Snabbkoll: Har du uppdaterat till Windows 11?

Permalänk
Medlem

Jag kör på 2 datorer.
Utgåva Windows 11 Pro
Version 23H2
OS-version 22631.2361
Gränssnitt Windows Feature Experience Pack 1000.22674.1000.04

Kul med nya versioner av Windows.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag har inte vågat mest med tanke på hur sjukt ostabil AMD grafiken är... jag har lyckats hitta en stabil version nu så av den anledningen har jag inte uppgraderat. Någon som har input runt detta?

Jag hade problem med AMD grafikkortsdrivrutinerna en period på Windows 10. Det visade sig att Windows tenderade att automatiskt installera grafikdrivare ovanpå de som jag installerat på egen hand. Allt som oftast var Windows drivarna markant äldre än de jag installerat vilket skapade strul och krasher. Detta upphörde när jag ställde in att Windows inte ska uppdatera drivare per automatik.

Vad jag förstår så har det här problemet hängt med i många år, existerar även i Windows 11 och är främsta anledningen till att folk tycker AMD drivarna är buggiga vilket är tråkigt då problemet primärt ligger hos Microsoft.

Permalänk
Medlem

Håller mig kvar i W10 så länge jag kan. Ser ärligt talat ingen anledning till att byta än.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på Win10, man behöver ju inte fixa vad som inte är trasigt.
Win11 verkar inte ha nåt jag villhöver och har flera saker jag inte vill ha, så ska det bytas lutar det nog mer åt Linux, men jag har inte bråttom. Kanske vore det smart att lära sig Linux innan det börjar brinna i knutarna, men latmasken har mig i ett bra grepp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med W10.
Ser ingen anledning att byta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Försökt men får bara massa felmeddelanden (ej tpm relaterade). Så gav upp till dess att det är dags att ominstallera hela skiten...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Nu är det 11an för hela slanten som gäller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag testade och nedgraderade igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag har inte vågat mest med tanke på hur sjukt ostabil AMD grafiken är... jag har lyckats hitta en stabil version nu så av den anledningen har jag inte uppgraderat. Någon som har input runt detta?

Kört Windows 11 från dag ett med AMD grafikkort utan några som helst problem så du borde inte vara orolig över det direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Nä, min 6600k stödjer inte Windows 11 och det lilla jag har testat på jobbet, där vi kör allt från Windows 7 till Windows 10 vanligtvis så är jag inte helt kompis med det.

Kan man inte köra Win11 på 6600K? Låter ju helt sjukt. Vad är det för funktioner i ett OS som kräver mer än så kan man ju undra.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Uppgraderade till Win 10 från 7an för bara några månader sedan. Är oerhört missnöjd med 10an hittils, Win 7 funkade mycket bättre i alla aspekter för min del. Så jag är tveksam till Win 11 faktiskt, men samtidigt känns det ju inte rätt att gå tillbaka till Win 7.

Sitter du också på 5+ år gamla operativ system på din telefon också ?

Aldrig förstått folk som är så rädda för förändringen och hellre sitter på gamla operativsystem som inte längre har någon support överhuvudtaget längre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Nej, fy fan. Provade Windows 11 lite över en vecka och kände mig ännu mer motarbetad än med Windows 10, som redan har en hel del användarfientliga synder. Sättet som startmenyn är begränsad och kräver tredjepartsprogram för att fixa och hur den nya kontextmenyn (höger musklick) kräver ytterligare handpåläggning för att få alla alternativ likt forna versioner av Windows är mig helt obegripligt och visar på ett intensivt förakt från Microsofts sida. Vidare använder Windows 11 skärmytan ännu sämre än tidigare, med större radavstånd och massor med tomma rader som gör översikt onödigt svårt när nästan ingenting skalas efter rutans storlek. Att växla mellan ljudkällor i snabbmenyn kräver dubbla mängden knapptryck nu...

Småsaker som gör datorlivet besvärligare, helt i onödan. Bara för att lågtalangerna och efteraparna på Microsoft fått för sig att det är coolt, eller tryckskärmsvänligt. Jag avskyr denna vidriga oligarkindustri.

Permalänk
Medlem

Bästa OS so far 😁
Installerade w11 2 månader efter release.
Nemas problemas efter det.

Edit: jag klockar allt på datorn och får bättre siffror i w11. Speciellt minnena.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har inte uppdaterat än men tänkte göra det i veckan. Sitter med det på jobbet och nu verkar det ju som att de har kommit så långt att man kan gå över med det på sin speldator.

Vad för problem har du varit med om när det gäller grafiken? Har i princip en identisk setup som du har och har inte upplevt några större problem sedan jag köpte allt. Något smått här och där som har blivit patchat har man väl upplevt men inget katastrof.

Vill minnas att det va initiala problem med drivrutiner som inte ens funkade med Win11 i början när det va nytt. För min del har det varit problem att få stabilitet i OC, ligger t ex ff på 22.10 ish versionen av AMD adrenalin. Fått trixa runt i registret etc för att få ex Warzone att lira med den gamla versionen jag kör.

Skrivet av GizmoTheGreen:

sjukt ostabil? var? själv inte upplevt några som helst problem med AMD... kanske nån enstaka glitch (fortfarande spelbart) men då var det spelet som fick uppdatering som fixa.

OC har varit smärtsamt att få till stabilt… läs ovan.

Skrivet av Boggus:

Jag hade problem med AMD grafikkortsdrivrutinerna en period på Windows 10. Det visade sig att Windows tenderade att automatiskt installera grafikdrivare ovanpå de som jag installerat på egen hand. Allt som oftast var Windows drivarna markant äldre än de jag installerat vilket skapade strul och krasher. Detta upphörde när jag ställde in att Windows inte ska uppdatera drivare per automatik.

Vad jag förstår så har det här problemet hängt med i många år, existerar även i Windows 11 och är främsta anledningen till att folk tycker AMD drivarna är buggiga vilket är tråkigt då problemet primärt ligger hos Microsoft.

Enig. Har också stängt ner det där men framförallt håller jag mig till en version från AMD som jag vet funkar bra.

Skrivet av Felixark:

Kört Windows 11 från dag ett med AMD grafikkort utan några som helst problem så du borde inte vara orolig över det direkt.

Vilken version av Adrenalin kör du? Har du OC kortet?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kan man inte köra Win11 på 6600K? Låter ju helt sjukt. Vad är det för funktioner i ett OS som kräver mer än så kan man ju undra.

Det går alldeles utmärkt, men inte med MS officiella stöd. Jag kör W11 på en 11 år gammal dator med en i5 3320m CPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör 11a på båda datorerna. Gillar möjligheterna med att kunna synca alla enheter i molnet, phone link med iphone, one drives nya funktioner för att synca jobb, privat, mobiler, edge i mobil, privat, jobb, ha access till jobbets office system, mailappen osv.

Trivs väldigt bra med Windows 11. Speciellt onlinedelen när alla enheter kan arbeta mot samma inlogg och allt finns tillgängligt väldigt nära och snabbtillgängligt, försöker synca så mycket som möjligt av alla enheter jag äger mot windows 11.

Permalänk
Medlem

Så fort jag installerat mina nya komponenter så kom rutan upp med erbjudande om att uppgradera till win 11.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Anledningen jag sitter på 10an

''Can Windows 11 run on AMD processors? Yes Windows 11 AMD processor will run . It is better not to use Windows 11 on amd processor. Using Windows 11 on the AMD processor reduces game performance by 30% .''

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Anledningen jag sitter på 10an

''Can Windows 11 run on AMD processors? Yes Windows 11 AMD processor will run . It is better not to use Windows 11 on amd processor. Using Windows 11 on the AMD processor reduces game performance by 30% .''

Jag tror inte det där stämmer längre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Jag tror inte det där stämmer längre

Tror jag, finns användare som säger att de förlorade 20-40% på cpu-prestandan i benchmarks en månad sedan.. så det verkar vara aktuellt än.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Sitter du också på 5+ år gamla operativ system på din telefon också ?

Aldrig förstått folk som är så rädda för förändringen och hellre sitter på gamla operativsystem som inte längre har någon support överhuvudtaget längre.

Inte är jag rädd för förändring, däremot är jag allergisk mot att gå till något sämre. Jag har testat att uppgradera till Win 10 några gånger ända sen det lanserades. Gick alltid tillbaka till Win 7 då det fungerade mycket bättre. Nu när jag "permanent" gått över till Win 10 och kört det i några månader är jag fortfarande missnöjd.

Systemet är överlag långsammare, detta gäller två olika SSDer där jag testat både 7 och 10. Ogillar designen. Det är för stora knappar och text, jag sitter varken med en pekskärm eller är 90+. Jag föredrar kompakta vyer.

Är det då så konstigt att jag inte uppgraderat tidigare om jag personligen anser att Win 10 ger mig en mycket sämre användarupplevelse? Det är som att sälja sin Merca och köpa en Dacia, trots att man inte var tvungen till det.

Windows 11 går i samma riktning som 10an, därför är jag tveksam mot även den versionen.

Det är likadant med Spoitfy, där körde jag en gammal version med kompakt vy i spellistorna tills det slutade att fungera. Med den nya designen ser jag endast 15 låtar, med den äldre minst det dubbla antalet. Jag kan givetvis leva med det, men jag tycker ändå det var bättre med den kompakta listan.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Uppgraderade ganska kort efter release, ser inte riktigt poängen med att sitta på ett gammalt operativsystem.

Och ja, jag uppgraderade till både windows Vista och windows 8.

Samtliga har fungerat bra för det min dator huvudsakligen används för, spel.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Sitter du också på 5+ år gamla operativ system på din telefon också ?

Aldrig förstått folk som är så rädda för förändringen och hellre sitter på gamla operativsystem som inte längre har någon support överhuvudtaget längre.

Kan ha att göra med att man tvingar på förändringar som förändrar användarmönsret till det sämre vilket kräver mer energi för samma aktiviteter trots att det är nytt och vi alla vet att nytt alltid är bättre än gammalt och beprövat

Om jag inte behöver mer än det som levererades av W7 - Varför ska jag behöva uppgradera till en produkt som passar mina ändamål sämre än det jag redan har, förutom att det är nytt?

Man är ju knappast teknofob bara för att man trivs med det man har

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Tror jag, finns användare som säger att de förlorade 20-40% på cpu-prestandan i benchmarks en månad sedan.. så det verkar vara aktuellt än.

Ett flertal tester var snabbare i Windows 11 i Nov 2021 åtminstone. Sällan nämnvärda skillnader dock.
https://www.youtube.com/watch?v=av7D5YPpbow

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Moores lag säger att varannat windows är skit. Så jag håller mig till Windows 10 i väntan på Windows 12.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

MacOS, men har en Windows 11 för ARM på VMWare som startas kanske en gång per månad.

Jobbdatorn kör W11, är ok, men störs av att man inte kan dela upp ikoner i taskbar då flera fönster är öppna av samma program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan ha att göra med att man tvingar på förändringar som förändrar användarmönsret till det sämre vilket kräver mer energi för samma aktiviteter trots att det är nytt och vi alla vet att nytt alltid är bättre än gammalt och beprövat

Om jag inte behöver mer än det som levererades av W7 - Varför ska jag behöva uppgradera till en produkt som passar mina ändamål sämre än det jag redan har, förutom att det är nytt?

Man är ju knappast teknofob bara för att man trivs med det man har

Tänker mer på säkerheten med att sitta kvar på ett operativ system inte har haft någon officiell säkerhets uppdateringar support sedan typ 5 år tillbaks. Lär ju vara löjligt lätt att få virus och liknanden saker på datorn.

Windows 11 tycker jag är betydligt smidigare att använda en Windows 10 tar kanske en vecka att vänja sig men sen så vill man inte gå tillbaks igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Väntar också på Windows 12. Historiskt så har varannan Windows varit OK medans varannan varit mer... meh. Känner inte att 11 är någon större uppgradering för mig så jag kan köra på med 10;an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Tror jag, finns användare som säger att de förlorade 20-40% på cpu-prestandan i benchmarks en månad sedan.. så det verkar vara aktuellt än.

Har AMD rakt genom.
Flyger fram med den, och jag benchmarkar den efter nya drivisar släpps.
Inga problem 👍

Lyssna inte på foliehattar. De tenderar att skapa stora rubriker efter sin egna agenda.

Några som skriker gör det inte aktuellt för resten.
Och lyssna absolut inte på de som vrålar.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Ett flertal tester var snabbare i Windows 11 i Nov 2021 åtminstone. Sällan nämnvärda skillnader dock.
https://www.youtube.com/watch?v=av7D5YPpbow

Är det en fix som man enkelt installerar via Windows updates eller måste man möga sig med registret och lägga till nya trådar, nycklar och ändra i powershell etc?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.