
Epic har släppt Fortnite. Och en dålig klient.
Så ser det ut i mina ögon.

Fast valve är inte altruistiska Linuxälskare precis, de gör det för att ha en utväg om microsoft en dag bestämmer sig att låsa windows och bara tillåta installationer via deras egna appstore (och jag kan lova dig att det är något som microsoft mycket gärna skulle vilja, det är ju viktigt för säkerheten... ...och de 30 procenten.) Finns ingen plats för steam då, men med steamos så finns det en möjlighet att fortfarande ha kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det enda jag ogillar med epic store är hur slö deras klient är och hur dåligt UI:t är. Jag uppskattar gratisspelen och tycker att det är bra att ha ett ställe till att kolla priser på.

Har aldrig installerat deras klient, kör med legendary istället, och annars så finns ju heroic. Spel hämtas/köps/etc från deras websida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har aldrig installerat deras klient, kör med legendary istället, och annars så finns ju heroic. Spel hämtas/köps/etc från deras websida.

Tack. De där ser riktigt bra. Varför föredrar du legendary över heroic?

Heroic verkar vara electronbased, men legendary baseras på python. Så lite gift eller kolera där iaf ... Tror heroic är lite mer "uppåt min gränd".

Edit: Ser att heroic epicintegration baseras på legendary ..

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nu tar Valve med Steam för stort utrymme i PC världen, konkurrens behövs. Men hade nog hellre sett att man fokuserade på att plocka exklusiva titlar från konsol så de inte ruttnar bort där.

PC klarar av att ha mer än en launcher. Även om jag idag föredrar GOG och Steam personligen.

stort syftningsfel. från konsol ska det vara, inte till konsol.
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Jag röstar med min plånbok för vad som är bäst för konsumenter, inte utvecklarna. Gör utvecklarna bra ifrån sig så får de betalt för mödan. Att Steam sedan har många funktioner som är bra för de flesta utvecklarna och spelarna ingår i marginalen.

Det känns väldigt bra att höra att du stödjer Epic store med plånboken. Vi behöver fler människor som dig som ser till att konsumenterna får det bäst.