YouTube tar bort Premium Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doedsjollan:

Sjukt irriterande drag från Youtube. Utan någon slags förklaring alls.

Även då den rimligtvis endast är ”Vår data pekar på att tillräckligt många av er Lite-användare kommer konvertera till premium oavsett.”

Hade inte Youtube Music haft sådan fruuuktansvärt dålig ljudkvalité hade det varit nått slags plåster på såren.

Börjar få ett rikligt förakt till Google..

Det är ju lite roligt att de har pushat Premium lite väldigt aggresivt för mig i flera månader nu, och sen bara plötsligt yxa det. Men det känns lte typiskt Google. Kör på, ingen har någon form av långtidplanering och så får det bli som det blir.

Jag har varit supernära att skaffa nu efter semestern men nu vettefan...

Permalänk
Medlem

Vilken jättebra anledning att sluta simpa för en monopolistisk och totalitär nätjätte?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Diversion är gratis

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Eller köra adblocker om du kan tänka dig det?

Fast YouTube har ju planer på att börja blockera användare av adblockers. När det blir är okänt men förmodligen inte särskilt länge. Finns redan flera användare som experimentellt drabbats av denna blockering (är ett visst antal tusental användare som drabbats).

Verkar som om Google aldrig hade seriösa planer med Lite abonnemangen utan bara var ett sätt att försöka få in fler på Premium banan så är inte förvånad att det redan läggs ner. Lite fanns ju bara i 16 länder i världen och då inte ens i USA. Nu om folk för att slippa annonser nu måste betala 119 kr i fall ingen hittar nån väg runt detta så blir det nog betydligt färre besök på YouTube i framtiden vilket kan få stora konsekvenser särskilt för YouTube influencers som lever på sponsorer.

Hoppas verkligen detta inte blir verklighet då jag anser Youtube vara en av de absolut viktigaste tjänsterna på nätet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Svaret till detta är VPN och Argentina. 12 kr/mån för riktig premium.

Det moderna seglandet på dom sju haven 😉

Tyvärr ett hett alternativ när företag bedriver sån här anti consumer-politik.

Permalänk
Medlem

Hade med Lite, men blir inte att gå till premium för mig heller.

Är det någon här som kör en AddGuard server på hemnätverket? Går den confa så den också blockar youtube reklam ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast YouTube har ju planer på att börja blockera användare av adblockers. När det blir är okänt men förmodligen inte särskilt länge. Finns redan flera användare som experimentellt drabbats av denna blockering (är ett visst antal tusental användare som drabbats).

Verkar som om Google aldrig hade seriösa planer med Lite abonnemangen utan bara var ett sätt att försöka få in fler på Premium banan så är inte förvånad att det redan läggs ner. Lite fanns ju bara i 16 länder i världen och då inte ens i USA. Nu om folk för att slippa annonser nu måste betala 119 kr i fall ingen hittar nån väg runt detta så blir det nog betydligt färre besök på YouTube i framtiden vilket kan få stora konsekvenser särskilt för YouTube influencers som lever på sponsorer.

Hoppas verkligen detta inte blir verklighet då jag anser Youtube vara en av de absolut viktigaste tjänsterna på nätet.

Du tänker på adblockers i webbläsare. Revanced appen gäller för mobilen och är inte under hot för nuvarande.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Så surt asså! Men man får la hosta upp för vanliga Premium då. Pallar inte reklam på tuben längre och på en dator går det ju att fixa fint med adblockers men i telefon och på TVn är det lite svårare.

Å andra sidan kör man nästan inga andra streamingtjänster längre så en dubbling av priset märks la knappt av.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Du tänker på adblockers i webbläsare. Revanced appen gäller för mobilen och är inte under hot för nuvarande.

Vi vet ju inte om den appen kommer fungera efter att YouTube infört begränsningen? Jag använder nästan aldrig YouTube på mobilen (undantag semestertid) utan mest hemma på datorn eller i TV'n.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket data det går med all reklam egentligen. Hade vart intressant at se en uträkning på det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Surt sa räven, jag fick detta också. 119 kr/mån för att slippa reklam på material som produceras av youtubers är ju helt galet. Google betalar ju inte en spänn för att få material att dela, förutom det som går till skaparna per visning. Rent ocker IMHO.

Lite-versionen var väl Ok prismässigt även om det också sved lite. Behöver inga andra tjänster än video-kanalerna som jag prenumererar på och reklamfinansieringen var bara föööör mycket. Före, före, före, i visning flera gånger, fy tusan. Nån liten snutt före och nån enstaka kort under visning kunde vara ok, men nu är det ju extremt för mycket.

Permalänk
Medlem

Vad less man blir, behöver inte "mer premium" än det lite lättare. Alphabet tycker väll att de tjänar för lite pengar på, vad jag misstänker, är deras populäraste tjänst, vad gäller youtube premium.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilken jättebra anledning att sluta simpa för en monopolistisk och totalitär nätjätte?!

Säger du som länkar till dem i din signatur

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man har Spotify så kan man säga upp det i samband med Youtube Premium-upgrade.
Bor man i en familj kan man köra Premium family (169kr) och dela upp till 5 pers. Alla får då reklamfritt och music.

Nu delar jag bara med sambon men känns skönt att ha reklamfritt på PC, mobil och TV. Jag kan använda adblock på PC och mobil men inte i samsung-TVn. Pihole tar inte youtube-reklamerna där av någon anledning och orkar inte felsöka.

Jag hade premium i 3 år från Indien för 17kr i månaden men det slutade fungera. Jag fick inte till det igen varken med Brazil, Argentina, Turkiet eller Indien. Så det fick bli vanliga Svenska kronan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Adblocker i webbläsaren i datorn, ReVanced i androidmobilen & SmartTube i androidTV (Shielden, mfl), ser aldrig nån reklam.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Dags för EU att styra upp "tvångspaketen" hos storbolagen. Inte okej att man ska behöva prenumerera på allt från en specifik jätte för att få en av deras "monopol"-funktioner.

Youtube ska man kunna få med bara youtube, inte tvingas på allt de vill sälja. Samma sak med Amazon nu när de säljer allt man kan tänka sig i sina paket. Vill man ha deras prime för shopping/leveranser ska man inte tvingas betala för twitch/prime-vido/musik/+100 saker till.

Tänk om det hade varit typ ICA. För att få köpa mjölk måste du köpa laktospaketet och då får du 1 mjölk 1 grädde 1 smör 1 gräddfil och 1 lax bara för att de behöver sälja lax just nu...

Vill jag köra Spotify ska jag inte tvingas betala för Apple Music och Youtube Premium det är helt sjukt ju.

Permalänk
Medlem

Det är bra, slipper man välja på olika grejer

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Också fått detta mail. Känns girigt.
Kommer fortsätta med premium.
Ser mer på Youtube än på TV.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så dumt. Jag har NOLL behov av de andra grejerna i full-premium. En dubblering av priset för att få saker jag inte behöver eller vill ha.

Då får jag kanske försöka få nån reklamblockerare att funka i mobilen trots allt.

bara kolla på revanced

Permalänk
Medlem

Neej. Det var tråkigt. Hela familjen använder samma konto till YouTube(ja det blir lite udda rekomendationer), och vi kan inte gå tillbaka till reklam. Det kanske är dags att säga upp Disney+ istället för att kompensera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Neej. Det var tråkigt. Hela familjen använder samma konto till YouTube(ja det blir lite udda rekomendationer), och vi kan inte gå tillbaka till reklam. Det kanske är dags att säga upp Disney+ istället för att kompensera detta.

Om ni är många användare så är ju ändå Youtube Premium Family ganska prisvärt.

Permalänk
Medlem

Surt, jag betalar dock redan fullt då jag tycker deras music tjänst är helt ok för det jag lyssnar på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

bara kolla på revanced

Jag gillar YouTube Appen på min LG-TV, det blir svårt att blocka reklam såvida man inte vll leka med branväggar/Pi-Hole lösnng.

Får bita i det ett sura äpplet för reklamen på Youtubes TV app är så himla aggresiv så man vill slänga in fjärren i TVn

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kilroy:

Om ni är många användare så är ju ändå Youtube Premium Family ganska prisvärt.

Yeah, det lutar åt att gå över till family här. Jobbiga är att min partner inte har något problem att titta på Youtube-reklam, så behöver ske lite övertalning.

Permalänk
Medlem

Om det är nån jag skulle betala för är just YouTube, Man får mycket nöje för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa på att detta kommer med ytterligare en dubblering av reklammängden för att övertala folk som kanske inte riktigt har vågat ta steget upp till full premium?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Verkar som om Google aldrig hade seriösa planer med Lite abonnemangen utan bara var ett sätt att försöka få in fler på Premium banan så är inte förvånad att det redan läggs ner.

Känner samma sak, dom ville nog bara testa på lite och/eller få folk vana med ingen reklam och sen ta bort det billiga alternativet. Jag är väldigt tveksam till deras påstående om "framtida lite-abbonemang".. skulle inte direkt sitta och vänta på ett sånt.

Och hur länge dröjer det till en prishöjning på vanliga Premium? :/

Detta sög...

Permalänk
Medlem

Trist! Vart överlycklig när dom släppte Lite men nu är det alltså tillbaka till Premium.
Som många andra har jag inte behov av något mer än just att det ska bli reklamfritt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lustigt att ett företag som lever på att sälja reklam tar fram en tjänst för att slippa reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Neej. Det var tråkigt. Hela familjen använder samma konto till YouTube(ja det blir lite udda rekomendationer), och vi kan inte gå tillbaka till reklam. Det kanske är dags att säga upp Disney+ istället för att kompensera detta.

Du kan betala för premium till bara ett konto men ha flera olika profiler/konton att byta emellan om ni vill betala för bara ett konto men att alla får sin egen recommended osv.