Google Pixel 8 kan få prislapp över 10 000-kronorsstrecket

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En vanlig person köper en mobiltelefon och det är typ deras enda datorenhet. 10 000kr för en enhet de har i många år blir inte så extremt dyrt. "Vi datanördar" har X antal datorenheter som hela tiden ska uppdateras, det blir en väldigt hög kostnad om alla är så dyra.

Jag har svårt att tänka mig att en genomsnittlig person som lägger 10k+ på en telefon inte också har åtminstone någon surfplatta eller laptop. Möjligen undantaget om man köper en foldable så kanske man är mer benägen att försöka ersätta surfplattan med den, men artikeln gäller ju nu en "vanlig" smartphone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En vanlig person köper en mobiltelefon och det är typ deras enda datorenhet. 10 000kr för en enhet de har i många år blir inte så extremt dyrt. "Vi datanördar" har X antal datorenheter som hela tiden ska uppdateras, det blir en väldigt hög kostnad om alla är så dyra.

Hela tiden? Varför ska datorn uppdateras hela tiden? Det är ju upp till var och en.. jag hade lätt kunnat ha mitt RX5700 grafikkort i 2år till, och det köpte jag 2019 vid release.. enda anledningen jag köpte ett 7900XT var för att jag ville känna på high-end grafikkort någon gång i mitt liv.

Min 5600X får rulla tills vidare.

Så det där med ''hela tiden'' är väldigt upp till var och en och individens krav.

Min vän uppgraderade nyss sin dator från en i5 haswell och 1050 till en 5800X och 6600XT.. han hade alltså haft sin intel dator sedan den var ny 2012 eller var det var, och grafikkortet hade uppgraderat dock från ett HD5850 då det gick i sönder..

Men hans spelkrav var/är inte höga.. han spelar sportspel.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Ni kanske inte ska skriva "Google Pixel 8 får prislapp över 10 000-kronorsstrecket" när det rör sig om ett rykte?

För kontext så gick liknande rykten för både iPhone och Pixel inför förra höstens lanseringar utan att priset höjdes. Finns absolut risk att det blir en prishöjning, men ganska risig rubriksättning nonetheless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Hela tiden? Varför ska datorn uppdateras hela tiden? Det är ju upp till var och en.. jag hade lätt kunnat ha mitt RX5700 grafikkort i 2år till, och det köpte jag 2019 vid release.. enda anledningen jag köpte ett 7900XT var för att jag ville känna på high-end grafikkort någon gång i mitt liv.

Min 5600X får rulla tills vidare.

Så det där med ''hela tiden'' är väldigt upp till var och en och individens krav.

Min vän uppgraderade nyss sin dator från en i5 haswell och 1050 till en 5800X och 6600XT.. han hade alltså haft sin intel dator sedan den var ny 2012 eller var det var, och grafikkortet hade uppgraderat dock från ett HD5850 så det gick i sönder..

Men hans spelkrav var/är inte höga.. han spelar sportspel.

Håller med 100%. Uppgraderade min PC under pandemin, men endast då det var på tiden. Sitter fortfarande på ett GTX 1070 inköpt 2016 som jag inte har några som helst planer att byta ut inom den närmsta tiden.

Utöver det så satt jag på en i7-4790k i över 5 år innan jag äntligen kände att det var dags för något nyare (och dels för att jag tröttnade på alla värmeproblem den hade, även vattenkylt och efter delid+liquid metal som sänkte den cirka 10°C från stock-pastan i Prime95).

Trots det så skulle jag nog absolut kalla mig skälv datornörd/power user, med hela 4 skärmar och full custom vattenkylning. Man behöver verkligen inte uppgradera alltför ofta till den bästa eller nyaste hårdvaran för att kalla sig datornörd xD

Permalänk
Avstängd

Google 🤢

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Citat:

Analysföretaget Counterpoint har publicerat färska siffror som visar att försäljningen av mobiltelefoner landade på rekordlåga nivåer i Europa under årets andra kvartal. Det handlar om de lägsta siffrorna på tio år. Jämfört med samma period under rekordåret 2016 så var försäljningen 38 procent lägre i år. Jämfört med 2022 landar minskningen på 12 procent.

https://omni.se/mobilforsaljningen-pa-rekordlag-niva-i-europa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Som någon hare redan nämnt:
För 15000kr köper jag en iPhone än en Google phone...

Om Pixel 8 Pro kostar 15k så leder det till slutsatsen att iPhone 15 måste kosta minst 20k för vanliga och 25k+ för Pro.

Om iPhone 15 bara kostar 15k också så är det ju billigt?

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid diskutera vad folk behöver, men snabbare och bättre kamera är väl rätt giltiga köpargument för många.

Det jag är mest missnöjd med på min Galaxy S21 är, förutom den idiotiska bristen på samtalsinspelning, faktiskt kameran. Visst, den tar ok bilder, men ska man ta bilder på barn inomhus måste man gå över i proläget (bökigt) om de inte ska se ut som suddiga spöken. Dvs, kameran prioriterar snygga väggar och mattor och sätter slutartiden för långt.

Kameraförbättring och bättre GPS, det är något som jag kan köpa en ny telefon för att få. Google 8 kan nog vara aktuellt, men då måste det komma något erbjudande där totalkostnaden för mobil+abb landar på 8000-9000 kanske, pratar nu om 24 månader. Ska jag binda mig 3 år vill jag nog landa på max 10000 för dessa 3 år.

Barnen fick varsin pixel6a, men jag hade ju inte betalat mer än 3000 för dem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Aj, det här sved. Varit så taggad på att skaffa en Pixel 8 men nu känns det inte lika skoj längre. Får kanske kika på en Pixel 7 pro istället om dessa priser stämmer.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag köpte en Pixel 7 (ej pro) 256gb i våras istället för att vänta tills Pixel 8.

Däremot så kan jag lite förstå priset ändå. Ser man till _hur_ mycket man kan använda den till och hur ofta så är det inte nödvändigtvis ett så högt pris. Hade det tex inte varit för spel så hade jag kunnat klara mig med enbart en mobil.
Pixel 8 ryktas ju även ha stöd för video out vilket gör att du kan koppla den till en skärm/tv och få upp en desktop liknande interface.
Det optimala hade varit i kombination med tex Samsungs "Linux on galaxy" eller Linux Deploy (root) för att verkligen kunna använda telefonen som en dator och då är helt plötsligt 10ksek inte så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om Pixel 8 Pro kostar 15k så leder det till slutsatsen att iPhone 15 måste kosta minst 20k för vanliga och 25k+ för Pro.

Om iPhone 15 bara kostar 15k också så är det ju billigt?

Sant!

Apple -
Kostar nån "skitphone" lika mycket som en av våra mellan modeller!? Skruva upp priser med 50% för faan!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Ni kanske inte ska skriva "Google Pixel 8 får prislapp över 10 000-kronorsstrecket" när det rör sig om ett rykte?

För kontext så gick liknande rykten för både iPhone och Pixel inför förra höstens lanseringar utan att priset höjdes. Finns absolut risk att det blir en prishöjning, men ganska risig rubriksättning nonetheless

Dock så blev det årets iPhone ca 2k dyrare här i Sverige jämfört med året innan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att kronan är svag gör sitt också.

Permalänk
Medlem

Grejerna håller längre nu förtiden, inte som förr då det var stor skillnad på hur slöa och snabba telefonerna var. Nu behöver man inte köpa ny telefon så "ofta" då kraften räcker till (känns som toppen är nu nådd över vad vi behöver ha i våra telefoner), och detta tror jag är orsaken till prisökningarna, då företagen behöver få in pengar. Självkraft finns det en brytpunkt nånstans där tillverkarna måste gå ned i pris också.

Har en Pixel 4XL och den kommer jag ha tills den går sönder, eller batteriet är dött, eller när Android OS:et typ blir alldeles föråldrat (går ju att roota och köra custom Android OS dock, men det är inte perfekt och inte så vanligt någon vill hålla på med).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Är nog oerhört få som gör det valet. Antingen väljer man mellan diverse premium-Androider - eller mellan diverse iPhones.

Tror det är vanligare än du tror. Jag var själv på väg att köpa en iPhone 14 pro max och har kört på Android hur länge som helst. Men Pixel 7 Pro släpptes och jag fick rabbat via jobbet så jag stannade kvar.
Kan vara värt att notera att jag är en av de som blivit bränd av Oneplus.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Perfekt timing när det rapporteras att mobilförsäljningen störtdyker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan ju alltid diskutera vad folk behöver, men snabbare och bättre kamera är väl rätt giltiga köpargument för många.

Det jag är mest missnöjd med på min Galaxy S21 är, förutom den idiotiska bristen på samtalsinspelning, faktiskt kameran. Visst, den tar ok bilder, men ska man ta bilder på barn inomhus måste man gå över i proläget (bökigt) om de inte ska se ut som suddiga spöken. Dvs, kameran prioriterar snygga väggar och mattor och sätter slutartiden för långt.

Kameraförbättring och bättre GPS, det är något som jag kan köpa en ny telefon för att få. Google 8 kan nog vara aktuellt, men då måste det komma något erbjudande där totalkostnaden för mobil+abb landar på 8000-9000 kanske, pratar nu om 24 månader. Ska jag binda mig 3 år vill jag nog landa på max 10000 för dessa 3 år.

Barnen fick varsin pixel6a, men jag hade ju inte betalat mer än 3000 för dem.

Just detta jag tror är vanligaste sättet att många köper med abonnemang med avbetalning på telefonen och en kostnad för abonnemanget så man enbart tänker på månadskostnaden.

Många nya telefoner som är dyrare är 36 månaders bindningstid och samma avbetalningstid så därför telefon tillverkare kan höja priserna så mycket och att dom säljer bra.

Så då får man avgöra själv om det är värt att betala en ganska hög månadskostnad i 3 års tid för att köpa en ny dyrare telefon och med tanke hur lite jag använder telefonen så köper jag oftast en billigare telefon kontant istället ny eller 1 år begagnad telefon i mellan segmentet.

Men beror såklart på vad man värderar och hur mycket man använder telefonen.

Förstår självklart om man väljer en nyare och dyrare telefon om man använder den mycket.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"The price hike is quite significant if we are to trust the source, of course. The Pixel 8 with 128GB of storage will ask for €874 ... The Pixel 7 at launch started at €650." så en ökning om 34% i just det fallet. 37% för 128GB Pro.

https://www.gsmarena.com/google_pixel_8_and_8_pro_european_pr...

Tack! Hade dock gärna sett ett förtydligande i artikeln, eftersom det är otydligt där…

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Känns som en inte helt ovanlig taktik. Först "läcks" ett alldeles för högt pris, sen blir folk ok med att ökningen bara var hög när den väl går att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så blev det årets iPhone ca 2k dyrare här i Sverige jämfört med året innan

Visst, men det var inte p.g.a. prishöjning, utan växlingskurs mot USD. Ganska olika saker ändå