Permalänk
Medlem

Utomhus AP

Letar efter en kraftfull Accesspunkt för utomhus användning. Helst med POE. Skall anslutas till Asus router. Ubiquiti?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Tp Link Deco X50 POE för utomhusbruk
Sen ställer man in den till ap

Permalänk
Medlem

Jag har AP-AC-PRO utomhus.
Enligt specifikationerna så ska gummipluggen användas och den ska inte vara i direktkontakt med vatten så ska det vara ok.
Har suttit ute i snart ett år utan problem.
Har satt flera av dessa under samma förutsättningar ute hos kunder.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ubiquiti billigaste utomhus AP är UniFi AP AC Mesh
Wifi 6 varianten av den är UniFi 6 Mesh men den är nästan dubbelt så dyr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag har AP-AC-PRO utomhus.
Enligt specifikationerna så ska gummipluggen användas och den ska inte vara i direktkontakt med vatten så ska det vara ok.
Har suttit ute i snart ett år utan problem.
Har satt flera av dessa under samma förutsättningar ute hos kunder.

Tack

Går den att ansluta till en Asus router? Inte bara till Ubiquiti.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Tack

Går den att ansluta till en Asus router? Inte bara till Ubiquiti.

AP:n struntar fullständigt i vilken Router du använder, jag har mina Unifi-APs tillsammans med en OPNSense-router själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Letar efter en kraftfull Accesspunkt för utomhus användning. Helst med POE. Skall anslutas till Asus router. Ubiquiti?

Kan du definera "kraftfull"? Är det räckvidd eller funktioner (t.ex. Wifi-6) du menar, eller en kombination av dessa båda? Vad är viktigast för dig? Har en https://www.dustinhome.se/product/5010913733/nanostation-m2, och den har överlägsen räckvidd (Har en Ubiquiti UAP-AC-M-PRO också, men den har inte alls samma räckvidd, däremot bättre througput)

Hade jag valt något nytt kanske jag köpt denna: https://www.dustinhome.se/product/5011293614/mantbox-52-15s-s...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Tack

Går den att ansluta till en Asus router? Inte bara till Ubiquiti.

Japp, det går bra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar unify. Bråkade länge med olika konsument routrar/AP's som lätt låste sig om signalen inte var topp. Man var tvungen att tex på telefonen slå av och på wifi så funkade de en stund till. Var inget problem om signalen var stark dock.
Sen testade jag unify och problemen var som bort blåsta. Även längst bort på gränsen till att inte ha signal så låser den sig aldrig.
"It just works" som man säger.
De 2 jag har har rullat på utan att en gått in och kikat på inställningarna på flera år. En är utomhus variant så garaget kunde ha wifi också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kan du definera "kraftfull"? Är det räckvidd eller funktioner (t.ex. Wifi-6) du menar, eller en kombination av dessa båda? Vad är viktigast för dig? Har en https://www.dustinhome.se/product/5010913733/nanostation-m2, och den har överlägsen räckvidd (Har en Ubiquiti UAP-AC-M-PRO också, men den har inte alls samma räckvidd, däremot bättre througput)

Hade jag valt något nytt kanske jag köpt denna: https://www.dustinhome.se/product/5011293614/mantbox-52-15s-s...

Bor i en träkåk. Tänkte "belysa" fasaden utifrån och på det viset få Wiifi täckning i alla rum, källaren och garaget på en gång. Utan en massa hokuspokus med puckar och sånt. Helst en utomhusrouter med effekt högre än 0,1W på 2,4.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Bor i en träkåk. Tänkte "belysa" fasaden utifrån och på det viset få Wiifi täckning i alla rum, källaren och garaget på en gång. Utan en massa hokuspokus med puckar och sånt. Helst en utomhusrouter med effekt högre än 0,1W på 2,4.

kanske bättre då att sätta en AP på vinden och stråla neråt. (?)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Bor i en träkåk. Tänkte "belysa" fasaden utifrån och på det viset få Wiifi täckning i alla rum, källaren och garaget på en gång. Utan en massa hokuspokus med puckar och sånt. Helst en utomhusrouter med effekt högre än 0,1W på 2,4.

Tror ett Mesh-system (hokus-pokus?), är att föredra i det fallet, alternativt ännu bättre med kabel till fler rum och fler acesspunkter. Så jobbigt är det inte att dra lite kabel, och orkar man inte det så är ju Mesh-system precis som det låter för att få ordentlig täckning av större ytor. Sen kan du ju ha en trådlös länk till garaget om det inte ligger alltför långt bort, typ 2 TPLink https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Bor i en träkåk. Tänkte "belysa" fasaden utifrån och på det viset få Wiifi täckning i alla rum, källaren och garaget på en gång. Utan en massa hokuspokus med puckar och sånt. Helst en utomhusrouter med effekt högre än 0,1W på 2,4.

Tänk på att de Unify AP för utomhusbruk har svagare täckning på baksidan.
Det är mer av signalen som är riktat från väggen.
De runda för inomhus är första hand tänkta att sättas i taket. De har också svagare täckning bakåt, dvs. mot taket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av larryd:

Letar efter en kraftfull Accesspunkt för utomhus användning. Helst med POE. Skall anslutas till Asus router. Ubiquiti?

Hur har det gått med det här projektet? Har något liknande på gång och tänkte om man kunde höra sig för lite hur det har fungerat för andra.