Hur mycket grafikminne använder de senaste spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Vet inte riktigt om denna artikel klargjorde den här frågan något mer.
Enligt kommentarerna så verkar folk tolka resultaten som vad som passar deras åsikt.

Person 1: Spel verkar nästan alltid ta upp mer än 8gb. Därför är 8gb på tok för lite.

Person 2: rtx 4060ti har samma beteende som rtx 3060 12gb när man skruvar upp inställningarna.
Därför är 8gb mer än tillräckligt.

Jo jag ser det också vilket är lite skoj. Båda "lägren" av åsikter använder denna undersökning som bevis för sin åsikt

Själv är jag lite tveksam till att man fortfarande använder en handfull av de nyaste spelen som skäl för att 8GB är oanvändbart för att spela på PC. Det är fortfarande 99.9% av alla PC spel som klarar sig perfekt med 8GB (eller mycket mindre). Sätter man själv ribban att man måste spela de nyaste spelen på högsta inställningar så får man också acceptera att man måste köpa ett grafikkort ur toppsegmentet. Så har det alltid varit och det kommer aldrig vara någon rättighet att få spela de senaste spelen på högsta inställningar med mellansegmentkort som vissa verkar tycka.

Permalänk
Medlem

Precis sådant innehåll som jag vill se på siten, mycket välkommet!
Som bl.a. Hardware Unboxed pratat en hel del om så är ju RTX 4070 och neråt rätt dåliga för framtiden, med tanke på att vi redan nu ser spel som når 12 GB VRAM.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av DLM:

Jo jag ser det också vilket är lite skoj. Båda "lägren" av åsikter använder denna undersökning som bevis för sin åsikt

Själv är jag lite tveksam till att man fortfarande använder en handfull av de nyaste spelen som skäl för att 8GB är oanvändbart för att spela på PC. Det är fortfarande 99.9% av alla PC spel som klarar sig perfekt med 8GB (eller mycket mindre). Sätter man själv ribban att man måste spela de nyaste spelen på högsta inställningar så får man också acceptera att man måste köpa ett grafikkort ur toppsegmentet. Så har det alltid varit och det kommer aldrig vara någon rättighet att få spela de senaste spelen på högsta inställningar med mellansegmentkort som vissa verkar tycka.

Hur många procent måste man upp i för att man ska få lov att hävda att 8 GB är lite för ett nytt mellanklasskort? Sen är siffran knappast så hög som 0,1%, den är snarare 0,0001%. Grovt räknat.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Kan tycka den intressant att se stor skillnad på grafiken det är med inställningar som drar 8GB vs mer 8GB.

Att utvecklarna fläskar på med texturer - i och med att konsolerna har minnet för det - är ju inte så förvånade. Men om den grafiska skillnaden är lite är det inte värt att uppgradera från 8GB bara för ultra settings kräver det.

(I teorin skulle ju utvecklarna lätt kunna lägga in 8k textures för ultra settings: som tankar alla grafikkort som har mindre än 24GB - men betyder ju inte allt under 24GB är utdaterat)

Permalänk
Medlem

Dom korten med 8gb eller mindre klarar ändå inte att driva spelen i ultra 4k. Så det är väl ett icke problem.

Diablo 4 på high 1080p äter knappt 4gb på en av laptoparna. flyter i 144 fps så att …

Som någon skrev. Ska man spela i ultra 4k super duper texturer så får man väl köpa ett kort som klarar det. Är ingen rättighet att klara det på en potatis pc. Hänger knappast bara på mängden minne men är väl klart att föredra mer än mindre.

I 1080p räcker gott 8gb för 99% av alla spel. Jag vet. Aldrig stött på problem. Inte ens i 1440p.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Kan tycka den intressant att se stor skillnad på grafiken det är med inställningar som drar 8GB vs mer 8GB.

Att utvecklarna fläskar på med texturer - i och med att konsolerna har minnet för det - är ju inte så förvånade. Men om den grafiska skillnaden är lite är det inte värt att uppgradera från 8GB bara för ultra settings kräver det.

(I teorin skulle ju utvecklarna lätt kunna lägga in 8k textures för ultra settings: som tankar alla grafikkort som har mindre än 24GB - men betyder ju inte allt under 24GB är utdaterat)

Allt beror ju på hur länge just du har tänkt att använda kortet, tänker du ha det i två år, eller fem? Har du tänkt sälja det eller stoppa det i en gammal maskin efteråt? Att betala 5000-10000 kr utan att kunna köra det man tänkt inom kort, eller att inte få något i andrahandsvärde, är ju inte så kul.

Så att kolla vilken minnesbuss det är, samt hur mycket minne, kan faktiskt förlänga livet på kortet ganska rejält. Texturer bör användas smart och därav aldrig ha högre upplösning än skärmarean objektet tar upp. Tänk på att texturer halverar dimensionerna på båda axlar när kvaliten sänks, även om det kan vara valbart för vilka objekt, så får du 1/4 så många pixlar på objekten som väl svitchar. 8k är ju inte jätteofta man kan nyttja, kanske om spelet zoomar in i näsborrarna eller om man står med ögonen mot en tegelvägg (dock borde tegelväggen vara tilad).

Permalänk
Medlem

Varför testades inga kort från AMD? Artikeln är ju taggad med AMD och Radeon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Han blandar ihop VRAM och RAM misstänker jag. Oavsett så är det där allokerad mängd RAM och den hoggar säkert så pass mycket eftersom systemet har så pass mycket tillgängligt.

Och nästan alla här blandar ihop dagens grafikminne med vram som användes för 20+ år sedan.

Permalänk
Medlem

Som amatör kan man tycka att med de priser som även mellanklasskort betingar borde 8GB för GPU vara historia sedan länge. Men visst, de flesta klarar sig nog bra med 8GB RAM i sin stationära också, men det är ju inget man skulle köpa om man köpte ny dator idag.

Mitt numera (tydligen) rätt gamla RX580 kom med 8GB; det köptes begagnat så var väl snarare slumpen att jag ramlade över ett 8GB-kort istället för 4GB - innan hade jag 2GB och klarade mig med det efter mina behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mitt numera (tydligen) rätt gamla RX580 kom med 8GB; det köptes begagnat så var väl snarare slumpen att jag ramlade över ett 8GB-kort istället för 4GB - innan hade jag 2GB och klarade mig med det efter mina behov.

Jag antar de gamla konsolerna var orsaken till att minnesmängden inte ökade drastiskt. 8GB kom redan 2014 (AMD) och var fortfarande vanligt 2016 när GTX 1080 kom. Att köra 8GB nästan 10 år senare, det är rätt kasst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Mycket intressant artikel. Tack 🙏

12GB vram minimum for gaming 👊

Fast nej, detta är ju på allt maxat.. så 8GB är för lite om man ska spela i Ultra på grafiken.. i dessa spel, dock om man ska köra medium/high räcker 8GB väl och länge.. 60FPS.

Alltså man köper inte ett instegskort för att maxa spel, utan man får ju optimera (Leka runt i options) spelet efter datorns kraft.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, intressant läsning
Nu vet man hur mycket minne man behöver
Bra jobbat Jonas 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Fast nej, detta är ju på allt maxat.. så 8GB är för lite om man ska spela i Ultra på grafiken.. i dessa spel, dock om man ska köra medium/high räcker 8GB väl och länge.. 60FPS.

Alltså man köper inte ett instegskort för att maxa spel, utan man får ju optimera (Leka runt i options) spelet efter datorns kraft.

Du har rätt i att det går att lira i low/medium/high Settings med 8GB.

Men 1080p med ultra Settings är inte att maxa.
4k med ultra Settings och RT on är att maxa.

Testerna visar också att du går miste om många fina inställningar med ”bara” 8GB.

Satt själv och pillade med Jedi survivor i 1440p och 1080p. Där jämförde jag texturerna och såg hur nice det blev med texture på ultra i både 1080p och 1440p. Dock har jag bara 8GM vram så spelet slutade fungera efter 1 min spelande.
Fick då gå tillbaka till texture high/1440p och någon annan settings sänkta.

Nästa GPU blir ett med minst 12GB 🫶
Edit: så jag kan fortsätta lira i 1440p och texture i ultra och inte high.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Jo jag ser det också vilket är lite skoj. Båda "lägren" av åsikter använder denna undersökning som bevis för sin åsikt

Själv är jag lite tveksam till att man fortfarande använder en handfull av de nyaste spelen som skäl för att 8GB är oanvändbart för att spela på PC. Det är fortfarande 99.9% av alla PC spel som klarar sig perfekt med 8GB (eller mycket mindre). Sätter man själv ribban att man måste spela de nyaste spelen på högsta inställningar så får man också acceptera att man måste köpa ett grafikkort ur toppsegmentet. Så har det alltid varit och det kommer aldrig vara någon rättighet att få spela de senaste spelen på högsta inställningar med mellansegmentkort som vissa verkar tycka.

Fast så har det inte alls alltid varit. Generellt har ett kort i mellansegmentet haft tillräckligt med VRAM både för redan existerande spel *och* för framtiden. Man brukar inte räkna med att behöva köpa nytt grafikkort nästan direkt, utan man brukar kunna räkna med att ett grafikkort ur mellansegmentet duger åtminstone 3-4 år om inte längre. Problemet med 4060/TI är inte dagens spel, utan att man ganska snart kommer behöva uppgradera igen. Ett grafikkort för 6000:- som bara klarar de nyaste spelen i 1-2 år från det släpptes är en mycket sämre produkt än ett som håller 4-5 år.

Tycker det pågår mycket historierevisionism för att försvara Nvidia. Det låter precis som när alla försvarade Intel när de vägrade ge konsumenter över 4 kärnor. "Ingen rättighet", "smakar det så kostar det" o.s.v. Sen omfamnade plötsligt alla den tekniska utvecklingen när AMD släppte vettiga 8-kärniga processorer till rimliga priser och Intel fick tummen ur. Kommer bli precis samma sak med VRAM - Om 2-3 år kommer alla säga att 16 GB VRAM är det minsta man bör satsa på.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det verkar som att för alla som inte uppgraderar så fort Nvidia eller AMD släpper nya serier så är det mot konsolerna man får blicka.
16 GB VRAM lär räcka gott denna generation ut, då både PS5 och Xbox X har 16GB GDDR SDRAM. Förvisso delat minne, men samtidigt är konsolversionerna nästa alltid mer optimerade.
Ganska galet hur VRAM behovet dragit iväg denna generation, fortsätter det så i nästa?

Själv kommer jag ihåg hur jag tyckte hoppet från 128 MB till 256 MB var mycket, men det är ju ca 20 år sedan med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Du har rätt i att det går att lira i low/medium/high Settings med 8GB.

Men 1080p med ultra Settings är inte att maxa.
4k med ultra Settings och RT on är att maxa.

Testerna visar också att du går miste om många fina inställningar med ”bara” 8GB.

Satt själv och pillade med Jedi survivor i 1440p och 1080p. Där jämförde jag texturerna och såg hur nice det blev med texture på ultra i både 1080p och 1440p. Dock har jag bara 8GM vram så spelet slutade fungera efter 1 min spelande.
Fick då gå tillbaka till texture high/1440p och någon annan settings sänkta.

Nästa GPU blir ett med minst 12GB 🫶
Edit: så jag kan fortsätta lira i 1440p och texture i ultra och inte high.

Tänk sen när 8k är att maxa, och 4k är förlegat

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Bra artikel!
Märkte själv av hur tungt Diablo 4 var på mitt 3080 10GB om man körde Ultra textures (1440p), det rullade på bra stundvis, men sen fick man stundvis extreeema stutters, och typ rubberband i spelet. Försvann när jag sänkte till High textures. Känns lite sådär att ett 3080 kan vara föräldrat på ~3 år.

Jag upplever inga problem med D4 och 3080.
Har en dator med 3080 10 GB som jag kör 4k på (ULTRA och DLSS på)
Den andra 3080 12GB i 1440p (Ultra och ingen DLSS)

Flyter på hur bra som helst utan lagg.
Rubberbanding i D4 är relaterat till network lagg, får du det annars har du rejäla frame drops och något är fel.
Kör aldrig med helltides.com på i bakgrunden utan använd mobilen för det, den sidan laggar ned bägge mina datorer som fan efter en stund så kolla det.
Happy gaming!

Permalänk

Otroligt nöjd med mitt 5700 XT jag köpte när det kom. Bästa köpet. Klarar exempelvis CP77 och BG3 galant. Ja, upplösning 1080 men ändå!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kotz:

Du har rätt i att det går att lira i low/medium/high Settings med 8GB.

Men 1080p med ultra Settings är inte att maxa.
4k med ultra Settings och RT on är att maxa.

Det är en ytterst subjektiv åsikt om vad att "maxa" är.

För mig skulle att "maxa" kunna vara 8K UHD (7680 × 4320) med × 4 Super Sampling, Ultra-inställningar och samtliga 4 nivåer (Path Tracing e.t.c.) som RTX erbjuder aktiverade. Detta är fullt (teoretiskt) möjligt, om vi pratar tillgänglig konsument-teknik och att man mäter sekunder per bild (istället för bilder per sekund)

Lite mer rimlig konsensus kring begreppet "maxa" vore isåfall när spelets alla inbyggda reglage är vridna i taket – oavsett upplösning. Sedan vid diskussion eller frågeställning av prestanda då klargöra vilken upplösning man "maxar" spelet i, och om någon form av Super Sampling eller allehanda uppskalning används eller ej.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Riktigt bra artikel Jonas!

Spännande att d4 ultra kräver så mycket också..

Permalänk
Medlem

Föregående konsolgeneration gav spel som "krävde" 6GB VRAM (pga 8GB delad minnespool på PS4/XBone) och nuvarande generation verkar ge spel som "kräver" 12GB VRAM. För grejen är ju det att texturer i princip är gratis om de får plats. Det är en sådan inställning man drar sig för att dra ner då det ibland går ut något enormt på presentationen av spelet.

Jag tror 12GB troligtvis räcker, medan 16GB definitivt räcker till nästa generation oavsett upplösning. Om fler spel kommer med RT så är nog 16GB att föredra.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spenderat en vecka med 560Ti ( 1gig ) , så kan jag rapportera att det funkar ändå. Moderna spel är tillräckligt stabila för att fungera även om det finns extremt lite vram tillgängligt.

Det vore intressant att testa med samma kort, fast nerlåst till mindre mängd minne. (och då menar jag ända ner till 1 gig) för att se vad som händer. Olika kort har ju förutom olika gpu'er, olika minneshastigheter och minnesbussar.
(ett sätt kan vara att köra en annan applikation som använder en viss mängd minne, för att kalibrera hur mycket tillgängligt minne spelet/benchmark kommer att kunna utnyttja.)

Laddningstider är ju en annan aspekt som vore intressant att titta på. kanske köra på en HDD för att göra laddtider lite mer mätbara? Jag tänker att om spelet laddar texturer medans man spelar så kan det vara märkbart, även på en snabb SSD.

Permalänk
Medlem

Bra för oss som sitter med ett 4070TI-kort att 12 GB räcker mer än väl även vid 4k
Tom för de flesta av spelen med 8 GB i 4k så tappades inte mycket, så marginalen nedåt är rätt så god också när prestandamätningar görs i praktiken och inte bara "förbrukad minnesmängd".
För med ett 4070TI kan man i vissa spel med DLSS3 och G-Sync köra i just 4k utan att det blir "tokryckigt", vilket väl de testade korten är för svaga att göra?

Permalänk
Medlem

Existerar ingen applikation som kan reservera en valfri mängd VRAM? Nästan märkligt om det inte finns då det hade varit ypperligt för tester som dessa. Kan tänka mig att det vore relativt lätt att skapa ett sådant program också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Precis uppgraderat till ett 6700 XT och man undrar ju hur länge det hänger med i 1440p. 😵

Tittar man på prestandan i Starfield så räcker det ju inte till längre för 1080p ens. Men fortfarande så klår det mitt 3060 Ti rätt så enkelt...

Skrivet av SvenskEnkrona:

Fast nej, detta är ju på allt maxat.. så 8GB är för lite om man ska spela i Ultra på grafiken.. i dessa spel, dock om man ska köra medium/high räcker 8GB väl och länge.. 60FPS.

Alltså man köper inte ett instegskort för att maxa spel, utan man får ju optimera (Leka runt i options) spelet efter datorns kraft.

De som köper instegskort är nog beredda på att de får dra ner på texturer och leka lite med andra inställningar för att få ett flyt. Problemet nu är att det inte finns några instegskort längre med god prestanda per krona. Det billigaste Nvidia-kortet med mer än 8gb i basutförande är ju 4070, och det kostar 8500kr och uppåt. RTX 4060 Ti är ju prismässigt långt från instegskort, med tanke på att det kostar lika mycket som en konsoll.

Hela bottenhalvan är marknaden är urusel, och övre halvan är prissatt därefter.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Otroligt nöjd med mitt 5700 XT jag köpte när det kom. Bästa köpet. Klarar exempelvis CP77 och BG3 galant. Ja, upplösning 1080 men ändå!

Det var ett bra köp i tiderna! Jag hade själv ett RX 5700 och älskade det både för prisvärdheten, prestandan och dessutom energieffektiviteten. Riktigt svalt och tyst även i SFF!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel.

Som tech supporter på ett äldre spel så är det väldigt ofta folk skyller på för lite ram och de andra vanliga faktorerna som cpu och gpu. Jag är en av de få, som utan riktiga data, hävdat att just mängden nvram på gpu kan spela in för prestandan. Nu skall jag bara se om jag kan testa detta på liknande sätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen är det frågan om hårdvarutillverkarnas "snålande" verkligen är ett problem? Får för mig att utvecklarna är ganska bra på att anpassa sig efter rådande situation. Det kanske rent av är bra för oss slutkonsumenter?

Jfr. med tiden innan Ryzen då AMD inte kunde konkurrera med Intel i processorsvängen, och de senare inte behövde anstränga sig alls. Släppa uppdaterade 4C/8T-proppar med prestandan uppknockad några fattiga procent och kalla dem nya.

Tråkigt på sitt vis att ingenting hände, men det medförde ju också att man klarade sig bra på en i sammanhanget urgammal CPU, och att man inte behövde slänga ut pengar på dyra uppgraderingar för att vara med i matchen. Mjukvarutillverkarna anpassade sig. Exempelvis funkar Windows 10 perfekt på en snart 12 år gammal tredje generationens i7-processor.

Tänker att samma fördel kan finnas här. "Snålas" det på minnet på nya grafikkort, kanske äldre kort håller längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne som används känns tyvärr inte som något direkt krav även om mer minne är bra såklart

Hade varit mycket intressant att se vad som faktiskt händer när minnet "tar slut"

Spelet kommer troligen inte att crasha eller liknande, det är väl optimerat för att slänga ut texturer som inte behövs för stunden medans om du har mycket ram kommer grafikkortet hålla kvar texturer som spelet tror sig kunna behöva igen

Om vi till exempel tar Diablo 4, så laddar du in staden du är i som kanske behöver 5GB för att rulla smooth, sen går du in i en dungeon som kanske behöver 5GB = 10GB, men egentligen behöver du inte texturerna för staden eftersom du är i en dungeon, så den kastar ut det om du inte har över 10GB i grafikminne, så när du sedan teleportar till staden igen kanske det tar 1 sekund längre för att ladda in de texturerna igen medans det kortet med 10GB inte behöver den där extra sekunden

bara min spontanta tanke kring det hela, kan ha helt fel men det är svårt att säga ifrån testet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

De som köper instegskort är nog beredda på att de får dra ner på texturer och leka lite med andra inställningar för att få ett flyt. Problemet nu är att det inte finns några instegskort längre med god prestanda per krona. Det billigaste Nvidia-kortet med mer än 8gb i basutförande är ju 4070, och det kostar 8500kr och uppåt. RTX 4060 Ti är ju prismässigt långt från instegskort, med tanke på att det kostar lika mycket som en konsoll.

Exakt det jag menar, man kan inte förvänta sig att maxa spel med ett kort som egentligen ska kosta 2000:-

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Exakt det jag menar, man kan inte förvänta sig att maxa spel med ett kort som egentligen ska kosta 2000:-

Jag skulle vilja hävda att priset för GDDR6 är så lågt att Nvidia och AMD bör utrusta samtliga kort med tillräckligt med VRAM. Men det betyder ju knappast att ett 4060 eller 7600 kan "maxa" ett spel.

Men VRAM bör inte köpare prioritera ner oavsett.