AMD påstås överge toppsegmentet i Radeon RX 8000-familjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Spelar ingen roll, DLSS är som sagt gud för de flesta och det där spelet Cyberpunk är bibeln. Allt annat är bara käbbel.

Om nu inte Intel släpper ett grafikkort som kan driva Cyberpunk maxat RT, 16xAA 32xAF @4K 144FPS och endast 30W tdp för ynkliga 999:-

(Ett slot kort)

Då KANSKE Nvidia fanbois'en kunde titta åt något annat än det gröna.

Inte bra för hälsan att vara så bitter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av octopec:

Inte bra för hälsan att vara så bitter.

En sammanfattning jag har kunnat göra efter ha diskuterat med Nvidias anhängare.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd

Min tanke är att 4090 är vad som krävs för att kunna spela med RT i 4k eller allmänt högre upplösningar. Därför finns det ett extra värde i den kretsen.

Om ett kommande AMD-kort klarar det pga allmänt bättre ny generation, eller ett 5080 klarar det, så faller USP:en för ett 5090 i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Absolut, men frågan är om det är hållbart i längden att lämna en stor del av marknaden till Nvidia..
Det överste prestandasegmentet är betydligt större än vad man många tror, Nvidias 4090 har en större marknadsandel än AMDs mellansegment kort enligt Steam SURVEY..

Det är ett val mellan pest eller kolera för AMD.
Låt oss använda oss av riktiga siffror.
Efter ett helt år på marknaden har RTX 4090 en representation på 0,78% på Steam just nu, och RTX 4080 0,53%. (De fick båda en relativt stor ökning denna månad.) Sammanlagt 1,31%. AMD RX7900XTX ligger på 0,23%, RX7900XT har inte sålts tillräckligt för att höja sig över bruset i undersökningen.
Så av de PC spelare som dyker upp på steam-survey (och de överrepresenterar förmodligen high-end korten för det är rimligt att anta att de som spelar på sådana kort är åtminstone hyfsat aktiva) så har 1,54% något som skulle kunna kallas ett high-end kort från senaste generationen. Om det är större eller mindre än vad folk tror skall jag låta vara osagt, men de här korten får ENORMT mycket mer uppmärksamhet i tech media/forum än vad deras volym motsvarar. Och däri ligger naturligtvis ett PR problem för AMD om de väljer att lämna top-end marknaden! Samtidigt säljer deras high-end kort alldeles för dåligt för vad de kostar att ta fram.
Steam har ungefär 125 miljoner användare, och 0,23% av dem är knappt 300000. Kolla vad ett 5nm chip kostar att utveckla, halvera det för att skaffa en felmarginal, och slå ut det över 300000 kort.
Det är inte en vettig marknad för AMD.

Jag tror inte de någonsin återkommer dit, men vi får se. Det är mycket rimligare att de utvecklar APUer och GPUer som kan användas i laptops också för att få upp produktionsvolymen. 350W GPUer är en återvändsgränd för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är ett val mellan pest eller kolera för AMD.
Låt oss använda oss av riktiga siffror.
Efter ett helt år på marknaden har RTX 4090 en representation på 0,78% på Steam just nu, och RTX 4070 0,53%. (De fick båda en relativt stor ökning denna månad.) Sammanlagt 1,31%. AMD RX7900XTX ligger på 0,23%, RX7900XT har inte sålts tillräckligt för att höja sig över bruset i undersökningen.
Så av de PC spelare som dyker upp på steam-survey (och de överrepresenterar förmodligen high-end korten för det är rimligt att anta att de som spelar på sådana kort är åtminstone hyfsat aktiva) så har 1,54% något som skulle kunna kallas ett high-end kort från senaste generationen. Om det är större eller mindre än vad folk tror skall jag låta vara osagt, men de här korten får ENORMT mycket mer uppmärksamhet i tech media/forum än vad deras volym motsvarar. Och däri ligger naturligtvis ett PR problem för AMD om de väljer att lämna top-end marknaden! Samtidigt säljer deras high-end kort alldeles för dåligt för vad de kostar att ta fram.
Steam har ungefär 125 miljoner användare, och 0,23% av dem är knappt 300000. Kolla vad ett 5nm chip kostar att utveckla, halvera det för att skaffa en felmarginal, och slå ut det över 300000 kort.
Det är inte en vettig marknad för AMD.

Jag tror inte de någonsin återkommer dit, men vi får se. Det är mycket rimligare att de utvecklar APUer och GPUer som kan användas i laptops också för att få upp produktionsvolymen. 350W GPUer är en återvändsgränd för dem.

Helt med, men tror du av misstag skrivit 4070 istället för 4080. Meddelar innan någon annan dyker in och tolkar dig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är ett val mellan pest eller kolera för AMD.
Låt oss använda oss av riktiga siffror.
Efter ett helt år på marknaden har RTX 4090 en representation på 0,78% på Steam just nu, och RTX 4070 0,53%. (De fick båda en relativt stor ökning denna månad.) Sammanlagt 1,31%. AMD RX7900XTX ligger på 0,23%, RX7900XT har inte sålts tillräckligt för att höja sig över bruset i undersökningen.
Så av de PC spelare som dyker upp på steam-survey (och de överrepresenterar förmodligen high-end korten för det är rimligt att anta att de som spelar på sådana kort är åtminstone hyfsat aktiva) så har 1,54% något som skulle kunna kallas ett high-end kort från senaste generationen. Om det är större eller mindre än vad folk tror skall jag låta vara osagt, men de här korten får ENORMT mycket mer uppmärksamhet i tech media/forum än vad deras volym motsvarar. Och däri ligger naturligtvis ett PR problem för AMD om de väljer att lämna top-end marknaden! Samtidigt säljer deras high-end kort alldeles för dåligt för vad de kostar att ta fram.
Steam har ungefär 125 miljoner användare, och 0,23% av dem är knappt 300000. Kolla vad ett 5nm chip kostar att utveckla, halvera det för att skaffa en felmarginal, och slå ut det över 300000 kort.
Det är inte en vettig marknad för AMD.

Jag tror inte de någonsin återkommer dit, men vi får se. Det är mycket rimligare att de utvecklar APUer och GPUer som kan användas i laptops också för att få upp produktionsvolymen. 350W GPUer är en återvändsgränd för dem.

Är väll det som är hela syftet med att ha en skalbar design likt AMDs cpuer, dagens monolith design är definitivt en återvändsgränd.
Tror inte man ska underskatta Nvidia lyckade satsning på halo-produkter och AMDs fullständiga misslyckande.
Konstigt att AMD inte kan hävda sig i en värld där alla Apuer/GPUer till konsoler förutom Nintendos skräp är från AMD, plus SteamDecks etc, AMD behöver verkligen sparka alla på PR-avdelning för GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Helt med, men tror du av misstag skrivit 4070 istället för 4080. Meddelar innan någon annan dyker in och tolkar dig fel.

Tack, fixar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Spelar ingen roll, DLSS är som sagt gud för de flesta och det där spelet Cyberpunk är bibeln. Allt annat är bara käbbel.

Om nu inte Intel släpper ett grafikkort som kan driva Cyberpunk maxat RT, 16xAA 32xAF @4K 144FPS och endast 30W tdp för ynkliga 999:-

(Ett slot kort)

Då KANSKE Nvidia fanbois'en kunde titta åt något annat än det gröna.

Du vet att det ligger rätt mycket i de du säger, men det behöver ju inte vara så negativt. Nvidia visar att dom vill att PC skall vara absolut premium platform för spelande. Dom gasar och introducerar nya teknologier, får ut kort på marknaden. Ser till att ligga före konsollerna. Nästan alla PC spelare med någorlunda modern hårdvara sitter på RT-DLSS idag. Det tog några år, men nu är det så.

AMD å andra sidan visar inga tecken på att PC är speciellt viktigt. Allt dom gör skall fungera först och främst på konsoller. Självklart vill dom inte ha teknologier på PC som inte finns på konsol, troligen tappar dom ju en kund till Nvidia om PC blir för bra. Jag vet att det låter som konspirationsteorier, men AMD sitter rätt gött i sitt konsollträsk och jag tror dom är rätt nöjda, nästan samtliga spel nuförtiden är konsol-first. Det vore dåligt för AMD att tappa det, när man inte har någon större PC marknad.

Dom få spel som faktiskt är PC-first värderar jag väldigt högt, det gäller t.ex Cyberpunk, Control, och förhoppningsvis Alan Wake II, förhoppningsvis fler i framtiden. När det gäller gaming är det Nvidia absolut största berg att bestiga, att få PC att bli något man utvecklar till först, som det var förr i tiden. Det är ett stort berg, men jag tror många PC spelare saknar det. Intel verkar vara med på den pucken när man hör Tom Petersen prata. AMD, inte så mycket.

Sen kan man tycka att det är alldeles för dyrt med PC gear nuförtfden, och jag håller med. Det är trist. Men AMD är inte längre en riktig konkurrent till Nvidia. Och jag tror inte dom vill vara det. Det är säkrare att ha Playstation och XBox som konkurrenter till Nvidia. Jag hoppas på Intel om två tre generationer.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det finns en jättemarknad med burkar som innehåller gamla kort som inte behöver maxa allt i 4k. Utan är nöjda med att få ett riktigt bra kort som maxar det mesta + strålspårning i 1080p eller 2k. (Killlgissning + i samma sits)

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

TSMC har haft problem att fylla orderböckerna. Det är knappast kapacitetsbrist som är orsaken om AMD inte väljer att producera stora chipletbaserade GPUer.

Min gissning skulle snarare vara en eller båda av -
a) AMDs stora GPUer säljer för få exemplar. Det gör att de fasta kostnaderna för N41 och N42 måste slås ut på en liten volym, och att de därmed hamnar i en hopplös situation på marknaden.
b) kostnaderna för packaging och bättre litografinod i kombination med a) gör att de nya produkterna skulle kosta mer per prestandaenhet än de befintliga. (Det är i så fall vettigare att sälja de befintliga under längre tid för att amortera utvecklingskostnaderna över en större volym, och ger bättre prestanda/$ till konsument.)

Det handlar om N3 och äpplet har köpt upp mycket stor del. Så det är bara N3 bristen gäller
och inte dom äldre N.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Det handlar om N3 och äpplet har köpt upp mycket stor del. Så det är bara N3 bristen gäller
och inte dom äldre N.

AMD kanske inte ens kommer producera 8000-serien på N3, och sparar sin allokering på N3 till Epyc och Ryzen som ger högre marginaler? På N5 kan de inte konkurrera högst upp i GPU-stegen och därför nöjer sig med midrange.

Spekulerar vilt här.

Permalänk
Medlem

spår svin höga priser framöver och folk kommer börja snegla på moln lösningar, AMD skulle behöva komma in ordentligt på den marknaden för att senare ha nån chans mot nvidia.

Permalänk
Medlem

Många gnäller på Nvidia och hejar på AMD. Samtidigt köper de allra flesta Nvidias kort.

Vill ni att AMD ska kunna utmana på riktigt så bör ni ju även köpa deras kort istället för att göda jätten med deras ockerpriser.

Jag finner då ett 7900 XTX att vara ett bra kort för priset (i dagens mått mätt) med 50% mer VRAM och DP 2.1 istället för 1.4a till ett lägre pris än ett 4080 dessutom. Jag vägrade att ge pengar till Nvidia, och är faktiskt väldigt nöjd med mitt 7900 XTX.

Permalänk
Medlem

Äsch nvidia med monopol i spel kan bli mer intressant än vad saker och ting är nu. Jag tänker att total stagnation kan bidra till en mer radikal förändring såsom det blev lite med Intel vs AMD inom CPU.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Detta rykte såg jag på YouTube redan för ett par veckor sedan. Trist att se denna utveckling... Med tanke på att Nvidia också använder TSMC kanske de också bara kör upp till 5070TI? Blir inget 5080 eller 5090? Inget skulle förvåna mig när det gäller GPU tillverkarnas girighet och förmåga att överge sina gamers...

100% att det blir 5080/5090 kort.
Hur skall dom annars kunna motivera en ännu större prislapp?
Att dom blir bestyckade med kretsar som i normala fall skulle få en xx60 benämning spelar ingen roll.
Prestandan kommer att se bra ut, mest p.g.a. dom intruducerar nya sätt att "fuska" som av en ren händelse fungerar bättre på de nya korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Framtiden ser mörk ut.

På många fronter

Permalänk
Medlem

Tycker att det är så rolig läsning där många tror att Nvidia och AMD tillverkar grafikkort för att dom är snälla
det är så gulligt och blåögt att man nästan viker sig av skratt.

Hela anledningen till att grafikkort över huvud taget existerar är för att tillverkarna ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Nu när toppkretsarna kan användas till AI-applikationer istället och dom kan ta 50-100ggr mer betalt för
nästan samma krets som i ett 4090 eller liknande så är det såklart att dom gör det.

När ska folk fatta att vi lever i en marknadsekonomi där allt handlar om hur mycket pengar företagen kan tjäna
och allt annat är sekundärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Du vet att det ligger rätt mycket i de du säger, men det behöver ju inte vara så negativt. Nvidia visar att dom vill att PC skall vara absolut premium platform för spelande. Dom gasar och introducerar nya teknologier, får ut kort på marknaden. Ser till att ligga före konsollerna. Nästan alla PC spelare med någorlunda modern hårdvara sitter på RT-DLSS idag. Det tog några år, men nu är det så.

AMD å andra sidan visar inga tecken på att PC är speciellt viktigt. Allt dom gör skall fungera först och främst på konsoller. Självklart vill dom inte ha teknologier på PC som inte finns på konsol, troligen tappar dom ju en kund till Nvidia om PC blir för bra. Jag vet att det låter som konspirationsteorier, men AMD sitter rätt gött i sitt konsollträsk och jag tror dom är rätt nöjda, nästan samtliga spel nuförtiden är konsol-first. Det vore dåligt för AMD att tappa det, när man inte har någon större PC marknad.

Dom få spel som faktiskt är PC-first värderar jag väldigt högt, det gäller t.ex Cyberpunk, Control, och förhoppningsvis Alan Wake II, förhoppningsvis fler i framtiden. När det gäller gaming är det Nvidia absolut största berg att bestiga, att få PC att bli något man utvecklar till först, som det var förr i tiden. Det är ett stort berg, men jag tror många PC spelare saknar det. Intel verkar vara med på den pucken när man hör Tom Petersen prata. AMD, inte så mycket.

Sen kan man tycka att det är alldeles för dyrt med PC gear nuförtfden, och jag håller med. Det är trist. Men AMD är inte längre en riktig konkurrent till Nvidia. Och jag tror inte dom vill vara det. Det är säkrare att ha Playstation och XBox som konkurrenter till Nvidia. Jag hoppas på Intel om två tre generationer.

Fast Intel krånglar MER med sina drivrutiner än AMD gör.. så jag ser inga möjligheter att Intel tar kunder från Nvidia, tyvärr.

PC utrustning är inte så dyr, 6600 är ett bra kort för sina pengar.. och nej, letar man nere i budgetkategorin så ska man givetvis inte förvänta sig 4K 240FPS ultra gaming.

Man kan faktiskt få en ny bra dator för ca 1000:- (Exklusive skärm) Man kan spela på TV'n så som konsolerna gör via Steam Big Picture. (Omvandla PC Windows till konsol UI)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Det är bara så att AMD inte kan konkurrera i toppsegmentet. Större delen köper Nvidia-kort. Det är vad det är.

Nvidia kommer kanske utnyttja sin position och ta hutlösa priser för marginella uppgraderingar. Och folk kommer fortsätta att köpa.

AMD kanske kommer tillbaka i framtiden, vem vet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Det handlar om N3 och äpplet har köpt upp mycket stor del. Så det är bara N3 bristen gäller
och inte dom äldre N.

Det där verkar vara en missuppfattning grundad på att Apple är de enda som använder den första versionen av TSMC N3. (Noden använder fler EUV steg, och hade åtminstone initialt och kanske fortfarande, inte riktigt den stabilitet man skulle önska. TSMC modifierade processen, använde färre EUV steg, förlorade tyvärr designkompatibilitet med den första versionen, men verkar ha åstadkommit en robustare nod. Vilket de verkligen också borde, med tanke på att 5nm togs i bruk för stor volymsproduktion för tre och ett halvt år sedan, och den nya N3 processen ännu inte används för massproduktion.)
TSMC har raggat kunder och gjort uttalanden om hur många designer som gjorts på processen, men varit tystare om både reserverad kapacitet, och naturligtvis wafer starts.
Företaget är extremt bevakat i Taiwan, men viskningar i korridorerna där, som blir till en artikel på kinesiska med antydningar, som blir en lite mer sensationell rubrik i en annan publikation på koreanska, som plockas upp av…. När viskningen till sist blivit till en rubrik på wccftech så kan ganska mycket ha skiftat betydelse. 😀

Det finns ingenting som antyder att Apple skulle ha köpt upp all kapacitet på N3E. Påståendet faller lite på sin egen orimlighet, Apple tillverkar helt enkelt inte så förbaskat mycket kisel utanför sina iPhone/iPad chip, deras M-serie är långt ifrån volymer som skulle fylla ett N3 fab, och deras A17 görs på N3B.

Om man är intresserad av de här processerna, finns en lättläst artikel på wikichip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Äsch nvidia med monopol i spel kan bli mer intressant än vad saker och ting är nu. Jag tänker att total stagnation kan bidra till en mer radikal förändring såsom det blev lite med Intel vs AMD inom CPU.

Det rådde ju totalt stagnation på CPU-marknaden då Intel hade ett informellt monopol, orsaken till allt positivt son hände sedan var ju att monopolet bröts?

Vet inte vad den typen av informellt monopol skulle ge för något positivt, visst blir det en stor kontrast just då det bryts, fast då efter 5-6 år av totalt stillastående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det rådde ju totalt stagnation på CPU-marknaden då Intel hade ett informellt monopol, orsaken till allt positivt son hände sedan var ju att monopolet bröts?

Vet inte vad den typen av informellt monopol skulle ge för något positivt, visst blir det en stor kontrast just då det bryts, fast då efter 5-6 år av totalt stillastående.

Jag tror inlägget var menat som ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det rådde ju totalt stagnation på CPU-marknaden då Intel hade ett informellt monopol, orsaken till allt positivt son hände sedan var ju att monopolet bröts?

Vet inte vad den typen av informellt monopol skulle ge för något positivt, visst blir det en stor kontrast just då det bryts, fast då efter 5-6 år av totalt stillastående.

Det var inte full ironi. Jag tänkte mest att vi kanske behöver en slags full botten likt Intel vs amd innan Ryzen för att saker ska ta fart igen. Nvidia blir för bekväma och då kanske det bli lättare för amd/Intel att slå sig in och överraska. Dum take i know men nuvarande situation på gpu marknaden är ju skit redan och jag försöker se glaset halvfullt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Amd borde skippa RT också helt och fokusera på bra fps samt fsr

Fast det är ett vanligt missförstånd att bara för att AMD inte är lika bra som Nvidia som RT, så går det inte att spela med RT på AMD. Vilket är fel slutsats, det är inte samma sak. Ett färskt exempel är väl 7800 XT som har ungefär samma RT-prestanda som 4070 i ett snitt av faktiskt utgivna spel med RT. Undantaget/outliern är givetvis CP 2077, men det är inte konstigt, eftersom Nvidia såklart vill lägga till så mycket raytracing de kan i de spel de sponsrar för RT-propagandans skull. Samtidigt är CP inte hela spelmarknaden, bara ett spel av många med RT, och det blir därför, enligt mig, lite skevt att lägga alltför mycket fokus på ett extremt sponsrat spel och sätta det som norm.

Har själv ett 6700 XT, spelar i 1080p, har spelat igenom The Medium, Control, Marvel´s Guardians of the Galaxy, Watch Dogs Legion, alla med max grafikinställningar inkl max RT (utan uppskalning), även testat stora delar av FC 6, Metro Exodus, The Callisto Protocol m fl på max, utan uppskalning. Även The Witcher 3, Ultra+ och max RT, där är det tufft iofs utan FSR 2... Men spelbart, typ strax under 30 fps. Där är ju också DX12-koden alltför dålig tyvärr fortfarande, jmf med DX 11.

Undervoltar (1095) och överklockar (2112) minnena lite + fast timings. Allt beror såklart också på vad du själv bedömer är spelbart.

I sanningens namn var Control lite besvärligt då och då, vilket var lite obegripligt och inkonsekvent, för kortet klarar "The Corridor of Doom" utan problem som är DF:s RT-testslinga i Control. Men då jag läste det här på Toms Hardware tror jag snarare problemet berodde på vad de skriver om än på RT: "We should also note that the current AMD drivers seem to have problems with Control Ultimate Edition. At times, we'll get massive slowdowns and single digit framerates. This has started happening on all AMD GPUs to various degrees, but it was especially noticeable on the RX 7600. We've notified AMD of the problem and it will likely get fixed in a future driver."

Och The Medium hackade vid ett tillfälle i en snabb jakt genom skogen, men där skyller jag definitivt på Unreal 4 och dess shader optimization stutter. Hade exakt samma upplevelse i början av spelet i en motorcykelsekvens, som flöt på klockrent då jag laddade om och testade samma sekvens igen. Nu hade jag lagt spelet åt sidan, men körde klart det under FZ Community Challenge i juli, då jag installerade det på nytt med nya drivrutiner, och då spelet inte gör någon cachning i förväg = stutter i skogen. Igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Fast det är ett vanligt missförstånd att bara för att AMD inte är lika bra som Nvidia som RT, så går det inte att spela med RT på AMD. Vilket är fel slutsats, det är inte samma sak. Ett färskt exempel är väl 7800 XT som har ungefär samma RT-prestanda som 4070 i ett snitt av faktiskt utgivna spel med RT. Undantaget/outliern är givetvis CP 2077, men det är inte konstigt, eftersom Nvidia såklart vill lägga till så mycket raytracing de kan i de spel de sponsrar för RT-propagandans skull. Samtidigt är CP inte hela spelmarknaden, bara ett spel av många med RT, och det blir därför, enligt mig, lite skevt att lägga alltför mycket fokus på ett extremt sponsrat spel och sätta det som norm.

Har själv ett 6700 XT, spelar i 1080p, har spelat igenom The Medium, Control, Marvel´s Guardians of the Galaxy, Watch Dogs Legion, alla med max grafikinställningar inkl max RT (utan uppskalning), även testat stora delar av FC 6, Metro Exodus, The Callisto Protocol m fl på max, utan uppskalning. Även The Witcher 3, Ultra+ och max RT, där är det tufft iofs utan FSR 2... Men spelbart, typ strax under 30 fps. Där är ju också DX12-koden alltför dålig tyvärr fortfarande, jmf med DX 11.

Undervoltar (1095) och överklockar (2112) minnena lite + fast timings. Allt beror såklart också på vad du själv bedömer är spelbart.

I sanningens namn var Control lite besvärligt då och då, vilket var lite obegripligt och inkonsekvent, för kortet klarar "The Corridor of Doom" utan problem som är DF:s RT-testslinga i Control. Men då jag läste det här på Toms Hardware tror jag snarare problemet berodde på vad de skriver om än på RT: "We should also note that the current AMD drivers seem to have problems with Control Ultimate Edition. At times, we'll get massive slowdowns and single digit framerates. This has started happening on all AMD GPUs to various degrees, but it was especially noticeable on the RX 7600. We've notified AMD of the problem and it will likely get fixed in a future driver."

Och The Medium hackade vid ett tillfälle i en snabb jakt genom skogen, men där skyller jag definitivt på Unreal 4 och dess shader optimization stutter. Hade exakt samma upplevelse i början av spelet i en motorcykelsekvens, som flöt på klockrent då jag laddade om och testade samma sekvens igen. Nu hade jag lagt spelet åt sidan, men körde klart det under FZ Community Challenge i juli, då jag installerade det på nytt med nya drivrutiner, och då spelet inte gör någon cachning i förväg = stutter i skogen. Igen.

Jag vet inte vad du fått information om att 4070 och 7800xt har likvärdig fps med RT? den är likvärdig 3070 dock.

Enligt swec skiljer det i
Chernobylite 54 mot 38 i 1440p (vilket korten är gjorda för)
Cyberpunk 37 v 26
Guardian of the galaxy 85 v 61
Watchdog legions 56 v 50

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet inte vad du fått information om att 4070 och 7800xt har likvärdig fps med RT? den är likvärdig 3070 dock.

Enligt swec skiljer det i
Chernobylite 54 mot 38 i 1440p (vilket korten är gjorda för)
Cyberpunk 37 v 26
Guardian of the galaxy 85 v 61
Watchdog legions 56 v 50

Det är sant, men det beror alltid på urvalet av spel. Jag kollade på HUB, där de använde 13 spel, inklusive CP 2077:
Radeon RX 7800 XT vs. GeForce RTX 4070, 45 Game Benchmark @ 1080p, 1440p & 4K: 1440p [Ray-Tracing]

Räknar du bort CP 2077 som ett sponsrat spel med extremt mycket raytracing (förutom att det såklart även har en version av ännu mer extrem path tracing tillagd), hamnar medlet i princip lika. Det jag mest är ute efter är att i praktiken - i spel som finns - visar det sig att de flesta spel inte använder tillnärmelsevis den grad av raytracing som finns i CP 2077, men det framhålls alltid - med just CP som exempel - att AMD är sämre än Nvidia på tung raytracing. Och det är självklart sant rent tekniskt och om spelen får väldigt tung raytracing, som de ofta får när Nvidia sitter med i båten. Men CP är i praktiken en outlier, och det innebär att spel med RT oftast ändå är klart spelbara, bara att det går bättre på Nvidia.

Tillbringar du mesta tiden i CP 2077 är det värt det, men annars, om du inte gör det, kanske CP får för mycket fokus och tyngd, helt enkelt. Det är i ett större perspektiv bara ett spel av flera med RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det är sant, men det beror alltid på urvalet av spel. Jag kollade på HUB, där de använde 13 spel, inklusive CP 2077:
Radeon RX 7800 XT vs. GeForce RTX 4070, 45 Game Benchmark @ 1080p, 1440p & 4K: 1440p [Ray-Tracing]

Räknar du bort CP 2077 som ett sponsrat spel med extremt mycket raytracing (förutom att det såklart även har en version av ännu mer extrem path tracing tillagd), hamnar medlet i princip lika. Det jag mest är ute efter är att i praktiken - i spel som finns - visar det sig att de flesta spel inte använder tillnärmelsevis den grad av raytracing som finns i CP 2077, men det framhålls alltid - med just CP som exempel - att AMD är sämre än Nvidia på tung raytracing. Och det är självklart sant rent tekniskt och om spelen får väldigt tung raytracing, som de ofta får när Nvidia sitter med i båten. Men CP är i praktiken en outlier, och det innebär att spel med RT oftast ändå är klart spelbara, bara att det går bättre på Nvidia.

Tillbringar du mesta tiden i CP 2077 är det värt det, men annars, om du inte gör det, kanske CP får för mycket fokus och tyngd, helt enkelt. Det är i ett större perspektiv bara ett spel av flera med RT.

Nu orkar jag inte titta på en YT, finns det som text?

Annars visar ju swec tester även GotG, chernobylite skillnader. Eller har Hub valt spel med dålig implementerade RT? Finns spel med RT där amd inte kan projicera RT... Typ ratchet and clank under 2 veckor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25