Facebook och Instagram kan få reklamfri prenumeration i EU

Permalänk
Melding Plague

Facebook och Instagram kan få reklamfri prenumeration i EU

Enligt New York Times funderar Meta på att släppa en reklam- och spårningsfri prenumeration på sina sociala medier i EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

New York Times källor uppger att företaget inte räknar med att speciellt många europeiska användare skulle nappa på erbjudandet.

Beror väl på pris kontra upplevelse. Det är ju inte som att jag skulle vara villig att lägga 150kr/mån på att slippa reklam på IG eller Facebook men om priset är ~30kr så kommer jag iaf ta mig en funderare.

Permalänk

Jag tycker det inte är så mycket reklam på dessa tjänster och ofta är reklamen så dum så man får ett gott skratt. Som reklam för någon som satsade på bitcoin och inom några månader har tjänat 5 miljarder dollar på detta.
Kan hända de ökar reklamen efter de inför alternativet betala för att slippa reklam? D.v.s exakt samma som youtube gör, där youtube idag enligt mig är obrukbar utan prenumera eller adblocker.

Permalänk
Medlem

Håller med reklamen är ofta ganska kul med taffliga bedrägeriförsök samt konstiga produkter, typ sida som bara säljer lagningssats för persiennsnören och stör inte så mycket, dessutom använder jag FB ganska lite numera, lite grupper samt kontakt med några vänner samt se vad som händer på orten typ , tror inte jag skulle vara bered betala alls, sabbar de sidan så får man ju surfa på datorn med adblock eller hemma på nätverket med proxyn som städar bort drävlet

Permalänk
Medlem

Skulle dom göra om det till enbart betalkonton, säg 9:-/månaden eller nåt i den stilen så skulle dom förmodligen automatiskt få bort en väldigt stor del av alla fejk-konton.

Det skulle jag kunna tänka mig betala för. Inte enbart för att slippa reklamen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt betalat en viss peng för att slippa reklam och inlägg från sidor och gruppor som algoritm tror jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Bara ca 13 år för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Beror väl på pris kontra upplevelse. Det är ju inte som att jag skulle vara villig att lägga 150kr/mån på att slippa reklam på IG eller Facebook men om priset är ~30kr så kommer jag iaf ta mig en funderare.

Huvudproblemet med META har väl aldrig varit själva reklamen som sådan? Utan snarare hur mycket dom spårar sina användare och fullständigt skiter i personlig integritet?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ja, nu kan jag äntligen signa upp mig igen...

...eller vänta nu, näh tror inte det! ...saknar inte fejjan.

OCH litar definitivt inte på att man inte skulle bli spårad, sorry, men återigen nej.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara intresserad, beroende på pris såklart. Är med i ett trettiotal grupper på Facebook, många hobbys och intresseområden har ju helt skippat forum/hemsidor så man blir ”tvungen” att använda FB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag skulle vara intresserad, beroende på pris såklart. Är med i ett trettiotal grupper på Facebook, många hobbys och intresseområden har ju helt skippat forum/hemsidor så man blir ”tvungen” att använda FB.

Detta är Problemet med stort P när det gäller nätjättar, hur fan löser vi det?

Permalänk
Medlem

Zuckerberg har ända sedan Elon tog över X suttit och studerat samt kopierat allt han gjort. Metas tjänster är på väg att bli passé och det känner han också.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Låter intressant. Beror förstås på hur mycket de kan tänka sig att betala mig per månad för att ha ett konto då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja, nu kan jag äntligen signa upp mig igen...

...eller vänta nu, näh tror inte det! ...saknar inte fejjan.

OCH litar definitivt inte på att man inte skulle bli spårad, sorry, men återigen nej.

Haha! Känner exakt samma, sade upp mitt för 7-8 år sen och kan inte påstå att jag saknat det ett jota sen den dagen. Än mindre att betala för det? Nehe tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken värld vi lever i. Vi ska betala dom för att dom ska sluta spåra oss.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Betyder ju att de kommer trycka på med reklam som bara den, lite som när youtube premium kom.

Permalänk
Medlem

Jag har sen tidernas begynnelse propagerat för att jag föredrar en månadsavgift för att nyttja tjänster likt FB över den övervakning och insamling av "användardata" som idag är norm...

För mig personligen är inte reklamen i sig det stora problemet, den kan jag enkelt scrolla förbi och ignorera (när det inte går att blockera den helt)..... Det är själva principen att något/någon ständigt iakttar och kartlägger mitt beteende som får mig att sky företag som t.ex Meta och Google som pesten.

Nu har jag sen länge lärt mig att undvika dessa och är på inget sätt tvungen att använda deras tjänster.

Om dessa tjänster skulle erbjudas "reklamfritt" och insamlandet av "användardata" då skulle bli irrelevant (och någon oberoende granskade att övervakningen och insamlandet faktiskt upphört) så skulle jag lätt vara på att betala månadsavgift för att nyttja tjänster som är av intresse för mig.

Runt 100:-/mån skulle jag anse lätt vara prisvärt för en tjänst så omfattande som FB om Meta gjorde nått form av paketpris där även t.ex marketplace och messenger ingår.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

10 procent av Metas omsättning är 27 kronor per användare och månad för EU. Men de som är beredda att betala för att slippa reklam/spårning är förmodligen värda betydligt mer för annonsörerna. En realistiskt avgift skulle alltså lätt kunna vara på mer än 100 kronor per månad.

Permalänk
Medlem

Vilka tjänster betalar ni för på nätet? Paywalls håller ju på och döda tidningar exempelvis.

Permalänk
Medlem

Betalar jag någonsin för Facebook slänger jag mig ut för ett stup.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Betala
För
Facebook

Nej

Permalänk
Avstängd

Då lär man verkligen gilla Facebook/Instagram om man är villig att betala för reklamfritt på dessa tjänster.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Jag gissar att reklamen kommer stiga i taket när det finns ett prenumerations alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Betalar jag någonsin för Facebook slänger jag mig ut för ett stup.

Det är också helt frivilligt att ha kvar tjänsten

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilka tjänster betalar ni för på nätet? Paywalls håller ju på och döda tidningar exempelvis.

På vilket sätt då menar du? Inte så att de förlorar något på att nån som ändå inte betalar slutar ta upp deras bandbredd.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt då menar du? Inte så att de förlorar något på att nån som ändå inte betalar slutar ta upp deras bandbredd.

Det förstör värdet av att annonsera hos tidningen med en betalmur.

Permalänk
Medlem

Prenumeration är ju per definition spårning. Dessutom är knarket inte monetärt gratis, hujeda mig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker det är helt fucking idiotiskt sjukt att man ska behöva betala för att INTE se reklam eller bli SPÅRAD?
vi behöver ta tillbaks internet från alla dårar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

är det bara jag som tycker det är helt fucking idiotiskt sjukt att man ska behöva betala för att INTE se reklam eller bli SPÅRAD?
vi behöver ta tillbaks internet från alla dårar

Den väldigt långtgående spårningen och kartläggningen av användare är ett gissel ja.

Men alternativet betala eller ha reklam är väl inte så konstigt.
Kostar verksamheten pengar att driva så behöver det ju komma in pengar. Det gäller INDB, instagram, sweclockers såväl som DN.se eller dropbox.
Löner, hårdvara, servrar och allt sådant kan inte finansieras med good internet spirit 😅.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled