Skrivet av Olle P:
Jag saknar en tryck/flödes-kurva.
Hur väl presterar den (flöde och ljudnivå) med mottryck?
Det ändrar resonansfrekvenserna, vilket kan göra den tystare.
Tittar vi sedan på specialfallet med skevt monterade fläktar så lär en styvare ram hjälpa.
När jag som mest höll på att leta tysta fläktar runt 2005 var det mest Pabst (med metallram) som gällde om man ville ha bra flöde och lågt ljud.
Ja alltså om det inte framgick så har jag använt fläktar med metallram med, det gör igen nämnvärd skillnad rent subjektivt, definitivt inte att en 3000rpm fläkt låter som en lika dan 1000rpm fläkt bara för den ena är i plast och den andra i metall.
Det är rent absurt att tro att 2900rpm låter som 900rpm om båda är 120mm om vi jämför moderna fläktar och inte nåt från 90 talet eller tidigare.
Har som sagt använt både 120x38mm metallram och 120x38 plastram runt 3000rpm och det är igen direkt skillnad historiskt.
Så metalramen i sig förklarar inte detta.
Det som i min mening ofta göra att gamla fläktar låter är DC motorerna, dom är mycket mer mjukgående i dag.
Antika fläktar hade ofta "kugg" effekten när rotorn roterar runt DC motorns hubb, har lite 90 tals fläktar som är sådan kvar. Finns att köpa än.
Dessutom får mina 2800rpm 120x38 Y.S tech fläktar tröjan att resa sig när folk gick förbi min dator på den tiden.
Varför inte ens ett hårstrå fladdrar när LTT håller och vrider på en fläkt som "påstås" rotera 2900rpm utan att detta bevis, och nej mäta RPM signalen är inte bevis heller då det ofta är 2 pulser per rotation MEN behöver inte vara det.
Så vem vet dom kanske tror att dom mätt 2900rpm men dom har hälften tex, inte så imponerade då.
Sedan är inte RPM = Luftflöde heller då det beror på antal blad, dess area och vinkel och även fläktens tjocklek, sedan massa mer komplicerad aerodynamik som för oss troligen är lite över huvudet.
Såg inget i LTT videon som ens antyder luftflöde motsvarande 2900rpm, så tills någon mätt varvtalet korrekt på dom fläktarna när LTT bland annat visade dom så kan det lika väl vara att sensorn inte läser 2 pulser per rotation utan kanske 4.
Sedan som sagt igen varvtal är inte luftflöde.
LTT video folk postar runt.
Kan säga att hans tröja hade fladdrat satan om jag tagit fram nån av mina 2800rpm 120 fläktar i alla fall, flödet och konen som genereras, mm.
Nåt är skumt med detta 2900rpm påstående.
Sedan att folk inte ens tänker på att dessa besökare lyssnar på fläktarna inne på en mässa, har nån varit på en mässa nån gång?
Inte direkt stället att försöka lyssna på nåt och få en uppfattning om hur det låter.
Dess fläktar kan mycket väl vara bland dom top 3 bästa men tvivlar lite på att dom är så bra som påstås för hitills är det bara påstådda RPM, inga flödes siffror, inga dB siffror.
Ramen tycker jag inte förklarar det heller även om den mycket väl med sin O-ring kan dämpa vibrationer mot chassit men fläktar har ju länge haft metoder att dämpa vibrationer mot chassit och när man testar fläktar så bör man nog eliminera det också så ja åter igen framstår det som för bra för att vara sant.
Och tillverkaren själv kan inte luska ut varför dom är "så" tysta. Tur?
Nej är nåt för bra för att vara sant så är det ofta det.
Så anser man ska bara skeptiskt, men vist kan vi får 3x luftflödet för samma ljudnivå så är jag game!
P.S jag har kvar mina Papst sedan tidigt 2000 tal och dom är inte tysta med dagens mått räknade ens om du byter ut båda 8x3x3 lagren mot nya.
Så jag använder dom sällan, inte ens i retro datorer är dom tysta nog utan det blir nytillverkade Sunon Maglevs.