Hälften av de anställda sparkas – ersätts av AI

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se en side by side video med en designer (eller ett gäng designers) som skapar en värld i t.ex. UE5 och en som sitter och skriver prompts till en AI för att utföra samma sak (förutsätter att verktyget finns och fungerar bra).
Hur mycket personen med AIn kan justera och finputsa, hur många olika alternativa världar man kan välja mellan.
"I changed my mind, I want something similar, but in space", "This part of the continent should have a autumn theme", "I would like a ancient castle in the style of Castlevania on that mountain".

Det här kommer alla som gillar stålar göra igår eller inom några halvtimmar.
Knappt intressant att diskutera och tröttsamt med de som vill spola tillbaka tiden.

Permalänk
Medlem

Apropå kreativitet. Kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=DZ-_hv1vVJA

(sen kanske man ska fundera om det varit någon mänsklig handpåläggning från företaget som erbjuder tjänsten. Det kan inte uteslutas.)

Permalänk
Skrivet av Curik:

Vad är det i "senaste uppdateringen av Unreal-motorn" som ersätter 25 grafiker?

Det tenderar att bli så hysteriskt (och fånigt) när AI diskuteras som något som unikt ersätter mänskliga förmågor. Speciellt när man samtidigt pratar om en spelmotor som Unreal, där hela tanken är att du ska slippa anställa ett helt team för att spendera år på att göra en egen motor.

Det största, som kanske kan vara det han menar, är väl Nanites och att det nu kan användas på det mesta, vilket gör att man inte behöver spendera lika många timmar på att ta fram 3d modeller med olika grader av LOD, vilket, som jag förstår, brukar ta mycket arbetstid. Kanske är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tycker mig se en trend där personer som är nya på utvecklarscenen har svårare att få jobb. Detta gäller framförallt de senaste åren (2019 och framåt). Verktyg som ChatGPT och Co-Pilot kommer göra det ännu svårare att få ett första jobb (tror jag) för dessa verktyg kan i stor utsträckning ersätta oerfarna utvecklare.

Anledningen till att jag säger så är för att jag för egen del använder ChatGPT dagligen för uppgifter som -- för några år sedan -- hade varit utmärkta "första issues" för en nyexad teammedlem. Enklare kodändringar och modifikationer där det inte spelar så stor roll hur de görs, men det är viktigt att de görs (och gärna snabbt) är mumsbitar för ChatGPT.

Nu kanske någon säger: "Men ChatGPT kan inte ersätta en senior utvecklare (vad nu senior betyder)!!" och jag tror någon har rätt. Men redan idag är det många företag som drar sig för att vara "företaget som anställer en nyexad som en investering" eftersom den nyexade ofta jobbar 1-3 år och sedan drar vidare till nästa jobb. Vem ska ta kostnaden för att lära upp en nyexad när man inte får valuta för pengarna och verktyg som ChatGPT kostar en bråkdel (250 SEK/mån istället för 55 000 SEK/mån)?

Ljuset i slutet på tunneln är att jag tror att många företag kommer vara jättelångsamma i den här omställningen. Det kommer dröja år innan jättar som Volvo, Ericsson, etc. börjar använda AI/ML-verktyg i stor utsträckning. Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

AI ersätter redan kvalificerad arbetskraft, som exempelvis konstnärer. Det är knappast att civilingenjörer eller annan kvalificerad arbetskraft kommer gå säker. De kommer få välja mellan textilfabriker i Bangladesh eller gå arbetslösa, precis som alla andra.

Det är en dystopisk värld som växer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Knappast troligt. Att level designers får kicken här, är för att företaget "tror" att de kan ersätta dem med procedurell generering.

Spelutveckling är en konstform och det finns gränser för hur mycket det kan automatiseras. Utan mänsklig kreativitet kommer spelen att kännas själlösa och ointressanta.

Jag kan inte låta bli, nästan alla stora spel känns själlösa redan nu. Gjorda av 100-tals person som bara har sin lilla del av helheten. Alla beslut tas at någon ledningsperson som bara bryr sig om att maximera vinst och "monetization".

Är rätt säker på att alla de person som sitter och pillar med någon liten del av produkten kommer ersättas av AI. Kvar är bara ledningsgruppen som säger åt AI att det minsann går att sälja skins för 35 dollar nu för inflationen slår hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshuacalventine:

Det största, som kanske kan vara det han menar, är väl Nanites och att det nu kan användas på det mesta, vilket gör att man inte behöver spendera lika många timmar på att ta fram 3d modeller med olika grader av LOD, vilket, som jag förstår, brukar ta mycket arbetstid. Kanske är det?

Att ta fram olika LODs är inte speciellt tidskrävande. Det har i princip varit automatiserat sedan en lång tid tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en dystopisk värld som växer fram.

Det är mänskligt att känna rädsla inför förändring, betyder inte att förändring är dåligt.
Jag väljer att se hoppfullt på det och tror att det är utopisk värld som växer fram steg för steg.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

AI ersätter redan kvalificerad arbetskraft, som exempelvis konstnärer. Det är knappast att civilingenjörer eller annan kvalificerad arbetskraft kommer gå säker. De kommer få välja mellan textilfabriker i Bangladesh eller gå arbetslösa, precis som alla andra.

Det är en dystopisk värld som växer fram.

Håller inte med, den totala produktionen i samhället kommer vara oförändrad om så en person gör jobbet eller en AI. Om denna person nu istället stickar koftor har produktionen i samhället ökat.
Därför har gdp/capita och därför indirekt välfärd ökat.

Sen finns ju frågan om hur pengarna ska distribueras från företag med liten mängd arbetskraft (och därför hög lönsamhet) till de som stickar koftor. Kanske kommunism, men det är en annan fråga.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Alexraptor:

Knappast troligt. Att level designers får kicken här, är för att företaget "tror" att de kan ersätta dem med procedurell generering.

Spelutveckling är en konstform och det finns gränser för hur mycket det kan automatiseras. Utan mänsklig kreativitet kommer spelen att kännas själlösa och ointressanta.

Knappast troligt men inte otroligt nja vi får se vart det bär hän

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Att ta fram olika LODs är inte speciellt tidskrävande. Det har i princip varit automatiserat sedan en lång tid tillbaka.

Så kanske det är, tittade på en utvecklarvideo från CIG som gör SQ42 och Star Citizen där dom pratade just om utmaningarna med LOD och att det tar mycket utvecklartid, men det kanske beror på vilken motor man använder och hur ens arbetsflöde är konstruerat, krav på kvalité osv. I det saman hanget nämndes även nanites och att det skulle sparat mycket arbetstid med att tekniken inte finns i den motor dom använder osv.

Det är väl inte bara att skapa utan även hantera alla olika modeller som påverkar, minsta ändring måste väl återspeglas i samtliga modeller osv, men med nanites så får man det gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Du menar som alla biltillverkare som använder robotar istället för människor? Ja egentligen varenda industri i Europa som har blivit allt mer automatiserat? Inte en nyhet att maskiner ersätter människor direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag tycker mig se en trend där personer som är nya på utvecklarscenen har svårare att få jobb. Detta gäller framförallt de senaste åren (2019 och framåt). Verktyg som ChatGPT och Co-Pilot kommer göra det ännu svårare att få ett första jobb (tror jag) för dessa verktyg kan i stor utsträckning ersätta oerfarna utvecklare.

Anledningen till att jag säger så är för att jag för egen del använder ChatGPT dagligen för uppgifter som -- för några år sedan -- hade varit utmärkta "första issues" för en nyexad teammedlem. Enklare kodändringar och modifikationer där det inte spelar så stor roll hur de görs, men det är viktigt att de görs (och gärna snabbt) är mumsbitar för ChatGPT.

Nu kanske någon säger: "Men ChatGPT kan inte ersätta en senior utvecklare (vad nu senior betyder)!!" och jag tror någon har rätt. Men redan idag är det många företag som drar sig för att vara "företaget som anställer en nyexad som en investering" eftersom den nyexade ofta jobbar 1-3 år och sedan drar vidare till nästa jobb. Vem ska ta kostnaden för att lära upp en nyexad när man inte får valuta för pengarna och verktyg som ChatGPT kostar en bråkdel (250 SEK/mån istället för 55 000 SEK/mån)?

Ljuset i slutet på tunneln är att jag tror att många företag kommer vara jättelångsamma i den här omställningen. Det kommer dröja år innan jättar som Volvo, Ericsson, etc. börjar använda AI/ML-verktyg i stor utsträckning. Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

Jag har jobbat hos IBM nu i snart ett år och jag ser faktiskt att några stora företag faktisk har börjat investera i AI/ML, det är inte helt skynet som många tror men redan nu så blir människor överflödiga på ”gamla” yrken som chatgpt/watsonX etc kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är mänskligt att känna rädsla inför förändring, betyder inte att förändring är dåligt.
Jag väljer att se hoppfullt på det och tror att det är utopisk värld som växer fram steg för steg.

Lika mänskligt som att inte kunna se längre än näsan räcker.

AI börjar redan ersätta kvalificerad arbetskraft. Framförallt konstnärligt och kreativt arbete ligger illa till. För att inte tala om att allt värde i konst urlakas, vilket hotar människors själsliga välmående.

Inga jobb är säkra men det kommer slå hårdast mot medelklassen och uppåt. Programmerare, ingenjörer, konstnärer, läkare och annan vårdpersonal, med flera, kommer ersättas. En del enklare jobb försvinner också. Framtiden som taxichaffis ser exempelvis inte ljus ut.

Alla nya jobb som dyker upp kommer också ersättas av maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Jag kan inte låta bli, nästan alla stora spel känns själlösa redan nu. Gjorda av 100-tals person som bara har sin lilla del av helheten. Alla beslut tas at någon ledningsperson som bara bryr sig om att maximera vinst och "monetization".

Är rätt säker på att alla de person som sitter och pillar med någon liten del av produkten kommer ersättas av AI. Kvar är bara ledningsgruppen som säger åt AI att det minsann går att sälja skins för 35 dollar nu för inflationen slår hårt.

Du har inte fel, och det börjas märka av, även av konsumenterna. Det finns en god anledning till varför Baldurs Gate 3 orsakade sådan ramaskri i spelindustrin, så att de började gnälla om orealistiska förväntningar.

Men det man också ska ha i åtanke är att tripel-A företagen utgör bara en liten del av spelindustrin, det finns hur måna indieföretag som helst, varav de flesta består av människor som tycker spelskapande är kul och inte har några aktieägare att blidka. Bara lilla Sverige har över 800 spelstudios.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lika mänskligt som att inte kunna se längre än näsan räcker.
...
Alla nya jobb som dyker upp kommer också ersättas av maskiner.

Samma tugg som kom när datorn tog över fler och fler tjänster ute på företagen (ja, jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt det), vi är fortfarande här och vi arbetar fortfarande... Jag misstänker att tugget gick likadant vid industrialiseringen och vi tog oss igenom det också, på samma sätt kommer vi ta oss igenom de förändringar som AI för med sig.

Visa signatur

Apple

Permalänk

De som fick sparken kan gå ihop och starta en egen studio, som tar hjälp av AI för att skapa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Skulle vara kul att se en side by side video med en designer (eller ett gäng designers) som skapar en värld i t.ex. UE5 och en som sitter och skriver prompts till en AI för att utföra samma sak (förutsätter att verktyget finns och fungerar bra).
Hur mycket personen med AIn kan justera och finputsa, hur många olika alternativa världar man kan välja mellan.
"I changed my mind, I want something similar, but in space", "This part of the continent should have a autumn theme", "I would like a ancient castle in the style of Castlevania on that mountain".

Det här kommer alla som gillar stålar göra igår eller inom några halvtimmar.
Knappt intressant att diskutera och tröttsamt med de som vill spola tillbaka tiden.

Skrivet av dalu1976:

Apropå kreativitet. Kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=DZ-_hv1vVJA

(sen kanske man ska fundera om det varit någon mänsklig handpåläggning från företaget som erbjuder tjänsten. Det kan inte uteslutas.)

Ja alltså det är helt galet. Fatta vart det här kan ta vägen tillslut...
Jag och min sambo gillar (bra) engelska kriminalserier, så mycket att vi tittat slut på det som finns.

Tänk om man framöver bara startar "AIFlix" och säger typ "jag vill se 10 episoder av en engelsk krim:are yada yada yada" så bara renderar den hela serien on demand med grafik som är så bra att det inte går att skilja från verklighet..... Bye bye hela filmindustrin.

Nyhetsankare på tv, dom blir digitala. Research och hela skiten till att rapportera nyheterna, AI.... Allt folk som jobbar hela vägen i studiokedjorna blir obsoleta.

Det känns som att potentialen för AI och datorgrafik är så sinnessjuk att man nog inte kan greppa idag hur det kan komma och bli framöver.

Samma sak inom sjukvården. Fatta kraften av att ha en AI som ställer diagnos, med hjälp av hela världens diagnoser. Varför lita på att en trött stressad läkare ska kunna ställa rätt diagnos när en AI kommer kunna göra det enormt mycket bättre?
Saker som att överblicka en pandemi lär ju kunna bli sjukt bra. På sekunder, eller iaf minuter och timmar kommer ju ett globalt nätverk av AI kunna se hur en sak som Covid sprider sig genom att se hur diagnoserna kommer in över världen.

Jag själv har blivit misdiagnostiserad inte på grund av att kunskapen inte fanns, utan att den läkaren jag hade oturen att träffa inte hade den erfarenheten/kunskapen att träffa rätt.

Jag tror överlag att det kommer bli sjukt bra, jag har en förhoppning på att det blir sjukt bra, men jag tror inte att det kommer gå friktionsfritt.

Se bara på mig själv, jag har lagt ett halvt arbetsliv på att jobba som systemutvecklare/devops/it/whatever. Är inte jättesugen på att skola om pga arbetsbrist när AI kommer och tar över 95% av mina arbetstuppgifter. Förhoppningsvis så hinner det inte hända inom mitt arbetsliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Samma tugg som kom när datorn tog över fler och fler tjänster ute på företagen (ja, jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt det), vi är fortfarande här och vi arbetar fortfarande... Jag misstänker att tugget gick likadant vid industrialiseringen och vi tog oss igenom det också, på samma sätt kommer vi ta oss igenom de förändringar som AI för med sig.

Nej, det är det inte. Det här är radikalt annorlunda i det att det slår mot i stort sett alla jobb. Människor kan i bästa fall konkurrera med pris, och då är det textilfabrikerna som gäller.
Vad som håller på att ske är en utveckling av maskiner som är bättre än människor på allt. Maskiner som är extremt mycket mer produktiva. Det saknar motstycke i tidigare teknikskiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Samma sak inom sjukvården. Fatta kraften av att ha en AI som ställer diagnos, med hjälp av hela världens diagnoser. Varför lita på att en trött stressad läkare ska kunna ställa rätt diagnos när en AI kommer kunna göra det enormt mycket bättre?

ChatGPT 4.0 är redan lika bra på att ställa diagnos som en mänsklig läkare vid en studie som gjorde i Nederländerna:
https://www.tn.se/article/31645/chat-gpt-lika-bra-som-lakare-...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Jag förstår oron många känner inför att AI och robotar tar över fler arbeten, och att vinsterna hamnar hos företagen medan vanligt folk blir arbetslösa. Men vi behöver ha ett längre perspektiv.

Om AI och automation ersätter mänskligt arbete i stor skala kommer det innebära att det mesta i samhället blir billigare att framställa. Priserna på varor och tjänster kommer gå ner när inte arbetskraft behöver betalas för tillverkningen.

Samtidigt kommer behovet av mänsklig arbetskraft minska. Det betyder att pengar i sig förlorar en del av sitt värde, eftersom det inte längre behövs lika många människor som utför arbete mot betalning.

I ett sådant läge blir inte aktiebolagens vinster lika värdefulla, och gapet mellan rika och fattiga minskar. De flesta människor kommer ha mindre behov av att tjäna pengar, eftersom det mesta blir billigare eller gratis.

Visst kan övergången dit vara smärtsam. Men vi bör inte bara se till vem som vinner på kort sikt, utan fundera på vilket samhälle AI och automation egentligen möjliggör på lång sikt. Ett samhälle där knappheten på arbete inte längre behöver betyda knapphet på välstånd.

/Claude 2

Att behovet av arbetskraft (inom vissa områden) minskar betyder inte att pengar i sig förlorar en del av sitt värde. Tvärtom så betyder det att pengarnas värde ökar, eftersom kapitalet får en större del av kakan, och arbetskraften får mindre. Man ersätter alltså arbetskraft med kapital (pengar), vilket gör att efterfrågan på kapital blir större.

Sen kan det förstås också innebära stora förändringar inom kapitalstrukturen.

Skrivet av DasIch:

Lika mänskligt som att inte kunna se längre än näsan räcker.

AI börjar redan ersätta kvalificerad arbetskraft. Framförallt konstnärligt och kreativt arbete ligger illa till. För att inte tala om att allt värde i konst urlakas, vilket hotar människors själsliga välmående.

Inga jobb är säkra men det kommer slå hårdast mot medelklassen och uppåt. Programmerare, ingenjörer, konstnärer, läkare och annan vårdpersonal, med flera, kommer ersättas. En del enklare jobb försvinner också. Framtiden som taxichaffis ser exempelvis inte ljus ut.

Alla nya jobb som dyker upp kommer också ersättas av maskiner.

Det finns redan ett överutbud på konstnärliga konsumtionsprodukter. Du kan titta flera livstider på youtube-videon och stockbilder utan att betala ett öre (i direkta kostnader). Ändå väljer de flesta att gå på museum för titta på konst, eller att betala för streamingtjänster eller biobesök. Varför? Jo, för att vi värderar både vår tid och våra interraktioner.

AI tar kanske bort en del av det jobb som konsumenten/kunden inte värderar. Det som får kugghjulen att snurra i bakgrunden... men om du ska prata med en psykolog kommer du alltid att föredra en människa som sitter framför dig. Sen är det möjligt att det blir så pass kostnadseffektivt med AI att produktionen går ditåt, men då betyder det bara att arbetskraften behöver komma ner i pris.

Om man tror att AI kommer att ersätta allt eller åtminstone de flesta jobb finns det bara två scenarion;

A) Arbete blir onödigt, och de flesta får en hel massa fritid medan staten beskattar kapitalet eller sköter produktionen för att upprätthålla behoven hos den dekadenta befolkningen.

B) AI görs till ett vapen för de som har resurser, vilka med våld håller borta de här resurserna från övriga befolkningen, och undviker således den beskattning som en stat eventuellt skulle försöka påföra.

Eftersom det är väldigt osäkert att B ens skulle gå, vilka de resurserna är och varför befolkningen i stort inte kunde använda sig av egna motsvarande verktyg så tror jag att A är betydligt mera sannolikt.

Inte för att jag tror att AI kommer att ersätta allt jobb. Det finns för många saker vi värderar i andra människor för det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

ChatGPT 4.0 är redan lika bra på att ställa diagnos som en mänsklig läkare vid en studie som gjorde i Nederländerna:
https://www.tn.se/article/31645/chat-gpt-lika-bra-som-lakare-...

Citat:

Enligt resultaten, som publicerats tidskriften Annals of Emergency Medicine, hade läkarna den rätta diagnosen bland sina fem toppförslag i 87 procent fallen. Det var samma andel som version 3.5 av Chat GPT. Den senare versionen 4.0 hade däremot den rätta diagnosen med i 97 procent av fallen.

Ja, till och med 10 procentenheter bättre. Och det är på ett generiskt verktyg som inte ens spetsutvecklats för medicin. Haja hur bra det här kommer kunna bli. Tack för länken, mycket intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vidare tror jag att de som pluggar en mer teoretisk utbildning (civilingenjör och uppåt) alltid kommer vara relevanta på arbetsmarknaden. En tvåårig YH-utbildning kan nog snart ätas upp av AI, dock.

Det här påstår du jämnt när det gäller utbildning inom IT, att folk ska gå en femårig utbildning men jag tror inte alls det stämmer. De här två åriga utbildningarna tas fram i nära samarbete med näringslivet, till skillnad från en 5 årig civilingenjörsutbildning som är mer teoretisk. Jag tror att de anpassas mycket snabbare till en förändrande omvärld än vad civilingenjörsutbildningarna görs. De kommer inte ätas upp av AI, de kommer bygga in det i utbildningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är det inte. Det här är radikalt annorlunda i det att det slår mot i stort sett alla jobb. Människor kan i bästa fall konkurrera med pris, och då är det textilfabrikerna som gäller.
Vad som håller på att ske är en utveckling av maskiner som är bättre än människor på allt. Maskiner som är extremt mycket mer produktiva. Det saknar motstycke i tidigare teknikskiften.

Det här är annorlunda här ja. När tågen kom revolutionerade dessa - på sitt avgränsade fält. AIboomen verkar så så himla brett. Och det verkar kunna gå rätt fort.

Jag vill bara flika in med att rörmokare, takläggare, fönsterrestaurerare och asfaltsläggare inte är särskilt påverkade av AI-boomen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är det inte. Det här är radikalt annorlunda i det att det slår mot i stort sett alla jobb. Människor kan i bästa fall konkurrera med pris, och då är det textilfabrikerna som gäller.
Vad som håller på att ske är en utveckling av maskiner som är bättre än människor på allt. Maskiner som är extremt mycket mer produktiva. Det saknar motstycke i tidigare teknikskiften.

Datorn slog också mot i stort sett alla jobb. Ta en tur i en modern fabrik idag och räkna antalet anställda jämfört med hur det var innan datorn/automatisering o.s.v...

Textilfabriker kommer vi automatisera, man är på sluttampen där med flytt av produktion till låglöneländer, finns inte mycket mer låglöne att flytta till längre. Men bra exempel på en förändring vi också gått igenom, Sverige hade en gång i tiden en rätt betydande textilindustri som försvann och vi tog oss igenom det också.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snart dyker det upp en svart lista på företag som utnyttjar AI över mänsklig arbetskraft så man kan bojkotta företagen som gör sig fula kring AI.

Om konsumenterna säger ifrån så kommer experimentet att floppa.

Då kommer bara nya företag startas som aldrig anställde några från början så de inte behöver sparka någon.

Det här är framtiden. Att försöka streta emot bara för att de ska ha nånstans att jobba är som att bojkotta CD för att de som arbetar på vinylföretag måste ha kvar sina jobb. Eller att försöka förbjuda självkörande bilar för att folk som jobbar med att köra bil måste ha kvar sina jobb. Eller robotar som bygger bilarna måste förbjudas för att de som byggde bilar före robotarna måste ha kvar sina jobb, eller skördetröskor för de hundratals människorna som ersattes av en enda skördetröska, som skördade för hand måste ha kvar sina jobb.

Sluta nu. Det är helt omöjligt att stoppa utveckling och framtiden om inte hela världen kommer överens om att göra det, att vi inte behöver det, och det kommer aldrig hända så det enda som händer om man tvingar fram det i Sverige är att Sverige hamnar långt efter och längre och längre efter ju längre man försöker streta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshuacalventine:

Så kanske det är, tittade på en utvecklarvideo från CIG som gör SQ42 och Star Citizen där dom pratade just om utmaningarna med LOD och att det tar mycket utvecklartid, men det kanske beror på vilken motor man använder och hur ens arbetsflöde är konstruerat, krav på kvalité osv. I det saman hanget nämndes även nanites och att det skulle sparat mycket arbetstid med att tekniken inte finns i den motor dom använder osv.

Det är väl inte bara att skapa utan även hantera alla olika modeller som påverkar, minsta ändring måste väl återspeglas i samtliga modeller osv, men med nanites så får man det gratis?

Alltså, man börjar med att göra den högupplösta versionen. Därefter är det i många fall så enkelt som att trycka på ett par knappar för att generera lågupplösta modeller. Högupplösta modeller kan även användas för att generera normal och dispöacement maps, som används på mer lågupplöst geometri.

Visst, Nanite spar lite tid och meck men det ersätter knappast några jobb.

Permalänk
Medlem

Tror dom gör en tabbe. Mänsklig kreativitet och kritiskt tänkande har AI inte ännu , 30år kanske men inte nu. Koden som chatgpt spottar ut sig är ibland katastrofalt farlig.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, till och med 10 procentenheter bättre. Och det är på ett generiskt verktyg som inte ens spetsutvecklats för medicin. Haja hur bra det här kommer kunna bli. Tack för länken, mycket intressant!

Det som ska tänkas på är att det handlar om att ge diagnos baserat på läkarens anteckningar. Vilka frågor som ställs, hur anteckningarna skrivs och vilka tester som görs har ju en stor betydelse. Läkaren har ju då redan gjort grovjobbet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här påstår du jämnt när det gäller utbildning inom IT, att folk ska gå en femårig utbildning men jag tror inte alls det stämmer. De här två åriga utbildningarna tas fram i nära samarbete med näringslivet, till skillnad från en 5 årig civilingenjörsutbildning som är mer teoretisk. Jag tror att de anpassas mycket snabbare till en förändrande omvärld än vad civilingenjörsutbildningarna görs. De kommer inte ätas upp av AI, de kommer bygga in det i utbildningen.

Jag kan bara tala från egen erfarenhet. När jag har suttit i position att anställa har jag alltid tittat på tidigare arbetslivserfarenhet. Finns det ingen erfarenhet tittar jag på relevanta projekt eller engagemang. Finns det inte sådana heller finns det inte mycket kvar att göra än att gå på utbildning.

Då är min erfarenhet att en person som läst YH har lärt sig precis de grejerna som utbildningen tror är relevant, men de kan inte så mycket mer än så. De har kodat Vue i 18 månader och sedan haft 6 månaders LiA, också inom Vue. En person med en ingenjörsutbildning i ryggen kan sannolikt inte så bra koll på Vue, men de har med sig så mycket annat som gör att de snabbt plockar upp det som är relevant för just den tjänst jag utlyst.

Om man vågar sätta allt på ett kort och utbilda sig för att kunna jobba med en teknik är nog YH toppen.

Om man tror att världen är föränderlig och att det är svårt att veta hur arbetsmarknaden kommer se ut om två år är en ingenjörsutbildning att föredra.

Till saken hör också att många som anställer, på större företag, har en ingenjörsbakgrund. Det är enkelt att favorisera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att AI tar över jobbet, problem är folk som är så stela som jag blev utsatt för i matbutiken förra veckan.

"Vi kan inte låta dig köpa 2 yoghurt för 29Kr då en av Yoghurtsmakerna hade ett artikelnummer som inte ingick i erbjudandet.
Vi måste därför sätta tillbaks 19:50 + 20Kr som du fick betala och sedan göra ett nytt köp på de nyvalda varorna på 29Kr för att det inte ska bli fel i vårt datasystem.
Att få tillbaks 10:50 i kontanter går inte enligt pengatvättslagen och att täck-köpa en påse saffran för 12:90 eller få ett presentkort går absolut inte, då blir det fel i datasystemet."

Detta var dessutom butikschefen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.