Fast det är ett vanligt missförstånd att bara för att AMD inte är lika bra som Nvidia som RT, så går det inte att spela med RT på AMD. Vilket är fel slutsats, det är inte samma sak. Ett färskt exempel är väl 7800 XT som har ungefär samma RT-prestanda som 4070 i ett snitt av faktiskt utgivna spel med RT. Undantaget/outliern är givetvis CP 2077, men det är inte konstigt, eftersom Nvidia såklart vill lägga till så mycket raytracing de kan i de spel de sponsrar för RT-propagandans skull. Samtidigt är CP inte hela spelmarknaden, bara ett spel av många med RT, och det blir därför, enligt mig, lite skevt att lägga alltför mycket fokus på ett extremt sponsrat spel och sätta det som norm.
Har själv ett 6700 XT, spelar i 1080p, har spelat igenom The Medium, Control, Marvel´s Guardians of the Galaxy, Watch Dogs Legion, alla med max grafikinställningar inkl max RT (utan uppskalning), även testat stora delar av FC 6, Metro Exodus, The Callisto Protocol m fl på max, utan uppskalning. Även The Witcher 3, Ultra+ och max RT, där är det tufft iofs utan FSR 2... Men spelbart, typ strax under 30 fps. Där är ju också DX12-koden alltför dålig tyvärr fortfarande, jmf med DX 11.
Undervoltar (1095) och överklockar (2112) minnena lite + fast timings. Allt beror såklart också på vad du själv bedömer är spelbart.
I sanningens namn var Control lite besvärligt då och då, vilket var lite obegripligt och inkonsekvent, för kortet klarar "The Corridor of Doom" utan problem som är DF:s RT-testslinga i Control. Men då jag läste det här på Toms Hardware tror jag snarare problemet berodde på vad de skriver om än på RT: "We should also note that the current AMD drivers seem to have problems with Control Ultimate Edition. At times, we'll get massive slowdowns and single digit framerates. This has started happening on all AMD GPUs to various degrees, but it was especially noticeable on the RX 7600. We've notified AMD of the problem and it will likely get fixed in a future driver."
Och The Medium hackade vid ett tillfälle i en snabb jakt genom skogen, men där skyller jag definitivt på Unreal 4 och dess shader optimization stutter. Hade exakt samma upplevelse i början av spelet i en motorcykelsekvens, som flöt på klockrent då jag laddade om och testade samma sekvens igen. Nu hade jag lagt spelet åt sidan, men körde klart det under FZ Community Challenge i juli, då jag installerade det på nytt med nya drivrutiner, och då spelet inte gör någon cachning i förväg = stutter i skogen. Igen.