Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Den är inte färdigbyggd. jag byggde den själv och installerade windows 11 pro. Har 4 rena fläktar sen har jag 3 på vattenkylningen(icue h150i elite capellix xt). Och jag laggar på både morgon och kvällen. men igår morse var det bra så jag ville bara skriva det för att det inte är problem hela tiden. Men nästan alltid

Ja då blir det jobbigare. Jag hade ändå tipsat om att skita i Norton. Defender duger utmärkt. Det är inte så att de slåss mot varandra nu eller är defender inaktiverat?

Permalänk

Har du två skärmar?
Om du har det, kan du ha aktivitetshanteraren igång när du lirar så du kika hur det ser ut medans du lirar?
Både på prestanda-fliken samt Processor-fliken?

Möjlighet att testa Win10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ja då blir det jobbigare. Jag hade ändå tipsat om att skita i Norton. Defender duger utmärkt. Det är inte så att de slåss mot varandra nu eller är defender inaktiverat?

Tagit bort båda för tillfället

Permalänk
Medlem

Nu har jag försökt läsa ikapp här, men är det alltså bara i onlinespel som det här är problemet dyker upp? Du har inget enspelarspel att dra igång och se om du kan få till samma sorts strul?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Har läst tråden men förstår inte riktigt "när" detta "lagg" uppkommer.
Är det hela tiden eller börjar det efter en stund?

Har du tillgång till en annan DP-kabel eller kanske en HDMI-kabel som du kan prova med?

Du råkar inte ha tillgång till ett annat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vore bra om du specificerade alla delar i maskinen samt visade alla kontakter som kommer från nätagget. Speciellt ström för CPU och GPU behöver alla kontakter som finns.

Hur är systemet utbytt? I vissa fall kan systemet behöva en ominstallation för att det inte ska bli konflikter mot föregående moderkort eller grafikkort.

Att återställa BIOS till default och se till ha senaste BIOS är också att föredra samt att ha inställningarna för virtualisering och SMT etc igång.

Bor du i Stockholm så kan jag komma förbi och hjälpa dig se problemet med egna ögon.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kör något som tex. Furmark för att stresstesta gpu

Permalänk

Blev det corsair 2x16 med 6400 samt MSI Pro z790-P wifi? Vid en snabb koll verkar MSI bara stödja 5st minnen från Corsair med 6400, och det står 16GB så jag skulle tro dom menar 2x8GB (är osäker på saken). Står dina minnen med i den listan?

Sen undrar jag om din 13700k är överklockad då man på bilden ser att dina E-core visar 5487mhz som max.

Permalänk
Medlem

TS kan ju använda typ Shadowplay och spela in en video när "laggandet" sker så kan man ju kanske få en uppfattning vilken typ av problem det är.
HWinfo kan ju också rulla i bakgrunden och logga lite data såsom värme och effekt, så kan TS ladda upp en screenshot så man ser exakt hur det ser ut före och efter spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har läst tråden men förstår inte riktigt "när" detta "lagg" uppkommer.
Är det hela tiden eller börjar det efter en stund?

Har du tillgång till en annan DP-kabel eller kanske en HDMI-kabel som du kan prova med?

Du råkar inte ha tillgång till ett annat grafikkort?

Det är inte hela tiden när man spelar. men har det väl börjat så slutar det inte. nu har jag spelat cod i 2 timmar utan något strul. men ikväll när jag spelar kan det var amassor strul och lagg.
har testat 2 olika kablar och köpt 1 ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nu har jag försökt läsa ikapp här, men är det alltså bara i onlinespel som det här är problemet dyker upp? Du har inget enspelarspel att dra igång och se om du kan få till samma sorts strul?

Det ända offlinespelet jag har är hogwards och det körde jag 5 minuter och märkte inget då. Kan spela mer ikväll så vi kan få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vore bra om du specificerade alla delar i maskinen samt visade alla kontakter som kommer från nätagget. Speciellt ström för CPU och GPU behöver alla kontakter som finns.

Hur är systemet utbytt? I vissa fall kan systemet behöva en ominstallation för att det inte ska bli konflikter mot föregående moderkort eller grafikkort.

Att återställa BIOS till default och se till ha senaste BIOS är också att föredra samt att ha inställningarna för virtualisering och SMT etc igång.

Bor du i Stockholm så kan jag komma förbi och hjälpa dig se problemet med egna ögon.

Allt byggdes samtidigt och nytt för någon vecka sen. Vet ej om du menade såhär men här kommer några bilder. https://imgur.com/a/i9TnGPc så till grafikkortet är det 8 pin. och sen är det ju pwr till moderkortet.
Jag har senaste bios och har endast ändrar xmp eller vad det heter som gör så ram får sin fulla potensial
tyvärr bor jag i linköping. hade varit snällt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Blev det corsair 2x16 med 6400 samt MSI Pro z790-P wifi? Vid en snabb koll verkar MSI bara stödja 5st minnen från Corsair med 6400, och det står 16GB så jag skulle tro dom menar 2x8GB (är osäker på saken). Står dina minnen med i den listan?

Sen undrar jag om din 13700k är överklockad då man på bilden ser att dina E-core visar 5487mhz som max.

Jag köpte dessa https://www.inet.se/produkt/5306155/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
och har moderkortet du beskriver.
Jag kan ej något om överklockning och har defenitivt inte gjort det själv eller med mening :S

Permalänk
Skrivet av Wjchuck:

Jag köpte dessa https://www.inet.se/produkt/5306155/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
och har moderkortet du beskriver.
Jag kan ej något om överklockning och har defenitivt inte gjort det själv eller med mening :S

Just CMK32GX5M2B6400C32 står inte med på QVL-listan för det moderkortet, men om det betyder problem eller inte kanske någon annan som är duktigare än mig...

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med "Jag har uppdaterat grafikkort", och vad är gjort i den vevan? Om inte hela Windows installationen skett efteråt kanske det är så att du har kvar de gamla drivrutinerna för ett kort som inte längre finns i datorn? Sådant har jag för mig kan spöka på alla möjliga sätt. Om det är fallet kan jag rekommenderar en vända med DDU (Display Driver Uninstaller) och att anvisningarna följs noga.
Har installation av Windows skett efter detta GPU byte, eller att det inte skett något byte alls, kan du bara bortse från den här kommentaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

TS kan ju använda typ Shadowplay och spela in en video när "laggandet" sker så kan man ju kanske få en uppfattning vilken typ av problem det är.
HWinfo kan ju också rulla i bakgrunden och logga lite data såsom värme och effekt, så kan TS ladda upp en screenshot så man ser exakt hur det ser ut före och efter spelande.

Jag kan filma sen när jag laggar. Jag har tidigare inte kunat tab/shift på steam då det bara står och laddar och laggar där, sjukt segt har det varit där. Men just för tillfället dom senaste 4 timmarna har datorn varit klockren.

Permalänk

Kan du inte testa med Windows 10 istället? Jag kör Linux och haft både Windows 10 och Windows 11 i virtuell dator med samma inställningar och Windows 11 är avsevärt mycket segare.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Om du har bra FPS ett tag men den sedan sjunker 75% så är det ju någonting som händer. Tror inte det har med vilket operativsystem man kör. Kan vara någon drivrutin som bråkar eller någonting som körs i bakgrunden t.ex.

Kör du helskärm eller borderless fullscreen? Har du vsync på?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Jag kan filma sen när jag laggar. Jag har tidigare inte kunat tab/shift på steam då det bara står och laddar och laggar där, sjukt segt har det varit där. Men just för tillfället dom senaste 4 timmarna har datorn varit klockren.

Något som jag reagerar på när jag tittar på dina bilder är, har du någon mer 8pins-EPS-kontakt (CPU-ström) du kan ansluta till moderkortet? Om ja, då rekommenderas det att du installerar denna.
När jag läser manualen så framgår det inte om det räcker med en 8-pin eller om båda behövs.
Det står i princip, "anslut båda".

Sedan, är det DC-fläktar du har? 3pin? om det är DC-fläktar, har du ändrat i BIOS så BIOS inte tror det är PWM-fläktar?
Sedan sitter det en RPM-indikator? i uttaget för AIOn, vet inte om det kanske är en smartare idé att ha denna ansluten till CPU-fläktens uttag då du inte har något anslutet till denna.
De som vet bättre får gärna kommentera.

Något att prova när problemen uppstår är att rycka en USB-enhet i taget och se om "lagget" försvinner.
Flyter det plötsligt så har du antingen problem med en USB-enhet, en av portarna eller en USB-kontroller på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Något som jag reagerar på när jag tittar på dina bilder är, har du någon mer 8pins-EPS-kontakt (CPU-ström) du kan ansluta till moderkortet? Om ja, då rekommenderas det att du installerar denna.
När jag läser manualen så framgår det inte om det räcker med en 8-pin eller om båda behövs.
Det står i princip, "anslut båda".

Sedan, är det DC-fläktar du har? 3pin? om det är DC-fläktar, har du ändrat i BIOS så BIOS inte tror det är PWM-fläktar?
Sedan sitter det en RPM-indikator? i uttaget för AIOn, vet inte om det kanske är en smartare idé att ha denna ansluten till CPU-fläktens uttag då du inte har något anslutet till denna.
De som vet bättre får gärna kommentera.

Något att prova när problemen uppstår är att rycka en USB-enhet i taget och se om "lagget" försvinner.
Flyter det plötsligt så har du antingen problem med en USB-enhet, en av portarna eller en USB-kontroller på moderkortet.

Du har rätt, moderkortet har dual 8pin ström för CPU, är bara en som är ansluten på bild.

Permalänk
Medlem

Fick en fråga i PM, men slänger ut svaret här istället.

Det är enklare att förklara med en bild.
EPS-kontakten, även känd som "CPU-ström" är en 8-pins-kontakt. Ofta räcker det med att bara en av dessa är anslutna, den som är märkt nr1, precis som du anslutit denna, men från manualen framgår det inte att det räcker med bara 1 strömanslutning.
Beroende på hur moderkortet är designat elektriskt så kan det vara krav på att båda ska vara inkopplade.
Såvida du inte köpt ett jättebilligt nätagg så bör det finnas en till strömsladd att ansluta mellan nätagg och moderkort.

När det kommer till CPU_FAN och PUMP_FAN som jag märkt upp på bilden, så brukar det vara fördelaktigt att ansluta RPM-signalen från pumpen till CPU_FAN för att moderkortet inte ska vara kinkig över att det saknas en CPU-fläkt...
Enligt manulen för kylaren rekommenderas just detta.

Om jag räknar rätt, från hur du bör ha anslutit fläktarna så får jag det till att du har 10? fläktar i datorn... tveksam till att alla är dessa är nödvändiga, men jag kommer inte uttala mig mer än så om saken. Det är upp till var och en hur de vill ha det.

När det kommer till inställninar i UEFI/BIOS så blir det lite svårare, men slänger in en länk till en YT-video som kanske kan hjälpa dig.
Kommer du inte in i UEFI/BIOS genom att trycka på tex DEL-knappen under uppstart så får du gå via startmenyn i Windows.

Då klickar man på startmenyn, "AV/PÅ", tryck ner vänster shift-knapp på tangentbordet och håll denna nedtryckt, klicka på "starta om datorn", du kommer nu komma till en blå skärm, du kan släppa shift-knappen, där väljer du "felsök" -> Avancerade alternativ -> UEFI,,, ingen aning vad det står mer i den svenska versionen, "UEFI firmware settings" i den engelska versionen.
Datorn kommer nu att starta om och kasta in dig i UEFI/BIOS.

YT-video på engelska som förklarar fläkt-inställningar på ett nyare MSI-moderkort.
https://www.youtube.com/watch?v=ZAvnZ7MtHOg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Fick en fråga i PM, men slänger ut svaret här istället.

Det är enklare att förklara med en bild.
EPS-kontakten, även känd som "CPU-ström" är en 8-pins-kontakt. Ofta räcker det med att bara en av dessa är anslutna, den som är märkt nr1, precis som du anslutit denna, men från manualen framgår det inte att det räcker med bara 1 strömanslutning.
Beroende på hur moderkortet är designat elektriskt så kan det vara krav på att båda ska vara inkopplade.
Såvida du inte köpt ett jättebilligt nätagg så bör det finnas en till strömsladd att ansluta mellan nätagg och moderkort.

När det kommer till CPU_FAN och PUMP_FAN som jag märkt upp på bilden, så brukar det vara fördelaktigt att ansluta RPM-signalen från pumpen till CPU_FAN för att moderkortet inte ska vara kinkig över att det saknas en CPU-fläkt...
Enligt manulen för kylaren rekommenderas just detta.

https://i.imgur.com/6BvzgTL.jpg

Om jag räknar rätt, från hur du bör ha anslutit fläktarna så får jag det till att du har 10? fläktar i datorn... tveksam till att alla är dessa är nödvändiga, men jag kommer inte uttala mig mer än så om saken. Det är upp till var och en hur de vill ha det.

När det kommer till inställninar i UEFI/BIOS så blir det lite svårare, men slänger in en länk till en YT-video som kanske kan hjälpa dig.
Kommer du inte in i UEFI/BIOS genom att trycka på tex DEL-knappen under uppstart så får du gå via startmenyn i Windows.

Då klickar man på startmenyn, "AV/PÅ", tryck ner vänster shift-knapp på tangentbordet och håll denna nedtryckt, klicka på "starta om datorn", du kommer nu komma till en blå skärm, du kan släppa shift-knappen, där väljer du "felsök" -> Avancerade alternativ -> UEFI,,, ingen aning vad det står mer i den svenska versionen, "UEFI firmware settings" i den engelska versionen.
Datorn kommer nu att starta om och kasta in dig i UEFI/BIOS.

YT-video på engelska som förklarar fläkt-inställningar på ett nyare MSI-moderkort.
https://www.youtube.com/watch?v=ZAvnZ7MtHOg

Nu har jag ändrat om, kopplat in en till 8 pin i cpu. Och ändrat pumpens kontakt till cpu fan .
https://imgur.com/a/r4POliw
Jag har 4 fläktar i datorn, sen sitter det 3 fläktar på vattenkyllaren för cpu. så inga 10 fläktar
Ska kolla det där i bios.
Datorn funkade perfekt igår så kunde ej filma när jag hade problem.(Hoppas att problemet löst sig och inte kommer tillbaka.)

Permalänk
Medlem

Hoppas det har löst sig nu 🙂

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Att det stutter och har sig brukar tyda på överhettning eller driver problem.
Laddar ner hwinfo när du spelar annars för att logga temps åtminstone

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25