AMD:s FSR 3 med interpolering anländer idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Samma sak med hd-dvd/Blu-ray, vhs/beta max, etc etc. Det har aldrig handlat om att göra objektivt "bäst" lösning, utan om "nog bra" i förhållande till pris och prestanda

Hur var HD-DVD bättre än blu-ray? Har alltid sett det som det sämre formatet med lägre kapacitet.

Permalänk
Medlem

Synd att de lanserar FSR3 i 2 skitspel bara. Hade ju varit mer gött i Starfield eller Jedi Souls 2 t ex. Är det någon på forumet som ens spelar forspoken eller aveum för att det känns kul?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Synd att de lanserar FSR3 i 2 skitspel bara. Hade ju varit mer gött i Starfield eller Jedi Souls 2 t ex. Är det någon på forumet som ens spelar forspoken eller aveum för att det känns kul?

AMD Fluid Motion Frames Preview Driver för RX 7000-serien är ute nu:

  • AFMF may be enabled for any DirectX® 11 and 12 title such as Cyberpunk 2077 using the per-app settings within AMD Software: Adrenalin Edition™.

  • AFMF can be automatically enabled using HYPR-RX or using the Global Graphics Settings toggle for these select titles;

    • A Plague Tale - Requiem

      Borderlands 3

      Control

      Dead Space

      Deep Rock Galactic

      Dying Light 2

      Far Cry® 6

      Ghostwire: Tokyo

      Hitman 3

      Hogwarts Legacy

      Horizon Zero Dawn™

      Metro Exodus Enhanced Edition

      Red Dead Redemption 2

      Resident Evil 3

      Resident Evil 4

      Shadow Of The Tomb Raider

      Star Wars Jedi: Survivor™

      Starfield

      The Last of Us™ Part 1

      The Witcher 3: Wild Hunt

Blog:
https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fluid-motion-frames-i...

Drivrutin:
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Till skillnad från organiska pixlar som är tagna ur verkliga livet och printas ut på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Hur var HD-DVD bättre än blu-ray? Har alltid sett det som det sämre formatet med lägre kapacitet.

Jg tyckte bildmässigt så spelade det ingen roll. Har en blursyspelare som även spelar hd-dvd. Tycker däremot ljudet är bättre på hd-dvd.

Jämför med Transformers på båda formaten då var ljudet avsevärt bättre på hd-dvd. Men kanske bara jag

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Kwirek:

Hur var HD-DVD bättre än blu-ray? Har alltid sett det som det sämre formatet med lägre kapacitet.

Sett till både lagringskapacitet och bandbredd så var definitivt HD-DVD mindre kapabelt, åtminstone av det vi hann se. Toshiba utvecklade en skiva med tre lagren vilken kunde hålla upp till 50GB men har aldrig använts.

Man kan dock argumentera för att HD-DVD var mer konsumentvänligt än Blu-Ray. Regionsfritt, betydligt simplare kryptering som sällan strulade och ingen seg Java. I retrospekt tycks det ha varit lite väl kompromissat dock med tanke på den höga andelen röta.

Bildmässigt så går dock, till HD-DVD:s försvar, att lagra 1920x1080p i både 25 och 30 (resp 29.97) bilder per sekund. På Blu-Ray är endast 23.976/24 möjligt, vid högre bildfrekvens måste interlacing användas. Vet dock ingen film som nyttjar det på HD-DVD så hittar någon ett exempel blir jag mäkta imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Testade FSR3 lite snabbt i Forspoken. Testade i 4k och maxade inställningar på ett 4090 […]
om möjligt minska input lag något så är det helt klart en funktion jag skulle kunna använda.

Input lag är mycket lägre med Anti lag+, som 4090 inte stödjer. Nu testade du FG utan Reflex, typ.

Denna knasiga jämförelse mellan teknikerna kommer göras om och om igen. Hade kanske varit bättre om AMD låst tekniken helt till sin hårdvara, istället för att framstå som (ännu) sämre än vad de är.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

AMD Fluid Motion Frames Preview Driver för RX 7000-serien är ute nu:

  • AFMF may be enabled for any DirectX® 11 and 12 title such as Cyberpunk 2077 using the per-app settings within AMD Software: Adrenalin Edition™.

  • AFMF can be automatically enabled using HYPR-RX or using the Global Graphics Settings toggle for these select titles;

    • A Plague Tale - Requiem

      Borderlands 3

      Control

      Dead Space

      Deep Rock Galactic

      Dying Light 2

      Far Cry® 6

      Ghostwire: Tokyo

      Hitman 3

      Hogwarts Legacy

      Horizon Zero Dawn™

      Metro Exodus Enhanced Edition

      Red Dead Redemption 2

      Resident Evil 3

      Resident Evil 4

      Shadow Of The Tomb Raider

      Star Wars Jedi: Survivor™

      Starfield

      The Last of Us™ Part 1

      The Witcher 3: Wild Hunt

Blog:
https://community.amd.com/t5/gaming/amd-fluid-motion-frames-i...

Drivrutin:
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Förstår jag rätt att detta är FSR3-FG för ’alla’ spel globalt? Coolt om det funkar bra

Solklart säljargument för 7600 om inte annat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Förstår jag rätt att detta är FSR3-FG för ’alla’ spel globalt? Coolt om det funkar bra

Som jag förstått det är det en lite "sämre" variant som mer liknar rörelseinterpoleringen ofta inbyggd i en tv. Kan säkert ha sin plats, jag brukar själv ha det påslaget (i tv:n då) för 24p-film då jag föredrar de artefakter som kan uppstå framför hackigheten vid panoreringar.

AMD har sagt att de kan komma släppa det även för äldre generationer om det visar sig att intresse är stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Till skillnad från organiska pixlar som är tagna ur verkliga livet och printas ut på skärmen.

Graveras är ordet du letar efter, räkna med viss inbränning.

Permalänk
Medlem

För mig gör DLSS/FSR samma sak som TAA / FXAA med andra vaselin-tekniker spelen helt ospelbara. Får fan huvudvärk av allt sudd

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

När detta kommer till ett spel jag spelar så ger jag det ett försök. Spontant tänker jag, baserat på de intryck jag sett, att AMD bör försöka få sin version av latenssänkande funktion att fungera på fler produkter än sina egna. Om det ens är möjligt såklart?

Kvalitén på interpoleringen verkar vara bra baserat på rapporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår jag rätt att detta är FSR3-FG för ’alla’ spel globalt? Coolt om det funkar bra

Solklart säljargument för 7600 om inte annat

Ja, tankemässigt är det väl lite som skillnaden mellan FSR 1 och RSR. Dvs FSR 1 är spatial uppskalning inne i spelet som då funkar för "alla" kort i det spelet (även Nvidia/Intel), medan RSR är samma spatiala uppskalning i drivrutinen, dvs det funkar för alla spel men bara på AMDs kort (de flesta nyare iaf) och då med lite sämre kvalitet eftersom även saker som HUD-element som inte ska uppskalas gör det. Drivrutinen har inte tillgång samma information som uppskalningen inne i spelet har.

FSR 3 inför frame generation i spel som stödjer det och som då funkar i de spelen för "alla" (även Nvidia/Intel), medan AFMF är samma teknik i drivrutinen, dvs det ger frame generation för alla DX 11/12-spel men funkar i gengäld bara på AMDs kort genom drivrutinen (just nu bara 7000-serien), men är lite sämre, då drivrutinen inte nu heller har tillgång till all information som frame generation har inne i spelet.

Om jag förstått det rätt.

Sen verkar även tänket var lite som i Radeon Boost och VRS, att använda det selektivt. I Boost sänks upplösningen ju dynamiskt vid snabba rörelser, på motsvarande sätt används VRS på saker som inte är i fokus eller inte behöver uppdateras så ofta, vid AFMF stängs istället frame generation av vid snabba rörelser, då det är då det ger mest artefakter (fast just det tror jag även "vanlig" frame generation faktiskt också delvis gör, som vid snabba scenbyten t ex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Spontant tänker jag, baserat på de intryck jag sett, att AMD bör försöka få sin version av latenssänkande funktion att fungera på fler produkter än sina egna.

Varför bör dom det? Ingen anledning att köpa Radeon då..

Kan tänka mig CUDA-stöd på AMD också

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Skrivet av GuuFi:

Till skillnad från organiska pixlar som är tagna ur verkliga livet och printas ut på skärmen.

Fast det är ju lite det att blanda användbarhet med faktisk prestanda. Uppskalning och interpolering som i frame generation är metoder för att snabbare approximera en underliggande riktig bild. Något som skulle kunna göras genom att supersampla fler punkter i varje pixel om prestandan räckt till, utan uppskalning eller interpolering. Det är ändå den ursprungliga prestandan som ska mätas, inte den approximerade, som är subjektiv på många sätt. Tycker jag uppskalningen duger? Tycker du interpoleringen duger? I vilken upplösning? Vilka latenser? Känns det bra för dig? Vilka artefakter upplever du störande, vilka kan du acceptera?

Att en bild är stabil innebär kanske att det upplevs som bättre bildkvalitet, men om det görs med AI innebär det också att AI formar bilden efter vad det lärt sig i sin träning. Det går säkert att träna AI att lära sig att omforma bilder med bilar i till båtar, och skapa enastående högupplösta stabila bilder av båtar, fast bilden egentligen skulle visa bilar. Bara för att lyfta fram problematiken, att AI gör vad den lär sig efter sina fördomar. Google visade upp jättefina högupplösta porträttbilder av lågupplösta gamla bilder. Det gav som sagt realistiska, högupplösta, trovärdiga ansikten. Som var helt falska - vi vet ju inte. Algoritmen lägger till fräknar om den lärt sig det. Att den sen konsekvent lägger till mer högupplösta, stabila fräknar gör inte bilden mer sann.

Jag upplever att Nvidia och en del på forumet nu har börjat använda samma propaganda som republikanerna för att försöka få ner Biden till samma moraliska nivå som de i sin tur upplever Trump hamnat på, dvs "är inte alla lika goda kålsupare?"-propagandan; "vad är skillnaden egentligen?", genom att säga att spelen är ju ändå approximationer, och det här är bara en approximation till, vad är skillnaden? Låt oss inte gå den vägen för att mäta prestanda. Använd gärna teknikerna om du tycker det hjälper dig, men låt det inte bli standard eller normen för vad som ska gälla för att mäta prestanda på ett mer vetenskapligt och inte subjektivt sätt.

Permalänk
Medlem

Vilken resolution använder ni som bas vid upscaling?

1080p,1440p eller en custom?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Testade Jedi Survivor med Fluid Motion Frames https://youtu.be/IgLKDM5BjHk?si=aIjJ7-G7QWCj6VjW

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Vilken resolution använder ni som bas vid upscaling?

1080p,1440p eller en custom?

Allt annat än native för skärmen kommer väl se för hemskt ut, eller missförstår jag frågan?
Jag skulle inte köra annat än native som målupplösning förrän alla andra inställningar var på lägsta och prestandan ändå inte räckte till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fissure:

För mig gör DLSS/FSR samma sak som TAA / FXAA med andra vaselin-tekniker spelen helt ospelbara. Får fan huvudvärk av allt sudd

Hur gör du när man kan välja på TAA, DLSS, ev FSR och ingen AA alls?
För mig ger DLSS Quality ofta bäst resultat bland dem. Utan AA är ju helt ospelbart, TAA ofta för suddigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Hur gör du när man kan välja på TAA, DLSS, ev FSR och ingen AA alls?
För mig ger DLSS Quality ofta bäst resultat bland dem. Utan AA är ju helt ospelbart, TAA ofta för suddigt.

Just att DLSS Quality tillskrivs som likvärdigt eller bättre än native är enligt mig att typ 80 procent av spelen har horribla TAA-implementationer. Och man vill ju inte spela utan AA och då blir ju DLSS/DLAA eller FSR (i högre kvalitetslägen) det bättre valet.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat om frame gen funkar på äldre kort, typ vega? AMD säger ju 5700 men med AMD är ju ett nej inte alltid ett nej 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jg tyckte bildmässigt så spelade det ingen roll. Har en blursyspelare som även spelar hd-dvd. Tycker däremot ljudet är bättre på hd-dvd.

Jämför med Transformers på båda formaten då var ljudet avsevärt bättre på hd-dvd. Men kanske bara jag

Klart att det kan finnas någon skiva som har mastrats olika på de olika formaten (precis som det kan finns vinyler som har mastrats bättre än CD-dito) men BR stödjer exakt samma ljudformat som HD-DVD och båda stödjer dessutom loss-less komprimerat ljud.

Skrivet av phanto:

Tänkte mer på att man idag kan köra gsync på många "freesync-skärmar."

Jag tror Nvidia kommer göra som du säger, såvida inte teknikerna blir något så konstigt som väldigt snarlika parallella tekniker (vilket jag inte tror AMD kommer att kunna prestera). Bolagen har i stort sett samma ägare och om det inte finns ett sken av konkurrens så ligger det i deras intresse att stabilisera det.

Fast de där samma ägarna är ju bara extremt stora fonder (Vanguard, Blackrock och Fidelity) som dessutom har ägande i princip allt annat som är noterat så det spelar ju ingen som helst roll.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför bör dom det? Ingen anledning att köpa Radeon då..

Kan tänka mig CUDA-stöd på AMD också

Jag tänkte väl mer på att sådan här teknik behöver det för att fungera bra. Och då interpolationen fungerar på "allt" så kanske det vore bra om även Anti-lag fungerade på kompatibel hårdvara också.

Med det sagt, jag har ingen aning om det ens är möjligt att implementera genom spel eller ej.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av F.Ultra:

Klart att det kan finnas någon skiva som har mastrats olika på de olika formaten (precis som det kan finns vinyler som har mastrats bättre än CD-dito) men BR stödjer exakt samma ljudformat som HD-DVD och båda stödjer dessutom loss-less komprimerat ljud.

Det är väldigt små, marginella skillnader då så gott som alla filmer gavs ut på båda formaten och vanligtvis samma masters. På sin höjd kan det finnas skillnader i codecs men gapet har verkligen minskat under åren. Den enda exklusiva titeln jag kan komma att tänka på är Fantomen på Operan (2004), där HD-DVD:n har Dolby TrueHD medan Blu-Rayutgåvan har Dolby Digital och aldrig har getts ut med losslessljud vid något annat tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur var HD-DVD bättre än blu-ray? Har alltid sett det som det sämre formatet med lägre kapacitet.

Kommer ärligt sagt inte ihåg, och det kanske var ett dåligt exempel om det inte stämmer, men jag menade bara att historien har visat att prestanda är inte alltid avgörande

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Synkteknikerna har dock inte gått samman, det finns minst fyra olika tekniker idag. När det gäller spelskärmar så kan man dock säga att VESA Adaptive Sync har vunnit, men det som är lite tråkigt med det är att den inte vann genom att vara tekniskt bäst utan genom att vara billigare, öppen, och "bra nog".

Risken är att vi får se samma utveckling för uppskalningstekniker, där FSR är tekniskt sämst av de tre lagens tekniker (än så länge i alla fall) men mest kompatibel eftersom den inriktar sig på "minsta gemensamma nämnare" bland grafikkorten. I det här läget tror jag det skulle vara smart av Nvidia att implementera grundläggande stöd för AMD och Intel i DLSS, men kanske inte så bra för oss konsumenter. Det bästa vore om de kunde komma överens om en standard som fungerar på alla kort men som låter alla utnyttja sin hårdvara på bästa sätt.

Har det ens släppts en gsync skärm på många år? Sen har det släppts bra adaptive sync skärmar, i alla fall de skärmar Nivida sa officiellt hade support för.

Med en öppen standard, så kommer det tyvärr alltid finnas skärmar som snålar in och bara lägger till stödet och struntar i hur bra implementeringen är.

Amd har försökt styra upp det med deras uppdaterade krav med freesync 2. Men har faktiskt inte hört så mycket om sync på flera år nu (debatten har dött ut). Så har inte dagsfärsk information om hur det faktiskt hur bra fungerar idag.

Men just grej som sync, borde varit en standard från början och inte låst till vissa skärmar. Vist gav viss fördel med kvalitet, men begränsade vilken skärm man kunde köpa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Testade Cyberpunk med FSR 3.0 igår. Med 7900xtx. Jag brukar inte ha problem med FSR 2.0 quality, märker inte skillnad. Men med 3.0 märkte jag försämrad bild, bla stolpar i spelet. När 3.0 officiellt släppt så man hoppas på bättre implementering. Ska vänta till den är klar för net var najs att kunna testa RT på 1440p och få ca 135 fps på tygsta området i Japantown. Ett konstigt grej i Cyberpunk var att jag inte kunde få v-sync eller fps limit til 120 att fungera med FSR 3.0

Forspoken testade jag också lite kort, där märkte jag inte stor försämring. Är gammal och rutten så något lag känner jag inte heller. Ska helt enkelt användas i tygre spelen när möjligheten finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Testade Cyberpunk med FSR 3.0 igår. Med 7900xtx. Jag brukar inte ha problem med FSR 2.0 quality, märker inte skillnad. Men med 3.0 märkte jag försämrad bild, bla stolpar i spelet. När 3.0 officiellt släppt så man hoppas på bättre implementering. Ska vänta till den är klar för net var najs att kunna testa RT på 1440p och få ca 135 fps på tygsta området i Japantown. Ett konstigt grej i Cyberpunk var att jag inte kunde få v-sync eller fps limit til 120 att fungera med FSR 3.0

Forspoken testade jag också lite kort, där märkte jag inte stor försämring. Är gammal och rutten så något lag känner jag inte heller. Ska helt enkelt användas i tygre spelen när möjligheten finns.

Har CP2077 fått FSR3? Eller menar du att du testade AFMF i drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Har CP2077 fått FSR3? Eller menar du att du testade AFMF i drivrutinerna?

AFMF.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Är det någon som testat om frame gen funkar på äldre kort, typ vega? AMD säger ju 5700 men med AMD är ju ett nej inte alltid ett nej 😂

Svar ja, det gör det.
Här testas det på ett 1060

https://youtu.be/uGkW-IGahrM?si=Zi2pKp3h-m7ksH-M