Eventuellt nytt bygge, köpråd 15-22tkr

Permalänk
Medlem

Eventuellt nytt bygge, köpråd 15-22tkr

Tjena!

Börjar bli dags för ett nytt bygge nu. Har en gammal burk i dagsläget, och nu när cs2 har släpps och det inte alls flyter på bra så får det nog vara dags för en ny burk.
Detta är vad jag har kommit fram till för stunden, tänkte ta en Thermalright Peerless Assassin 120 SE istället för en be quiet! Pure Rock 2 men finns inte i lager än och så mycket kan det väl inte skilja dem åt?
Har varken tid eller ork till att bygga ihop själv, så den biten får inet sköta.

Det är enbart cs2 och wow classic som liras för stunden i alla fall.
Inte så mycket krav egentligen, mer än att den ska vara prisvärd, framtidssäker och ha ett stilrent chassi.

Finns det något ni hade ändrat på, kan man gå ner i pris och få något likvärt som duger gott åt cs2?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/sgkdAfi6WQze7oVJoF1mN8l8VEc...

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, personligen hade jag valt en långsammare 2tb disk för ungefär samma pengar, men det är ju en smaksak
tex
https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående om att en 2tb ssd är att rekommendera.
Kylare kan du också få billigare och bättre om du beställer den från annat ställe men då kan du ju inte få datorn färdigmonterad.

Permalänk
Medlem

Om man tar snabbt om kylarna:
Deepcool AK400 bättre och billigare än Pure Rock 2, exempel recension (notera att recensionen är om den förbättrade Pure Rock 2 FX och innehåller både AK400 och "gamla" Pure Rock 2). Finns fler recensioner som visar samma.
Kollar vi sen GNs recension av Thermalright Peerless Assassin ser vi på ett ungefär var den kanske presterar i jämförelse.

Så om inte Thermalright Peerless Assassin, välj AK400 (finns ett fåtal vita i lager).

I övrigt ser det bra ut.
Gissar jag att chassi är bestämt av estetiska skäl annars kan man spara där med.
Fixar du XMP och så själv förresten (med tanke på de valda stickorna)?
Finns billigare modeller av grafikkortet.
Som balans till SSD smaksak, hade personligen valt den bättre 1TB disken. Speciellt då det dessutom är systemdisk. Kanske att jag hade valt 2TB av samma modell istället. Att kombinera en QLC utan dram till ett "7800*2" bygge borde vara olagligt 😅

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Tycker det ser bra ut, personligen hade jag valt en långsammare 2tb disk för ungefär samma pengar, men det är ju en smaksak
tex
https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Skrivet av tankjunior:

Håller med ovanstående om att en 2tb ssd är att rekommendera.
Kylare kan du också få billigare och bättre om du beställer den från annat ställe men då kan du ju inte få datorn färdigmonterad.

Någon speciell anledning förutom att man får mer lagring?
Sitter på en 256gb i dagsläget och klarar mig med det, lite på gränsen. Så tänkte att 1tb borde vara lugnt för min del. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Om man tar snabbt om kylarna:
Deepcool AK400 bättre och billigare än Pure Rock 2, exempel recension (notera att recensionen är om den förbättrade Pure Rock 2 FX och innehåller både AK400 och "gamla" Pure Rock 2). Finns fler recensioner som visar samma.
Kollar vi sen GNs recension av Thermalright Peerless Assassin ser vi på ett ungefär var den kanske presterar i jämförelse.
<Uppladdad bildlänk>
Så om inte Thermalright Peerless Assassin, välj AK400 (finns ett fåtal vita i lager).

I övrigt ser det bra ut.
Gissar jag att chassi är bestämt av estetiska skäl annars kan man spara där med.
Fixar du XMP och så själv förresten (med tanke på de valda stickorna)?
Finns billigare modeller av grafikkortet.
Som balans till SSD smaksak, hade personligen valt den bättre 1TB disken. Speciellt då det dessutom är systemdisk. Kanske att jag hade valt 2TB av samma modell istället. Att kombinera en QLC utan dram till ett "7800*2" bygge borde vara olagligt 😅

Får nog bli ett Thermalright Peerless Assassin, kommer snart in i lager ändå.
Får se ifall jag vill spara in mer på chassit eller inte, får kolla runt 😁
Har för dålig koll, vet inte ens vad XMP är, får kolla upp det. Är det enkelt att fixa själv eller?

QLC, 7800x2 vet jag knappt vad det är haha. Får kolla lite närmre när jag kommer hem.

Finns det något bättre grafikkort att välja, eller köra på ett 7800 i billigare modell?
Tack för input! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Någon speciell anledning förutom att man får mer lagring?
Sitter på en 256gb i dagsläget och klarar mig med det, lite på gränsen. Så tänkte att 1tb borde vara lugnt för min del. 😁

Att lägga spel på en snabb hårddisk är en beroendeframkallande drog.
Är en helt annan värld för spel du kör ofta/mycket laddtider.

Spel har på senaste tiden mer och mer krävt ssd. På så sätt är det mer framtidssäkert.
Sen spelar hastighet så liten roll idag att du inte kommer märka skillnad på en med pci-e 5 eller en med sata.

Permalänk
Medlem

Har suttit på komponenter jag köpt till ett bygge för att sälja. Inte kommit mig för att bygga ihop den.
Självklart skulle det gå att gör justeringar eller modifieringar men idag så ser det ut så här:

https://komponentkoll.se/bygg/meccc

Hade tänkt mig runt 16000kr.

Grafikkortet är använt i min arbetsmaskin under pandemin, men ytterst sparsamt.
Resten är "nytt", alltså inte använt men inköp under diverse reor.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Får nog bli ett Thermalright Peerless Assassin, kommer snart in i lager ändå.
Får se ifall jag vill spara in mer på chassit eller inte, får kolla runt 😁
Har för dålig koll, vet inte ens vad XMP är, får kolla upp det. Är det enkelt att fixa själv eller?

QLC, 7800x2 vet jag knappt vad det är haha. Får kolla lite närmre när jag kommer hem.

Finns det något bättre grafikkort att välja, eller köra på ett 7800 i billigare modell?
Tack för input! 😁

Ja har du inte bråttom så blir det mest prisvärt så.

Det är ju inget dåligt eller superdyrt chassi du valt, tänkte bara om man skulle leta "många bäckar små".

XMP (Intels namn, fungerar på AMD) eller EXPO (AMDs namn på det) är minnesprofiler som måste aktiveras för att RAM ska köra i den specificerade hastigheten. Annars körs RAM i moderkortets standardhastighet (är väl 5200 MHz på AM5).
Det är inte svårt att göra själv, ett klick i bios. Dock har AM5 plattformen varit kinkig med sådant hittills. Därför kan det vara bra att välja RAM som finns på QVL (moderkortstillverkarens lista över minnen de testat och verifierat fungerar), då ska det inte vara några problem. Finns minnena på QVL ska Inet aktivera XMP/EXPO vid byggnation.

"7800*2" bygge kallade jag bygget bara då det är en 7800X3D och ett 7800 XT 😁.
QLC är en typ av NAND för lagringsdisken. Finns olika men vanligast idag är QLC och TLC. Du kan läsa mer om det hur du vill men kort och gott är TLC mer långlivat och stabilt.
Sen kan du även läsa på om dram cache i SSDn. Det är då ett cache minne (ofta 1 promille av totala kapaciteten). Kanske mest fördelar när det kommer till större filer och konsekventa skrivhastigheter.
Visst, jämfört med vad du kan ha nu kommer allt vara bättre. Många kanske inte hade märkt skillnaden på om de hade en SSD med QLC nand och utan dram eller en TLC med dram. Det bara smärtar mig att se ett så fint bygge i övrigt inte ha en SSD i "matchande kvalitet". Typ köpa ny bil men begagnade däck (vet inte, kommer inte på en bra liknelse) 😅.

Finns 7800 XT för 7190 kr, dvs billigare modell. Något annat kort att välja skulle kunna vara 4070 (7800 kr på Inet) men blir dyrare utan bättre prestanda.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Har också andra oanvända lådor och annat.

Loque Ghost och Raw
Phantek A400
ASUS ROG Z11
be quiet! Pure Base 500 FX Svart

ASUS ROG Ryuo 120mm
ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB
be quiet! Dark Rock Pro 4
Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Intel Core i5 12600K - Den är dock använd ett år

ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI mITX
ASUS TUF Gaming B550-Plus
ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 - Dock använt ett år

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 - Dock använt ett år

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Jag slog aldrig till, tänkte vänta och se ifall det kom några roligare erbjudande under black friday.
Så här ser det ut nu, vad tycker ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Jag slog aldrig till, tänkte vänta och se ifall det kom några roligare erbjudande under black friday.
Så här ser det ut nu, vad tycker ni om detta?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/UvAfAZbvrLJWpXVHlOrNGpVM1M4/dagsattslatill

Svarar så snabbt som möjligt utan att föreslå nytt. Du har ett ITX chassi till ATX komponenter. Passar inte.

Vill du ha litet eller spelar ingen roll (dvs bara ta ett annat chassi)?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk

köp fractal design north chassi istället. mycket snyggare tycker jag

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av MANDER:

Jag slog aldrig till, tänkte vänta och se ifall det kom några roligare erbjudande under black friday.
Så här ser det ut nu, vad tycker ni om detta?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/UvAfAZbvrLJWpXVHlOrNGpVM1M4/dagsattslatill

både 7800xt för ca 5000, PSU (tror det var 850w msi) för ca 1000, 32gb ram för 700 tror jag det var och just där moderkortet var nersatt till 1500 igår och i tisdags på inets BF drop grej. fanns även fractal design torrent chassi nersatt till 8-900kr

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Svarar så snabbt som möjligt utan att föreslå nytt. Du har ett ITX chassi till ATX komponenter. Passar inte.

Vill du ha litet eller spelar ingen roll (dvs bara ta ett annat chassi)?

Skrivet av HickeHiskelig:

köp fractal design north chassi istället. mycket snyggare tycker jag

Vi kör på det, blir ett Fractal Design North som jag var inne på från första början.

Skrivet av HickeHiskelig:

både 7800xt för ca 5000, PSU (tror det var 850w msi) för ca 1000, 32gb ram för 700 tror jag det var och just där moderkortet var nersatt till 1500 igår och i tisdags på inets BF drop grej. fanns även fractal design torrent chassi nersatt till 8-900kr

Ajdå, då missade jag det. Kanske kan bli bättre tills mellandagarna?

Såhär nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Vi kör på det, blir ett Fractal Design North som jag var inne på från första början.

Ajdå, då missade jag det. Kanske kan bli bättre tills mellandagarna?

Såhär nu

https://www.inet.se/kundvagn/bild/s_IfATP9vw0MBAhJjAdW5rPyXLA/nyttdatorbyggeigen

Ja komponenterna du valt i övrigt är bra.
Ja det fanns bättre reor under veckan men det är inte dåliga priser där.
Tror inte det händer något jättehäftigt till mellandagarna. Kanske när Nvidia presenterar de nya Superkorten ifall de prissätts bra. Du kan också vänta ännu längre, borde bli ännu billigare när nästa generation CPU och GPU släpps om inget annat 😁. Eller så är du okej med att du missat/missar någon tusenlapp i deals och istället har en dator snart 😊

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ja komponenterna du valt i övrigt är bra.
Ja det fanns bättre reor under veckan men det är inte dåliga priser där.
Tror inte det händer något jättehäftigt till mellandagarna. Kanske när Nvidia presenterar de nya Superkorten ifall de prissätts bra. Du kan också vänta ännu längre, borde bli ännu billigare när nästa generation CPU och GPU släpps om inget annat 😁. Eller så är du okej med att du missat/missar någon tusenlapp i deals och istället har en dator snart 😊

Okej, finns där någon info m när nästa generation CPU och GPU kan förväntas komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Okej, finns där någon info m när nästa generation CPU och GPU kan förväntas komma?

Kan inte alla rykten utantill men:
4000-Super (70, 70Ti och 80) kommer troligtvis presenteras och börja säljas i januari.
Nästa generation CPU (AMD Zen5 och 15e gen Intel) kan tänkas komma mitten - andra halvan av nästa år.
Nästa generation GPU blir nog början av 2025.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av MANDER:

Vi kör på det, blir ett Fractal Design North som jag var inne på från första början.

Ajdå, då missade jag det. Kanske kan bli bättre tills mellandagarna?

Såhär nu

https://www.inet.se/kundvagn/bild/s_IfATP9vw0MBAhJjAdW5rPyXLA/nyttdatorbyggeigen

Du får ner priset betydligt om du köper allt via komponentkoll istället och bygger själv som en riktig gamer. Säg inte att du inte har tid att bygga själv, för isåfall kommer du inte heller ha tid att spela

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?