Svenska programmeringsstudenter lär sig bättre på svenska

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag har pluggat i ämnet och luntor på engelska var ju vanliga, men jag kan jämföra med mina läroböcker nu när jag läser andra saker som är på svenska och betydligt mer lättlästa, för att de är skrivna som läroböcker och inte som lexikon för folk på spektrum.

Jag saknar inte att plugga data det minsta, visst kan man ju tycka att det är synd när arbetsmarknaden verkar skrika efter kompetens men hantverket i sig, nej tack.

Hur menar du?

(känner inte till uttrycket. men är förkyld för tillfället, så kanske inte hänger med så bra överlag heller.
Bara nyfiken på meningens betydelse, inget annat menat. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hur menar du?

(känner inte till uttrycket. men är förkyld för tillfället, så kanske inte hänger med så bra överlag heller.
Bara nyfiken på meningens betydelse, inget annat menat. )

Folk på spektrum brukar betyda autism/aspergers, människor som är udda socialt och ofta har hyperfokus på något visst ämne

Läroböcker är ibland beskrivande, men andra är mer som uppslagsverk med kortare beskrivningar av vissa termer men inte lär ut hela koncept

Tror han menar att dessa uppslagsverk är svåra för vanliga människor att förstå, utan är med till för dem som redan kan eller är väldigt intresserade

Permalänk
Medlem

public bool IsDirty { get; set; }

Sånt här låter mycket roligare om man bara säger det på svenska 😊

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hur menar du?

(känner inte till uttrycket. men är förkyld för tillfället, så kanske inte hänger med så bra överlag heller.
Bara nyfiken på meningens betydelse, inget annat menat. )

Jag menar att en person med väldigt djupt intresse för sakkunskapen och en förmåga att väldigt envist ägna sig åt att skumma sidor i de där böckerna kanske upplever att de är en angenäm källa till information, trots att de är skrivna på engelska.

Jag uttryckte mig så för att jag räknar med att folk förstår att jag bara försöker vara rolig och att jag inte vill göra mig trångsynt.

Att "vara på spektrumet" brukar antyda att man har en funktionsvariation inom "autismspektrumet".
Och en populär bild av autism är att det förekommer personer som har ett starkt intresse för väldigt snäva och specifika områden.

Mest valde jag bara att uttrycka mig slarvigt. Frågor på det?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Finns annan studie som säger vi är 25% dummare när vi inte använder modersmålet.

Jag har inte stora problem att lyssna och läsa engelska. Visst läsförståelsen är inte perfekt, men är inte heller bra i modersmålet svenska heller. Att lyssna på engelska har blivit svårare att märka skillnad mellan svenska och engelska (det är rätt sömlös övergång).

Men prata engelska, det är i bästa fall knagglig skol engelska.

Går nu en engelsk programmering kurs och hjälper en fördel jag redan kan språket redan innan. Är en indisk lärare och jag har lite svårt med den dialekten de brukar ha när dem pratar engelska.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av medbor:

Folk på spektrum brukar betyda autism/aspergers, människor som är udda socialt och ofta har hyperfokus på något visst ämne

Läroböcker är ibland beskrivande, men andra är mer som uppslagsverk med kortare beskrivningar av vissa termer men inte lär ut hela koncept

Tror han menar att dessa uppslagsverk är svåra för vanliga människor att förstå, utan är med till för dem som redan kan eller är väldigt intresserade

Skrivet av Luminous:

Jag menar att en person med väldigt djupt intresse för sakkunskapen och en förmåga att väldigt envist ägna sig åt att skumma sidor i de där böckerna kanske upplever att de är en angenäm källa till information, trots att de är skrivna på engelska.

Jag uttryckte mig så för att jag räknar med att folk förstår att jag bara försöker vara rolig och att jag inte vill göra mig trångsynt.

Att "vara på spektrumet" brukar antyda att man har en funktionsvariation inom "autismspektrumet".
Och en populär bild av autism är att det förekommer personer som har ett starkt intresse för väldigt snäva och specifika områden.

Mest valde jag bara att uttrycka mig slarvigt. Frågor på det?

Så här i efterhand, oförkyld och välförklarade svar så var det inga konstigheter att förstå. (Och som jag skrev, absolut inget annat än att jag undrade vad betydelsen av uttrycket var. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Så här i efterhand, oförkyld och välförklarade svar så var det inga konstigheter att förstå. (Och som jag skrev, absolut inget annat än att jag undrade vad betydelsen av uttrycket var. )

Det var lite fånigt av mig att beskriva böcker som "lexikon för folk på spektrum", att vara på spektrum kan betyda väldigt många olika saker och jag var lite småbitter när jag skrev det där.
Men jag pluggar med en tjej som har asperger nu och hon har verkligen sinne för kunskaper och detaljer.
Jag avundas det ibland.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself