Enkelt kommando kringgår Windows 11:s systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Enkelt kommando kringgår Windows 11:s systemkrav

Windows 11 släpptes för två år sedan, men först nu har ett enkelt knep för att installera på datorer som inte möter de officiella systemkraven uppmärksammats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där ser man!
Jag som trodde problemet var hur man undgår att Windows 11 installeras på datorer som når systemkraven...

Permalänk

Rufus har annars inbyggd bypass när man skapar ett bootable USB-minne. Mycket smidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Där ser man!
Jag som trodde problemet var hur man undgår att Windows 11 installeras på datorer som når systemkraven...

Det är förhoppningsvis lättare att undvika!

Annars finns alltid InControl:
https://www.grc.com/incontrol.htm

Permalänk

Jag har försökt installera det på 2 NYA datorer gång på gång men de funkar ej, den vill inte gå igenom får nån typisk error, och jag har tyvärr ej möjlighet att installera om allt på nytt då det är datorer med mkt viktig information. Finns ej heller någon info på nätet som visar hur man löser det, har testat allt, gått igenom typ alla forums osv. Kankse detta hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Jag har försökt installera det på 2 NYA datorer gång på gång men de funkar ej, den vill inte gå igenom får nån typisk error, och jag har tyvärr ej möjlighet att installera om allt på nytt då det är datorer med mkt viktig information. Finns ej heller någon info på nätet som visar hur man löser det, har testat allt, gått igenom typ alla forums osv. Kankse detta hjälper?

backups backups and once again backups. ha alltid backup.

är det win10 nu och du måste köra en in-place upgrade till 11? vad får du för fel? enda jag tänker på direkt är att det måste vara samma region på ISO/USB som på det körande systemet. är windows installerat från english US så ska win11 ison också vara english US, är det installerat med windows "international" ska det vara "international" etc.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

backups backups and once again backups. ha alltid backup.

är det win10 nu och du måste köra en in-place upgrade till 11? vad får du för fel? enda jag tänker på direkt är att det måste vara samma region på ISO/USB som på det körande systemet. är windows installerat från english US så ska win11 ison också vara english US, är det installerat med windows "international" ska det vara "international" etc.

Som jag sa jag har testat allt, alla sorters kommandon, cmd lösningar, regedit ändringar inget funkar. Och ärligt så ska man inte behöva gå igenom ett helvete för att göra en simpel uppdatering. Rent ut sagt skit.

Den står kompatibel och allt, inga problem med säker start och tpm 2.0 eller va de heter. Går garanterat att lösa genom att installera om allt men det är inget alternativ för mig.
Jag bara hoppas att de löser sig självt med tiden. Jag är inte ensam med detta problem finns över hela internet i forums om det, många användare som inte fått en lösning.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Rufus har annars inbyggd bypass när man skapar ett bootable USB-minne. Mycket smidigt.

Har aldrig fått rufus bypass funktion att fungera med UEFI Boot, när jag gör en sticka vill den alltid boota i CSM läge.

Permalänk
Medlem

En riktigt fin kommandorörelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Har aldrig fått rufus bypass funktion att fungera med UEFI Boot, när jag gör en sticka vill den alltid boota i CSM läge.

rätt inställt i rufus? ska vara gpt inte mbr. tror det är default men kan inte alltid vara 100% säker.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Som jag sa jag har testat allt, alla sorters kommandon, cmd lösningar, regedit ändringar inget funkar. Och ärligt så ska man inte behöva gå igenom ett helvete för att göra en simpel uppdatering. Rent ut sagt skit.

Den står kompatibel och allt, inga problem med säker start och tpm 2.0 eller va de heter. Går garanterat att lösa genom att installera om allt men det är inget alternativ för mig.
Jag bara hoppas att de löser sig självt med tiden. Jag är inte ensam med detta problem finns över hela internet i forums om det, många användare som inte fått en lösning.

vad exakt är felet som uppstår? (fel)meddelande? förklara gärna vad som händer så kanske du kan få hjälp "det funkar inte" är inte lätt att felsöka haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

rätt inställt i rufus? ska vara gpt inte mbr. tror det är default men kan inte alltid vara 100% säker.

japp, allt rätt inställt, får det inte att funka, har du lyckats tillverka en sticka med tpm bypass som går att bota i UEFI läge?

Permalänk
Skrivet av medbor:

En riktigt fin kommandorörelse!

😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Rufus har annars inbyggd bypass när man skapar ett bootable USB-minne. Mycket smidigt.

När du skriver så här får du väldigt gärna lämna en länk som visar hur

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

japp, allt rätt inställt, får det inte att funka, har du lyckats tillverka en sticka med tpm bypass som går att bota i UEFI läge?

Jadå. får du upp meddelande när du försöker boota den? "denna sticka går bara att boota i uefi" eller liknande? eller det händer inget alls?

du måste ha CSM av i bios. och din befintliga windows installation måste såklart vara UEFI på en GPT partition.

är ditt moderkort gammalt? ibland kan gamla uefi bios vara lite kinkiga med att "hitta" Efi partitioned och veta vilken fil som ska bootas... ibland har det hjälpt att testa en annan sticka. nån gång har jag fått markera partitioned EFI/bootable eller något sådant.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När du skriver så här får du väldigt gärna lämna en länk som visar hur

När man väljer en win11 iso ock klickar Start i rufus så får man upp en ruta där man kan bovka i olika options och till och med välja namn på en default användare som är lokalt konto som kommer skapas automatiskt vid installation

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Där ser man!
Jag som trodde problemet var hur man undgår att Windows 11 installeras på datorer som når systemkraven...

Stänga av TPM i BIOS är rätt enkelt och gör att man blir av med W11-spammet om man föredrar att köra kvar på W10. Vissa prebuilts exponerar tyvärr inte den inställningen, men kör man med egenbyggda system fungerar det bra.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jadå. får du upp meddelande när du försöker boota den? "denna sticka går bara att boota i uefi" eller liknande? eller det händer inget alls?

Stänger jag av CSM i BIOS hittar den inte stickan alls om jag minns rätt.

Skrivet av GizmoTheGreen:

du måste ha CSM av i bios. och din befintliga windows installation måste såklart vara UEFI på en GPT partition.

Min befintliga windows installation? Hade jag haft en befintlig windows installation hade jag inte behövt installera windows Anledningen till att jag vill installera Windows är för att jag inte har windows.

Skrivet av GizmoTheGreen:

är ditt moderkort gammalt? ibland kan gamla uefi bios vara lite kinkiga med att "hitta" Efi partitioned och veta vilken fil som ska bootas... ibland har det hjälpt att testa en annan sticka. nån gång har jag fått markera partitioned EFI/bootable eller något sådant.

Har testat ett flertal olika moderkort och stickor men det har inget med det att göra, för om jag skapar stickan med Microsofts egna verktyg fungerar det alldeles utmärkt att boota i UEFI läge (med CSM avstängt), det är bara när jag vill använda rufus för att kunna göra tpm bypass det inte fungerar

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jadå. får du upp meddelande när du försöker boota den? "denna sticka går bara att boota i uefi" eller liknande? eller det händer inget alls?

du måste ha CSM av i bios. och din befintliga windows installation måste såklart vara UEFI på en GPT partition.

är ditt moderkort gammalt? ibland kan gamla uefi bios vara lite kinkiga med att "hitta" Efi partitioned och veta vilken fil som ska bootas... ibland har det hjälpt att testa en annan sticka. nån gång har jag fått markera partitioned EFI/bootable eller något sådant.

Det går lösa det i MBR också. Men man får partionera om operativsystemet under installationen. Jag lyckades med det iaf :). Ja, min stationära är en aaaaning gammal. Jag gjorde det med rufus-varianten fast valde MBR istället för GPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Det går lösa det i MBR också. Men man får partionera om operativsystemet under installationen. Jag lyckades med det iaf :). Ja, min stationära är en aaaaning gammal. Jag gjorde det med rufus-varianten fast valde MBR istället för GPT.

klart man kan installera under MBR men om ditt moderkort stöder UEFI vill man ju ha det.
MBR2GPT om man inte vill bli av med sin windows installation

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Stänger jag av CSM i BIOS hittar den inte stickan alls om jag minns rätt.

Min befintliga windows installation? Hade jag haft en befintlig windows installation hade jag inte behövt installera windows Anledningen till att jag vill installera Windows är för att jag inte har windows.

Har testat ett flertal olika moderkort och stickor men det har inget med det att göra, för om jag skapar stickan med Microsofts egna verktyg fungerar det alldeles utmärkt att boota i UEFI läge (med CSM avstängt), det är bara när jag vill använda rufus för att kunna göra tpm bypass det inte fungerar

Target System, Väljer du MBR så gör rufus ändå så det ska komma upp en liten varning om CSM är på och den råkar boota det så. så man inte råkar installera i fel läge.

Väljer du UEFI så kommer CSM inte funka (eller gammalt BIOS)

OBS partition scheme måste vara på GPT, inte MBR om jag minns rätt. om du har det på MBR finns alternativet för båda samtidigt (BIOS or UEFI) och jag tror det är den som är lite krånglig.

Hoppas det hjälper

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

https://rufus.ie/pics/screenshot1_en.png

Väljer du UEFI så kommer CSM inte funka (eller gammalt BIOS)

Det är precis tvärt om, trots att jag väljer UEFI så går det bara att boota med CSM aktiverat, det är det som är problemet. Och ja, jag har valt partition scheme GPT. Eller iaf var det så sist jag testade för några månader sedan, jag kan testa ikväll igen när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop med W10 på som har en 7820HQ, men drivarna kommer väl inte stöda W11 ändå, och jag har extrema känslor när det gäller den nya högerklicksmenyn

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Pffft??

Ms påstår alltid att de förbättrat koden och att det nya Windows är snabbare och bättre.

Hur kommer det då sig att man alltid behöver en krafftfullare dator med mer resurser?

Ma.... mytomaner...mummel mummel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det står att det blir Windows Server som installeras. Blir det någon skillnad, eller blir det vanliga Windows 11? (Från en Windows 10 Pro installation)

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Byggde om datorn men ominstallationen från W11pro misslyckades, blev tvungen att använda W10pro 1511 versionen.
Tros uppdaterad till ver 22H2 och TPM2.0 aktiverad faller W11pro installationen på CSM problem, ändras boot till UEFI only försvinner bootbara diskar i bios.
Har moderkortet ASUS Prime X299 A II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Byggde om datorn men ominstallationen från W11pro misslyckades, blev tvungen att använda W10pro 1511 versionen.
Tros uppdaterad till ver 22H2 och TPM2.0 aktiverad faller W11pro installationen på CSM problem, ändras boot till UEFI only försvinner bootbara diskar i bios.
Har moderkortet ASUS Prime X299 A II.

Har du installerat senaste BIOS versionen? För mitt moderkort släppte MSI en BIOS uppdatering efter att Windows 11 släppts som ändrar standardinställningar för vissa inställningar för att Windows 11 vill ha dom aktiverade när standardinställningen var att dom var inaktiverade. Kanske kan vara samma hos dig?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ingen anledning att byta till Windows 11 då 10 funkar kanon. Sen har ju 11an haft mer problem.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Pffft??

Ms påstår alltid att de förbättrat koden och att det nya Windows är snabbare och bättre.

Hur kommer det då sig att man alltid behöver en krafftfullare dator med mer resurser?

Ma.... mytomaner...mummel mummel.

Handlar väll mest om säkerhet och dessutom funkar det på sämre datorer utan problem om man går förbi kraven.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Sen har ju 11an haft mer problem.

Inte hos mig. Har fungerat utmärkt och är snabbare än Windows 10 på mina datorer. Man ska nog också komma ihåg att de som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig