iPhone 15 Pro Max 256GB eller 512GB?

Permalänk
Medlem

iPhone 15 Pro Max 256GB eller 512GB?

Min kompis vill köpa iPhone 15 Pro Max och valet av 256GB eller 512GB är lite svår och det skiljer 3K mellan dom så onödigt ifall 512GB inte behövs. Han kommer filma mycket i 4K och ta mycket högupplösta bilder. Frågan är då hur mycket kan han filma i 4K och ta högupplösta bilder? Hur mycket lagring tar t.ex 1min 4K klipp och hur mycket när det gäller högupplösta bilder med iPhone 15 Pro Max?

Permalänk
Medlem

1min 4K ProRes säger de är cirkus 6gb. 1,7 för 1080p.

Foton upp till 70mb som jag förstått det.

Så ska man hålla på en massa kanske man ska välja ett större utrymme, alternativet är ju att man har med sig något att föra över till nu när det finns usb-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

1min 4K ProRes säger de är cirkus 6gb. 1,7 för 1080p.

Foton upp till 70mb som jag förstått det.

Så ska man hålla på en massa kanske man ska välja ett större utrymme, alternativet är ju att man har med sig något att föra över till nu när det finns usb-C

Jag har bara haft 1 iPhone ( iPhone 4 ) under mitt liv och kört Android sen dess. Har ingen aning vad ProRes är? Är det något extra man aktiverar? Stor skillnad på kvalitet?

70mb för 1 bild?

Permalänk
Medlem

@socsoc

ProRes är något som Apple började med från och med Iphone 13 Pro tror jag, det ska väl vara den bästa kvaliteten de erbjuder som jag har förstått det. Mer än så vet jag inte.

Ja, 70mb för 1 bild i RAW format, 48mp. Som störst. Enligt denna källan https://www.iphoneincanada.ca/2023/09/13/iphone-15-file-sizes...

Permalänk
Medlem

Den springande punkten skulle jag säga är hur mycket man vill ha nerladdat på telefonen, iphone synkar smidigt med icloud och tar bort det äldsta från telefonen för att spara lagring där. Ser ut som bilderna/filmerna ligger kvar men tar den tid de tar att ladda ner igen från icloud när man vill titta på dom igen. Sjukt smidigt, så numer kör jag personligen minsta storleken på lagring utan problem. Nu ville din polare filma i maximal upplösning så då är det förstås smidigt med mer lagring + att klippet förstås måste få plats i sin helhet så frågan blir mer upplösning/fps/längd på filmerna.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iphde02c478d/ios

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

1min 4K ProRes säger de är cirkus 6gb. 1,7 för 1080p.

Foton upp till 70mb som jag förstått det.

Så ska man hålla på en massa kanske man ska välja ett större utrymme, alternativet är ju att man har med sig något att föra över till nu när det finns usb-C

Har suttit och kollat på en massa reviews och om jag förstår korrekt kan man tydligen plugga i en SSD direkt i USB och filma till den om man vill, det finns inbyggt stöd för det. Så filesize är irrelevant om man vill köra riktigt seriös filming.

Permalänk
Avstängd

iPhone 15 Pro Max 512 GB

Permalänk

Tydligen strular min S22u och det tar emot att byta. Verkar som det endaste är Iphone som gäller. Jag såg på fold 5. Ser bra ut. Inte direkt mitt behov. Ser inte på film varken på jobbet eller ute på stan. Var I butiken och de sa jag måste ta backup och sedan lämna på service. Jag har abonnemang som gör att jag kan byta rakt av.
Idéer på vad göra?
Iphone 15 max pro 256 eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Iphone 15 max pro 256 eller inte

Har en iPhone 14 pro max 128 med 65 ledigt, ~2000 foton och 90 videos (majoritet i 2.8K 60fps / actionläge) som referens.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala 3000kr för 256GB extra. Köpte nyligen ett 256GB minneskort för 200kr.

Jag köpte en XS Max 512GB för 2000kr.

Man kan ju alltid flytta över till dator eller annat när det börjar bli fullt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man kan ju alltid flytta över till dator eller annat när det börjar bli fullt.

iCloud ftw på iphone, helt sömlöst.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

iPhone 14 PRO max 256gb.
Har 2TB på icloud, Optimerad lagring med alla original på cloud. Fotar mest tidigare i jpg och sedan denna mobil fotat mest i ProRaw 48MB och filmat i 4k HQ, cinematic och lite i ProRes.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Har en iPhone 14 pro max 128 med 65 ledigt, ~2000 foton och 90 videos (majoritet i 2.8K 60fps / actionläge) som referens.

Visar 56GB använt utav 256GB
Mest bara bilder och diverse appar och runt 6GB används i RAM
Förut hadde jag all musik. Gått över till Tidal. Jag har en Samsung extern SSD plus en WD HD som extra backup. Båda är på 256GB där ligger mest bilder från olika resor som jag är rädd om. Ligger ej RAW utan vanlig JPEG max storlek.
Surfar mest till vardag.

Permalänk

Om man går i butik i morgon får man då ut pro max eller hur fungerar det hos Iphone. Finns bara i minst 256GB om man vill ha en pro max, får bli en sådan I vanlig titan. Kommer ha skydd både bak och fram så färg spelar mindre roll. Jobbar fysiskt plus att jag har tendens till att tappa telefonen i golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om man går i butik i morgon får man då ut pro max eller hur fungerar det hos Iphone. Finns bara i minst 256GB om man vill ha en pro max, får bli en sådan I vanlig titan. Kommer ha skydd både bak och fram så färg spelar mindre roll. Jobbar fysiskt plus att jag har tendens till att tappa telefonen i golvet.

Frågan är om Pro Max ens är tillgängligt så tidigt. Kollar man på elgiganten finns Pro redan i lager i butiker (enligt sidan iaf), men Max finns inte nånstans, alla ligger som första veckan i oktober som tidigast.

Apple själva säger finns i butik 22:a så är väl bara att hitta en apple butik. Inte som om du har så mycket olika ställen att leta på om du inte känner att köra landet runt

Permalänk
Skrivet av murklor:

Frågan är om Pro Max ens är tillgängligt så tidigt. Kollar man på elgiganten finns Pro redan i lager i butiker (enligt sidan iaf), men Max finns inte nånstans, alla ligger som första veckan i oktober som tidigast.

Apple själva säger finns i butik 22:a så är väl bara att hitta en apple butik. Inte som om du har så mycket olika ställen att leta på om du inte känner att köra landet runt

Får se vad de har. Lyckades föra över mina bilder. Från Samsung telefonen. Mina tele nr ligger på sim kortet. Tror jag letar efter ny laddare också har en tillfälligt som jag köpte nyligen hos kjell med USB C och kabel, jag tycker den laddaren sög. Skall se vad den säger med mitt abonnemang angående leverans. Det är så att telefonen måste vara minst 6 7 i skärm annars ser jag nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Frågan är om Pro Max ens är tillgängligt så tidigt. Kollar man på elgiganten finns Pro redan i lager i butiker (enligt sidan iaf), men Max finns inte nånstans, alla ligger som första veckan i oktober som tidigast.

Apple själva säger finns i butik 22:a så är väl bara att hitta en apple butik. Inte som om du har så mycket olika ställen att leta på om du inte känner att köra landet runt

Jag har precis hämtat ut min Pro Max 512GB så jodå de finns, operatören är Telia. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Min kompis vill köpa iPhone 15 Pro Max och valet av 256GB eller 512GB är lite svår och det skiljer 3K mellan dom så onödigt ifall 512GB inte behövs. Han kommer filma mycket i 4K och ta mycket högupplösta bilder. Frågan är då hur mycket kan han filma i 4K och ta högupplösta bilder? Hur mycket lagring tar t.ex 1min 4K klipp och hur mycket när det gäller högupplösta bilder med iPhone 15 Pro Max?

Ska han filma mycket i 4K räcker inte 512GB, 1TB-modellen ska han ha.

Permalänk

Max pro fanns inte inne här där jag bor.Beställning. Valde en svart med 256GB. Eftersom jag kommer köra extra skydd. Jobbar mycket fysiskt och utan extra skall är bara no no för min del.
Bättre mot ögonen.
Försäljaren sa att de får en lista om någon dag och då ser de när och antal som finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Max pro fanns inte inne här där jag bor.Beställning. Valde en svart med 256GB. Eftersom jag kommer köra extra skydd. Jobbar mycket fysiskt och utan extra skall är bara no no för min del.
Bättre mot ögonen.
Försäljaren sa att de får en lista om någon dag och då ser de när och antal som finns tillgängligt.

Finns 15 Pro Max 256GB med leverans imorgon på Amazon.
Beställde via dem, var helt givet att man fick den levererad idag (men väntar fortfarande på leveransen )

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Finns 15 Pro Max 256GB med leverans imorgon på Amazon.
Beställde via dem, var helt givet att man fick den levererad idag (men väntar fortfarande på leveransen )

Väntar och får se. Får se då också om någon utav mina laddare fungerar vettigt. Det tråkiga är att min trogna Firefox webbläsare är inte den riktiga på IOS. Hoppas sidoknappen går att ställa in som svara ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag har precis hämtat ut min Pro Max 512GB så jodå de finns, operatören är Telia. 🙂

256gb versionen verkar grymt mycket populärare dock. Även på Telia står 15 pro max som "Ej i lager online: Leveranstid: Okänd".

Permalänk
Skrivet av murklor:

256gb versionen verkar grymt mycket populärare dock. Även på Telia står 15 pro max som "Ej i lager online: Leveranstid: Okänd".

Det var den jag beställde. Står ännu, finns ej i status. Som sagt går man tom på lagring kan man lika väl köpa en extern SSD som är billigare än Apple.
Samsung T7, 1 TB hos komplett är 1100kr. Äger en T5 med 512GB som fungerar väldigt bra. Det är bara ocker pris att betala så mycket de vill ha för lagring.
Jag gissar vilt. Jag tror HD i dagens telefoner kommer från Samsung alternativt den som köpte Toshiba HD avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Min kompis vill köpa iPhone 15 Pro Max och valet av 256GB eller 512GB är lite svår och det skiljer 3K mellan dom så onödigt ifall 512GB inte behövs. Han kommer filma mycket i 4K och ta mycket högupplösta bilder. Frågan är då hur mycket kan han filma i 4K och ta högupplösta bilder? Hur mycket lagring tar t.ex 1min 4K klipp och hur mycket när det gäller högupplösta bilder med iPhone 15 Pro Max?

Eftersom han kommer ta mycket foton som kommer vara högupplöst och även filma mycket så lovar jag att det kommer vara värt alla gånger om att lägga de extra pengarna för att få 512gb. Det svider nu men kommer vara ett ständigt irritationsmoment med 256gb där han ständigt kantas av lågt diskutrymme.

Permalänk

Man klarar sig på 256GB varianten av iPhone 15 Pro Max på samma sätt som man klarar sig med en billig Androidtelefon för 995kr.

Problemet är när man kommer upp i en sådan "extrem" telefon som iPhone 15 Pro Max så vill man troligtvis göra lite mer på den och inte vara begränsad. Det går även använda ens mobiltelefon som ett usb minne, då skulle kan man lätt kunna använda 8TB lagring i iPhonen om det hade funnits. (Tänk att slippa denna klumpiga usb ssd i fickan)

Jag själv är lite halvsugen på en iPhone 15 Pro Max 512GB, vore min telefon äldre så hade jag nu köpt en sådan.
Utan att veta Apple tillverkningskostnader, så känns det att de har haft ekonomer med och analysera priset. 3000kr extra känns som en summa som är på tok för mycket, men ändå något man vill ha.
Hade priset varit under 2000kr, så tror jag väldigt många hade valt 512GB versionen. Och av olika anledningar så hade det ej varit mer ekonomisk för Apple.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man klarar sig på 256GB varianten av iPhone 15 Pro Max på samma sätt som man klarar sig med en billig Androidtelefon för 995kr.

Problemet är när man kommer upp i en sådan "extrem" telefon som iPhone 15 Pro Max så vill man troligtvis göra lite mer på den och inte vara begränsad. Det går även använda ens mobiltelefon som ett usb minne, då skulle kan man lätt kunna använda 8TB lagring i iPhonen om det hade funnits. (Tänk att slippa denna klumpiga usb ssd i fickan)

Jag själv är lite halvsugen på en iPhone 15 Pro Max 512GB, vore min telefon äldre så hade jag nu köpt en sådan.
Utan att veta Apple tillverkningskostnader, så känns det att de har haft ekonomer med och analysera priset. 3000kr extra känns som en summa som är på tok för mycket, men ändå något man vill ha.
Hade priset varit under 2000kr, så tror jag väldigt många hade valt 512GB versionen. Och av olika anledningar så hade det ej varit mer ekonomisk för Apple.

Jag valde 256GB för jag varken filmar eller fotar konstant. Som sagt priset. Min månadskostnad ökar nu till ca 300kr/mån.
Jag valde utifrån vad mina ögon önskar. Är svagsynt och har insett att Samsung har inte det jag behöver. Jag surfar mest och lyssnar på tidal när jag pendlar rätt så dagligen till jobb. Som sagt jag har knappt använt det jag har idag. Det enda var att jag måste ha minst 6.7 skärm. Var ingen tvekan. Jag använder bytte abonnemang så jag bara lämnar in min gamla. Lite sådan jag har kunnat byta efter ett år när telefonen inte passar mina behov.
Jag tror jag behöver se på en bättre laddare efter vart. Kablar har jag.
Sist jag hadde Iphone var nog för ca 5 år sedan.
Jag såg på fold 5 också för jag valde. Fin telefon. Lite utanför vad jag var I behov utav.
Skulle lagring ta slut vilket jag ej tror händer för min del så köper jag istället extra. Som du nämner. Ocker pris. Den fällan går jag ej i.

Permalänk
Medlem

Blir nog sista året för mig med 256 gb.
Dock ser jag till att rensa en del i telefonen när jag är på gränsen. Har inte lust att utöka min icloud till 2 tb för den kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

256gb versionen verkar grymt mycket populärare dock. Även på Telia står 15 pro max som "Ej i lager online: Leveranstid: Okänd".

Finns ju fler ställen än Telia att handla telefonen hos. 😃